Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 okt 2007 15:56

Ik vind het ook juist goed van een kok als hij zonder zout toch smaak weet te brengen aan het eten. Daarbij heeft sommig eten vanzichzelf al smaak genoeg.

De bokkepootjestaart is zeer favoriet bij ons in de familie Maaikje.
Wij doen vaak plakjes cake als bodem. De taart maken we ruim op tijd van te voren zodat hij echt nog 24 uur in de koelkast kan staan voor hij opgegeten wordt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 okt 2007 18:41

rosalie83 schreef:Als je het pittiger wilt, helpt zout niet. Van zout wordt iets zouter. Of ben ik nu heel vervelend? 8) Als je iets pittig wilt maken, moet je kruiden gebruiken.

en welke dan?

topkok

Berichtdoor topkok » 26 okt 2007 19:23

pol schreef:
rosalie83 schreef:Als je het pittiger wilt, helpt zout niet. Van zout wordt iets zouter. Of ben ik nu heel vervelend? 8) Als je iets pittig wilt maken, moet je kruiden gebruiken.

en welke dan?

ja tuurlijk verse kruiden moet je ook zeker gebruiken... om dingen op smaak te brengen.. maar door zout krijgt jouw gerecht ook een bepaalde body. Je gaat toch niks zitten eten met de gedachten.. ja het is hartstikke flaauw maar eig zit er al genoeg zout in dat is onzin.

en zout is echt wel goed voor je hoor..

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 okt 2007 20:50

ik gebruik ook altijd zout in mijn eten. Niet te veel,maar het kan juist dat extra stukje smaak aan het eten geven

Nu ben ik het wel eens met met de stelling dat de gemiddelde Nederlander te veel zout binnen krijgt. Dat heeft volgens mij ermee te maken dat (bijna) iedereen uit pakjes en zakjes kookt( en daar zit nu juist heel veel zout in). Wij gebruiken eigenlijk nooit iets uit een zakje/pakje. Alle sauzen maak ik zelf met verse ingredienten en jus hoef ik echt niet uit een pakje...gewoon lekker zelf vlees braden en die jus is echt het lekkerst.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 okt 2007 21:36

Tja, het vreemde is, ik proef echt niet dat er geen zout in zit. Ik merk totaal geen verschil. Nu ben ik niet echt een heeeele moeilijke eter, en blijkbaar ook niet echt een goeie, want ik proef het gewoon niet en vind het wel prima.
En (te) veel zout is echt niet goed voor je. En als ik toch al teveel zout binnen krijg, dan doe ik er echt niet nog een schepje bovenop. Net als dat ik oplet dat ik niet met vette boter bak en braad, en mager gehakt koop. Ik proef geen verschil, de prijs ook niet, dus waarom zou ik het niet doen? :)
Vanavond hebben we voort eerst een magentronmaaltijd gehaald bij de Super. Ik had geen puf meer om te koken en mn man al helemaaaal niet. Het was niet lekker. Volgende keer maar weer koken :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 okt 2007 02:14

ik ben met zout-loos eten opgegroeid (wel zout in de soep en stamppot), als ik bij mensen eet die wel over zout in het eten hebben dan vindt ik dat vies. :oops: :oops:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 okt 2007 02:18

topkok schreef:Echt waar.. mijn mond viel open van verbazing???? HOE KUN JE IN VREDES NAAM ZONDER ZOUT KOKEN??

ik snap dat echt.. iets zonder zout heeft toch geen smaak

een goede kok kun je herkennen door zijn gebruik van zout en peper.. hoe kun je nou iets zonder zout eten... sorry kan er bij mij echt niet in sorry

Toen mijn moeder zwanger was van de jongste toen heeft de huisarts een zout-loos dieet + fruit-dieet voorgeschreven!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 okt 2007 15:10

huh topkok.....

dan heb ik mijn hele leven geen smaak gehad aan me eten dus??

me opa en oma moesten zoutloos eten.. daarom heeft me moe ook noooit zout gebruikt en ik gebruik et zo dus ook nooit!!

we hebben et wel in et kastje staan.. maar dan gebruik ik et alleen om te verven!! zelfs me man heb ik al van et zout af.. terwijl ie dat echt heel veel at!

ach.. k vind alels lekker smaken.. k ben niet zo moeilijke eter... alleen heb ik niet altijd zin in eten.. vooral nu niet :( :oops: heb nl last van veel zuur!!!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 27 okt 2007 22:52

nog ff doorgaan over zout:
gister geen zout in het eten gedaan (boerenkool met worst) wel zootje kruiden die ik nog in de kast vond. Waren niet over datum! En pot mosterd op tafel.

Onder het eten: eh schat, heb je wel zout in het eten gedaan??

Neefje van me maakt van nature geen zouten aan dus moet 3 keer per dag extra zouten toegedient krijgen. Als hij ziek is moet de dosering verhoogd worden. Zout is dus wel degelijk nodig.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 28 okt 2007 07:57

*Annet* schreef:nog ff doorgaan over zout:
gister geen zout in het eten gedaan (boerenkool met worst) wel zootje kruiden die ik nog in de kast vond. Waren niet over datum! En pot mosterd op tafel.

Neefje van me maakt van nature geen zouten aan dus moet 3 keer per dag extra zouten toegedient krijgen. Als hij ziek is moet de dosering verhoogd worden. Zout is dus wel degelijk nodig.

Mosterd op tafel, als er iets is wat ik heel heel vies vind en de stank daarbij is het mosterd. Als die hier per ongeluk nodig is, staat hij zover mogelijk van me vandaan en ik raak dat ding zonder vaatdoek dan ook niet aan. brrrrrrrrrrrrrrfffffffffffffffffgggggggggggggggg

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 okt 2007 10:02

Dat heb ik dus met kaas. Bleeeeeeeeeeeeeeeeeh wat een lucht komt daar van af.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 28 okt 2007 16:01

*Annet* schreef:Dat heb ik dus met kaas. Bleeeeeeeeeeeeeeeeeh wat een lucht komt daar van af.

zweetvoeten!!!!! Ik lust zowat alles, maar kom niet met mosterd of kaas aan. Wel tosti of gesmolten kaas over de witlof ofz

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 28 okt 2007 18:15

*Annet* schreef:Dat heb ik dus met kaas. Bleeeeeeeeeeeeeeeeeh wat een lucht komt daar van af.

je lijkt mn zusje wel :lol: die wil écht geen kaas in dr buurt hebben! dan gaat ze stokstijf zitten en gaat geen kant meer op, tot de kaas weggelegd is! :lol:

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 28 okt 2007 21:29

Ik was laatst ook bij iemand en vroeg of ik stukje kaas wou. Hele witte apparte kaas. Maar die stonk ook verschrikkelijk en smaakte ook nergens na.
Had paar uur later nog idee dat geur aan mijn handen zat.

Normaal ruik ik de kaas niet eens. (eet dan ook maar 2 soorten kaas).
Leef je droom.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 okt 2007 15:32

pol schreef:

en welke dan?

Peper, djintan, bieslook, basilicum, tijm, rozemarijn, paprikapoeder, laos, koriander, dille, oregano... Paar soorten die nu in me opkomen.

topkok schreef:en zout is echt wel goed voor je hoor..

Ieder mens heeft inderdaad zout nodig. Maar je krijgt al voldoende binnen wanneer je voldoende gevarieerd eet. Zout toevoegen is niet goed.

*Annet* schreef:nog ff doorgaan over zout:

Ik kan me voorstellen dat hij het dan flauw vindt, maar daarom is het zaak om voldoende van iets vervangends te gebruiken. Dat is ook gewoon kwestie van uitproberen, wat je lekker vindt.

*Annet* schreef:Neefje van me maakt van nature geen zouten aan dus moet 3 keer per dag extra zouten toegedient krijgen. Als hij ziek is moet de dosering verhoogd worden. Zout is dus wel degelijk nodig.

Ja tuurlijk heeft een mens zout nodig. Maar te veel is dus niet goed.

Terug naar “Archief”