'Sacramenteel spreken'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Laodicea
Mineur
Mineur

'Sacramenteel spreken'

Berichtdoor Laodicea » 06 nov 2007 12:27

In het Gereformeerde protestantisme zijn er complete theologische bouwwerken opgetrokken rondom het begrip 'wedergeboorte', als je echter bij de Kerkvaderen kijkt, dan lijken ze er gewoon de doop zélf mee te bedoelen. Echter, Calvijn lost dit op door deze uitspraken te vergeestelijken en te zeggen dat de vaderen slechts 'sacramenteel' spraken.

Mijn vraag is dan, waarop baseert Calvijn en z'n volgelingen deze doctrine? Heeft hij voor deze doctrine op z'n beurt ondersteuning bij de vaderen en/of bij concilies? Of is het een indirecte abstractie? Of is het puur een gevolg van z'n eigen Bijbelinterpretatie?
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 06 nov 2007 12:30

Ik meen dat dat gewoon voortkomt uit een, al dan niet onderbouwde, interpretatie.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 06 nov 2007 12:31

The Engineer schreef:Ik meen dat dat gewoon voortkomt uit een, al dan niet onderbouwde, interpretatie.
Dat zal, maar ik wil zo graag weten hoe die interpretatie tot stand kwam. :)
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 nov 2007 12:40

Over de wedergeboorte, en de noodzaak daarvan valt gewoon te lezen in Johannes 3, het gesprek van Jezus met Nicodemus. Zo simpel is dat.

In de protestantse traditie wordt de doop het bad van de wedergeboorte genoemd. Niet omdat je met het gedoopt zijn direct wedergeboren zou zijn, maar omdat er wel een bepaald verband is tussen doop en wedergeboorte. Ik meen mij daarover iets te herinneren uit Romeinen 6.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 06 nov 2007 15:59

Boekenlezer schreef:Over de wedergeboorte, en de noodzaak daarvan valt gewoon te lezen in Johannes 3, het gesprek van Jezus met Nicodemus. Zo simpel is dat.

In de protestantse traditie wordt de doop het bad van de wedergeboorte genoemd. Niet omdat je met het gedoopt zijn direct wedergeboren zou zijn, maar omdat er wel een bepaald verband is tussen doop en wedergeboorte. Ik meen mij daarover iets te herinneren uit Romeinen 6.

Ja ok, ik begrijp dat jullie dat zo zien. :) Mijn vraag is een andere; de doctrine van het 'sacramenteel spreken', hoe wordt die onderbouwt? Waar wordt dat op gebaseerd?

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 11 nov 2007 22:14

*schopje*

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2007 15:17

God zegt tegen Abraham:

Jullie moeten je voorhuid laten verwijderen; dat zal het teken zijn van het verbond tussen mij en jullie.

Om maar een voorbeeld te noemen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 12 nov 2007 18:47

Ik zou een precies omschrijving willen zien van wat je onder 'sacramenteel spreken' verstaat.

Terug naar “Archief”