Hippieblijhoofd schreef:Dirk schreef:Maar is dat geluk van jou dan ook levensvullend? het lijkt mij dat die twee soorten 'gelukkig' die jij benoemt totaal verschillend zijn en totaal verschillend beleefd worden?
Levensvullend vind ik wel een heel groot woord.. Hoe bedoel je dat precies?
Nu, ik denk* dat een relatie en de bijbehorende liefde iets is wat op alle terreinen van je leven impact heeft en je hele wezen doortrekt (ook al is dat misschien niet altijd even actief aanwezig) en de belangrijkste plaats in je hart inneemt. De wisselwerking tussen jou en je vriend/vriendin/man/vrouw is op alle terreinen van je leven aanwezig.
Terwijl de liefde voor die ander die nu gelukkig is slechts één aspect van je leven, je hart, raakt (daar overigens nog wel een grote impact kan hebben), maar niet die vervulling geeft van je hele zijn, omdat er geen wisselwerking is, laat staan beantwoording van de liefde. Ik denk dat deze liefde alleen maar uit kan doven, omdat er geen voedsel voor is. De enige bron waar het voedsel vandaan kan komen (de ander die nu gelukkig is met een ander) geeft zijn voedsel (liefde) aan een ander. Jouw liefde wordt niet gevoed en jouw liefde beslaat ook niet alle terreinen en facetten van je leven, omdat je veel zonder die ander moet doen.
*hier spreekt een vrijgezel