Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Raido schreef:Ik woon in Twente en zit dus niet echt in een Hollandse kerk, daarnaast hebben we een Flakkeese predikant. Wij zijn ontstaan uit de agrarische cultuur dus het idee van 'wat de boer niet kent' gaat deels op.En verder: de GG is een Hollandse kerk: wat de boer niet kent dat eet hij niet. Dit heeft tijd nodig. Ik weet zeker dat er een dag komt dat deze broeders ook bij ons voor mogen gaan. Nu zijn er nog mensen die inderdaad zijn opgevoed met het koloniale denken. Ik hoop dat broeders van het zuidelijk halfrond ons de tijd kunnen geven om ons hierop te bezinnen.
Echter als wij een Hollandse kerk zijn, waarom moesten we dan wel de boer op naar Irian Jaya?
Othello schreef:Mwa. In de meeste andere kerkverbanden is minstens evenveel aanleiding tot het geven van kritiek. Toch wordt die kritiek naar verhouding veel minder (heftig) geuit. Althans, dat is mijn beleving hier op RW. Over de GG wordt vaak veel ongenuanceerder gedacht en geschreven dan over andere kerkverbanden. Dat kan iedereen die een beetje kan lezen alhier constateren. Ik heb daar geen verklaring voor. Mogelijk komt het omdat de GG van alle orthodox-gereformeerde kerken de grootste is, en daarom het meeste wind vangt.
jamillah schreef:Optimatus schreef:Je kraamt hier voornamelijk baarlijke nonsens uit! Ten eerste, de onzin dat ik niks zou willen weten van gergem of zwaarder. Dat is waanzin. Ik heb er geen enkel probleem mee dat iemand zo wil geloven. Ga vooral je gang, zolang ik maar niet mee -hoef- te doen. Los daarvan, over de GGiN heb je me zelden (lees: nooit) gehoord.
Okay, over dit punt heb ik jou misschien onterecht in een adem met de anderen genoemd.
jamillah schreef:Optimatus schreef:Dan het stof opwaaien en het letten op GG. Lijkt me terecht. Een kerkgenootschap dat zich zo beroept de ware kerk te zijn, zet zichzelf op een voetstuk. Logisch dat er dan meer naar gekeken wordt.
Ik heb dat zelf nooit ervaren dat de gg denkt de ware kerk te zijn. Wel is het natuurlijk logisch dat je gelooft dat je het bij het juiste eind hebt over het algemeen. Je staat tenslotte ergens voor.
jamillah schreef:Optimatus schreef:Vervolgens de misstappen. Dat een kerk intern wat wereldvreemd met mensen omgaat, is haar eigen zaak. Halfverkapt racisme is mijns inziens niet een misstap maar gewoon een misdrijf: tegen de Nederlandse wet en tegen de menselijkheid. Wellicht dat de invloed van ds. Kersten nog te groot is...
Hoe bedoel je wereldvreemd? Je overdrijft en generaliseert. Misdrijf welja, ik zou het nog erger maken als ik jou was. Je hebt je punt nu wel duidelijk. Het zou christelijker zijn om op een andere manier je ongenoegen te uiten.
jamillah schreef:Optimatus schreef:En tenslotte het kotsen: als jij al gaat kotsen omdat mensen terechte kritiek leveren, dan zul je zodanig snel afvallen dat Sonja Bakker failliet gaat.
Het is je vast niet ontgaan dat er zowat elke week een topic geopend word over de gergem of aanverwante zaken. Daar kots ik van.
Het idee was dat de Gereformeerde Gemeenten een puur Hollandse kerk was en dat mede daarom die mensen uit Irian niet mogen voorgaan in onze pure Hollandse gemeenten. Ik vond dat een nonargument, omdat wij ook als Hollandse kerk, met Hollandse vormen daar gemeentes stichten..hehe, heel scherp en goede humor. paulus is toch ook de boer op gegaan naar europa ? wat is er dan mis aan dat wij naar Irian Jaya gaan?
Is dat? Ik vind het namelijk helemaal niet begrijpelijk eigenlijk.dat er op de synode uitspraken worden gedaan die gebaseerd zijn op bescherming van de eigen cultuur is begrijpelijk
Precies, je kunt ook bij je buurman/vrouw beginnen. (misschien niet zo'n goed plan in Rijssen)Raido schreef:Ik woon in Twente en zit dus niet echt in een Hollandse kerk, daarnaast hebben we een Flakkeese predikant. Wij zijn ontstaan uit de agrarische cultuur dus het idee van 'wat de boer niet kent' gaat deels op.En verder: de GG is een Hollandse kerk: wat de boer niet kent dat eet hij niet. Dit heeft tijd nodig. Ik weet zeker dat er een dag komt dat deze broeders ook bij ons voor mogen gaan. Nu zijn er nog mensen die inderdaad zijn opgevoed met het koloniale denken. Ik hoop dat broeders van het zuidelijk halfrond ons de tijd kunnen geven om ons hierop te bezinnen.
Echter als wij een Hollandse kerk zijn, waarom moesten we dan wel de boer op naar Irian Jaya?
jamillah schreef:9 van de 10 topic lees ik ook niet meer nee, om die reden. Verder heb ik mijn punt gemaakt en daar laat ik het bij. Beter voor mijn hart èn gewicht.
Is dat? Ik vind het namelijk helemaal niet begrijpelijk eigenlijk.dat er op de synode uitspraken worden gedaan die gebaseerd zijn op bescherming van de eigen cultuur is begrijpelijk
reform schreef:Dat is wel erg kort door de bocht Sabra. Volgens mij zijn ze bang dat de kerkelijke beleving van negroïde mensen niet helemaal overeenkomt met de beleving van de Westerse ger.gem. Het heeft mijn inziens dus niet zo veel met racisme te maken. Of ze doelbewust discrimineren weet ik niet. Het zou kunnen zijn dat alles wat enigzins afwijkt van het normale ger gem procédé men dat liever buiten de deuren houdt....een soort angst voor verandering. Maar goed...ik ben wel benieuwd wat de daadwerkelijke redenen zijn voor deze beslissling. De starheid van de ger.gem lijkt er wel van af te stralen
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten