Kerk discrimineert zwarte predikanten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 okt 2007 10:18

Jep dat is denk ik hoofdoorzaak nummer één. Echter heb maar eens kritiek op de ver-ongereformeerding van de GKv, verhipping (vaak vervlakking) van jongerendiensten... Dan ben jij automatisch degene die het fout heeft ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

aldo bulten
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aldo bulten » 18 okt 2007 10:19

Raido schreef:
En verder: de GG is een Hollandse kerk: wat de boer niet kent dat eet hij niet. Dit heeft tijd nodig. Ik weet zeker dat er een dag komt dat deze broeders ook bij ons voor mogen gaan. Nu zijn er nog mensen die inderdaad zijn opgevoed met het koloniale denken. Ik hoop dat broeders van het zuidelijk halfrond ons de tijd kunnen geven om ons hierop te bezinnen.
Ik woon in Twente en zit dus niet echt in een Hollandse kerk, daarnaast hebben we een Flakkeese predikant. Wij zijn ontstaan uit de agrarische cultuur dus het idee van 'wat de boer niet kent' gaat deels op.

Echter als wij een Hollandse kerk zijn, waarom moesten we dan wel de boer op naar Irian Jaya?

hehe, heel scherp en goede humor.
paulus is toch ook de boer op gegaan naar europa ? wat is er dan mis aan dat wij naar Irian Jaya gaan?
ik denk dat we moeten oppassen dat wij niet onze cultuur als product daar gaan brengen. we moeten over de cultuur heen kijken. en de kern van het evangelie daar brengen. dat is gebeurt. en nu is de kerk daar gelijk aan de kerk hier in nederland. het is zaak dat wij als nederlanders en de predikant uit een zendingsland allebei over de muren van cultuur heen kijken.
een predikant uit 1 van de zendings gemeenten zal zich moeten verdiepen in de nederlandse cultuur om de inhoud van zijn preek goed over te brengen. (daarnaast is de vertaling ook nodig)

dat er op de synode uitspraken worden gedaan die gebaseerd zijn op bescherming van de eigen cultuur is begrijpelijk. maar, dat uit de manier van redeneren blijkt dat er ongeloof is en geen vertrouwen in de mogelijkheden van de Heilige Geest, dan heb je wat duidelijk te maken als leiding van de GerGem. duidelijkheid (lees eerlijkheid) voor 3 "partijen"
1: de achterban
2: de zendings (zuster) gemeenten.
3: God.
daar waar nodig zal schuld belijdenis op zijn plaats zijn. niet alleen van de mensen die gekozen zijn om aanwezig te zijn bij de synode.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 okt 2007 10:32

Othello schreef:Mwa. In de meeste andere kerkverbanden is minstens evenveel aanleiding tot het geven van kritiek. Toch wordt die kritiek naar verhouding veel minder (heftig) geuit. Althans, dat is mijn beleving hier op RW. Over de GG wordt vaak veel ongenuanceerder gedacht en geschreven dan over andere kerkverbanden. Dat kan iedereen die een beetje kan lezen alhier constateren. Ik heb daar geen verklaring voor. Mogelijk komt het omdat de GG van alle orthodox-gereformeerde kerken de grootste is, en daarom het meeste wind vangt.

Nou.... als PKN-er krijg ik hier ook vaak nogal wat te verstouwen. Het is niet mis wat er allemaal gezegd wordt waar het om de PKN gaat...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 okt 2007 10:39

Inderdaad. En mij kan niet worden verweten dat ik slechts kritiek heb op de Gereformeerde Gemeenten, ik heb kritiek op alle kerkverbanden. ;-)

Het ligt natuurlijk allemaal veel genuanceerder dan Trouw ons meldde. En ds. Vreugdenhil heeft dat ook al rechtgezet. Echter, dat neemt niet weg dat er sprake is van een kwalijke discussie. Een discussie die eigenlijk helemaal niet gevoerd zou moeten en mogen worden, en dat is het probleem.

Mooiste woordspeling die ik tegenkwam op GeenStijl: 'kanselarme negertjes'.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 okt 2007 10:42

jamillah schreef:
Optimatus schreef:Je kraamt hier voornamelijk baarlijke nonsens uit! Ten eerste, de onzin dat ik niks zou willen weten van gergem of zwaarder. Dat is waanzin. Ik heb er geen enkel probleem mee dat iemand zo wil geloven. Ga vooral je gang, zolang ik maar niet mee -hoef- te doen. Los daarvan, over de GGiN heb je me zelden (lees: nooit) gehoord.

Okay, over dit punt heb ik jou misschien onterecht in een adem met de anderen genoemd.

Wellicht. Maar ik ben het op een aantal punten doorgaans met Sabra eens.

jamillah schreef:
Optimatus schreef:Dan het stof opwaaien en het letten op GG. Lijkt me terecht. Een kerkgenootschap dat zich zo beroept de ware kerk te zijn, zet zichzelf op een voetstuk. Logisch dat er dan meer naar gekeken wordt.

Ik heb dat zelf nooit ervaren dat de gg denkt de ware kerk te zijn. Wel is het natuurlijk logisch dat je gelooft dat je het bij het juiste eind hebt over het algemeen. Je staat tenslotte ergens voor.

Ik heb genoeg preken gehoord waarin toch heel hard geroepen werd dat bijna alle andere kerken het fout hebben. De conclusie dat het kerkgenootschap van de desbetreffende predikanten het ware is, is vrij evident - dunkt me.

jamillah schreef:
Optimatus schreef:Vervolgens de misstappen. Dat een kerk intern wat wereldvreemd met mensen omgaat, is haar eigen zaak. Halfverkapt racisme is mijns inziens niet een misstap maar gewoon een misdrijf: tegen de Nederlandse wet en tegen de menselijkheid. Wellicht dat de invloed van ds. Kersten nog te groot is...

Hoe bedoel je wereldvreemd? Je overdrijft en generaliseert. Misdrijf welja, ik zou het nog erger maken als ik jou was. Je hebt je punt nu wel duidelijk. Het zou christelijker zijn om op een andere manier je ongenoegen te uiten.

Wereldvreemd - in heel Nederland doet men pogingen, het onrecht dat (al dan niet in naam van God of kerk of wat dan ook) anderen in het verleden is aangedaan (namelijk slavernij, vrouwenonderdrukking enz. enz. enz. enz. enz. enz.) recht te zetten en de orthodox-gereformeerden prediken nog immer dat de vrouw niet dezelfde rechten en plichten heeft als de man (bijvoorbeeld stemrecht in de kerk). Dat mag men vinden, maar ik vind dit toch nogal wereldvreemd - de wereld (lees: Nederland) doet verwoede pogingen dit onrecht eindelijk recht te zetten en de GG (en anderen) houden zich verre hiervan. Dat is wereldvreemdheid.

Discriminatie is wettelijk gezien een misdrijf. Dat is niet erger maken dan het is, dat is gewoon de Nederlandse wet. Dat zeg ik eerlijk en da's weer christelijk. Verder vind ik het nogal wat om iemand die jij niet eens kent van onchristelijk gedrag te beschuldigen. Dat gewijs...

jamillah schreef:
Optimatus schreef:En tenslotte het kotsen: als jij al gaat kotsen omdat mensen terechte kritiek leveren, dan zul je zodanig snel afvallen dat Sonja Bakker failliet gaat.

Het is je vast niet ontgaan dat er zowat elke week een topic geopend word over de gergem of aanverwante zaken. Daar kots ik van.

Lees ze dan niet als je er stofwisselingsstoornissen van krijgt. Ik lees ook geen topics die ik niet wil lezen. Ik heb ook wel eens geprotesteerd tegen GerGemBashen. Dit is echter geen bashen, maar gewoon een stellingname tegen vreemd gedrag van de GerGem.

Othello heeft overigens gelijk inzake Eckeveld en Vreugdenhil. Ik heb dan ook niet de indruk dat het probleem bij de predikanten ligt, maar meer bij de leken die in velerlei opzicht ècht leken zijn.

Bovendien, het bashen is de GerGem niet vreemd. Als ik de uiterst anti-remonstrantse en anti-katholieke drie formulieren van enigheid lees... dat zijn bashgeschriften die al eeuwen vanaf de kansels klinken... daar doet de hele ger. gez. aan mee (inclusief de PKN).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 18 okt 2007 10:55

9 van de 10 topic lees ik ook niet meer nee, om die reden. Verder heb ik mijn punt gemaakt en daar laat ik het bij. Beter voor mijn hart èn gewicht. 8)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 okt 2007 10:56

hehe, heel scherp en goede humor. paulus is toch ook de boer op gegaan naar europa ? wat is er dan mis aan dat wij naar Irian Jaya gaan?
Het idee was dat de Gereformeerde Gemeenten een puur Hollandse kerk was en dat mede daarom die mensen uit Irian niet mogen voorgaan in onze pure Hollandse gemeenten. Ik vond dat een nonargument, omdat wij ook als Hollandse kerk, met Hollandse vormen daar gemeentes stichten..

dat er op de synode uitspraken worden gedaan die gebaseerd zijn op bescherming van de eigen cultuur is begrijpelijk
Is dat? Ik vind het namelijk helemaal niet begrijpelijk eigenlijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 18 okt 2007 11:36

Raido schreef:
En verder: de GG is een Hollandse kerk: wat de boer niet kent dat eet hij niet. Dit heeft tijd nodig. Ik weet zeker dat er een dag komt dat deze broeders ook bij ons voor mogen gaan. Nu zijn er nog mensen die inderdaad zijn opgevoed met het koloniale denken. Ik hoop dat broeders van het zuidelijk halfrond ons de tijd kunnen geven om ons hierop te bezinnen.
Ik woon in Twente en zit dus niet echt in een Hollandse kerk, daarnaast hebben we een Flakkeese predikant. Wij zijn ontstaan uit de agrarische cultuur dus het idee van 'wat de boer niet kent' gaat deels op.

Echter als wij een Hollandse kerk zijn, waarom moesten we dan wel de boer op naar Irian Jaya?
Precies, je kunt ook bij je buurman/vrouw beginnen. (misschien niet zo'n goed plan in Rijssen) 8)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 okt 2007 11:37

Ik wil hier toch even een aantal dingen kwijt.

Het is ook geen racisme, maar tradities die zeer moeilijk te doorbreken zijn. Dat heeft gewoon flink de tijd nodig in de GerGem.

De Ger. Gem is wereldvreemd. Sinds een niet al te lange tijd kijk ik ook de wereld in. Deze 2 zijn totaal verschillend en ik zie steeds meer dat het punt vooral is. Van beide kanten worden er dingen naar eigen ideeën geintrepeteert zonder te kijken hoe het daadwerkelijk bedoeld is. Hebn er trouwens vanavond nog een gesprek over. Daarbij zegt de GerGem(en meerdere kerken) dat ze neit gelijk zijn met de wereld.

Dat de Ger.Gem. de ware kerk zou wezen wordt niet keihard door de kerken zelf gezegd, maar ga de mensen maar is vragen. Ik hoor het zo vaak in mijn omgeving. Niet 1 of 2 keer, maar vele keren. Waarschijnlijk zullen leden uit andere kerken dat over hun kerk zeggen maar dat weet ik niet, aangezien ik niet in die gemeenschap leef.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 okt 2007 11:49

jamillah schreef:9 van de 10 topic lees ik ook niet meer nee, om die reden. Verder heb ik mijn punt gemaakt en daar laat ik het bij. Beter voor mijn hart èn gewicht. 8)

Je kwam een beetje over als iemand die met een antiek kanon op niets stond te schieten. :)

aldo bulten
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aldo bulten » 18 okt 2007 11:49

dat er op de synode uitspraken worden gedaan die gebaseerd zijn op bescherming van de eigen cultuur is begrijpelijk
Is dat? Ik vind het namelijk helemaal niet begrijpelijk eigenlijk.

laat ik het verduidelijken....
ik ben het er niet mee eens wat er gedacht en gezegd wordt door sommigen die aanwezig waren op de synode vergadering.
maar, begrijpen kan ik het nog wel.
iets wat je niet kent, daar kun je bang voor zijn. in dit geval zou een predikant uit een andere cultuur iets kunnen zeggen over de beschermde cultuur van de GerGem. ik kan mij voorstellen, dat bij een deel van de mensen, de eerste reactie angst is. angst voor het onbekende en de mogelijke gedachte dat je je los moet maken van de vertrouwde gewoonten en gebruiken (cultuur) als die een omgang (samenwerken/samenleven) met andere culturen in de weg staat.
dat is volgens mij de gang van zaken.

zoals ik al schreef:
Is het goed te praten? nee.
is het te nuanceren? ja
hierbij blijft staan wat ik in mijn vorige bericht schreef.

groetend
Aldo

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 18 okt 2007 11:56

NOG EEN KEER: ER IS NOG GEEN BESLUIT GENOMEN DOOR DE GG. EEN BEPERKT AANTAL SYNODELEDEN HEEFT OP DE SYNODE WAT ONGELUKKIGE UITSPRAKEN GEDAAN. OF ZIJ EEN MEERDERHEIDSSTANDPUNT HEBBEN VERWOORD IS VOLSTREKT ONDUIDELIJK.

pas in januari/februari wordt duidelijk wat het standpunt van de synode is. Ik zou de mods dan ook willen vragen om iedere keer als gesproken wordt over besluit dit te corrigeren. met modder smijten is makkelijk, maar wees wel eerlijk en laat je corrigeren. dit geldt ook voor de mods zelf!
Laatst gewijzigd door Dirk op 18 okt 2007 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 okt 2007 11:57

Laten we dan afwachten wat er gaat gebeuren.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 18 okt 2007 11:58

reform schreef:Dat is wel erg kort door de bocht Sabra. Volgens mij zijn ze bang dat de kerkelijke beleving van negroïde mensen niet helemaal overeenkomt met de beleving van de Westerse ger.gem. Het heeft mijn inziens dus niet zo veel met racisme te maken. Of ze doelbewust discrimineren weet ik niet. Het zou kunnen zijn dat alles wat enigzins afwijkt van het normale ger gem procédé men dat liever buiten de deuren houdt....een soort angst voor verandering. Maar goed...ik ben wel benieuwd wat de daadwerkelijke redenen zijn voor deze beslissling. De starheid van de ger.gem lijkt er wel van af te stralen

zie vetgemaakte tekst
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 okt 2007 12:01

Toch is het eigenlijk raar dat er over gediscussieerd moet worden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”