Hijwel:
Hey klaas je bent goed bezig tegenwoordig.
Omdat
jij het tegenwoordig met me eens bent?
OK, flauwe grap...
Babbeltje:
God heeft ons goed en naar Zijn evenbeeld geschapen, MAAR met een vrije wil.
Dus God heeft geen vrije wil?
Joris:
God heeft mensen geschapen en geen robots. HEt offer op Golgotha is niet voor niets geweest. Ga nou eens bij jezelf na: heb jij een eigen wil? Kan jij keuzes maken? Kan jij voor het goede kiezen?
Dit is nou de reden dat ik vroeg om definities. Volgens mij verschillen we hier niet zo ontzettend veel van mening; we gebruiken allen het bergip 'vrije wil' nogal verschillend. Kun jij misschien aangeven wat jij onder vrije wil verstaat, Joris?
JacobH:
Denk eens aan de zondeval. Dat was onze vrije wil.
Dat is wel een heel vreemde definitie van vrije wil. Ik zou juist denken dat de vrije wil van Adam er in bestond dat hij de verleiding van de slang zou kunnen weerstaan....
JacobH:
Nou ik zou nu graag willen uitgelegd krijgen waarom deze teksten niet kloppen?
Nou, de teksten kloppen wel, maar of jouw uitleg klopt weet ik niet doordat je deze niet geeft. Misschien moet je eerst aangeven wat jij meent wat vrije wil is en vervolgens hoe deze teksten jouw mening ondersteunen?
JacobH:
er is een uitstekend wetenschappelijk onderzoek geweest waarin werd bewezen dat iedereen in staat is tot een moord
'In staat zijn tot' is al weer wat anders dan 'geneigd zijn tot' en al helemaal wat anders dan te stellen dat je niets anders kunt. Ieder mens is wellicht in staat te moorden, maar is de mens ook niet in staat die neiging te onderdrukken?
Boely:
Nou nog 1 vraag dan: kunnen we (met onze "vrije wil") de zonden volledig de rug toekeren en zonder zonden leven??? Als we dat niet kunnen hebben we dus geen vrije wil. Als we dat wel kunnen hebben we wel een vrije wil!
Hierboven hebben een aantal mensen een definitie van 'vrije wil' gegeven waarbij iemand zelfs expliciet aangaf dat het ging om het maken van morele keuzes maar dat we (ondanks onze 'vrije wil') niet in staat zijn om altijd de goede keuzes te maken. Volgens mij gaat het dus weer eens om de definitie van een begrip. Kun jij misschien ook aangeven wat je verstaat onder 'vrije wil'?
Klaas