En ik denk niet dat de boodschap was dat letterlijk ALLE tradities fout zijn, maar inderdaad religie is niet waar het om draait. Het draait om je geloof en persoonlijke relatie met God.
Denk bijvoorbeeld aan de tekst waarin Jezus zegt: Niet iedereen die mij Heer noemt zal het koninkrijk der hemelen binnenkomen......en dat hij dat tegen die mensen zegt: Ik ken u niet.
Daarom is het belangrijk dat je niet bid en naar de kerk gaat uit gewoonte maar dat je echt een relatie met God hebt. Dat is ook in eerste instantie waarom God ons schiep, om omgang met ons te hebben!
En in dat opzicht ben ik het 100% met ze eens dat relatie belangrijker is dan religie.
Ik denk dat dit vooral mijn persoonlijke ervaring was, én dat het die keer erger geweest zou kunnen zijn dan normaal gesproken. Bovendien heb ik een vriend die heel actief is bij TRIN, en hij is inderdaad ook heel erg voor eenheid tussen alle kerken
Ja het is inderdaad de ene keer wat heftiger dan de andere, mijn ouders zijn bijvoorbeeld ongelovig en toen ik gedoopt werd was daarvoor ook een vrij heftige preek/dienst. Daar stonden ze ook wel ff van te kijken maar toch vonden ze het heel bijzonder.
En we moeten ook in gedachten houden dat als Jezus demonen/boze geesten uitdreef dat er staat: ze gingen uit onder luid geschreeuw. Ik denk dat Jezus zijn bediening ook voornamelijk heel heftig was. Hij zette het hele religieuze wereldje van de fariezeeën op zijn kop.
Dus heftig is niet per definitie verkeerd