Natuurlijk leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 16 okt 2007 13:28

Maar E-nummers zijn ook lang niet alle goed. Trouwens, ik kijk meestal welke ingredienten in een product zitten; vaak staat daar tussen: aroma. Maar dan weet je nog niet wat er in dat toegevoegde aroma zit.

@ Hippie: ik wilde ook niet suggereren dat je daarin in zou geloven :) ik overigens ook niet. (hoewel ik graag in de natuur ben en indianenmuziek in mn kast heb staan :mrgreen: )

Mijn vader heeft een volkstuin, hoewel hij regelmatig gif spuit e.d., zijn producten uit eigentuin een stuk smaakvoller. Hetzelfde geldt voor de eieren van eigen kippen. Ik koop niet zo vaak biologisch omdat dat gewoon duur is, maar ik ben me sinds een lange tijd wel meer gaan focussen op "natuurlijke smaak". Ik smeer net als ieder ander wel eens hagelslag op mijn brood, maar ook wel eens andere dingen die ik op de markt haal. Probeer maar eens een likje boekweithoning: een heftige stalgeur die je eerst moet overwinnen, maar met een rijke, volle smaak. Én bovendien met een aantal kerngezonde stoffen. En zo zijn er wel meer dingen. Koop eens streekkaas bij een kaasboer of haal eens andere vis dan de bekende soorten. Echt veel duurder hoeft het niet te zijn, en je leert een heel nieuwe wereld aan smaken kennen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 16 okt 2007 15:25

T.a.v. Giovannino
Nog even terugkomend op "de enige manier om van de natuur te genieten".
Om te overwegen:
- bijbaantje bij uitzendbureau in de agrarische sector
- groentetuin huren
- wandelen of fietsen, evt. met een ander doel erbij, bijv. natuurfotografie.

Natuurlijke producten
Sinds kort koop ik geen brood meer in de supermarkt, maar van de echte bakker. Het is veel smakelijker. (Wel duurder.)
Vla uit een pak, met conserveringsmiddelen koop ik nooit.
Je kunt het ook zelf maken, dat is natuurliiker en smakelijker.
Jam, hagelslag e.d. eet ik nooit. (Tenzij er niet aan te ontkomen is.)
Wel kaas, vleeswaren, komkommer, aardbeien, tomaten en andere natuurlijke producten.

Groentetuin
Een aantal jaren geleden had ik, gedurende zes seizoenen, een groentetuin.
Waarin ik aardappelen, groenten, komkommer en tomaten teelde.
Het lukte goede groente te krijgen zonder bestrijdingsmiddelen te gebruiken.
Een heg eromheen kan hieraan meewerken, doordat zo minder onkruidzaden neerdalen.
Goede grond ook.
En soms bijv. uien. Als deze om de wortels staaan, kan dat ziekte voorkomen.
Enig probleempje was soms rupsen in de boerenkool.
Deze kunnen er handmatig (met handschoenen) eruit gehaald worden,
of bespuiten met een mengsel van spiritus.
Na de oogst kan het wel gebeuren dat er een grote hoeveelheid sperziebonen zijn.
Inmaken is een idee, of gedeeltelijk weggeven.

Ik werkte graag in de groentetuin, alleeen het omspitten in het voorjaar
is een zwaar karwei.
Dit kan evt. ook met een machine.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 16 okt 2007 22:00

Nog even terugkomend op "de enige manier om van de natuur te genieten".

Nou ja, volgensmij hebben we daar niet echt over gesteggeld :roll: maar dat kan mijn inziens zowel liggend in het gras (met of zonder blote voeten :P) als hard rennend.
Ter overweging: rook je noodzakelijke peukjes buiten op en niet binnen. :mrgreen: Zo spotte ik vanmiddag nog een prachtige groene specht, en daar was ik wel even blij mee, want het was voor mij al een hele tijd geleden dat ik die mooie vogel gezien heb :D , en dat nog wel in een stadswijk. Ik dacht eerst nog even met zo'n papagaai van doen te hebben (die kleine groene, die zie je hier in het wild vaker dan huismussen!), maar het was 'm echt.

enne... spitten vind ik dan wel een mooie klus...

Rule
Mineur
Mineur

Berichtdoor Rule » 16 okt 2007 22:16

Vanwege een blessure, tijdens karate, waardoor ik een 6-9 maanden amper kon lopen, moet ik toch wel zeggen dat ik natuurlijke beweging meer op prijs stel dan sporten.

Na het sporten voelde ik me altijd helemaal bekaf, brak, en had amper nog maar energie ergens voor over. Ook de dag daarna was niet echt om te genieten. Misschien dat het goed voor me was, maar zo voelde het totaal niet.

Tegenwoordig loop ik bijna iedere dag wel een uur(30 minuten van en naar) naar het kantoor. Zaterdagochtend wandel ik met een grote omweg naar mijn ouders. Zondag probeer ik te gebruiken om een lange afstand rustig te fietsen. En ik voel me achteraf altijd heerlijk fit, en het kost niet echt bepaald veel moeite of tijd.
Slow chat, take it easy
Slow chat, take it easy.
I'm in the mood, the topic is right,
Move to the keyboard, we can type all night.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 17 okt 2007 09:18

Na het sporten voelde ik me altijd helemaal bekaf, brak, en had amper nog maar energie ergens voor over. Ook de dag daarna was niet echt om te genieten.

-Dit is slecht, hier is je trainer verkeerd bezig geweest volgensmij (of jij liet hem niks merken :? ). Dit klinkt alsof je telkens over je fysieke grens bent gegaan.
Als ik 2 uur boks, ben ik ook moe, maar wel met een 'voldaan' gevoel, alsof je lijf zindert, zeker niet brak. De volgende dag voel ik mijn armen wel een beetje, maar ik kan er bijv. wel gewoon mee gitaarspelen :lol:
Voor en na sport moet je wel goed gerust hebben, als je na een korte nacht sport, is dat zwaar, en na het sporten is het verstandig een goede nacht te hebben. Dan herstelt je lichaam weer. Naar mijn idee slaap ik na een sportieve dag ook dieper dan normaal en wordt ik uitgeruster wakker.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 17 okt 2007 09:33

Giovannino schreef:
Na het sporten voelde ik me altijd helemaal bekaf, brak, en had amper nog maar energie ergens voor over. Ook de dag daarna was niet echt om te genieten.

-Dit is slecht, hier is je trainer verkeerd bezig geweest volgensmij (of jij liet hem niks merken :? ). Dit klinkt alsof je telkens over je fysieke grens bent gegaan.

Worden spieren toch sterker van?

Als ik 2 uur boks, ben ik ook moe, maar wel met een 'voldaan' gevoel, alsof je lijf zindert, zeker niet brak. De volgende dag voel ik mijn armen wel een beetje, maar ik kan er bijv. wel gewoon mee gitaarspelen :lol:

Dat heb ik met voetbal. Komt omdat mijn conditie nog niet echt op peil is. Maar na een avondje keihard sporten, voel ik me wel heerlijk brak hoor :D

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 17 okt 2007 10:08

Worden spieren toch sterker van?
wellicht, door sporten ontstaan er scheurtjes is mij eens verteld. Die moeten de tijd krijgen om te herstellen, bij regelmatig sporten komt er dan meer spierweefsel bij. Maar als je je alleen maar brak en ziek voelt, geeft je lichaam aan dat je te ver bent gegaan; volgensmij kan dat nergens goed voor zijn.
@ Rule: die lange blessure was misschien een teken van je lichaam.
@ Bevlogen: voetbal is een zware sport, misschien moet je een keer extra in de week hardlopen. (een rondje van 20 minuten kan al genoeg zijn)Heel de week niet veel bewegen en dan 1 avond volledig uit de naad gaan, daar kun je je lichaam ook niet echt op voorbereiden.
voel ik me wel heerlijk brak hoor
i know, en dan met je gloeiende lijf onderuitgezakt een pilsje drinken, zó lekker :wink:

Rule
Mineur
Mineur

Berichtdoor Rule » 17 okt 2007 13:49

Giovannino schreef:-Dit is slecht, hier is je trainer verkeerd bezig geweest volgensmij (of jij liet hem niks merken :? ). Dit klinkt alsof je telkens over je fysieke grens bent gegaan.

Oh, geloof me, dat liet ik zeker wel merken. :p Probleem was ik dat toen ook een redelijke "Incasseren is leren" opvatting had, en dus verwachtte dat dit wel goed voor me was. Achter gezien miste ik inderdaad het 'voldane' gevoel na twee uur Wing Chun/Kung Fu.

@ Rule: die lange blessure was misschien een teken van je lichaam.

Waarschijnlijk, yes. Plus, mijn benen/voeten waren als mini-Rule al niet echt te vertrouwen, ik had daar al problemen mee(verkeerde stap zetten, en *boem* verstuikt. Kon ik weer een weekje moeilijk rondwaggelen). Vooral met het wandelen wil ik die langzaam versterken, en ik moet zeggen dat het wel te merken is in de afgelopen periode. Tijdje terug heb ik een wandeling van 4 uur gedaan(toen mijn fietsband lek was), en voelde me heerlijk achteraf. Vroeger was me dat echt niet gelukt.

Ik hou het dus maar bij wandelen/fietsen. Is vanzelf beter te koppelen met mijn werk, en is nog goedkoper ook. :lol:
Slow chat, take it easy
Slow chat, take it easy.
I'm in the mood, the topic is right,
Move to the keyboard, we can type all night.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 18 okt 2007 17:52

Ik heb ook een tijdje gesport, heb alleen moeten stoppen vanwege medische redenen. En ben nu aan het nordic walken heerlijk lekker in de buiten lucht :mrgreen: en je gebruikt 90 procent van je spieren, en dat in een uurtje, daar kan toch geen sportschool tegenop 8)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 20 okt 2007 14:28

Dat is misschien een mogelijkheid om ongebruikte spieren te gebruiken.
Ik denk dat je met gewone arbeid, mits het op edele wijze, en met volle aandacht gedaan wordt, ook alle spieren gebruikt kunnen worden.
Vanuit de gedachten wordt alles gestuurd. Als je iets doet, moet je het goed doen, niet slordig, of (te lang) in hoog tempo.

Zoals vermeld, de simpele oefening, met gestrekte benen de grond aantikken met je vingertoppen van beide handen (of nog iets dieper buigen), kan ik nog net als vroeger.
Dus zonder sporten kun je ook lenig blijven.
Sport heeft m.i. als nadeel dat je jezelf een beetje uitput.
Dezelfde energie kan op (meer) zinvolle wijze worden gebruikt.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 20 okt 2007 19:36

@ Rolf: me ervan bewust zijnde dat ik nu wellicht wat overdrijf, maar ik krijg door je verwoording sterk de neiging te denken dat je dat zogenaamde 'natuurlijk leven' van jou wel érg ver doortrekt. "Arbeid, mits met volle aandacht en op edele wijze", "sport put uit en je kunt die energie zinvoller gebruiken" - dit lijkt wel het jargon van de Macrobiotiek :roll:
Alsof het op edele wijze met volledige toewijding snoeien van de heg in een verse ochtendluchtje een hoogstaander act zou zijn dan spontaan met vrienden besluiten een potje te gaan voetballen... Nogmaals Rolf, ik zie het waarschijnlijk helemaal verkeerd, maar ik krijg het idee dat dat 'natuurlijk leven'-verhaal van jou een doel in zichzelf is geworden.

Ik onderschrijf het als levensbasis (behalve op het gebied van sporten, daarin verschillen jij en ik duidelijk van mening - wel op het gebied van lichaamsbeweging, voldoende rust/ritme/regelmaat, natuurlijke voeding, etc.) maar weiger dit in de ideologische sfeer te trekken. Dan bega je ook de fout elke 'overtreding' (een keer een potje knakworsten met E-nummers eten, een keer een dag niet bewegen o.i.d.) als een zonde tegen jezelf te zien.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 20 okt 2007 20:20

Wat ik vooral naar voren wilde halen, is dat het goed mogelijk is zonder sport gezond te leven, en ook lenig te blijven.
De energie die besteed wordt aan sport, kan die ook niet besteedt worden door de arbeid met iets meer inzet te doen?
Is sport niet jammer van de tijd en de energie?
Met dezelfde energie kun je heel veel andere dingen doen.
Waar je ook later wat aan hebt.

Verder, een beetje ideologie m.b.t. gezond leven wil ik niet ontkennen.
Hier is echter een gegronde reden voor.
Ik wil dat ook zeker niet iemand opdringen.
Het lijkt mij goed een ander standpunt te respecteren, en overeenkomsten te zoeken en te versterken.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 okt 2007 21:01

het lijkt mij inderdaad goed mogelijk gezond te leven zonder te sporten, maar sporten is verder wel gewoon heel leuk :) persoonlijk ben ik wel van mening dat sporten (mits je er verstandig mee omgaat) goed voor je is.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 20 okt 2007 21:41

Is sport niet jammer van de tijd en de energie?
Met dezelfde energie kun je heel veel andere dingen doen.
Waar je ook later wat aan hebt.

Ik ben het verder wel met je eens hoor Rolf :wink: Alleen met bovenstaande quote niet. even kort:
- ik ben van mening dat sport wel toegevoegde waarde heeft voor je fysieke conditie
- ik ben van mening dat sport een sociale component in zich heeft die jij volgensmij niet ziet
- ik signaleer bij jou een naar mijn idee wat overtrokken 'nutsdenken'. Alle inspanning moet ten nutte van iets zijn. Vooral op dat punt wil ik wel even doorbabbelen, maar nu even niet want de kroketten zijn gaar :mrgreen:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 okt 2007 13:14

"Een sociale functie".
Daar zie ik wel iets in. Maar dat kan ook op een andere manier.

"Overdreven nutsdenken."
Deze opmerking vind ik ook begrijpelijk.
En het is misschien wel enigzins waar. Maar daar is reden voor.
En ideologie mag toch best? Zolang je anderen er maar niet mee schaadt.
En dat laatste let ik goed op.
Als ik met anderen, die een heel andere levenswijze hebben, moet samenwerken, proberen ik de overeenkomsten te zoeken, en het andere niet boven te halen.
Ontspanning op z'n tijd is trouwens ook onmisbaar.

Tenslotte, vroeger heb ik menig "balletje getrapt".
Je oefent je rechterbeen, en het linkerbeen ook enigzins.
Je leert koppen. De eerste keer heb je hoofdpijn.
Je kunt doorzetten, het hoofd wordt iets harder, en je kunt het na een poosje verdragen. Of je denkt, dit is toch eigenlijk tegen nature.
't Ja, dan moet je een keuze maken.
Het heeft heel lang geduurt, maar ik heb gekozen voor het natuurlijke,
en daar ben ik nu blij mee.
Het heeft mij van veel ellende verlost.

Terug naar “Archief”