Paddo's en andere drugs, ethisch verantwoord of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 27 nov 2007 00:54

goshen schreef:en hop tot deze categorie. :clown:

dus ik eh... als regelmatig bierdrinker (hop!!) ben ik gewoon eigenlijk een junk???

dan valt de rest ook wel mee :roll:

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 27 nov 2007 16:11

goshen schreef:Aan Russel: Hallucinogene middelen

Ook wel psychedelische drugs, of geestverruimende middelen, genoemd. Tot deze groep behoren onder andere marihuana, MDA, MDMA (ook wel XTC genoemd), LSD en hallucinogene paddenstoelen zoals kaalkopjes of de vliegenzwam. In minder sterke mate horen ook absint en hop tot deze categorie. :clown:

Dat ze hier in één groep genoemd worden wil natuurlijk niet zeggen dat je de werking met elkaar kan vergelijken. En je hebt er weinig van begrepen als je alcohol, paddo's, marihuana en xtc op één hoop gooit. Alcohol en marihuana zijn redelijk met elkaar te vergelijken, paddo's en LSD ook, maar daarmee houdt het op.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 nov 2007 18:27

Voor de duidelijkheid, het gaat hier over paddo´s/drugs in combinatie met het christendom.

Het ethische aspect dus.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 27 nov 2007 19:03

Russell schreef:Dat ze hier in één groep genoemd worden wil natuurlijk niet zeggen dat je de werking met elkaar kan vergelijken. En je hebt er weinig van begrepen als je alcohol, paddo's, marihuana en xtc op één hoop gooit. Alcohol en marihuana zijn redelijk met elkaar te vergelijken, paddo's en LSD ook, maar daarmee houdt het op.
Leer jij eerst maar eens lezen voordat je verder op mij reageert. Ik gooi helemaal niks op één hoop (behalve op de vuilnishoop in dit geval). En waar haal je ineens de alcohol vandaan? :?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 nov 2007 09:32

Wullimpie schreef:Voor de duidelijkheid, het gaat hier over paddo´s/drugs in combinatie met het christendom.

Het ethische aspect dus.

Me dunkt dat een ieder vrij is te vinden wat hij/zij vindt, maar vanuit de Bijbel is er weinig zinnigs over te zeggen. Daarbij gaat het hier om de helende (genezende) werking; dan lijkt het gebruik me sowieso geen probleem, als je het verstandig doet.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 28 nov 2007 16:08

goshen schreef:
Russell schreef:Dat ze hier in één groep genoemd worden wil natuurlijk niet zeggen dat je de werking met elkaar kan vergelijken. En je hebt er weinig van begrepen als je alcohol, paddo's, marihuana en xtc op één hoop gooit. Alcohol en marihuana zijn redelijk met elkaar te vergelijken, paddo's en LSD ook, maar daarmee houdt het op.
Leer jij eerst maar eens lezen voordat je verder op mij reageert. Ik gooi helemaal niks op één hoop (behalve op de vuilnishoop in dit geval). En waar haal je ineens de alcohol vandaan? :?

Hop is een basisbestanddeel van bier, vandaar de alcohol.

En je gooit het wel op één hoop, aangezien je hiervoor de respectievelijke werkingen van marihuana en speed toeschreef aan paddo's. Althans, dat suggereer je heel duidelijk als je daarover begint in een topic over paddo's.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 30 nov 2007 16:30

Russell schreef:
jaccootje85 schreef:
PeterK schreef:Ik ben benieuwd hoeveel mensen die softdrugs hebben gebruikt het gebruik er vanaf raden.

Degenen die er nu echt helemaal los van zijn, allemaal denk k zo...

Fout gedacht.

Juist. Ik gebruik ook wel eens soft-drugs. In het weekend rook ik graag gezellig met andere een jointje :)

Lovely
Mineur
Mineur

Re: Paddo's en Christendom

Berichtdoor Lovely » 30 nov 2007 18:13

Paracat schreef:Ik ben Hendrik, mn eerste post en toch niet nieuw hier, ik cruise regelmatig rond op de site.
Ik zit met een behoorlijk groot dillema.
Ik heb als sinds ik 10 ben last van cluster-hoofdpijn. Dat voelt zeg maar alsof iemand een gloeinde haak in mn oog steekt en er vervolgens aan gaat draaien. Het staat helemaal bovenaan op de KIP-schaal, en maakt mijn leven een ware hel omdat ze heel regelmatig voorkomen. Er is hier geen goed medicijn voor.
Nu hoorde ik van mijn neuroloog dat er iets is wat de pijn aanzienelijk kan verminderen en zelfs compleet stoppen. Dit zijn paddo's.
Ik heb geen ervaring met de drug, maar ben er in principe niet tegen.
Wel weet ik niet heel erg zeker of het rijmt met wat ik geloof.

Wat zegt de bijbel hierover, en mag ik er gebruik van maken?

In de Bijbel wordt negatief gesproken over pharmakeia, (verruimende middelen voor de geest) dus o.a. drugs, dit wordt vooral betrokken tot het eten en het genieten hiervan.

Bij jou is het doel om de pijn te verzachten en niet om te genieten, dat is dan legitiem lijkt mij. Het is trouwens niet erg vreemd dat de neuroloog dit voorschrijft, er worden wel vaker drugssoorten voorgeschreven om de pijn te verminderen. Denk er maar eens aan hoeveel mensen morfine krijgen toegediend na een zware en pijnlijke operatie. Dit gebeurt allemaal onder begeleiding van de arts natuurlijk en zo zal het bij jou ook gaan neem ik aan :wink: .

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 30 nov 2007 18:30

Atheist1984 schreef:
Russell schreef:
jaccootje85 schreef:
PeterK schreef:Ik ben benieuwd hoeveel mensen die softdrugs hebben gebruikt het gebruik er vanaf raden.

Degenen die er nu echt helemaal los van zijn, allemaal denk k zo...

Fout gedacht.

Juist. Ik gebruik ook wel eens soft-drugs. In het weekend rook ik graag gezellig met andere een jointje :)

Niks mis mee inderdaad, zolang je het zelf in de hand hebt. Net als met alcohol eigenlijk.

Ik heb trouwens even wat gegoogle, want ik was wel benieuwd hoe het zou werken. Deze twee links zijn wellicht interessant: http://frontpage.fok.nl/nieuws/68404 http://www.geocities.com/ouch_nl/Paddestoeltjes.html

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 30 nov 2007 19:36

Paracat schreef:Ik ben Hendrik, mn eerste post en toch niet nieuw hier, ik cruise regelmatig rond op de site.
Ik zit met een behoorlijk groot dillema.
Ik heb als sinds ik 10 ben last van cluster-hoofdpijn. Dat voelt zeg maar alsof iemand een gloeinde haak in mn oog steekt en er vervolgens aan gaat draaien. Het staat helemaal bovenaan op de KIP-schaal, en maakt mijn leven een ware hel omdat ze heel regelmatig voorkomen. Er is hier geen goed medicijn voor.

Nou volgens een belgische site zijn er wel meerdere behandelingen mogelijk, zie
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=789

paracat schreef:
Wat zegt de bijbel hierover, en mag ik er gebruik van maken?

De bijbel keurt geestverruimende stoffen af, alleen ik denk als het met mate gebeurt dat het geen probleem hoeft te zijn, zie maar wat de bijbel zegt over alcohol enz
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 01 dec 2007 12:43

Russell schreef:Niks mis mee inderdaad, zolang je het zelf in de hand hebt. Net als met alcohol eigenlijk.

Geniet, maar met maten. En met je maten uiteraard :P

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 dec 2007 13:01

Lovely schreef:In de Bijbel wordt negatief gesproken over pharmakeia, (verruimende middelen voor de geest) dus o.a. drugs, dit wordt vooral betrokken tot het eten en het genieten hiervan.

Pharmakeia = 'verruimende middelen voor de geest'? Hoe kom je daar zo bij?

kirdneh schreef:De bijbel keurt geestverruimende stoffen af, alleen ik denk als het met mate gebeurt dat het geen probleem hoeft te zijn, zie maar wat de bijbel zegt over alcohol enz

Kun je dit wat beter uitwerken/onderbouwen? Waar lees jij in de Bijbel dat geestverruimende stoffen afgekeurd worden? Grappig trouwens, want de geestverruimende stof dimethyltryptamine (DMT) wordt van nature in ieder mens aangemaakt. :)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 dec 2007 14:46

Collateral schreef:Kun je dit wat beter uitwerken/onderbouwen? Waar lees jij in de Bijbel dat geestverruimende stoffen afgekeurd worden? Grappig trouwens, want de geestverruimende stof dimethyltryptamine (DMT) wordt van nature in ieder mens aangemaakt. :)

En laten we het ook eens over endorfine en adrenaline hebben en meer van die stofjes die je lijf zelf aanmaakt.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 01 dec 2007 23:02

Collateral schreef:
Lovely schreef:In de Bijbel wordt negatief gesproken over pharmakeia, (verruimende middelen voor de geest) dus o.a. drugs, dit wordt vooral betrokken tot het eten en het genieten hiervan.

Pharmakeia = 'verruimende middelen voor de geest'? Hoe kom je daar zo bij?

Pharmakeia is een Grieks woord voor drugs. Drugs is een verruimend middel voor de geest lijkt mij, als je de gevolgen van gebruik ervan inziet :roll: .

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 dec 2007 13:27

farmakeiða
1. the use or the administering of drugs
2. poisoning
3. sorcery, magical arts, often found in connection with idolatry and fostered by it
4. metaph. the deceptions and seductions of idolatry

Het woord heeft dus verschillende betekenissen. In de KJV en NAS (Galaten 5:20) is voor 'hekserij' (witchcraft, sorcery) gekozen. De NBV en NBG51 heeft het over 'toverij' en in de SV word het onduidelijker, daar vertaald men het met 'venijngeving'.
Laatst gewijzigd door marina87 op 02 dec 2007 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”