Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Jammer dat die pronkzucht niet alleen in seculier Nederland te vinden is, maar ook in veel zware kerken, waarbij je niet wil weten wat sommige pakken kosten, waar sommigen een heuse hoedententoonstelling er van maken, om over dure auto's maar niet te beginnen.
Raido schreef:Er staat alleen dat je jezelf niet mag snijden als je rouwt om personen..
Ik heb een vraagje: Binnen de refo-wereld wordt veelal afwijzend gereageerd op tv. Ook een documentaire mag niet, want het is op tv. Via internet naar uitzending gemist kijken mag ook niet, want ook dat is in principe tv kijken, want dat is toch eens op tv geweest.
Maar er mogen wel allerlei films en series gekeken worden op dvd en video. Terwijl dat toch ook op tv is geweest. Ik vind dat intens inconsequent.
Er wordt op zondagavond van alles en nog wat gezongen door diverse gezinnen. Allerlei bundels komen uit allerlei hoeken en gaten tevoorschijn. Maar in de kerk mag dat weer niet gezongen worden. Zoals het altijd was moet het blijven. Discussie ten enen male onmogelijk....
Ik kom dit soort dingen veel tegen binnen refo-Nederland, en vind dat er op sommige gebieden heel inconsequent geleefd wordt. Wat vinden jullie hier van? Niet om de zgn "zwaardere hoek" zwart te maken, maar als men zo principieel is, dan moet dat toch in alles doorwerken? Je moet nauw leven zoals men dat weleens noemt. Dan moet dat op alle terreinen van het leven, toch?
Ik zie dat jij het goede voorbeeld geeft wat betreft respect tonen.
Dat er in de refo-hoek hypocrisie voorkomt is zeker waar, het geen dat jij opnoemt is echter niets anders dan populistisch tegen de refo wereld aantrappen.
De TV wordt niet afgewezen omdat het een TV is, maar om het grootste gedeelte van de programma´s die er op te zien is.
The Engineer schreef:Ik zie dat jij het goede voorbeeld geeft wat betreft respect tonen.
Ho! Ik toon respect voor het geloof, voor elk geloof, maar niet voor de hypocriete leefwijze die velen er op na houden.Dat er in de refo-hoek hypocrisie voorkomt is zeker waar, het geen dat jij opnoemt is echter niets anders dan populistisch tegen de refo wereld aantrappen.
Nee Wullimpie, wat ik doe is de vinger op de zere plek leggen. Ik trap niet tegen de Refowereld aan, ik zeg iets dat glashard waar is. Wat ik zeg klopt als een zwerende vinger.De TV wordt niet afgewezen omdat het een TV is, maar om het grootste gedeelte van de programma´s die er op te zien is.
Er zit een uit-knop op hoor, en je kan ook zappen naar iets dat wel door Refo-ogen bekeken kan worden.
The Engineer schreef:Nee Wullimpie, wat ik doe is de vinger op de zere plek leggen. Ik trap niet tegen de Refowereld aan, ik zeg iets dat glashard waar is. Wat ik zeg klopt als een zwerende vinger.
Jij vind de manier waarop je dit zegt respectvol?
Denk je dat een (hypocriete)refo die dit leest gelijk geraakt wordt door het opbouwende en lieflijke karakter van dit bericht?
Dat er in de refo-hoek hypocrisie voorkomt is zeker waar, het geen dat jij opnoemt is echter niets anders dan populistisch tegen de refo wereld aantrappen.
De aard van de mens neigt helaas maar al te vaak naar het kwade, en aangezien de TV geen andere nodige functies heeft lijkt het een goed advies dat ding helemaal niet in huis te nemen.
Die paar programma�s die een refo zal willen kijken, meestal het NOS journaal of zo iets, kun je ook via gefilterd internet bekijken.
Denk aan Romeinen 14, aan Kol 2:
20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.
Marnix schreef:Het is niet de Bijbelse lijn... "het hart van de mens neigt naar het kwaad dus iets geheel verbieden lijkt me wel wijs".
Denk aan Romeinen 14, aan Kol 2:
20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.
Waarschuwen voor verkeerd TV-gebruik is goed. Geen TV nemen om principiele redenen is ook goed. Maar mensen als gebod opleggen dat ze geen TV mogen kijken (en hen er op beoordelen en veroordelen) niet. Je kan christenen oproepen verantwoord TV te kijken, zoals Paulus christenen niet verbiedt offervlees te eten (hij zei niet: Je hart is toch geniegd naar het kwade dus ik verbied het). Maar ja, als je er vanuit gaat dat je gemeenteleden doorgaans heidenen zijn die toch niet met Christus leven kan ik me voorstellen dat men daar dan weinig vertrouwen in heeft.
Ik zie ook wel dat het in sommige refo stromingen verkeerd gaat, en men alleen maar een fatsoensgodsdienst opbouwt zonder echte bekering.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten