Heeft de mens een vrije wil???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 01 dec 2003 22:18

Boely schreef:Nou nog 1 vraag dan: kunnen we (met onze "vrije wil") de zonden volledig de rug toekeren en zonder zonden leven???

Als we dat niet kunnen hebben we dus geen vrije wil. Als we dat wel kunnen hebben we wel een vrije wil!

precies!!! We kunnen geen zondenloos leven leiden!! We hebben een (verdorven) eigen wil!! We kunnen kiezen voor slecht/slechter of slechtst! Lees het boekje van de goddelijke waarheden van ds A. Hellenbroek maar! Hoofdstuk 10, deel drie vraag 6.
V. heeft de mens dan geen vrije wil of eigen natuurkrachten tot geestelijk goed?
A. Neen. efeze 2:1:En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.

lees bij die vragen maar verder. Er wordt antwoord gegeven op vragen zoals "zijn de geboden niet tevergeefs"enz.

(ISBN 90 336 0506 8, uitgeverij de Banier, Utrecht)
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE
1 Johannes 4 :7-21

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 dec 2003 22:53

Hijwel:
Hey klaas je bent goed bezig tegenwoordig.

Omdat jij het tegenwoordig met me eens bent? :mrgreen:

OK, flauwe grap...

Babbeltje:
God heeft ons goed en naar Zijn evenbeeld geschapen, MAAR met een vrije wil.

Dus God heeft geen vrije wil?

Joris:
God heeft mensen geschapen en geen robots. HEt offer op Golgotha is niet voor niets geweest. Ga nou eens bij jezelf na: heb jij een eigen wil? Kan jij keuzes maken? Kan jij voor het goede kiezen?

Dit is nou de reden dat ik vroeg om definities. Volgens mij verschillen we hier niet zo ontzettend veel van mening; we gebruiken allen het bergip 'vrije wil' nogal verschillend. Kun jij misschien aangeven wat jij onder vrije wil verstaat, Joris?

JacobH:
Denk eens aan de zondeval. Dat was onze vrije wil.

Dat is wel een heel vreemde definitie van vrije wil. Ik zou juist denken dat de vrije wil van Adam er in bestond dat hij de verleiding van de slang zou kunnen weerstaan....

JacobH:
Nou ik zou nu graag willen uitgelegd krijgen waarom deze teksten niet kloppen?

Nou, de teksten kloppen wel, maar of jouw uitleg klopt weet ik niet doordat je deze niet geeft. Misschien moet je eerst aangeven wat jij meent wat vrije wil is en vervolgens hoe deze teksten jouw mening ondersteunen?

JacobH:
er is een uitstekend wetenschappelijk onderzoek geweest waarin werd bewezen dat iedereen in staat is tot een moord

'In staat zijn tot' is al weer wat anders dan 'geneigd zijn tot' en al helemaal wat anders dan te stellen dat je niets anders kunt. Ieder mens is wellicht in staat te moorden, maar is de mens ook niet in staat die neiging te onderdrukken?

Boely:
Nou nog 1 vraag dan: kunnen we (met onze "vrije wil") de zonden volledig de rug toekeren en zonder zonden leven??? Als we dat niet kunnen hebben we dus geen vrije wil. Als we dat wel kunnen hebben we wel een vrije wil!

Hierboven hebben een aantal mensen een definitie van 'vrije wil' gegeven waarbij iemand zelfs expliciet aangaf dat het ging om het maken van morele keuzes maar dat we (ondanks onze 'vrije wil') niet in staat zijn om altijd de goede keuzes te maken. Volgens mij gaat het dus weer eens om de definitie van een begrip. Kun jij misschien ook aangeven wat je verstaat onder 'vrije wil'?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 01 dec 2003 23:21

eigen wil is voor mij dat ik zelf naar God ga omdat ik voel dat ik Hem nodig heb. Jezus zegt zelf: bekeer je. Dus dat is iets wat we zelf kunnen. En als je wedergeboren bent kun je kiezen voor het goede, je kunt ook kiezen voor het kwade.
Elke zonde gaat bij mijheel bewust. Een heel bewust denkproces gaat daaraan vooraf. En dat is iets waar ik wel degelijjk zelf voor kies. Soms is het bijna onbedwinbaar, maar altijd bewust.

zal ik er voor de zekerheid bij zeggen dat ik dat natuurlijk niet kan als God het niet in mij werkt? Nee doe ik niet, want dat vindt ik altijd zo krampachtig leven. God zegt: bekeer je, doe dit, doe dat niet. Hij gunt ons het idee dat we het zelf doen. Laat ons lekker.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 02 dec 2003 01:18

Klaas schreef:Volgens mij gaat het dus weer eens om de definitie van een begrip. Kun jij misschien ook aangeven wat je verstaat onder 'vrije wil'?

Mijn duit in het zakje:
De wil is een input van het beslissingsproces, en is onderdeel van iemands aard.
De term 'vrije' wil lijkt te suggereren dat die input naar believen aangepast kan worden.
Maar in dat geval is een beslissing nodig om te bepalen hóe die wil dan aangepast moet worden (bv: 'beter' of 'slechter'). Voor dat beslissingsproces is ook weer een wil nodig. Dus als we een wil hebben die naar believen aangepast kan worden, moeten we daarnaast nog een extra wil hebben die bepaalt *wat* we dan gaan willen. Als die laatste wil op zijn beurt ook vrij is, hebben we een derde wil nodig. Etc ad infinitum. Dit is natuurlijk absurd.

Dus kennelijk wordt met 'vrij' niet bedoeld dat de wil naar believen aangepast kan worden. Maar wat wordt er dan wel mee bedoeld?
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 dec 2003 07:51

Hoe komen jullie er nou bij dat je iets goed kan doen. Is dat niet een beetje arrogant?
Volgens mij werd er met goede dingen doen niet gedoeld op bekeering of iets geestelijks, maar bijv. boodschappen doen voor je oma of zo. Christenen zijn niet de enige mensen die goede dingen doen. Dat bedoelde Gershwin (?) volgens mij met zijn algemene genade: Het de-zon-gaat-ook-op-over-heiligen principe
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 02 dec 2003 13:08

jvdk schreef:
Boely schreef:Nou nog 1 vraag dan: kunnen we (met onze "vrije wil") de zonden volledig de rug toekeren en zonder zonden leven???

Als we dat niet kunnen hebben we dus geen vrije wil. Als we dat wel kunnen hebben we wel een vrije wil!

precies!!! We kunnen geen zondenloos leven leiden!! We hebben een (verdorven) eigen wil!! We kunnen kiezen voor slecht/slechter of slechtst! Lees het boekje van de goddelijke waarheden van ds A. Hellenbroek maar! Hoofdstuk 10, deel drie vraag 6.
V. heeft de mens dan geen vrije wil of eigen natuurkrachten tot geestelijk goed?
A. Neen. efeze 2:1:En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.

lees bij die vragen maar verder. Er wordt antwoord gegeven op vragen zoals "zijn de geboden niet tevergeefs"enz.

He maar jvdk... volgens mij zegt hellenbroek hier dat een mens geen vrije wil heeft. Je haalt de vrije wil en een eigen wil door elkaar!!! Iedereen heeft een eigen wil, hij kan doen en laten (binnen bepaalde grenzen natuurlijk) wat hij wil. Maar een vrije wil is iets waarin we kunnen zeggen: nu doen we geen zonden meer en gaan we overeenkomstig onze geschapen natuur heilig voor God leven!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 02 dec 2003 13:09

joris schreef:eigen wil is voor mij dat ik zelf naar God ga omdat ik voel dat ik Hem nodig heb. Jezus zegt zelf: bekeer je. Dus dat is iets wat we zelf kunnen. En als je wedergeboren bent kun je kiezen voor het goede, je kunt ook kiezen voor het kwade.
Elke zonde gaat bij mijheel bewust. Een heel bewust denkproces gaat daaraan vooraf. En dat is iets waar ik wel degelijjk zelf voor kies. Soms is het bijna onbedwinbaar, maar altijd bewust.

zal ik er voor de zekerheid bij zeggen dat ik dat natuurlijk niet kan als God het niet in mij werkt? Nee doe ik niet, want dat vindt ik altijd zo krampachtig leven. God zegt: bekeer je, doe dit, doe dat niet. Hij gunt ons het idee dat we het zelf doen. Laat ons lekker.

Stakker...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2003 13:17

Boely schreef:Maar een vrije wil is iets waarin we kunnen zeggen: nu doen we geen zonden meer en gaan we overeenkomstig onze geschapen natuur heilig voor God leven!

Oke dit is dagelijkse realiteit! Dit heb ik niet.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 02 dec 2003 14:51

Boely schreef:
He maar jvdk... volgens mij zegt hellenbroek hier dat een mens geen vrije wil heeft. Je haalt de vrije wil en een eigen wil door elkaar!!! Iedereen heeft een eigen wil, hij kan doen en laten (binnen bepaalde grenzen natuurlijk) wat hij wil. Maar een vrije wil is iets waarin we kunnen zeggen: nu doen we geen zonden meer en gaan we overeenkomstig onze geschapen natuur heilig voor God leven!

ik haal ze niet door elkaar!! In het begin dacht ik dat de mens een vrije wil had, maar(zoals ik al eerder gezegd heb) ben ik erachtergekomen via hellenbroek dat ik ongelijk had. En een eigen wil hebben we ja!
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 dec 2003 15:00

Wie kan mij dan vertellen wat het verschil is tussen je eigen wil en een vrije wil?

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 02 dec 2003 15:24

Ikke21 schreef:Wie kan mij dan vertellen wat het verschil is tussen je eigen wil en een vrije wil?

Vrije wil is dat je kan kiezen voor geen zonden of wel zonden/God of de duivel.

Eigen wil is dat je kan kiezen in hoeverre je ga met bepaalde dingen(ga je naar een paragnost en stel je je open voor geesten of luister je popmuziek).

Met je eigen wil kan je niet beslissen over geestelijk goed!!
In het paradijs hadden we wel een vrije wil en konden we dat dus wel.

zo goed uitgelegd?? :?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 dec 2003 16:00

ja is wel uitgelegd, maar staat er ergens in de bijbel iets geschreven over een eigen wil? Over een vrije wil lees je wel, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets over een eigen wil gelezen heb.

En met een vrije wil kunnen wij ook niet kiezen tussen goed en kwaad, want ons hart en ziel is altijd geneigd tot het kwade!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2003 16:09

Ikke21 schreef: En met een vrije wil kunnen wij ook niet kiezen tussen goed en kwaad, want ons hart en ziel is altijd geneigd tot het kwade!!

Geneigd zijn tot het kwaad betekent toch niet dat je ook per definitie altijd het kwaad doet? Als ik kwaad ben op m'n vrouw kan ik ervoor kiezen een ruzie te beginnen, maar ik kan ook proberen rustig te blijven en naar haar kant van het verhaal te luisteren. Dat is soms best wel eens moelijk (;-)) maar niet onmogelijk.

Klaas
Laatst gewijzigd door Klaas op 02 dec 2003 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 02 dec 2003 16:10

Lol @ jaap :)
Is inderdaad wel een duidelijk boekje. Alleen beetje verouderde taal.
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 dec 2003 16:15

Klaas schreef:
Ikke21 schreef: En met een vrije wil kunnen wij ook niet kiezen tussen goed en kwaad, want ons hart en ziel is altijd geneigd tot het kwade!!

Geneigd zijn tot het kwaad betekent toch niet dat je ook per definitie altijd het kwaad doet? Als ik kwaad ben op m'n vrouw kan ik ervoor kiezen een ruzie te beginnen, maar ik kan ook proberen rustig te blijven en naar haar kant van het verhaal te luisteren. Dat is soms best wel eens moelijk (;-)) maar niet onmogelijk.

Klaas

Daar heb je helemaal gelijk in Klaas, maar wordt met het kwade niet onze zonde bedoeld die wij doen tegen God en Zijn gebod. Dus dat wij hier op aarde niet zonder zonde kunnen leven?!

Terug naar “Archief”