Lovely schreef:Pharmakeia is een Grieks woord voor drugs. Drugs is een verruimend middel voor de geest lijkt mij, als je de gevolgen van gebruik ervan inziet

.
Marina87 laat mijns inziens duidelijk zien dat jouw interpretatie wat aan de gekleurde kant is.

Bovendien is de noemer 'drugs' nogal vaag, en kun je het al zeker niet gelijk stellen met 'verruimende middelen voor de geest'.
Laodicea schreef:Wat gewoon erg belangrijk is, dat is de intentie waarmee je het gebruikt. Als je paddo's voor je lol gebruikt is dat nog heel iets anders dan dat je paddo's zou gebruiken in een therapeutisch programma. Maar zou je paddo's gebruiken om God te ontmoeten, dan zit je er echt naast.
Is er überhaupt iets wat je wel kunt 'gebruiken' om God te ontmoeten? Dat klinkt namelijk alsof je van God een soort attractie maakt, waarvoor je een kaartje moet kopen...
Ik vond
dit wel een aardig stukje.
Er spreekt in mijn ogen redelijk wat angst uit. Angst voor boze geesten, angst voor het veronachtzamen van de christelijke belijdenis, angst voor de verleidingen van een 'pantheïstisch mysticisme'. Mensen die die angst delen raad ik sowieso niet aan om paddo's te eten. Het zou misschien weleens confronterend kunnen zijn. Wie dat niet doet kan het wellicht wel combineren met zijn/haar versie van het christendom. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

kirdneh schreef:Als je blowt, kun je hallucinaties en waanbeelden krijgen. Je stelt je geest dan open voor de occulte, duistere wereld. Voor alles wat met occultisme te maken heeft, waarschuwt de Bijbel.
Ook bestaat er gigantisch groot gevaar op verslaving.
Al deze dingen die je hier noemt kloppen naar mijn ervaring niet... Ik heb nooit hallucinaties of waanbeelden gehad bij het blowen, geen last van boze geesten gehad en ook geen moeite ervaren bij het ermee stoppen.

MrSokkie schreef:Er zijn geen giftige stoffen, alleen giftige hoeveelheden.
Mwah, '(ver)gif' wordt door de Van Dale niet voor niets gedefiniëerd als 'stof die
al in kleine dosis de levensfuncties ernstig verstoort'. Er is dus vaak wel een zinnig onderscheid te maken tussen goede en giftige stoffen, hoewel er natuurlijk ook twijfelgevallen zijn en bepaalde giftige stoffen juist een goede uitwerking kunnen hebben op de gezondheid.