Giovannino schreef:rook je als de spreekwoordelijke ketter?
Dat valt wel mee, vind ik zelf

overdag nauwelijks, 's avonds na het eten tot aan m'n laatste biertje een stuk of 5 'zware exportjes van de weduwe' (rokersjargon). af en toe met een uitschieter natuurlijk....
Maar weer ff ontopic: De "stelling" was dat natuurlijke beweging beter is dan sporten. Mijn sinziens is natuurlijke beweging (dagelijks half uur fietsen, lopen, huishouden etc.) sowieso nodig is, náást evt. af en toe sporten. Je kunt niet heel de dag op een stoel zitten en aan het eind van de dag opeens gaan rennen. Dan forceer je je lichaam. Otherwise, je lichaam is er wel op gebouwd om in korte tijd veel fysieke activiteit aan te kunnen (en die capaciteit kun je uitbouwen) en sporten heeft wel zijn fysiek nut: Meer nog dan een wandeling kun je er stress, agressie e.d. mee afreageren, en krijg je er een ander soort energie voor terug.
T.a.v. de stelling, het volgende.
Als mijn ouders, toen ik 20 was, gezegd hadden dat sporten niet nodig is,
dat ook met natuurlijke beweging, gewoon werk, enz., je gezond kunt blijven, had ik dat waarschijnlijk niet direct aangenomen.
Het lichaam moet zich denk ik ook instellen op een levenswijze.
En er is ook wat voor nodig, soms jaren, om zover te komen.
Ook kan er een groot verschil zijn in de beweegreden.
Sporten om gezondheid is heel iets anders,
dan hardlopen voor een lintje.
Nu sport ik al jaren niet meer, en mijn lichaam is voldoende sterk en lenig.
Wel wil ik hierbij voegen dat ik absoluut niet rook, niet drink,
en niet uitslaap. En er heel goed op let wat ik eet.
Dingen die even genot geven, houd ik niet van,
ik geniet meer van dingen die langer genot geven.
Hier ook direct aan toevoegende dat het ook mij niet lukt altijd dat te doen, wat goed is. Goed en kwaad, het is in je.
Een gezonde levenswijze vraagt wel iets, vooral als van iets wat niet echt goed is, afstand genomen moet worden.
Maar je ontvangt er ook heel veel voor terug.