Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 okt 2007 10:32

Lana schreef:@Jantjes

Denk je echt, op grond van wat de Gergem leert, dat het een verdraaiing is van de Bijbel als die predikant zegt dat hij met zijn zonde en zijn gebrek mag vluchten naar Jezus? Sorry, maar nu ga je me echt te ver.

Dat je de toevlucht neemt tot God en dat Hij ervoor zorgt dat we tot Hem de toevlucht nemen, zijn 2 kanten van dezelfde medaille.
Want de Bijbel spreekt er overduidelijk over dat God een Toevlucht is. We kunnen daar in de Bijbel tientallen teksten over vinden, bijvoorbeeld:

2 Sam. 22:3 God is mijn Rots, ik zal op Hem betrouwen; mijn Schild en de Hoorn mijns heils, mijn Hoog Vertrek en mijn Toevlucht, mijn Verlosser! Van geweld hebt Gij mij verlost!
Ps. 57:2 Wees mij genadig, o God! Wees mij genadig, want mijn ziel betrouwt op U, en ik neem mijn toevlucht onder de schaduw Uwer vleugelen, totdat de verdervingen zullen voorbij zijn gegaan.
Ps. 118:8 Het is beter tot den HEERE toevlucht te nemen, dan op den mens te vertrouwen.
9 Het is beter tot den HEERE toevlucht te nemen, dan op prinsen te vertrouwen.

Hebr. 6:18b wij namelijk, die de toevlucht genomen hebben, om de voorgestelde hoop vast te houden;
enzovoorts.

En aan de andere kant zijn de volgende verzen ook helemaal waar:

Joh. 6:37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

De Bijbel belicht deze dingen nu eenmaal niet vanuit 1 gezichtspunt (nl. óf vanuit God gezien, óf vanuit de gelovige). Beide gezichtspunten komen we in de Bijbel tegen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 03 okt 2007 10:35

Jantjes schreef:Zijn wij binnen of buiten @Marix, erg belangrijk, er zijn maar twee wegen.
De Ger, Gem. leert dat degenen die zich in de schaapskooi bevinden, door de deur Christus zijn binnen gekomen. Christus heeft de deur voor hen ontsloten en gezegd: ‘Kom in, gij, gezegende des HEEREN! waarom zoudt gij buiten staan? De plaats is u toebereid van voor de grondlegging der wereld’ (Efe 1:4).

Dus de gelovige zeggen wel ik ben tot Christus gevlucht, maar de ontsluiting van die vluchtweg is in des Vaders hand. Ik denk niet dat het een verkeerde bril is maar een bepaalde trede of opklimmen op dé bijzonder genadeladder van Gods uitverkoren volk.

Mag jij - volgens de Ger Gem leer - vluchten tot God met al je gebreken en tekorten? Volgens mij zit in dat ene woordje 'mag' al duidelijk dat God degene is die die vluchtweg openzet voor ons en dat wij van Hem naar Hem mogen vluchten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2007 10:37

De vluchtweg IS geopend door God. Dat mag gepreekt worden in de kerk. Jezus als die Weg en ieder die in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft het eeuwig leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 okt 2007 10:52

Fil 2,13
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Deze tekst verklaart een hoop. Je mag bij Hem neerleggen dat je van jezelf niet kunt en ook niet wilt vluchten tot Hem. En dan mag je bidden of Hij het willen en het werken in je wil leggen, zodat je wel kunt en wilt komen tot Hem.
Deze tekst moest in reformatorisch Nederland DE oplossing zijn. En dat is het ook, maar men ziet het niet of wil het niet zien....
Wat je niet kunt mag je Hem toch vragen? En als je zegt dat je niet kunt bidden van jezelf, en dat dat gebed pas verhoord wordt als je het oprecht bidt: Vraag hem dan maar met je verstand om dit gebed van Hem te leren!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 03 okt 2007 11:15

Race406 schreef:Fil 2,13
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Deze tekst verklaart een hoop. Je mag bij Hem neerleggen dat je van jezelf niet kunt en ook niet wilt vluchten tot Hem. En dan mag je bidden of Hij het willen en het werken in je wil leggen, zodat je wel kunt en wilt komen tot Hem.
Deze tekst moest in reformatorisch Nederland DE oplossing zijn. En dat is het ook, maar men ziet het niet of wil het niet zien....
Wat je niet kunt mag je Hem toch vragen? En als je zegt dat je niet kunt bidden van jezelf, en dat dat gebed pas verhoord wordt als je het oprecht bidt: Vraag hem dan maar met je verstand om dit gebed van Hem te leren!

Vind het eigenlijk wel grappig dat in Filipenzen 2, direct na die tekst ook staat: "Doe alles zonder morren en tegenspreken." (vs. 14) Alsof je God kunt tegenspreken als Hij het willen en werken in je legt. En:
"Dan kan ik op de dag van Christus trots zijn omdat ik me niet voor niets heb ingespannen en afgemat." (vs. 16b) Alsof God niet al die inspanning en afmatting in de schrijver heeft bewerkt.

Het lijkt mij gewoon van twee kanten te komen. De mensen moeten zich blijven inspannen voor hun redding en God bewerkt zowel het willen al het werken in hen.

André

Berichtdoor André » 03 okt 2007 11:49

Jantjes schreef:Zijn wij binnen of buiten @Marix, erg belangrijk, er zijn maar twee wegen.
De Ger, Gem. leert dat degenen die zich in de schaapskooi bevinden, door de deur Christus zijn binnen gekomen. Christus heeft de deur voor hen ontsloten en gezegd: ‘Kom in, gij, gezegende des HEEREN! waarom zoudt gij buiten staan? De plaats is u toebereid van voor de grondlegging der wereld’ (Efe 1:4).

Mat. 24: 40 Alsdan, zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden.

Misschien overschrijft hier de Bijbel wel de GG leer, het zou maar zo kunnen...

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 03 okt 2007 11:51

Marnix schreef:De vluchtweg IS geopend door God. Dat mag gepreekt worden in de kerk. Jezus als die Weg en ieder die in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft het eeuwig leven.

Om daar even op in te springen; de GerGem doet vermoeden (zoals ik ook elke zondag weer moet horen), dat het God is Wiens deur niet open staat. Selectief (de uitverkorenen) doet Hij de deur open voor de uitverkorenen. En dat kan en wil ik niet accepteren.

Het is ónze deur die dicht staat, onze vijandige wil. Niet die van God. God heeft Zijn deur openstaan, voor de gehele wereld.

En hiermee onderschrijf ik (voor zover ik die kan volgen) Bostons mening. Én die van ds. Kersten.

En áls ik dan zoek, áls ik dan wil zien naar Hem, word ik elke zondag weer als het ware ontmoedigd, want; God doet de gehele bekering.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 03 okt 2007 12:11

Een leraar van mij had het ooit over een goede vriend van hem. Die zat diep in de hardrock en was totaal niet met God bezig. Toch zagen zijn vrienden hem elke dag langzaam veranderen, zagen ze God bezig met hem zijn. Tot op een dag de vriend tot de ontdekking kwam dat hij in God geloofde.

Ik geloof dus zeker wel dat God het willen en werken in iemand bewerkt. Maar ik geloof ook dat je er zelf bij bent als dat gebeurd.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 okt 2007 14:15

Bevlogen schreef:Een leraar van mij had het ooit over een goede vriend van hem. Die zat diep in de hardrock en was totaal niet met God bezig. Toch zagen zijn vrienden hem elke dag langzaam veranderen, zagen ze God bezig met hem zijn. Tot op een dag de vriend tot de ontdekking kwam dat hij in God geloofde.

Ik geloof dus zeker wel dat God het willen en werken in iemand bewerkt. Maar ik geloof ook dat je er zelf bij bent als dat gebeurd.

Inderdaad, mensen moeten het heil van God aannemen. Maar uit jezelf kunnen we dat niet. En nu komen we terecht bij de eis van de wet die we niet kunnen volbrengen. Vgl ook de HC, die spreekt hier ook over:
"Zondag 4 Vraag 9: Doet God de mens dan geen onrecht, dat Hij in zijn wet van hem eist wat hij niet doen kan?
Antwoord:
Nee, want God heeft de mens zo geschapen, dat hij dit kon doen1. Maar de mens heeft zichzelf en al zijn nakomelingen, op ingeving van de duivel en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd2.

1 Gen. 1:27; Ef. 4: 24. 2 Gen. 3:4-6; Rom. 5: 12; 1 Tim 2:13, 14."

En hier kunnen wij niet bij met ons verstand. Dit is nu gelovig aanvaarden en het in gebed bij God brengen. Als je hiermee gaat redeneren kom je er niet uit en loop je vast. Tenminste dat is mijn beleving.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2007 14:16

CaptainCaveman schreef:
Marnix schreef:De vluchtweg IS geopend door God. Dat mag gepreekt worden in de kerk. Jezus als die Weg en ieder die in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft het eeuwig leven.

Om daar even op in te springen; de GerGem doet vermoeden (zoals ik ook elke zondag weer moet horen), dat het God is Wiens deur niet open staat. Selectief (de uitverkorenen) doet Hij de deur open voor de uitverkorenen. En dat kan en wil ik niet accepteren.

Het is ónze deur die dicht staat, onze vijandige wil. Niet die van God. God heeft Zijn deur openstaan, voor de gehele wereld.

En hiermee onderschrijf ik (voor zover ik die kan volgen) Bostons mening. Én die van ds. Kersten.

En áls ik dan zoek, áls ik dan wil zien naar Hem, word ik elke zondag weer als het ware ontmoedigd, want; God doet de gehele bekering.

Dat leidt tot paasiviteit. Dat is ook niet wat Jezus preekte. Hij preekte de genade algemeen en niet selectief. De Bijbel kiest niet de lijn: "Als je uitverkoren bent ga je geloven" en ook niet alleen "als je gelooft ben je uitverkoren" (hoewel het daar wel dichter bij in de buurt komt) maar een wisselwerking tussen beiden. Gods uitverkiezing wordt zeker genoemd, maar ook het algemene aanbod met de oproep aan iedereen om te geloven en ieder die dat doet zal behouden worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 okt 2007 21:05

CaptainCaveman schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik laatst nog een preek van Moerkerken heb gehoord waar dat heel duidelijk naar boven kwam, over de deur die bij ons dicht zit (en die wij niet uit onszelf kunnen openen).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 okt 2007 21:40

Misschien moet ik het allemaal gewoon maar niet meer lezen... Ik word zo gruwelijk depri van al dat gezeur met welles en nietus. "Ik ben door de wet aan de wet gestorven" zegt Paulus. Oftewel: ik heb net zolang geprobeerd de wet te doen totdat de wet me doodgeslagen heeft...

Laat je zelf gemaakte wetjes nou eens achterwege. Er is Iemand die niet wil dat er iemand van jullie verloren gaat! En dan zitten we te zeuren over jeugdhonks waar, misschien op een andere manier, de grondeloze liefde van Christus wordt uitgespreid!!!

Wie heeft de moed om dát in te perken ???
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 04 okt 2007 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2007 07:52

Die moed hebben mensen die Gods genade blijkbaar tot door de kerkenraad gecontroleerde bijeenkomsten willen beperken. :?

Raido schreef:
CaptainCaveman schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik laatst nog een preek van Moerkerken heb gehoord waar dat heel duidelijk naar boven kwam, over de deur die bij ons dicht zit (en die wij niet uit onszelf kunnen openen).

De weg is open.... de deur niet. De zondeval staat nog steeds tussen mensen en God in. Maar Jezus is de weg en via Hem mogen we bij de Vader komen. Aankloppen. Kloppen aan de deur doe je niet als de deur open staat. Je doet het echter ook niet als hij op slot zit en niemand is thuis. Wat dat betreft is het beeld van de klink die aan de andere kant zit mooi. En Jezus zegt: Als je klopt aan de deur zal Hij open doen.

Dat de deur dicht zit klopt. Maar als wij ook kloppen doet Hij zeker open.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 okt 2007 08:20

Ja, dat is waar @Marnix, maar zoals Elbert hierboven reeds zei: ‘er zijn twee kanten aan de zelde medaille’. Nu heb jij de ene kant genoemd, maar er is ook andere zijde van die zelfde medaille namelijk Dat God ervoor zorgt dat we tot Hem de toevlucht kunnen nemen. Ik vind wel dat dat bij elkaar hoort anders stopt je het vermogen om levend te worden in de mens en dat is verkeerd. Wij zijn maar dorre doodsbeenderen en die zullen levend worden, vast en zeker maar niet uit eigen kracht.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 04 okt 2007 09:59

Ondanks het oude taalgebruik vind ik deze passage uit de DL altijd heel mooi evenwichtig:

1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Terug naar “Archief”