Moderator: Moderafo's
Ik heb er al vaker op gewezen dat het hier om een vertaalfout gaat, dezelfde als die gemaakt is bij: Wie Mij aanhangt en zijn vader en moeder niet haat zal geenzins ingaan. Het gaat hier over prioriteiten, meer en minder lief. Sterker nog, God haat mensen niet, maar de zonde. Waarom zouden er uberhaupt nog mensen zaligworden als Hij mensen zou haten? En hoe zou hij dan kunnen zeggen: Die niet wil dat er iemand verloren gaat ( I tim 2:4 (?))Maleachi 1:3 En Ezau heb Ik gehaat
@mic schreef:Ik heb er al vaker op gewezen dat het hier om een vertaalfout gaat, dezelfde als die gemaakt is bij: Wie Mij aanhangt en zijn vader en moeder niet haat zal geenzins ingaan. Het gaat hier over prioriteiten, meer en minder lief. Sterker nog, God haat mensen niet, maar de zonde. Waarom zouden er uberhaupt nog mensen zaligworden als Hij mensen zou haten? En hoe zou hij dan kunnen zeggen: Die niet wil dat er iemand verloren gaat ( I tim 2:4 (?))Maleachi 1:3 En Ezau heb Ik gehaat
Overigens gaat het er volgens mij allang niet meer over in deze discussie of uitverkiezing bestaat, maar welke plaats de vrije wil daarin inneemt.
Dus er wat net zo goed verkiezing in het OT als in het NT
.Nou kom dan zelf met de juiste exegese
Klaas schreef:Uitverkiezing heeft in het OT volgens mij altijd te maken met het volk Israël. Volgens mij kent het OT geen uitverkoren individuën maar alleen een uitverkoren volk. Je zou hooguit van uitverkiezing van individuën kunnen spreken als je doelt op het uitverkoren zijn tot een bepaalde taak. Dat is echter wat anders dan de uitverkiezing ter zaligheid.
Romeinen 9:18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
dan proberen andere weer uit te leggen dat God na de komst van Christus op deze aarde totaal is veranderd. Ineens besluiten heeft van eeuwigheid (ze daarvoor alleen maar globaal voor een aantal personen had??)
Maar ja God overkomt ook alles maar. Hij moet dat in jullie ogen toch wel Zijn handen vol hebben van al die onverwachte dingen die zijn schepselen uithalen.
Dat wist HIJ van te vorren. Zoals hij ALLES van te voren weet.
Wat hebben jullie voor een Gods beeld. Hij weet alles al. Ook degene die zalig worden.
Klaas schreef:JacobH:dan proberen andere weer uit te leggen dat God na de komst van Christus op deze aarde totaal is veranderd. Ineens besluiten heeft van eeuwigheid (ze daarvoor alleen maar globaal voor een aantal personen had??)
Ik neem aan dat dit op mij slaat? Ik ben bang dat je dan toch beter moet lezen.
De DL stellen dat de uitverkiezing onder het OT hetzelfde is als in het NT. Ik zou zeggen, ga de teksten uit het OT maar na die over uitverkiezen gaan. Je zult dan zien dat die over Israël gaan en niet over individuen. Dat verzin ik niet, zo wordt dat begrip in het OT nu eenmaal gebruikt. De teksten uit het NT worden door de opstellers van de DL echter geïnterpreteerd als betrekking hebbend op individuen.
Volgens mij kun je dan twee kanten op: of je stelt dat er twee soorten van uitverkiezing zijn of je stelt dat we de teksten uit het NT opnieuw moeten interpreteren.
JacobH:Maar ja God overkomt ook alles maar. Hij moet dat in jullie ogen toch wel Zijn handen vol hebben van al die onverwachte dingen die zijn schepselen uithalen.
Ik zie niet in hoe je dit uit mijn bijdragen zou kunnen opmaken.
JacobH:Dat wist HIJ van te vorren. Zoals hij ALLES van te voren weet.
Ik kan me daar prima in vinden.
JacobH:Wat hebben jullie voor een Gods beeld. Hij weet alles al. Ook degene die zalig worden.
God weet inderdaad al wie er zalig worden, dat geloof ik van harte. Ik stel alleen de vraag of het begrip uitverkiezing in het OT in die context staat. Het uitverkiezing in het OT te maken met het volk Israël en de taak van dat volk of wordt dat woord gebruikt in de context van de eeuwige zaligheid?
Klaas
Klaas schreef:1-8 De voormelde verkiezing is niet menigerlei, maar één en dezelfde, van al degenen die zalig worden, beide in het Oude en Nieuwe Testament. Aangezien de Schrift ons een enig welbehagen, voornemen en raad van den wille Gods voorstelt, waardoor Hij ons van eeuwigheid heeft verkoren, beide tot de genade en tot heerlijkheid, tot de zaligheid en tot den weg der zaligheid, denwelken Hij bereid heeft, opdat wij daarin wandelen zouden. (Ef. 1:4,5 en 2:10)
Klaas schreef:Er wordt hier gesteld dat de uitverkiezing in het OT dezelfde is als die in het NT. In beide gevallen gaat het om volgens dit artikel om individuën die zalig worden.
Nee hoor, als je de 'weerleggingen der dwalingen' gaat lezen (bij het Ie art.) zie je dat onder andere 'weerlegd' wordt, dat God 'sommigen in de tijd uitkiest' o.i.d., en dan wordt er geloof ik juist betoogd dat God 'zich een volk uitverkoren heeft'. Ik zal ff zoeken voor je.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten