Abortus en generatiekloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Abortus en generatiekloof?

Berichtdoor Wishori Wasesu » 02 dec 2003 21:43

- Is er een generatiekloof met betrekking tot abortus?
- Wordt een generatiekloof mbt abortus ervaren door jullie?
- Kan er wel een generatiekloof bestaan bij abortus en wat maakt die kloof?
sol lucet omnibus

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Abortus en generatiekloof?

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2003 21:58

Wishori Wasesu schreef:- Is er een generatiekloof met betrekking tot abortus?
- Wordt een generatiekloof mbt abortus ervaren door jullie?
- Kan er wel een generatiekloof bestaan bij abortus en wat maakt die kloof?

Abortus niet! Een ongeboren kind heeft bij de jongere (gelovige) genaratie nog steeds recht op leven.
Wel is het zo dat jongeren meer over dingen nadenken en ouderen het meestal bij het oude en vertouwde houden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 dec 2003 23:14

Ik denk dat de jeugd er makkelijker over denkt dan bejaarden. Zelfs vrouwen t/m 60 jaar denken er tegenwoordig makkelijk over. Dat komt omdat iedereen is gehersenspoeld door de media om feministisch te denken. Ikzelf ben tegen feministme, abortus, euthanasie, leger en doodstraf. Maar ik ben dan ook wel een hele fanatieke Christin omdat ik op latere leeftijd gedoopd ben, denk ik. Maar ik zie er wel hip uit, dus mensen denken het nooit van me.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2003 06:52

Ik denk er hetzelfde over als mijn (groot)ouders. Niet omdat zij dat denken, maar omdat in Gods Woord geschreven staat: 'Gij zult niet doodslaan.' Waar zal dat ongeboren kindje heengaan als de ouders het laten doden omdat het niet gewenst is? Het is al met zonden bevlekt omdat Adam, het verbondshoofd van het werkverbond de gehele mensheid vertegenwoordigde. Het zwaard zou van het huis van David niet wijken door zijn zonde met de vrouw van Uria. Zijn daden hadden dus gevolgen voor zijn nageslacht. Wat zullen de gevolgen voor de daad van degenen zijn die het kind vrijwillig (laten) vermoorden in wat heet de veiligste plaats ter wereld? :cry:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 dec 2003 12:44

Nou, ik geloof wel dat zo'n kindje in de hemel komt. Want dat kindje kan er toch nix aan doen?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 03 dec 2003 13:10

Mariamagdalena schreef:Nou, ik geloof wel dat zo'n kindje in de hemel komt. Want dat kindje kan er toch nix aan doen?

Ik denk het ook, hoewel ik het niet goed op de Bijbel kan funderen.
Er staan nergens in de Bijbel dat zo'n kindje naar de hel zou gaan, wel staat er volgens mij ergens dat als een kind van gelovige ouders sterft, dat het dan naar de Hemel gaat.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2003 16:39

Mariamagdalena schreef:Nou, ik geloof wel dat zo'n kindje in de hemel komt. Want dat kindje kan er toch nix aan doen?

Nee, maar omdat het kindje deel uit maakt van de mensheid, die geheel schuldig is aan de zonden (dus niemand uitgezonderd) door de val van Adam in het werkverbond, is ook dit kindje schuldig en heeft het de straf verdiend tot de eeuwige dood. Ik denk toch dat zo'n kind het niet zo zwaar zal hebben, omdat het (vrijwel) geen dadelijke zonden heeft gedaan in de korte tijd dat het nog wel leefde, maar ik zei het al in mijn vorige post: denk maar aan het voorbeeld van David en zijn nageslacht.

Er staat verder niets over in Gods Woord, maar als er wel staat:

Tabitha schreef:als een kind van gelovige ouders sterft, dat het dan naar de Hemel gaat.

dan kan daaruit geconcludeerd worden dat als een kind van ongelovige ouders sterft, dat het dan niet naar de eeuwige heerlijkheid zou gaan.

Gelukkig hoeft de mens dit probleem niet op te lossen. Dat kan God zelf in Zijn raad.

God is rechtvaardig. Hij ziet geen zonde door de vingers.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 03 dec 2003 17:59

Ik heb wel eens de indruk dat in orthodox Nederland het probleem 'abortus' makkelijk wordt afgedaan met: 'daar zijn wij tegen'. Ligt het niet veel complexer? Wat als je zwanger bent van een kind wat dusdanig ernstig gehandicapt is dat het zo goed als zeker vlak na de bevalling zal overlijden? Wat als je zwanger bent van een kind dat de rest van het leven een vegetatief bestaan zal leiden? Een aanverwant voorbeeld: door diverse ziekenhuizen is als beleidslijn vastgesteld dat te vroeg geboren kinderen voor een bepaald aantal weken niet behandeld worden, omdat de overlevingskansen te gering zijn, omdat het kind ernstige pijn zal lijden en zeer zwaar gehandicapt zal zijn. Is dit ook abortus? Zijn we hier ook tegen? De abortuspraktijk is door de technische ontwikkelingen veel ingewikkelder geworden dan vroeger, daardoor worden er nu standpunten ingenomen die vooral voortkomen uit onkunde en starheid, iets wat overigens ook geldt voor euthanasie. Daarbij komt: oordeel nooit te makkelijk over mensen die voor de keuze hebben gestaan. In zo'n grote verantwoordelijkheid zal ook voor gelovige mensen de keuze soms bijzonder moeilijk zijn.
The proof of the pudding is in the eating.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 dec 2003 18:20

caprice schreef:

Nee, maar omdat het kindje deel uit maakt van de mensheid, die geheel schuldig is aan de zonden (dus niemand uitgezonderd) door de val van Adam in het werkverbond, is ook dit kindje schuldig en heeft het de straf verdiend tot de eeuwige dood. Ik denk toch dat zo'n kind het niet zo zwaar zal hebben, omdat het (vrijwel) geen dadelijke zonden heeft gedaan in de korte tijd dat het nog wel leefde, maar ik zei het al in mijn vorige post: denk maar aan het voorbeeld van David en zijn nageslacht.

Er staat verder niets over in Gods Woord, maar als er wel staat:

Tabitha schreef:als een kind van gelovige ouders sterft, dat het dan naar de Hemel gaat.

dan kan daaruit geconcludeerd worden dat als een kind van ongelovige ouders sterft, dat het dan niet naar de eeuwige heerlijkheid zou gaan.

Gelukkig hoeft de mens dit probleem niet op te lossen. Dat kan God zelf in Zijn raad.

God is rechtvaardig. Hij ziet geen zonde door de vingers.

God is rechvaaridig en liefdevol. Ik en jij en de rest weet niet wat God zal doen met deze kinderen.

Ik geloof wel dat ze in de hemel komen, waarom?
Omdat ik niet kan geloven dat God mij wel vrij zal spreken, en een kind die geen zonde heeft gedaan en ook niet het aanbod van genade heeft gehoord niet.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 dec 2003 20:22

gelukkig hoeven wij dat niet te beslissen en ligt hun lot in Zijn handen

caprice

Berichtdoor caprice » 04 dec 2003 06:32

hijwel schreef:God is rechvaaridig en liefdevol. Ik en jij en de rest weet niet wat God zal doen met deze kinderen.

Omdat ik niet kan geloven dat God mij wel vrij zal spreken, en een kind die geen zonde heeft gedaan en ook niet het aanbod van genade heeft gehoord niet.

Komen die mensen in Tyrus en Sidon dan ook in de hemel? Zij hebben het aanbod van genade niet gehoord.
Het kindje heeft toch erfzonde?

Wie kan een reine geven uit een onreine?

Maar wij weten niet wat God doet met deze kinderen. Hij is rechtvaardig, maar ook barmhartig en genadig.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 dec 2003 07:31

caprice schreef:
hijwel schreef:God is rechvaaridig en liefdevol. Ik en jij en de rest weet niet wat God zal doen met deze kinderen.

Komen die mensen in Tyrus en Sidon dan ook in de hemel? Zij hebben het aanbod van genade niet gehoord.
Het kindje heeft toch erfzonde?

Wie kan een reine geven uit een onreine?

Maar wij weten niet wat God doet met deze kinderen. Hij is rechtvaardig, maar ook barmhartig en genadig.

Denk het niet, anders staat er niet in de bijbel.
Het zal Tyrus en Sidon vedragelijker zijn in de dag des oordeels dan u lieden. Maar gelukkig hoef ik hier niet over te oordelen en jij ook niet duz..

caprice

Berichtdoor caprice » 04 dec 2003 07:41

Dan zijn we het weer met elkaar eens.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 04 dec 2003 11:21

Caprice, jij zegt dat dat kindje het wel minder moeilijk zal krijgen vanwege het feit dat hij geen daadwerkelijke zonden begaan heeft. Hoe zie jij dat dan? zijn er moeilijke en minder moeilijke delen in de hel?
Engaged @ 07-01-2005

W.A. Driessen
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor W.A. Driessen » 04 dec 2003 11:38

Eén van de redenen dat bij ons in de kerk de kinderdoop i ere wordt gehouden, is dat wij geloven dat zelfs de kleinste zuigelingen met Adam in zonde zijn gevallen.

Ons doopformulier zegt hierover:
"dat wij met onze kinderen in zonder ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden".
Zelfs de kleinste menselijke wezens moeten wederom geboren worden.

Wie zal een reine geven uit een onreine? inderdaad, wie kan dat? ik geloof, en ik mag in de naam van de Ger. Gem. spreken, dat slechts kinderen met twee reine ouders (wedergeboren ouders) bij vroeg overlijden in de hemel zullen komen.

Ik ben in alle gevallen tegen abortus. God geeft het leven in de moederschoot. Of een mensje levensvatbaar is, weet alleen Hij. Mijn schoonouders hebben de eerste twee kinderen levenloos mogen ontvangen. Dit was de onverstaanbare raad van God, maar abortus, dat nooit.
Ik ken twee voorbeelden van mensen waarbij de doktoren aanraadden om abortus te laten doen. Bij de eerste zou het kind zeer zwaar gehandicapt zijn, bij de tweede zou geen levenskans aanwezig zijn. Beide ouders hebben abortus geweigerd. Beide kinderen zijn gezond opgegroeid. Oei foutje :oops: , is er bij God iets onmogelijks?

God beschikt over alle leven. Daar moeten wij mensen vanaf blijven.
"Want gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden".
Rom. 12:4&5

Terug naar “Archief”