Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 nov 2007 19:17

In een artikel kwam ik deze passage tegen:
In de homodiscussie is het als hetero gemakkelijk oordelen over een ander die homogevoelens heeft: niet praktiseren. Punt. En ’s avonds kruipen we het bed in en ervaren we de geborgenheid en de intimiteit van het huwelijk.

Sorry, maar hier herken ik mij totaal niet in.
Ik ben hetero. Maar ik kruip 's avonds niet het bed in, en ervaar dan lekker de geborgenheid en intimiteit van het huwelijk. Want ik ben vrijgezel!
En ik ben de enige niet.
Ik ga ook niet aan ongeoorloofde seksuele contacten doen. En daarmee ben ik ongetwijfeld een buitenbeentje in deze wereld. Je dient je lusten immers ongeremd uit te leven als autonoom mens, die geen goddelijke normen boven zich duldt, nietwaar? Maar ik weiger om een knieval te doen voor een dergelijk denken.

Is dat te doen zo? Jawel hoor, dat gaat goed genoeg. Celibatair leven is best te doen. Er is namelijk meer in het leven dan het fenomeen relatie.
Maar door een simpele voorstelling van zaken, alsof je als hetero op je wenken bediend wordt, voel ik mij pijnlijk getroffen. Dat is namelijk absoluut niet zo.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 13 nov 2007 19:36

Uiteraard voel ik enorm met je mee in je pijnlijke getroffenheid...

Maar Boekenlezer, huil nou geen krokodillentranen! Celibatair blijven is voor een hetero over het algemeen een keuze.
Dat is het voor een homo niet als hij naarv de normen wil leven die orhtodoxe christen in de Bijbel menen te vinden...

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 13 nov 2007 20:48

Denkertje21 schreef:Uiteraard voel ik enorm met je mee in je pijnlijke getroffenheid...

Maar Boekenlezer, huil nou geen krokodillentranen! Celibatair blijven is voor een hetero over het algemeen een keuze.
Dat is het voor een homo niet als hij naarv de normen wil leven die orhtodoxe christen in de Bijbel menen te vinden...

Jij mag wat zeggen over krokodillentranen!
Over een hetero die vrijgezel is is het voor jou net zo makkelijk oordelen als andersom!
Een hetero die alleen is en geen sexuele contacten wil omdat de bijbel dat verbiedt heeft het net zo moeilijk als jou lijkt me, maar blijkbaar vind jij dat niet.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 nov 2007 21:48

Boekenlezer schreef:In een artikel kwam ik deze passage tegen:
In de homodiscussie is het als hetero gemakkelijk oordelen over een ander die homogevoelens heeft: niet praktiseren. Punt. En ’s avonds kruipen we het bed in en ervaren we de geborgenheid en de intimiteit van het huwelijk.

Sorry, maar hier herken ik mij totaal niet in.
Ik ben hetero. Maar ik kruip 's avonds niet het bed in, en ervaar dan lekker de geborgenheid en intimiteit van het huwelijk. Want ik ben vrijgezel!
En ik ben de enige niet.

Klopt, maar diegene die wel een relatie/huwelijk hebben gehad zullen zich er zeker wel in herkennen. En ik misgun niemand, ook homo's niet, de geborgenheid die je vindt in een relatie.

Ik ga ook niet aan ongeoorloofde seksuele contacten doen. En daarmee ben ik ongetwijfeld een buitenbeentje in deze wereld. Je dient je lusten immers ongeremd uit te leven als autonoom mens, die geen goddelijke normen boven zich duldt, nietwaar? Maar ik weiger om een knieval te doen voor een dergelijk denken.

AchAchAch, wat leven we toch in een verdorven maatschappij waar iedereen zich maar een slag in de rondte *censuur* met wie zich daarvoor maar aanbiedt. Doe eens even niet zo verongelijkt. Je lijkt Calimero wel. Er zijn daadwerkelijk ook niet-christelijke mensen die zich niet ongeremd uitleven.

Is dat te doen zo? Jawel hoor, dat gaat goed genoeg. Celibatair leven is best te doen. Er is namelijk meer in het leven dan het fenomeen relatie.
Maar door een simpele voorstelling van zaken, alsof je als hetero op je wenken bediend wordt, voel ik mij pijnlijk getroffen. Dat is namelijk absoluut niet zo.

Zei hij die net toegeeft geen relatie te hebben. Ook nog nooit gehad zeker? Celibatair leven is misschien wel te doen, alhoewel waarlijk celibatair leven een enorme opgave is, maar dan heb je er tenminste zelf voor gekozen. Celibatair zijn omdat anderen vinden dat je dat moet zijn, dat is niets minder dan waanzinnig.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 nov 2007 21:51

Markie schreef:Een hetero die alleen is en geen sexuele contacten wil omdat de bijbel dat verbiedt heeft het net zo moeilijk als jou lijkt me, maar blijkbaar vind jij dat niet.

Bijna, die hetero heeft tenminste nog de hoop dat zijn/haar situatie ooit ten goede kan/zal keren. Die hoop wordt de homo ontnomen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 13 nov 2007 22:13

MrSokkie schreef:die hetero heeft tenminste nog de hoop dat zijn/haar situatie ooit ten goede kan/zal keren. Die hoop wordt de homo ontnomen.

=D>

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 nov 2007 22:54

MrSokkie schreef:
Markie schreef:Een hetero die alleen is en geen sexuele contacten wil omdat de bijbel dat verbiedt heeft het net zo moeilijk als jou lijkt me, maar blijkbaar vind jij dat niet.

Bijna, die hetero heeft tenminste nog de hoop dat zijn/haar situatie ooit ten goede kan/zal keren. Die hoop wordt de homo ontnomen.

...dat de situatie ooit nog ten goede kan keren... tsjonge, dat klinkt wel erg hopeloos!
Een relatie is niet per definitie goed. Een vrijgezel heeft het beter dan iemand met een slecht huwelijk.

Het gaat er ook meer om hoe je vrijgezel kan zijn, dan of je het bent. Vrijgezel zijn op een fijne manier kan heel goed. Als je kerkelijke gemeenschap dan maar een open sociale sfeer heeft, waarin het niet raar is om dat te zijn. Maar een ons-kent-ons-cultuurtje waarin je nadrukkelijk het gevoel meekrijgt een overblijvertje te zijn, daar knap ik op af.
Bovendien zit je als vrijgezel best ruim in je geld. Als je wat wil kopen, kan het bijna altijd. (Tenzij je het echt over hele dure dingen gaat hebben, zoals bijvoorbeeld een nieuwe Ferrari. Maar dat heb ik toch niet nodig.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 14 nov 2007 00:29

MrSokkie schreef:

Je zal ze de kost moeten geven die die hoop niet hebben ;)

En zoals boekenlezer al zegt, wat is er mis met vrijgezel zijn? Sommigen doen daar zo panisch over!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 14 nov 2007 07:51

Ik doe helemaal niet panisch over vrijgezel zijn. Een relatie is ook inderdaad niet zaligmakend, maar dat is natuurlijk een non-argument. Er zijn, vermoed ik, maar heel weinig mensen die zullen berusten in de wetenschap nooit samen met iemand te zijn. De mens is er over het algemeen niet voor gemaakt alleen te blijven. Dat je dan wat extra geld te besteden hebt vind ik een rare gedachte. Wat je in een goede relatie terugkrijgt is met geen geld te betalen.

En inderdaad, ik denk dat de situatie voor christelijke homo's behoorlijk hopeloos kan zijn en dat gun ik niemand, homo's noch hetero's.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 nov 2007 10:24

MrSokkie schreef:Wat je in een goede relatie terugkrijgt is met geen geld te betalen.

Die helderheid van geest die je ervaart als vrijgezel die niet gestoord wordt door irritante vlinders in de buik is anders ook heel wat waard!
Helaas komt het daar ook vaak minder van dan ik zou willen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 nov 2007 11:06

Boekenlezer schreef:Die helderheid van geest die je ervaart als vrijgezel die niet gestoord wordt door irritante vlinders in de buik is anders ook heel wat waard!

Dat ik het ooit nog eens met je eens zou zijn!

Maar feit blijft dat de hele kerk er over heen valt, als twee mannen bij elkaar gaan wonen, met of zonder vlinders...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 nov 2007 12:42

Denkertje21 schreef:Maar feit blijft dat de hele kerk er over heen valt, als twee mannen bij elkaar gaan wonen, met of zonder vlinders...

Twee mannen die bij elkaar gaan wonen... Dat hangt er helemaal vanaf hoe dat gebeurt.
Kijk, het hoort zo te zijn: twee mannen kunnen rustig bij elkaar gaan wonen, omdat de associatie met homoseksualiteit niet bij de mensen opkomt. Niet omdat men naïef is, maar omdat dat terecht is, omdat het overeenstemt met de werkelijkheid.
Doet men het echter wel vanuit homoseksuele overwegingen, dan is het bezwaar daartegen terecht. Want de homoseksuele praktijk is niet in overeenstemming met de Bijbel. En dat niet alleen, maar de niet-homoseksuele mannen worden dan ook dankzij die homo's lekker opgezadeld met de stank van de verdachtmaking. En dat is onacceptabel.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 14 nov 2007 12:53

Boekenlezer schreef:
MrSokkie schreef:Wat je in een goede relatie terugkrijgt is met geen geld te betalen.

Die helderheid van geest die je ervaart als vrijgezel die niet gestoord wordt door irritante vlinders in de buik is anders ook heel wat waard!

Wat ben jij zielig zeg, wat heb jij het slecht getroffen.
'k Ben m'n hele leven alleen geweest en heb toch echt wel wat gemist, geen kindervreugde, geen geborgenheid, niet het delen van lief en leed, geen arm om je schouder, dat zijn negatieve dingen, natuurlijk zijn er ook positieve dingen, maar in mindere mate, niet iedereen verdiend een kapitaal, ik tenminste niet, en met geld koop je niets, ook geen geluk, niet iedereen vind het leuk om meestal alleen te zijn, volgens mij ben je alleen helemaal niet tevreden, en uit je dat op een aparte manier om je af te zetten tegen homo's, waar echt hele waardevolle mensen tussen zitten, 'k zou ze niet graag missen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 nov 2007 13:26

Boekenlezer schreef: En dat niet alleen, maar de niet-homoseksuele mannen worden dan ook dankzij die homo's lekker opgezadeld met de stank van de verdachtmaking. En dat is onacceptabel.

Wat een dráma, als je er van verdácht wordt homo te zijn... Wat een stánk!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 nov 2007 13:40

Denkertje21 schreef:Wat een dráma, als je er van verdácht wordt homo te zijn... Wat een stánk!
Jij snapt het. :) Buiten de status die homo's hebben in bepaalde gemeenschappen, is het ook nog eens zo dat het gewoon niet prettig is om voor iets te worden aangezien wat je niet bent.

Terug naar “Archief”