Schoonouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 05 okt 2007 17:13

Echt jammer dat ik hier van die negatieve verhalen lees... Ik vraag me af waarom sommigen zich zo ergeren aan hun schoonmoeder, je kunt toch ook vragen of ze jou en de keuzes die je maakt wil respecteren? En hoe vinden de kinderen het dat mama en oma niet aardig tegen elkaar doen? Iedere familie is gewoon anders, er zijn altijd een hoop verschillen maar ook overeenkomsten. Kijk daar dan gewoon eens naar, naar wat je wél gezellig samen kunt doen. Bovendien kun je ook leren van mensen die anders zijn.
Dus, dat.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 05 okt 2007 17:17

Mijn moeder vind haar schoonmoeder ook niet erg aardig, maar dat vind ik als dochter en kleindochter maar niks... Het is wel mijn oma en de 'mama' van mijn vader, dus voor hem vind ik het ook niet leuk. Zelf kan ik goed met mijn schoonmoeder overweg, het klikt en heel af en toe komt ze ook hier een daagje, gezellig juist, van mij mag het vaker. (we gaan natuurlijk ook wel op visite, maar als ze hier komt zijn we met zijn tweetjes).
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 05 okt 2007 17:18

Ik zorg er zorgvuldig en welbewust voor dat ik geen schoonouders heb.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 okt 2007 17:23

dE bAdEeND schreef:Echt jammer dat ik hier van die negatieve verhalen lees... Ik vraag me af waarom sommigen zich zo ergeren aan hun schoonmoeder, je kunt toch ook vragen of ze jou en de keuzes die je maakt wil respecteren?

Dat kan wel, maar voor sommige mensen blijkt dat erg moeilijk te zijn. Ik weet dat ik geluk heb met mijn schoonouders, omdat zij het niet erg vinden dat wij niet van hun kerk zijn. Dat was ook het eerste dat ze tegen mij zeiden: het is niet erg dat je van een andere kerk bent. Maar ik weet dat er in die kerk genoeg ouders te vinden zijn die dat wel erg zouden vinden en bij sommigen zal dat ook nooit veranderen. In dat geval zouden wij echt een probleem hebben!
Als je altijd commentaar krijgt van je schoonouders, dan kan ik me voorstellen dat je dat op een gegeven moment hartstikke zat bent.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 05 okt 2007 17:30

Lalage schreef:
dE bAdEeND schreef:Echt jammer dat ik hier van die negatieve verhalen lees... Ik vraag me af waarom sommigen zich zo ergeren aan hun schoonmoeder, je kunt toch ook vragen of ze jou en de keuzes die je maakt wil respecteren?

Dat kan wel, maar voor sommige mensen blijkt dat erg moeilijk te zijn. Ik weet dat ik geluk heb met mijn schoonouders, omdat zij het niet erg vinden dat wij niet van hun kerk zijn. Dat was ook het eerste dat ze tegen mij zeiden: het is niet erg dat je van een andere kerk bent. Maar ik weet dat er in die kerk genoeg ouders te vinden zijn die dat wel erg zouden vinden en bij sommigen zal dat ook nooit veranderen. In dat geval zouden wij echt een probleem hebben!
Als je altijd commentaar krijgt van je schoonouders, dan kan ik me voorstellen dat je dat op een gegeven moment hartstikke zat bent.

Tuurlijk, commentaar krijgen is niet leuk. En ik snap ook wel dat kerkverschil een hoop moeite kan opleveren. Maar ik denk wel dat het de tijd, moeite en geduld ect. waard is om het leuk te krijgen! Bij andere dingen is het toch ook gewoon investeren?
Dus, dat.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 05 okt 2007 17:34

ik ben het met de badeend eens, volgens mij heeft het woord schoonmoeder, bij voorbaar al een negatieve lading.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 okt 2007 18:04

Ik ben het er deels mee eens. Jij kan wel alles er in stoppen wat in je is, maar dat moet dan ook van de andere kant komen anders is het verloren tijd en energie. Dan ga jij er uit eindelijk zelf er aan onder door.
Het ligt veel gecompliceerder dan het lijkt.
Was het alleen maar investeren, dan kon het met ongeveer een jaartje opgelost wezen :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 okt 2007 19:03

Het is ook niet dat we knallende ruzies hebben. Juist niet. En dat kost me al driekwart van mijn investeringsvermogen 8)

De kinderen merken er helemaal niets van en ik zorg er expres voor dat ze beide opa's en oma's regelmatig zien.

Juist door de manier waarop ik ermee om probeer te gaan is het leefbaar. Elkaars beste vriendinnen zullen we echter niet worden.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 05 okt 2007 20:29

Mijn zoon heeft het ook al door. Hij zegt soms zelf dingen over zijn oma, dat mijn man en ik elkaar aankijken en niets zeggen.

En mijn man is echt gek op mijn moeder. Hij vindt haar veel te goed en te zorgzaam. Heeft vaak beetje met haar te doen. Als we daar zijn loopt ze heel de tijd met ditjes en datjes maar ze is verder rustig en stil. Mijn schoonmoeder daarentegen kwekt en kwekt heel de tijd. Of ze bang is dat er een stilte valt. Overal moet ze wat over zeggen en mee bemoeien en daar kan ik dus heeeeeeeeeeel slecht tegen. Ze heeft het zelfs gepresteert om te zeggen dat ons 4e kind een "ongelukje" was!!! Niet tegen mij natuurlijk maar soms komt me wel eens wat ter ore.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 06 okt 2007 08:13

Mijn schoonmama stond van de zomer op straat te vertellen dat de buurvrouw zo hard lag te gillen tijdens de bevalling. Ze staat pal onder het raam van de buurvrouw te praten.....

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 okt 2007 09:12

dE bAdEeND schreef:En ik snap ook wel dat kerkverschil een hoop moeite kan opleveren.

Dat begrijp ik dus niet. Waarom zou dat moeite opleveren?

Overigens heb ik prima schoonouders.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 okt 2007 09:24

Mijn moeder heeft ook weinig met haar eigen schoonmoeder. Ik weet dat al heel mijn leven, en heb altijd geprobeerd om op een positieve manier tegen haar aan te blijven kijken. Maar ook mij is dat nu gewoon neit meer gelukt. Ik kom er maar gewoon niet meer, en ze is te oud om zomaar eens bij ons te komen. En ik vind het niet eens erg.
Mijn moeder zegt ook altijd: we hebben de plicht om bij haar langs te gaan en voor haar te zorgen, door haar niet eenzaam te laten worden.
Maar het is zo vreselijk lastig om daar op een positieve manier te gaan zitten, al dat negatieve. Mijn zus dr bruiloft heeft ze verknald door de hele dag boos te zijn, ook tijdens mijn bruiloft heeft ze niets positiefs gezegd.

Er zijn gewoon schoonmoeders (voor mij dus oma) waar het gewoon lastig is om een goede band mee te houden. En dan doe ik er echt alles aan, maar het werkt gewoon niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 okt 2007 09:30

MissF schreef: Mijn zus dr bruiloft heeft ze verknald door de hele dag boos te zijn, ook tijdens mijn bruiloft heeft ze niets positiefs gezegd.

De man van een vriendin van mij had een zeer goede oplossing. Die was al dat gezeur op zijn trouwdag zo zat, dat hij minder vriendelijk het zeurende en klagende familielid verzocht naar huis te gaan, en alzo geschiedde.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 okt 2007 10:10

Sabra schreef:
MissF schreef: Mijn zus dr bruiloft heeft ze verknald door de hele dag boos te zijn, ook tijdens mijn bruiloft heeft ze niets positiefs gezegd.

De man van een vriendin van mij had een zeer goede oplossing. Die was al dat gezeur op zijn trouwdag zo zat, dat hij minder vriendelijk het zeurende en klagende familielid verzocht naar huis te gaan, en alzo geschiedde.

Ja, maar dat doe je gewoon niet, als het je eigen oma is.
Ik had er ook voor gekozen haar niet als daggast uit te nodigen, maar volgens mensen om mij heen kon ik dat niet maken. Dus toch maar gedaan, maar ze kwam alleen 's avonds. Maar een oma stuur je niet naar huis.
En ik heb me er helemaal niet door laten leiden, ik heb er maar niet op gereageerd, op al het negatieve. Maar voor andere mensen verknalt het een feest wel.

Maargoed, het ging over schoonmoeders, en daar kan ik best mee opschieten ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 okt 2007 10:40

MissF schreef:
Ja, maar dat doe je gewoon niet, als het je eigen oma is.

Ik zou niet weten waarom niet. Het was bovendien zijn eigen schoonmoeder, het gaat hier tenslotte over schoonouders.

Maar een oma stuur je niet naar huis.

Als zij jouw dag terroristeert, lijkt me het heel normaal afscheid van haar te nemen, maar dat is mijn opvatting.

Terug naar “Archief”