Moderator: Moderafo's
Gelukkig wel zegOptimatus schreef:De Reformatie is breder dan het nader-reformatorische calvinisme alleen, waarde Raido.
De oudkatholieke Kerk(en) verwerpen ten eerste nadrukkelijk het pausschap in de vorm van het Primaat zoals door het Eerste Vaticaans Concilie in 1870 gedefinieerd. Men verwerpt de paus als primaat met algehele jurisdictie over de gehele katholieke Kerk en daarnaast verwerpt men zijn onfeilbaarheid op doctrinair en zedelijk vlak krachtens de autoriteit van de Apostolische Stoel van Petrus 'ex cathedra'. Daarnaast kenmerken de meeste oudkatholieken zich ook door het verwerpen van het in 1854 door Paus Pius IX vastgestelde dogma van de Onbevlekte Ontvangenis van de Maagd Maria. Oudkatholieken geloven dus veelal niet dat God de heilige Maagd Maria voor haar vleeswording op bijzondere wijze reeds vrijmaakte van de erfzonde/-schuld.Optimatus schreef:Wat houdt het Jansenisme, volgens jou, in?
Optimatus schreef:Per parochie kunnen meningen en tradities verschillen en gelijkgeslachtelijke huwelijken zullen niet worden gesloten in behoudender parochies. Op dat punt is de OKKN net zo breed als de PKN of de CGK.
De cijfers kon ik niet vinden, maar ik leidt hieraan af dat dat kennelijk niet het geval is:Optimatus schreef:Overigens is het ledenaantal daar vrij stabiel. Qua mentaliteit: ik denk dat trouw een uitstekende eigenschap is en dat die bij OK'ers ruimschoots aanwezig is. Groei overigens ook, gelet op het aantal parochies dat de laatste jaren is gesticht.
Wat wordt de koers, die de Oud-Katholieke Kerk van Nederland de komende jaren uitzet? Voor welke prioriteiten wordt er gekozen bij een dalend ledental en krimpende financiële mogelijkheden? Moeten er kerken sluiten of kan het beheer efficiënter worden geregeld? Kan het aantal pastoors op het huidige peil worden gehandhaafd? Zijn de leden bereid hun lidmaatschap nog serieuzer te nemen? Zouden er ook alternatieven zijn, die tot nieuw elan en groei kunnen leiden?
Vraag het eens aan de refo's die mee zijn geweest naar diverse bijeenkomsten in de kathedrale kerk van Ste. Gertrudis. De OKKN is dat deel van de catholica geweest die de vruchten van de Reformatie heeft geproeft en begrepen. Want de Reformatie was brood- (en wijn-)nodig.
Flappie schreef:Van mijn twee bezoeken aan de OKK in Utrecht kan ik, hoewel de OKK misschien onder de progressieve vleugel valt, niet zeggen dat het vrijzinnig is. Zoals ik iemand wat posts terug meende te zien beweren.
Kijk, dit is nu echt AMB taalgebruik, de meest mooie en vleiende woorden om een inktzwarte boodschap te verkondigen, God bestaat niet, en als Hij onverhoopt toch bestaat, dan is Hij totaal onmachtig. Want...Optimatus schreef:Theologisch heeft de OKKN zich inderdaad geschaard onder de meer progressieve vleugel der Kerk. Ik denk dat dit niet slecht is. In een steeds individualistischer wereld is een herberg, een open deur, een stukje gemeenschapszin, een stukje christelijk-sociale theologie een belangrijk element voor de zoekende mens.
Per parochie kunnen meningen en tradities verschillen en gelijkgeslachtelijke huwelijken zullen niet worden gesloten in behoudender parochies. Op dat punt is de OKKN net zo breed als de PKN of de CGK.
Ja héhé, Jezus heeft toch maar één Kerk gesticht? Geen dertigduizend, elke katholiek gelooft dit, het is en van de kernpunten van het geloof.Riska schreef:Ik begrijp dat de Rooms-Katholieke Kerk nog de enige zaligmakende kerk is in de ogen van Laodicea.
Welnu, wat ik gehoord heb in de prediking van de OKK heeft niets vrijzinnigs, maar is midden-orthodox en behalve wat zaken in de liturgie heeft men toch echt wel afstand genomen van de RK.
Ik heb zo'n gevoel dat je de meeste dingen uit berichten haalt of van "horen zeggen", maar dat je geen echte kennis van binnenuit hebt van wat thans in de OKK gebeurt en gepredikt wordt.
Die kennis heeft met name Optimatus wel.
Tja, wat zal ik zeggen, in de oorlog waren er ook maar weinig Nederlanders lid van de NSB, tóch wekte dat op de één of andere wijze een hoop wrevel op...Optimatus schreef:Het is wel opvallend dat een RK-achtige zich zo enorm opwindt over een klein kerkgenootschapje als de OKKN. Blijkbaar is dit kleine kerkgenootschapje een miniscuul, maar heel scherp splintertje in het transsubstantiële vlees van de RKK...
Toch wel apart dan dat juist alle misstanden met pausen van vóór de Contrareformatie dateren. Daarna zijn er eigenlijk geen noemenswaardige schandalen geweestDe contrareformatie was eerder een versterking van wat in protestantse ogen dwalingen zijn, waaronder de grondlegging van een absolutistisch pausbestel - een reden dat ik nooit lid wil worden van de RKK.
Nee, je onderwerpt je aan een afvallige mijter in Utrecht, of nemen jullie dat aspect van de Apostolische succesie ook al niet meer serieus?Ik onderwerp mij niet aan een mijter in Rome, die op absolutistische wijze zijn wil aan anderen oplegt en in feite niet veel minder is dan een potentiële theologische dictator.
Canon 21 We believe that the saying of the Lord that Christ addressed to his holy apostles and disciples, Whoever receives you receives me, and whoever despises you despises me, was also addressed to all who were likewise made supreme pontiffs and chief pastors in succession to them in the catholic church. Therefore we declare that no secular powers should treat with disrespect any of those who hold the office of patriarch or seek to move them from their high positions, but rather they should esteem them as worthy of all honour and reverence. This applies in the first place to the most holy pope of old Rome, secondly to the patriarch of Constantinople, and then to the patriarchs of Alexandria, Antioch and Jerusalem. Furthermore, nobody else should compose or edit writings or tracts against the most holy pope of old Rome, on the pretext of making incriminating charges, as Photius did recently and Dioscorus a long time ago. Whoever shows such great arrogance and audacity, after the manner of Photius and Dioscorus, and makes false accusations in writing or speech against the see of Peter, the chief of the apostles, let him receive a punishment equal to theirs.
Sowieso moet je al een grote theologische nul zijn om te beweren dat de leer van de OKK en de Anglicana 'nagenoeg dezelfde' is, dat is zo'n stompzinnige bewering dat ik er eigenlijk niet eens zin aan heb om dat aan te tonen. Ik kon er wel om lachen, dat dan weer wel.Vreemd is het ook dat Laodicea zich zo afzet tegen de OKKN en daarmee de Anglicana - de leer van deze beide kerkgenootschappen is nagenoeg dezelfde - terwijl ZH de Paus behoorlijk aan het slijmen is met de Anglicana... Gevalletje Roomser dan de paus?
Ja, ik merk inderdaad hoe serieus ze omgaan met de l'leer van de eerste tien eeuwen'. Laat me niet lachen joh.Enneh... dat geleuter over "God bestaat niet" is natuurlijk pure laster. Je weet heel goed dat de OKKN zich bedient van Nicaea, Apostolicum en Athanasius.
Ik durf stellig te beweren dat het geloof van OKK'ers een heel stuk beter onderhouden wordt dan het passieve kuddegeloof van veel RKK'ers. OKK'ers gáán voor hun geloof en hun kerkje, terwijl de Romeinen in Nederland het verschil tussen paus en kappelaan allang niet meer weten en Dies irae lacrimosa alleen nog in bad zingen (vrij naar Herman Finkers).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten