Consequent leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2007 14:22

Klopt. Overigens zie ik in mijn kerk niet echt modeshows... maar of die representatief is voor de GKV in het algemeen vraag ik me wel af ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 23 jan 2007 16:32

Bij de Gkv die ik bezoek, zie je vaak dat mensen nu wat meer neigen naar hun doordeweekse
kleding. Elke kerk zal daarin wel verschillend zijn. Hoewel als ik naar de autoparade kijk...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jan 2007 16:55

Hmm ik denk weleens als ik in de kerk zit waar we meestal heengaan: die voorganger mag z'n overhemd weleens strijken :mrgreen: Als ik hem in pak zou zien zou ik trouwens heel hard gaan lachen, dat heeft niemand in die kerk.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 jan 2007 18:26

Marnix schreef:Jammer dat die pronkzucht niet alleen in seculier Nederland te vinden is, maar ook in veel zware kerken, waarbij je niet wil weten wat sommige pakken kosten, waar sommigen een heuse hoedententoonstelling er van maken, om over dure auto's maar niet te beginnen.

Dat is inderdaad zeer jammer.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 jan 2007 21:07

Raido schreef:Er staat alleen dat je jezelf niet mag snijden als je rouwt om personen..

Maar waar dan precies? 8)

In het algemeen.
Overigens waarom wordt er dan zo'n gebod wel uit het Oude Testament gehaalt om ermee te suggereren dat je geen oorbellen mag dragen etc. maar dat men ondertussen wel gewoon vrolijk varkensvlees eet. (Om maar wat te noemen). Bedoel dat is toch selectief omgaan met de ge- en verboden. Aan de ene kant suggereert men dat je, je niet meer aan de Wet hoeft te houden en aan de andere kant worden er bepaalde dingen uitgevist waarmee men dan weer regeltjes van maakt. Bv. dat een vrouw geen broek mag dragen etc.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 08 okt 2007 07:18

Ik heb een vraagje: Binnen de refo-wereld wordt veelal afwijzend gereageerd op tv. Ook een documentaire mag niet, want het is op tv. Via internet naar uitzending gemist kijken mag ook niet, want ook dat is in principe tv kijken, want dat is toch eens op tv geweest.
Maar er mogen wel allerlei films en series gekeken worden op dvd en video. Terwijl dat toch ook op tv is geweest. Ik vind dat intens inconsequent.
Er wordt op zondagavond van alles en nog wat gezongen door diverse gezinnen. Allerlei bundels komen uit allerlei hoeken en gaten tevoorschijn. Maar in de kerk mag dat weer niet gezongen worden. Zoals het altijd was moet het blijven. Discussie ten enen male onmogelijk....
Ik kom dit soort dingen veel tegen binnen refo-Nederland, en vind dat er op sommige gebieden heel inconsequent geleefd wordt. Wat vinden jullie hier van? Niet om de zgn "zwaardere hoek" zwart te maken, maar als men zo principieel is, dan moet dat toch in alles doorwerken? Je moet nauw leven zoals men dat weleens noemt. Dan moet dat op alle terreinen van het leven, toch?

En er is nog veel meer hoor.

Geen respect voor alles wat van een ander geloof is. Geen respect voor Homo's. Geen respect voor buitenlanders. Velen hebben schijt aan de overheid. Op zondag geen telefoon gebruiken maar wel gas, licht en water.

En zo is nog wel even door te gaan.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 okt 2007 17:29

Ik zie dat jij het goede voorbeeld geeft wat betreft respect tonen. :?

De TV wordt niet afgewezen omdat het een TV is, maar om het grootste gedeelte van de programma´s die er op te zien is.

Dat er in de refo-hoek hypocrisie voorkomt is zeker waar, het geen dat jij opnoemt is echter niets anders dan populistisch tegen de refo wereld aantrappen.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 08 okt 2007 17:43

Ik zie dat jij het goede voorbeeld geeft wat betreft respect tonen.

Ho! Ik toon respect voor het geloof, voor elk geloof, maar niet voor de hypocriete leefwijze die velen er op na houden.

Dat er in de refo-hoek hypocrisie voorkomt is zeker waar, het geen dat jij opnoemt is echter niets anders dan populistisch tegen de refo wereld aantrappen.

Nee Wullimpie, wat ik doe is de vinger op de zere plek leggen. Ik trap niet tegen de Refowereld aan, ik zeg iets dat glashard waar is. Wat ik zeg klopt als een zwerende vinger.

De TV wordt niet afgewezen omdat het een TV is, maar om het grootste gedeelte van de programma´s die er op te zien is.

Er zit een uit-knop op hoor, en je kan ook zappen naar iets dat wel door Refo-ogen bekeken kan worden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 okt 2007 18:26

The Engineer schreef:
Ik zie dat jij het goede voorbeeld geeft wat betreft respect tonen.

Ho! Ik toon respect voor het geloof, voor elk geloof, maar niet voor de hypocriete leefwijze die velen er op na houden.

Nee Wullimpie, wat ik doe is de vinger op de zere plek leggen. Ik trap niet tegen de Refowereld aan, ik zeg iets dat glashard waar is. Wat ik zeg klopt als een zwerende vinger.

Er zit een uit-knop op hoor, en je kan ook zappen naar iets dat wel door Refo-ogen bekeken kan worden.

De aard van de mens neigt helaas maar al te vaak naar het kwade, en aangezien de TV geen andere nodige functies heeft lijkt het een goed advies dat ding helemaal niet in huis te nemen.

Die paar programma�s die een refo zal willen kijken, meestal het NOS journaal of zo iets, kun je ook via gefilterd internet bekijken.

The Engineer schreef:Nee Wullimpie, wat ik doe is de vinger op de zere plek leggen. Ik trap niet tegen de Refowereld aan, ik zeg iets dat glashard waar is. Wat ik zeg klopt als een zwerende vinger.

Jij vind de manier waarop je dit zegt respectvol?
Denk je dat een (hypocriete)refo die dit leest gelijk geraakt wordt door het opbouwende en lieflijke karakter van dit bericht?

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 08 okt 2007 19:53

Jij vind de manier waarop je dit zegt respectvol?

Moet je een feit met respect brengen? Ik leg de feiten op tafel in mijn eerste posting, zonder ondertoon of iets dergelijks.

Daarna bevestig ik nog eens dat ik de refowereld respecteer maar niet de hypocriete denkwijzen.

Denk je dat een (hypocriete)refo die dit leest gelijk geraakt wordt door het opbouwende en lieflijke karakter van dit bericht?

Een intelligente refo zal er (diep) over nadenken en het met mij eens zijn. Waarmee ik niets zeg over het opleidingsniveau overigens. Dat wordt om mij heen bevestigd door meerderen die mijn visie in eerste instantie niet herkennen maar na er over nagedacht te hebben dat wel doen.

Daar komt nog bij dat als iemand het hard tegen mij zou zeggen ik er wel over na zou denken, die persoon zal het hoogst waarschijnlijk met een reden zo brengen.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 08 okt 2007 21:33

Onder het mom van; 'vooral geen kritiek op onze leefstijl, hoe inconsequent ook!'.

De aard van de mens neigt helaas maar al te vaak naar het kwade, en aangezien de TV geen andere nodige functies heeft lijkt het een goed advies dat ding helemaal niet in huis te nemen.

Die paar programma�s die een refo zal willen kijken, meestal het NOS journaal of zo iets, kun je ook via gefilterd internet bekijken.

Vanuit die basis kun je beter op een hutje zitten. De gevaren waar al deze mensen (die overigens niet zelden op de zolder een TV hebben staan) aan bloot staan worden vertienvoudigd op het internet. Gebruik dat dan ook niet. Je kúnt je niet afsluiten voor deze wereld. In plaats van het wereldse angstvallig te mijden kun je ook proberen op een góede manier ermee om te gaan.

Om daar even op door te gaan; veelal worden deze refo's, als ze eenmaal in de grote boze wereld stappen, overspoeld door een compleet nieuwe kosmos. Daar ga je dan met je irrationele geloof, en je principes die nergens op berusten (ja, traditie). Dán krijgt je geloof (voor zover dat er al is) pas een klap.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2007 07:24

Het is niet de Bijbelse lijn... "het hart van de mens neigt naar het kwaad dus iets geheel verbieden lijkt me wel wijs".

Denk aan Romeinen 14, aan Kol 2:

20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

Waarschuwen voor verkeerd TV-gebruik is goed. Geen TV nemen om principiele redenen is ook goed. Maar mensen als gebod opleggen dat ze geen TV mogen kijken (en hen er op beoordelen en veroordelen) niet. Je kan christenen oproepen verantwoord TV te kijken, zoals Paulus christenen niet verbiedt offervlees te eten (hij zei niet: Je hart is toch geniegd naar het kwade dus ik verbied het). Maar ja, als je er vanuit gaat dat je gemeenteleden doorgaans heidenen zijn die toch niet met Christus leven kan ik me voorstellen dat men daar dan weinig vertrouwen in heeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 09 okt 2007 07:31

20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

En dat is nou inconsequent en hypocriet, men zwaait met de bijbel terwijl men maar de helft echt doet van wat erin staat. "Maar in de bijbel staat zus en zo" So what?! even verderop staat precies het tegenovergestelde.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 okt 2007 17:42

Marnix schreef:Het is niet de Bijbelse lijn... "het hart van de mens neigt naar het kwaad dus iets geheel verbieden lijkt me wel wijs".

Waarschuwen voor verkeerd TV-gebruik is goed. Geen TV nemen om principiele redenen is ook goed. Maar mensen als gebod opleggen dat ze geen TV mogen kijken (en hen er op beoordelen en veroordelen) niet. Je kan christenen oproepen verantwoord TV te kijken, zoals Paulus christenen niet verbiedt offervlees te eten (hij zei niet: Je hart is toch geniegd naar het kwade dus ik verbied het). Maar ja, als je er vanuit gaat dat je gemeenteleden doorgaans heidenen zijn die toch niet met Christus leven kan ik me voorstellen dat men daar dan weinig vertrouwen in heeft.

Vergeet niet dat de refo wereld wel wat breder is dan alleen de GG en GGiN.
Er zijn zat refo kerken waar de TV niet onder censuur staat, maar wel zoals jij ook al zegt gewaarschuwd wordt voor TV zonder dat er gelijk met de zweep wordt rond gezwaaid.

Ik zie ook wel dat het in sommige refo stromingen verkeerd gaat, en men alleen maar een fatsoensgodsdienst opbouwt zonder echte bekering.
Maar ik zie ook zoveel gevallen waar het wel goed gaat, zonder dat mensen daar de refo leer voor moeten laten vallen.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 11 okt 2007 15:45

De GG en GGiN vertegenwoordigen echter wel veruit de meeste Refo's. 120.000 bij elkaar. En dan heb ik het nog niet over de strenge HHK'ers en CGK'ers.

Ik zie ook wel dat het in sommige refo stromingen verkeerd gaat, en men alleen maar een fatsoensgodsdienst opbouwt zonder echte bekering.

Sommige? Volgens mij is dat wel meer dan sommige.

Ik zou zeggen lees nog maar eens de geciteerde bijbeltekst, waar regels worden afgedaan als "er niet toedoen"

Vanuit die zin kun je elke kerk die andere regels steld dan de 10 geboden zien als inconsequent. Ze prediken het ene wel uit de bijbel en het andere niet.

Terug naar “Archief”