Natuurlijk leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 11 okt 2007 16:42

rook je als de spreekwoordelijke ketter?

Dat valt wel mee, vind ik zelf :mrgreen: overdag nauwelijks, 's avonds na het eten tot aan m'n laatste biertje een stuk of 5 'zware exportjes van de weduwe' (rokersjargon). af en toe met een uitschieter natuurlijk....

Maar weer ff ontopic: De "stelling" was dat natuurlijke beweging beter is dan sporten. Mijn sinziens is natuurlijke beweging (dagelijks half uur fietsen, lopen, huishouden etc.) sowieso nodig is, náást evt. af en toe sporten. Je kunt niet heel de dag op een stoel zitten en aan het eind van de dag opeens gaan rennen. Dan forceer je je lichaam. Otherwise, je lichaam is er wel op gebouwd om in korte tijd veel fysieke activiteit aan te kunnen (en die capaciteit kun je uitbouwen) en sporten heeft wel zijn fysiek nut: Meer nog dan een wandeling kun je er stress, agressie e.d. mee afreageren, en krijg je er een ander soort energie voor terug.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 11 okt 2007 16:49

@Lalage: is dat niet te 'zweverig', om om die reden met je blote voeten te lopen? Dat t lekker is, kan ik niet ontkennen :D Sowieso geeft verblijf in de natuur een (stads)mens een opkikker.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 12 okt 2007 11:01

Giovannino schreef:
rook je als de spreekwoordelijke ketter?

Dat valt wel mee, vind ik zelf :mrgreen: overdag nauwelijks, 's avonds na het eten tot aan m'n laatste biertje een stuk of 5 'zware exportjes van de weduwe' (rokersjargon). af en toe met een uitschieter natuurlijk....

Maar weer ff ontopic: De "stelling" was dat natuurlijke beweging beter is dan sporten. Mijn sinziens is natuurlijke beweging (dagelijks half uur fietsen, lopen, huishouden etc.) sowieso nodig is, náást evt. af en toe sporten. Je kunt niet heel de dag op een stoel zitten en aan het eind van de dag opeens gaan rennen. Dan forceer je je lichaam. Otherwise, je lichaam is er wel op gebouwd om in korte tijd veel fysieke activiteit aan te kunnen (en die capaciteit kun je uitbouwen) en sporten heeft wel zijn fysiek nut: Meer nog dan een wandeling kun je er stress, agressie e.d. mee afreageren, en krijg je er een ander soort energie voor terug.

T.a.v. de stelling, het volgende.
Als mijn ouders, toen ik 20 was, gezegd hadden dat sporten niet nodig is,
dat ook met natuurlijke beweging, gewoon werk, enz., je gezond kunt blijven, had ik dat waarschijnlijk niet direct aangenomen.
Het lichaam moet zich denk ik ook instellen op een levenswijze.
En er is ook wat voor nodig, soms jaren, om zover te komen.
Ook kan er een groot verschil zijn in de beweegreden.
Sporten om gezondheid is heel iets anders,
dan hardlopen voor een lintje.

Nu sport ik al jaren niet meer, en mijn lichaam is voldoende sterk en lenig.
Wel wil ik hierbij voegen dat ik absoluut niet rook, niet drink,
en niet uitslaap. En er heel goed op let wat ik eet.
Dingen die even genot geven, houd ik niet van,
ik geniet meer van dingen die langer genot geven.
Hier ook direct aan toevoegende dat het ook mij niet lukt altijd dat te doen, wat goed is. Goed en kwaad, het is in je.

Een gezonde levenswijze vraagt wel iets, vooral als van iets wat niet echt goed is, afstand genomen moet worden.
Maar je ontvangt er ook heel veel voor terug.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 12 okt 2007 18:17

en niet uitslaap.
- dat is idd ook niet goed voor je :mrgreen:

ik ben het op zich eens met je: zonder sport en met een gezonde levensstijl en voldoende 'natuurlijke beweging' zou je best 100 kunnen worden. Maar recreatief sporten vergroot mijns inziens wel je fysieke kracht. Zie boven genoemd voorbeeld van mij van die amateurbokser van 75.
Ik ben vorig jaar om die reden gaan sporten. Een andere reden voor mij om te gaan sporten was dat ik mij af en toe ergerde aan m'n slechte mototriek. (ik ben het type lange houterige klaas :lol: ) Van de zomer ben ik gaan boksen omdat bij die sport motoriek heel belangrijk is.

Iets heel anders: hardlopen en krachttraining doe je enkel om je fysieke kracht te vergroten. Maar sporten als boksen of voetbal (die beoefen ik) bieden meer dan enkel het vergroten van je lichaamskracht: je oefent ook je geest. Bij boksen is techniek en snelheid van meer belang dan kracht. Qua kracht leg ik het direct af tegen een bodybuilder-type, maar omdat ik bovengemiddeld lange armen heb, kan ik zo'n persoon op een andere manier toch verslaan. Dat vergt veel van je geest: afstand houden, continu dekken, aanvallen afweren, zelf aanvallen openen, tegelijkertijd nadenken of je goed op je benen staat etc. Ik heb echt veel plezier gekregen in die sport. Boksen is geen ballet, maar ergens heeft het wel iets van een dans tussen 2 personen :wink:
Bij voetbal is techniek en samenspel ook belangrijker dan fysieke kracht. Samen met anderen een aanval openen, tegenstanders de baas worden en scoren - dat doet een broep op je mentale en sociale vermogens. Wie tijdens het voetbal leert 'sportief' te zijn, is dat ook buiten het voetbalveld. Dát soort dingen, dat leer je niet met enkel 'natuurlijke beweging'...

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 12 okt 2007 23:58

Aan sporten heb ik een verschrikkelijke hekel.
Kilometers rennen zonder ergens te komen, fietsen zonder ook maar iets van mooie natuur te zien, achter een bal aan hollen om deze weg te trappen. Sorry maar dat wil er bij mij echt niet in.

Gelukkig heb ik bij m'n dokter een 'verklaring van geen verklaring' :roll: gekregen waardoor ik op school niet meer hoef te gymen... :mrgreen:

Beweging is goed, maar verenig het nuttige dan ook met het aangename.
Houthakken, schaven, wasmachines verhuizen, sjouwen. Je hebt er wat aan en het is nog leuk ook...

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2007 09:12

Javaca schreef:Beweging is goed, maar verenig het nuttige dan ook met het aangename.
Houthakken, schaven, wasmachines verhuizen, sjouwen. Je hebt er wat aan en het is nog leuk ook...

Kom je ons helpen met verhuizen? We kunnen nog wel een sterke man gebruiken ;)

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 13 okt 2007 11:05

Lol :lol:
Denk niet dat Esra dat toelaat. Ben al vrij veel weg met de rommelmarkt.
Daarvan ben ik spiertechnisch ook nog aan het herstellen. 36 uur non stop doorgegaan, dat is funest.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 okt 2007 13:51

Javaca schreef:Aan sporten heb ik een verschrikkelijke hekel.
Kilometers rennen zonder ergens te komen, fietsen zonder ook maar iets van mooie natuur te zien, achter een bal aan hollen om deze weg te trappen. Sorry maar dat wil er bij mij echt niet in.

Gelukkig heb ik bij m'n dokter een 'verklaring van geen verklaring' :roll: gekregen waardoor ik op school niet meer hoef te gymen... :mrgreen:

Beweging is goed, maar verenig het nuttige dan ook met het aangename.

Met de laatste alinea kan ik wel instemmen.
Door werken in het huis, de tuin of groentetuin, gebruik je fysieke kracht.
En het is ook goed voor de geest.
Je moet er goed bij nadenken, en als het een makkelijk karweitje is,
kun je geestelijk ontspannen.
En over "van alles" nadenken.
Bijvoorbeeld, hoe groeien de planten, waarop richten zij zich.
Ze hebben voldoende licht, lucht en water nodig.
Ze houden van enige vrijheid.
Zo kun je wat ontdekken, wat ook op het menselijk leven van toepassing kan zijn.
's Ochtends bijv. is de lucht op z'n best, dan moet je even luchten.
En kun je ook energie opdoen.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 15 okt 2007 13:59

Ah, deze sterke argumentatie overtuigt mij, Javaca! *knipt sportkaart door* :^o

Btw: kan ik een gitaar bij je bestellen? western, niet te brede hals, jumbo-modelletje, warme klank, brede slagplaat, mooi inlegje, piezo-elementje... :mrgreen:

@ Rolf:
En het is ook goed voor de geest.
Je moet er goed bij nadenken, en als het een makkelijk karweitje is,
kun je geestelijk ontspannen.

dat is bij sporten net zo goed.
En over "van alles" nadenken.
Bijvoorbeeld, hoe groeien de planten, waarop richten zij zich.
Ze hebben voldoende licht, lucht en water nodig.
Ze houden van enige vrijheid.
Ik loer ook naar vogeltjes e.d. als ik hardloop (stop soms wel eens). Hardlopen is voor mij de enige mogelijkheid om de natuur te ontmoeten, en daar geniet ik dan ook bewust van (woon in stad).
's Ochtends bijv. is de lucht op z'n best, dan moet je even luchten.
En kun je ook energie opdoen.
Waarom is 's ochtends de lucht op zijn best? Door sporten in de buitenlucht komt er ook ook heel wat frisse zuurstof in je lijf. In de (Rand)stad is de lucht overigens vaak nooit fris, alleen als het stormt. Als ik bij mijn ouders ben in de Noordoostpolder, is het eerste wat ik doe als ik 's ochtends wakker word, mijn hoofd uit het dakraam steken. Daar is de lucht nog echt fris en ruik je middenin de woonwijk het boerenland. 8)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 okt 2007 17:14

T.a.v. Giovannino
"dat is bij sporten net zo goed"
Als je gewoon werkt met je handen kun je daarbij tevens de energie en tijd aanwenden voor een nuttig doel.
Ik wil niet stellen dat sporten niet goed kan zijn, het maakt ook een heel groot verschil met welk doel het gedaan wordt.
Maar tevens een bruikbaar iets teweegbrengen, bijv. je huis schilderen, dat ontbreekt.
Verder, ondanks dat ik al jaren niet meer sport, kan ik een bijv. sommige rek- en strekoefeningen nog net zoals vroeger.
En als je arbeidt, is het denk ik wel goed het met goede aandacht te doen,
niet routinematig.

"Hardlopen is voor mij de enige mogelijkheid om de natuur te ontmoeten, en daar geniet ik dan ook bewust van."
Dat wil ik best aannemen.
Ik heb veel gelopen langs de rand van een bos, en daar keek ik vaak links en rechts.

"Waarom is 's ochtends de lucht op zijn best? "
Dit is mij verteld door mijn vader, die bijna z'n leven lang in de natuur heeft gewerkt.
Overdag worden er vanallerlei verontreinigingen de lucht in geblazen.
's Nacht kan de lucht herstellen.
Ik ben er van overtuigd dat het waar is, maar een gedetailleerd antwoord kan ik (nu) niet geven.

Dat de lucht in de NO-polder nog fris is, wil ik direct aannemen.
Op het platteland waar het maaiveld niet onder NAP ligt is het denk ik nog beter.
In de Zwitserse bergen bijv. is er ook een goede lucht.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 15 okt 2007 21:38

Giovannino schreef:@Lalage: is dat niet te 'zweverig', om om die reden met je blote voeten te lopen? Dat t lekker is, kan ik niet ontkennen :D Sowieso geeft verblijf in de natuur een (stads)mens een opkikker.

Oh ja, op blote voeten rondlopen is fijn! ::)) Vooral op het gras tussen de roze bloesemblaadjes :)
*heeft zin in de zomer
En, of het zweverig is: who cares; als het maar prettig is en dat is het :P

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 16 okt 2007 11:51

You're Right, hippie :wink: Met je hoofd in Vader Lucht en je voeten in Moeder Aarde. Het liefst met je ware in de hand. Samen dansen op Indianenmuziek die vanuit het niets zomaar aanzwelt.... :lol:

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 16 okt 2007 12:27

Giovannino schreef:You're Right, hippie :wink: Met je hoofd in Vader Lucht en je voeten in Moeder Aarde. Het liefst met je ware in de hand. Samen dansen op Indianenmuziek die vanuit het niets zomaar aanzwelt.... :lol:

Klinkt goed :D
Alhoewel ik niet geloof dat de Aarde onze Moeder is en de Lucht onze Vader, maar ze zijn wel geschapen door onze Vader dus laten we er van genieten :) Indianen muziek is ook wel leuk, al moet ik zeggen dat de natuur zelf vaak al een concert op zich is :)

Even een zijstapje wat ook met het onderwerp te maken heeft:
Wat volgens mij ook met natuurlijk leven te maken heeft, is dat je zoveel mogelijk natuurlijke producten gebruikt, zonder al die toevoegingen aan hulpstoffen. Nu heb ik net gehoord van mijn huisgenoten dat E-nummers heel slecht zijn, dus dat ondersteunt mijn bewering wel :P. 't Lijkt mij helemaal geweldig om zelf groente te verbouwen in de tuin; m'n broer&schoonzus doen dat ook en je staat er versteld van wat ze er allemaal vandaan halen. Nadeel is wel dat je soms een paar maanden achterelkaar één bepaalde groente wel heel erg veel eet, maar je kunt 't natuurlijk ook inmaken en bewaren voor later.
Maarja, moet je wel een tuin hebben, natuurlijk :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 okt 2007 13:10

E-nummers zijn echt niet allemaal slecht.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 16 okt 2007 13:18

Lalage schreef:E-nummers zijn echt niet allemaal slecht.

Ga eensch snel met Collateral praten dan, want ik weet er ook maar bar weinig van :P

Terug naar “Archief”