Kerk discrimineert zwarte predikanten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 okt 2007 16:15

Gerdien B. schreef:Nee, er moet niet zo selectief over bericht worden. Alleen de stokken waarmee geslagen kunnen worden worden naar buiten gebracht. Je zal niet snel een goed positief stuk over reformatorische kerken tegen komen in de telgraaf, algemeendagblad of de welke andere krant dan ook.

Er is over bericht in Trouw, een krant die niet bekend staat om zijn bevooroordeelde en incomplete en inconsequente berichtgeving. Ook is het geen sensatiekrant.
Dat er niet volledig bericht wordt, is niet zo gek, dat gebeurt nooit. En ik ben intelligent genoeg om verder te lezen dan mijn neus lang is. Ik beweer ook niet dat de Ger. Gem. discriminerend of racistisch bezig is, maar gebruik opzettelijk het woordje 'als'. En omdat ik vind dat de Ger. Gem. een en ander aan zichzelf te danken heeft.

Het ligt niet aan de GerGem wat er naar buiten wordt gebracht.

Maar het beeld wat er bestaat van de Ger. Gem. is mede door de Ger. Gem. gecreeerd.

tja.. dat is jou mening er over en de GerGem mag er een andere mening over hebben. Zo zijn er wel meer instanties die de regel hebben dat de mensen de Nederlandse taal moeten spreken om een bepaalde functie te mogen bekleden.

Het gaat niet per se om een 'instantie', dat is een incorrecte vergelijking. Het gaat om een kerk, om predikanten, om geloofszaken. Het argument dat het niet praktisch is gaat in dezen niet op: het gaat hooguit om enkele preken en dus hooguit om enkele uren. Het gaat niet over functies of iets dergelijks, maar om een enkele preek. En dan nog, Ger. Gem.predikanten mogen in die landen toch ook preken?

Daarbij vind ik dat je hier een zwak argument aandraagt.
Omdat altijd al iets gebeurd, daarom is het niet gelijk zo dat het goed is en het doorgezet moet blijven worden.

Dat argument was niet zo sterk, daar heb je gelijk in. Het was ook meer een reactie, maar toch, je hebt gelijk. Bovenstaande lijkt me echter sterk genoeg.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 okt 2007 16:32

het is ook wel een beetje dubbel dat de Nederlandse predikanten daar wel mogen preken maar andersom niet.
Al moet ik er wel bij zeggen dat er echt dingen verloren gaan als een preek vertaald wordt. je krijgt dingen toch niet zo mee als de dominee het werkelijk gezegd en/ of bedoeld heeft.
Daarbij zullen vooral de ouderen in de GerGem idd wel is moeite kunnen hebben/ krijgen met de cultuurverschillen. Bedenk wel dat deze mensen al hun hele leven niet anders dan hun eigen GerGemwereldje enkel hebben gezien. (persoonlijk vind ik het juist positief om die wereld is open te breken, maar dit is even vanuit de oudjes bekeken ;) )
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 28 okt 2007 16:42

Bedenk wel dat deze mensen al hun hele leven niet anders dan hun eigen GerGemwereldje enkel hebben gezien.

Dat is geen argument. Dat is juist een reden om het wel te doen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 okt 2007 16:59

Dat is in jou ogen geen argument omdat jij vind dat zij hun wereld moeten verbreden. Volgens mij hebben zij het recht om zelf te bepalen hoe groot zij hun wereld willen hebben.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 28 okt 2007 18:41

Dat recht hebben ze. Maar is het slim?

In mijn ogen niet.

Is het realistisch?

De wereld is veel breder dan de naald die de GG probeert voor te stellen. Ik ben geneigd te zeggen van niet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 okt 2007 18:55

Wat voor jou een slimme beslissing kan wezen, kan een ander totaal ongelukkig maken, terwijl je beide de zelfde beslissing zou nemen.

Of het realistisch is.. denk het wel. Mensen houden het al generaties lang vol om in 1 klein wereldje te leven. Als zij daar gelukkig zijn, waarom zou je ze dan verplichten hun wereld te verbreden? Je ontneemt ze het recht om zelf hun leefomgeving in te richten als je gaat verplichten dat ze hun wereldje open moeten breken.
Persoonlijk zou ik dat niet op mijn geweten willen hebben. Grote kans dat vooral de oudjes er alleen maar onrustiger en ongelukkiger van worden.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 28 okt 2007 18:59

Of het realistisch is.. denk het wel. Mensen houden het al generaties lang vol om in 1 klein wereldje te leven.

Toen was de wereld daadwerkelijk klein. Nu niet meer, dat is het verschil.

Persoonlijk zou ik dat niet op mijn geweten willen hebben. Grote kans dat vooral de oudjes er alleen maar onrustiger en ongelukkiger van worden.

Nee ik ook niet. Het komt mij alleen voor dat er teveel rekening met de ouderen van dagen wordt gehouden en minder met de jongeren, die toch doorgaans heden ten dage redelijk verschillend denken ten opzicht van de ouderen.

Je ontneemt ze het recht om zelf hun leefomgeving in te richten als je gaat verplichten dat ze hun wereldje open moeten breken.

Dat moet iedereen zelf weten, maar het gevolg is dan wel dat er over je "geouwehoerd" gaat worden. En dat zie je nu weer.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 okt 2007 19:44

Hoe vol zit jij met wrok?
Het is mij al vaker opgevallen, dat wat er ook gezegd wordt alles negatief wordt getrokken. Kurtyo geloofd zelf niet meer in Gos en de Bijbel maar vanuit komt nog meer genuanceerder en positiever geluid dan bij jou vandaan.

Het draait niet alleen om de ouderen in de kerk, maar ook niet alleen om de jongeren. Daarbij kiezen er ook een aantal jongeren er zelf, bewust voor om in het zelfde wereldje te leven als hun (voor)ouders. Heeft niets met moderne tijden te maken, maar met de keuzes die mensen persoonlijk maken.
Het is belangrijk om met alle generaties in je gemeente rekening te houden en dat ze dingen voor elkaar laten en toelaten in respect voor elkaar.

Wie welke keuze ook maakt. Het geeft nooit en te nimmer anderen het recht om die persoon te veroordelen, over te roddelen of zoals jij het noemt, te ouwehoeren.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 28 okt 2007 20:51

Hoe vol zit jij met wrok?

Ik snap dat je dat denkt, en velen met jou. Het is echter geen wrok, het is grotendeels realisme.

Het draait niet alleen om de ouderen in de kerk, maar ook niet alleen om de jongeren.

Dat zeg ik toch ook niet. Ik krijg die indruk alleen als je zegt:

Grote kans dat vooral de oudjes er alleen maar onrustiger en ongelukkiger van worden.

JIJ wekt de indruk dat de oudjes het tegen houden en het daarmee alleen om de oudjes gaat.

Kurtyo geloofd zelf niet meer in Gos en de Bijbel maar vanuit komt nog meer genuanceerder en positiever geluid dan bij jou vandaan

Bij mij komt er een realistisch geluid vandaan. Hard en recht voor z'n raap, o ja zeker, maar daarom niet minder realistisch.

Het is belangrijk om met alle generaties in je gemeente rekening te houden en dat ze dingen voor elkaar laten en toelaten in respect voor elkaar.

Dat zeg ik zelf ook hoor, ik weet niet waar je op doelt?

Het geeft nooit en te nimmer anderen het recht om die persoon te veroordelen, over te roddelen of zoals jij het noemt, te ouwehoeren.

Dat recht heeft niemand, dat ben ik hardgrondig met je eens. Maar in de praktijk gebeurt dat wel. Daarom is het verstandig om naar de praktijk te kijken en niet naar de theorie. In de praktijk weet je dat er over je geroddelt gaat worden als je zus of zo doet. Dan doe je dat toch niet, of minder. Zo bedoelde ik het. De GG heeft het in de hand gewerkt dat er over deze gemeente geroddelt wordt. Maar daarmee keur ik dat geenszins goed.

Voor de duidelijkheid: ik roddel geenszins. Op dit topic heb ik een aantal genuanceerde reacties geplaatst (wat Kurtyo kennelijk niet opgevallen is) en die "wrok" of gewoon hard benoemen wat waar is komt voort uit waarnemingen en constateringen. En is dus geen wrok.

Ik heb reeds aangegeven dat ik geen problemen met respectloze, hypocriete en inconsequente mensen heb. In mijn ogen zijn ze zielig. Jouw eerdere post in een ander topic heeft mij toch meer laten zien dat ik meer naast mij neer moet leggen. Maar dat wil niet zeggen dat ik dan minder hard wordt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 okt 2007 21:33

The Engineer schreef:
Het draait niet alleen om de ouderen in de kerk, maar ook niet alleen om de jongeren.

Dat zeg ik toch ook niet. Ik krijg die indruk alleen als je zegt:

Grote kans dat vooral de oudjes er alleen maar onrustiger en ongelukkiger van worden.
JIJ wekt de indruk dat de oudjes het tegen houden en het daarmee alleen om de oudjes gaat.

Dan had je het beter moeten lezen. Ik geef alleen aan dat vooral die groep er het meeste problemen mee hebben en zeg niet dat zij het tegen houden.

Kurtyo geloofd zelf niet meer in Gos en de Bijbel maar vanuit komt nog meer genuanceerder en positiever geluid dan bij jou vandaan

Bij mij komt er een realistisch geluid vandaan. Hard en recht voor z'n raap, o ja zeker, maar daarom niet minder realistisch.

het klinkt niet realistisch. Je zoekt een stok om de kerk mee te slaan

Het geeft nooit en te nimmer anderen het recht om die persoon te veroordelen, over te roddelen of zoals jij het noemt, te ouwehoeren.

Dat recht heeft niemand, dat ben ik hardgrondig met je eens. Maar in de praktijk gebeurt dat wel. Daarom is het verstandig om naar de praktijk te kijken en niet naar de theorie. In de praktijk weet je dat er over je geroddelt gaat worden als je zus of zo doet. Dan doe je dat toch niet, of minder. Zo bedoelde ik het. De GG heeft het in de hand gewerkt dat er over deze gemeente geroddelt wordt. Maar daarmee keur ik dat geenszins goed.

Voor de duidelijkheid: ik roddel geenszins. Op dit topic heb ik een aantal genuanceerde reacties geplaatst (wat Kurtyo kennelijk niet opgevallen is) en die "wrok" of gewoon hard benoemen wat waar is komt voort uit waarnemingen en constateringen. En is dus geen wrok.

Ik heb reeds aangegeven dat ik geen problemen met respectloze, hypocriete en inconsequente mensen heb. In mijn ogen zijn ze zielig. Jouw eerdere post in een ander topic heeft mij toch meer laten zien dat ik meer naast mij neer moet leggen. Maar dat wil niet zeggen dat ik dan minder hard wordt.

Rekening houden met de mensen om je heen is goed, maar je kan er ook in doorslaan. Dat heb je geen leven meer zoals jij het wilt leven, maar enkel zoals anderen je graag zien.

Ik vind niet dat je rekening moet houden met mensen die het nodig vinden om wel te roddelen en te veroordelen. Ook al wordt het in de praktijk gedaan, het blijft fout! Ik ga niet mijn handel en wandel aanpassen omdat mensen roddelen en veroordelen niet kunnen laten. Als ze er echt zo'n moeite mee hebben moeten ze naar mij toe komen

Als mensen echt zo'n moeite met de GerGem hebben, dan moeten ze naar die kerk zelf toestappen en daar is gaan praten. Veroordelen is eigenlijk zwak: wel commentaar leveren maar niet in gesprek durven gaan met de kerk zelf.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 29 okt 2007 09:01

Als mensen echt zo'n moeite met de GerGem hebben, dan moeten ze naar die kerk zelf toestappen en daar is gaan praten. Veroordelen is eigenlijk zwak: wel commentaar leveren maar niet in gesprek durven gaan met de kerk zelf.

Dr. K van der Zwaag had kritiek en is er uitgeknikkert.

Het is goed om te praten, maar je moet als kerk er ook voor open staan. Willen luisteren en niet gelijk straffen als iemand kritiek heeft.

het klinkt niet realistisch. Je zoekt een stok om de kerk mee te slaan

Misschien klinkt het niet realistisch, het is het wel. En ik zoek geen stok, hij wordt mij aangereikt. Kritisch als ik ben pak ik die met 2 handen aan.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 29 okt 2007 09:08

weg.
Laatst gewijzigd door goshen op 29 okt 2007 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 okt 2007 09:15

The Engineer schreef:

Dr. K van der Zwaag had kritiek en is er uitgeknikkert.

Het is goed om te praten, maar je moet als kerk er ook voor open staan. Willen luisteren en niet gelijk straffen als iemand kritiek heeft.

Kan jij bewijzen dat ze niet de kritiek van Dr. K van der Zwaag hebben besproken, om te kijken of het terecht was? Wie zegt dat er geen gesprekken zijn geweest? Hoe weet jij zeker dat ze zonder verder over de kritiek na te denken hem gestraft hebben?

Je trekt allemaal comclusies die je niet 100% zeker kan weten.
Ik heb ook mijn vermodens, maar daarop kan ik geen conclusies trekken.
Alleen in mijn eigen situatie, omdat ik persoonlijk bij elk gesprek ben geweest en elk woord en de toon waar op het gezegd is, gehoord heb.

sela

Berichtdoor sela » 29 okt 2007 09:23

Gerdien B. schreef:Hoe vol zit jij met wrok?

het valt niet te ontkennen dat er mensen zijn die wrok voelen t.o.v. onze subcultuur. en dit uiten.
anderzijds bespeur ik een interessante move. mensen die eveneens reden hebben wrok te voelen kiezen n.a.v. van andermans wrok totaal de andere kant. ze verdedigen. dat lijkt me best een moeilijke positie. een soort spagaat.

volgens mij schieten we met het verdedigen niet altijd wat op. want: hoe zuiver is dit motief? reageren we niet vooral zo omdat we ons in een hoek geduwd voelen? of, kan iemand met superveel kritiek niet gewoon gelijk hebben in bepaalde zaken?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 okt 2007 09:32

Dat kan prima. Ik ben zelf ook echt niet kritiekloos op de GerGem en voel me zeker niet in een hoek geduwd.

Wel vind ik dat mensen niet zo snel moeten oordelen als ze niet weten wat er verder er allemaal mee gebeurd is. Dat probeer ik aan te geven. Oordelen is zo makkelijk vanaf de zijlijn

Wees dan dapper en ga met je kritiek naar de desbetreffende kerk toe. Wie weet bereik je er dan ook nog wat mee en dan heb je iig het recht om te zeggen hoe ze je behandeld hebben. Kans is dan groot dat zze anderen op de zelfde manier behandelen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”