Is God wel Almachtig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 nov 2003 17:07

Aragorn schreef:De verwrongen natuur van Adam na de zondeval is dus meer een soort erfelijke ziekte, waardoor wij veel minder snel geneigd zijn de keuze voor het goede te maken, of zelfs heel verkeerde ideeen over wat goed is hebben.

Ik denk dat het nog verder gaat, zoals wij over zaken waar we het bestaan niet van kennen niet na kunnen denken, zo kunnen we het Bijbels goede niet doen, zonder ingrijpen van God.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 nov 2003 17:14

De verwrongen natuur van Adam na de zondeval is dus meer een soort erfelijke ziekte, waardoor wij veel minder snel geneigd zijn de keuze voor het goede te maken, of zelfs heel verkeerde ideeen over wat goed is hebben.
dat kan ook te maken hebben met het feit dat je een gevallen wereld geboren wordt, en dat als 'natuurlijke' uitgangssituatie hebt.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 28 nov 2003 23:01

Is God wel almachtig?
Gelukkig wel, anders is alles verloren!

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 05 dec 2003 14:39

God is Almachtig. Hij heeft ons niet willen verstoten, omdat Hij mensen liefheeft. Hij heeft ons niet nodig, wordt ook niet rijker van ons. Hij wordt niet armer van geven, en niet rijker van houden. Maar Hij heeft van eeuwigheid bepaald dat er een groep mensen zullen zijn die Hem zullen prijzen, en voor Hem zullen leven. Niet uit zich zelf, want alle mensen zijn gevallen in Adam, en kunnen nooit meer levend worden.

Wij hebben ons vrijwillig van God afgekeerd, en door onze hoogmoed en ongeloof is het onmogelijk vanuit onszelf om tot Hem terug te keren! Ga eens na hoeveel verdriet wij God bezorgen, en hoeveel pijn we Hem doen! Hoe we tegen Hem ingaan, onze eigen weg gaan! Hoe we Hem verachten en uit ons leven verbannen! Maar toch zegt God tot sommigen, tot velen: Wees mijn volk, en Ik zal uw God zijn! Hij roept ons om tot Hem te vluchten, en Hem te vragen onze God te zijn! Hoe machtig, ja , almachtig is deze God! Hoe genadig, en liefde vol! Maar hoe groot zal zijn toorn zijn als wij Zijn roepen in de wind slaan, en onze eigen weg gaan!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 05 dec 2003 15:54

dode zee schreef:God is Almachtig. Hij heeft ons niet willen verstoten, omdat Hij mensen liefheeft. Hij heeft ons niet nodig, wordt ook niet rijker van ons. Hij wordt niet armer van geven, en niet rijker van houden. Maar Hij heeft van eeuwigheid bepaald dat er een groep mensen zullen zijn die Hem zullen prijzen, en voor Hem zullen leven. Niet uit zich zelf, want alle mensen zijn gevallen in Adam, en kunnen nooit meer levend worden.

Wij hebben ons vrijwillig van God afgekeerd, en door onze hoogmoed en ongeloof is het onmogelijk vanuit onszelf om tot Hem terug te keren! Ga eens na hoeveel verdriet wij God bezorgen, en hoeveel pijn we Hem doen! Hoe we tegen Hem ingaan, onze eigen weg gaan! Hoe we Hem verachten en uit ons leven verbannen! Maar toch zegt God tot sommigen, tot velen: Wees mijn volk, en Ik zal uw God zijn! Hij roept ons om tot Hem te vluchten, en Hem te vragen onze God te zijn! Hoe machtig, ja , almachtig is deze God! Hoe genadig, en liefde vol! Maar hoe groot zal zijn toorn zijn als wij Zijn roepen in de wind slaan, en onze eigen weg gaan!

Ja, leuke preek. Maar almacht betekent: machtig zijn om alle dingen te doen. En God doet sommige dingen niet, die je wel zou verwachten en die heel logisch zouden zijn, zoals het genezen van een kind van gelovige ouders die erom gebeden hebben e.d. Als je hier op aarde rondkijkt zou je zeggen dat de duivel heel wat meer macht heeft dan God.
The proof of the pudding is in the eating.

joris

Berichtdoor joris » 05 dec 2003 17:23

En dat is de leugen die satan er tussn doorgooit. Misschien moeten we gewoon wat beter kijken naar die vele zinnen die zeggen: doe wat ik zeg en het zal je goed gaan!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 dec 2003 19:23

joris schreef:En dat is de leugen die satan er tussn doorgooit. Misschien moeten we gewoon wat beter kijken naar die vele zinnen die zeggen: doe wat ik zeg en het zal je goed gaan!

Absoluut. God laat in Zijn almacht dingen toe maar dat neemt niet weg dat Hij niet almachtig is.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 05 dec 2003 21:20

Ja, God is almachtig, maar ook alwetend. Hij weet wat wij nodig hebben! En we weten dat alle dingen medewerken ten goede voor degene die God liefhebben!
Bovendien, wie heeft de mens gemaakt? Wie is de iegenaar van alle kinderen en alle mensen? Is het niet God? Kan en mag Hij dan niet doen met Zijn maaksel wat Hij wil? En wie zijn wij dan om te mopperen en God te vertellen dat Hij het fout gedaan heeft?
Wie zijn wij om te zeggen dat God de verkeerde weggenomen heeft door de dood? Hoe moeilijk het ook kan zijn (en ik spreek hier uit ervaring!)! Maar God is God, en Zijn wegen zijn hoeger dan onze wegen, en Gods gedachten hoger dan onze gedachten!

Maar God heeft een volk geropen om voor altijd bij Hem te zijn, waar geen verdriet meer is, en geen tranen zullen zijn, en waar niemand zal zeggen: ik ben ziek! Is dat geen wonder?!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 05 dec 2003 23:15

DireStraits schreef:Ja, leuke preek. Maar almacht betekent: machtig zijn om alle dingen te doen. En God doet sommige dingen niet, die je wel zou verwachten en die heel logisch zouden zijn, zoals het genezen van een kind van gelovige ouders die erom gebeden hebben e.d. Als je hier op aarde rondkijkt zou je zeggen dat de duivel heel wat meer macht heeft dan God.

Idd, gaan ze proberen een definitie van "almachtig" te geven???? Het is gewoon precies wat er staat!!! ALMACHTIG
Het enige wat ik lees zijn reacties waarin mensen hun bijbelse opvattingen aan het verdedigen zijn. En als je dan gelooft in een liefdevolle, rechtvaardige, Almachtige God (wat ik lees in de reacties), dan is simpelweg niet te verklaren waarom er zoveel ellende is.
Het is het één of het ander. Òf God is Almachtig, maar laat dus ellende toe, òf God is niet Almachtig en moet (lijdzaam) toezien. Dat eerste kan ik niet geloven, dus dan moet het het tweede wel zijn.
Is er hier dan niemand die zich hierin (een beetje) kan vinden?
heiden 8)

joris

Berichtdoor joris » 05 dec 2003 23:41

volgens mij moeten we het echt zoeken in onze gehoorzaamheid aan God en ons vertrouwen in God. Als je gelooft dat God weet wat Hij doet, dan heb je er eerder vrede mee met alles wat er gebeurt. We zijn geschapen voor een paradijs, dus tuurlijk hebben we moeite met alles wat er gebeurt in deze wereld!
Lees maar eens van binnen uit van larry Crabb.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 06 dec 2003 10:48

heiden schreef:Het is het één of het ander. Òf God is Almachtig, maar laat dus ellende toe, òf God is niet Almachtig en moet (lijdzaam) toezien.

Als je de situatie op aarde in ogenschouw neemt, komt er eerder een beeld van een harde en onverschillige God in je op dan het beeld van een almachtige, liefdevolle God die het beste voor heeft met de wereld. Vanuit aards perspectief lijkt de almacht van God ver te zoeken. Ik ben het inderdaad met heiden eens dat er die twee mogelijkheden zijn, maar ik sluit de eerste mogelijkheid niet uit. Maar de zin daarvan heb ik nog niet kunnen ontdekken. De tweede mogelijkheid lijkt logischer. Kan het niet zo zijn dat er twee machten, de goede en de slechte macht, aan het vechten zijn en dat pas als de slechte macht vernietigd is, de goede God almachtig is?
The proof of the pudding is in the eating.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 dec 2003 16:57

Ik denk dat het zo zit:
God is wel almachtig, maar wij hebben ook onze wil (die vaker slecht dan goed wil, dankzij de zondeval). God heeft ons geschapen als vrije en zelfbeslissende en denkende individuen, en niet als robots. Op het moment dat wij ervoor kiezen om iets slechts te doen zou God dat wel kunnen voorkomen door in te grijpen in onze wil. Maar op het moment dat God dat doet, zijn wij geen individuen met vrije keuze meer, maar robots. En God wil juist dat wij voor Hem kiezen als een persoon die dat ook wil, niet als een voorgeprogrammeerde robot.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 dec 2003 13:13

joris schreef:volgens mij moeten we het echt zoeken in onze gehoorzaamheid aan God en ons vertrouwen in God. Als je gelooft dat God weet wat Hij doet, dan heb je er eerder vrede mee met alles wat er gebeurt. We zijn geschapen voor een paradijs, dus tuurlijk hebben we moeite met alles wat er gebeurt in deze wereld!
Lees maar eens van binnen uit van larry Crabb.

Ik ben het wel eens met je. Ik ben een tijdlang suicidaal geweest. Dan merk je dat je van God nix wilt weten en alleen maar Gods toorn voelt ipv Zijn liefde. Als je na die tijd achterom mag kijken kun je zeggen dat God wel degelijk almachtig is. Als de duivel z'n zin had gehad had ik het niet na kunnen vertellen, maar nu weet ik; de Almachtige God heeft mij bewaard!

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 07 dec 2003 23:19

Aragorn schreef:Ik denk dat het zo zit:
God is wel almachtig, maar wij hebben ook onze wil (die vaker slecht dan goed wil, dankzij de zondeval). God heeft ons geschapen als vrije en zelfbeslissende en denkende individuen, en niet als robots. Op het moment dat wij ervoor kiezen om iets slechts te doen zou God dat wel kunnen voorkomen door in te grijpen in onze wil. Maar op het moment dat God dat doet, zijn wij geen individuen met vrije keuze meer, maar robots. En God wil juist dat wij voor Hem kiezen als een persoon die dat ook wil, niet als een voorgeprogrammeerde robot.

Maar voorziet god dan wat wij willen?! Beslissen we zelf over onze toekomst of is het toch god die alle keuzes maakt?! Inclusief de slechte!?

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 08 dec 2003 09:51

God is zeker almachtig, dit leren we ook in zondag 1.

Dat zonder de wil mijns Hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan

Zou God dan niet almachtig zijn?

Terug naar “Archief”