Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 28 sep 2007 12:10

Als we de 'tere vreze des heren' en alle andere dogma's nou eens daar naar toe sturen -->

Afbeelding

, dan lijkt mij dat er al wat gemakkelijker gepraat kan worden over Gods woord. Om God draait het, niet om al die halfgare en onverteerbare dogma's. Ik schreef niet voor niets dat ik sommige anti-christelijke schrijvers nog best wel begrijp ook. Komt gewoon omdat al die dogma's ver boven de wet van Mozes verheven worden. Het is tegenwoordig niet meer 'heb God lief boven alles en je naaste als jezelf', maar 'gehoorzaam aan het dogma, dan pas kun je God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf'.

Maar nu ff hand in eigen boezem steken: wat ik hier allemaal schrijf komt enigszins uit frustratie voort. Ik hoor te vaak de ellende die het strak vasthouden aan dogma's in gezinnen teweeg kan brengen en vooral ook teweeg brengt. Zo'n waarschuwing van die kerkenraad tegen de jeugddiensten, zorgt alleen maar voor verdeeldheid. Ruzies in gezinnen. Mensen die het laatste duwtje in de rug krijgen om de kerk uit te stappen. Daar maak ik me bijzonder kwaad over.

En nu over mijn eigen kerkverband (GKV): bij ons gaan er ook regelmatig mensen de kerk uit. Eigenlijk om dezelfde soort problematiek. Men blijft vasthouden aan dogma's en dergelijke. Mss komt mijn frustratie ook wel vanwege dit feit...

André

Berichtdoor André » 28 sep 2007 12:10

100 jaar is overigens een respectabele leeftijd, alleen de sterken zouden 120 jaar kunnen worden, we zullen het zien D.V. 8)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2007 12:11

freek schreef:Hoi Jantjes

Je schreef het volgende:

Vluchten tot Jezus’ kunnen wij niet, ook al wordt dat op die jongerenavonden beweerd. Het is een valse vlucht, een grijpen naar iets wat je niet toekomt

Dit is dan wel in flagrante tegenstelling met het 'prachtige gedicht' (het zijn jouw woorden) van Robert MacCheyne, door jou geplaatst in het topic over Kersten. 'Toen vluchte ik tot Jezus; hij heeft mij gered, etc.

Wat is daarop uw antwoord.
Dat kan pas door de onwederstandelijk, doorbrekende, hartenverbrekende, nekkenverbrijzelende waarzaligmakende genade gewerkt in de door de Vader verkorenen, door de Zoon toegebrachte en door de Heilige Geest toegepaste zielen..

(en ja, dat zullen ze op de jongerenavonden be-amen). Er staat niet in de Bijbel 'ik klop op de deur en wacht net zolang tot ik de deur voor u opendoe'.

Als we de 'tere vreze des heren' en alle andere dogma's nou eens daar naar toe sturen -->
'Mikt predestinatie, verbondssluiting, en de Drie-Eenheid in de prullenbak' ...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 sep 2007 12:24

Omega schreef:Allereerst is "tere vreze des Heeren" een term afkomstig uit het gezelschapsleven. Oftewel, hoe teer moet de vreze des Heeren zijn om aan het het criterium van deze door mensen bedachte term te kunnen voldoen. De farizeeërs vonden ongetwijfeld dat ze met hun nauwgezet leven voldeden aan de tere vreze des Heeren. Maar ik heb maar één norm en één houvast: Gods Woord. Dat is mijn leidraad en niet wat mensen vinden, denken of beweren.

Het is heel simpel: Wie de Heere Jezus van harte liefheeft breekt met de wereld en zal proberen (helaas komt er volgens Paulus niet meer van terecht) te leven zoals God dat van ons vraagt, dagelijks struikelend in honderden fouten. Zoals Lana ook al treffend aangaf: kun je de jongerenavonden aanrekenen dat er jongeren komen die roepen dat ze bekeerd zijn, maar in hun levenswandel daar ver vandaan staan? Andere goede voorbeelden zijn er daarnaast minstens zoveel.

Wil je mij trouwens eens uitleggen wat het verschil is tussen "vluchten tot Jezus" en bekering?

Tere vreze des Heeren is m.i een vrucht van de bekering. Daarin komt de Liefde ta.v God en de mens openbaar! Klein zijn in jezelf!
Bekering is m.i niets anders dan; een ommekeer! Maar een ommekeer is geen grond! Om het maar hollands te zeggen, met een ommekeer alleen ben je niet zalig! Die plicht geeft de Heere ons, Keer je om! Dus daarin; wees actief! Inderdaad...vlucht naar Jezus..
Maar dan?? Aannemen...hoe doe je dat?
De Heere laat me steeds zien; dat kun je niet zelf! Hij moet me handen geven om het aan te nemen! Dan kun je zeggen ( wat ik ook verwacht van je), Hij biedt het je aan....Inderdaad, en op Zijn tijd ook handen om het aan te grijpen!
Niets van mij Omega, Alles uit HEM!
Toen vluchtte ik tot Jezus, Hij heeft mij gered ( omdat HIj het deed, niet zozeer omdat ik vluchtte)
Boekenlezer schreef:De naam "Jezus" is wellicht te "evangelisch" besmet geraakt?

Ik hoorde laatst een uitspraak...het begint niet met Jezus, het begint met Christus! En de zonde in het paradijs was die ook niet tegen de Vader?

Raido schreef:Het gevaar zit hem veel meer in het 'vastgestelde kader' 'waaruit kent gij uw geloofsstaat?' nou door het zorgvuldig te vergelijken met een aantal boeken van predikanten (het liefst) en jezelf dan vast te pinnen op een bepaalde trap en je uitzicht hebt op de volgende, die je via het boektje ook zult herkennen.

God is uiteraard een God van orde, en ik geloof ook zeker wel dat heel wat dingen ook terug zullen keren bij gelovigen, alleen niet als 'verplichting' of 'noodzakelijk' 'oh, heb je dat nog niet geleerd? ga dan maar eens kijken of je eigenlijk wel bent ingeplant in Christus'..

Maar ben je het wel met me eens dat God niet af doet aan zijn Recht? Dus een bekering zonder zondekennis ( en ook de vreugde over verlossing!! ) is niet de weg die de Heere gaat? Anders zou Hij toch geen God meer zijn?

Koos heeft een enorm mooie uitspraak gedaan die ik ook heb opgeschreven: 'Wij zijn het niet die mensen bekeren, dat doet God alleen. Wij kunnen alleen maar om je heen blijven lopen en bidden net als de Joden bij Jericho deden. Ze liepen er om heen, maar God liet de muren in storten'

Precies, en met Koos ook onze kerken!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

Berichtdoor Boekenlezer » 28 sep 2007 12:59

Bookman schreef:
Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt tegen eigen evangelisten
Correspondent

TER WOLDE - De kerkenraad van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente Ter Wolde-De Vecht heeft een brief gestuurd naar alle lidmaten over de jongerenavonden van de stichting JijDaar. In de brief waarschuwt de kerkenraad dat leden van de Ger. Gem. deze jongerenavonden niet meer mogen bezoeken.

De stichting JijDaar belegt iedere eerste donderdag van de maand jongerenavonden in onder meer scholengemeenschap Sprengeloo in Apeldoorn. Behalve bekende evangelisten die verbonden zijn aan de reformatorische kerken, waaronder ook de Ger. Gem. zelf, spreken er tal van predikanten uit de hele breedte van reformatorisch Nederland.

De kerkenraad van Ter Wolde noemt een aantal argumenten waarom gemeenteleden niet meer naar deze jongerenavonden zouden mogen. 1. De jongerenavonden staan niet onder ambtelijke leiding. 2. Na verloop van tijd zouden jongeren losweken en de Gereformeerde Gemeenten verlaten, "het gevaar dat onze gemeenten bedreigt". 3. De duivel is er altijd op uit om onkruid tussen de tarwe te zaaien. Soms is de leugenleer bijna niet te onderscheiden van de ware leer. Satan komt menigmaal als een engel des lichts.

Verder wordt ook Voetius erbij gehaald: "Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schrift. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en daarin zult leven en sterven. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren? Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?"

De kerkenraad voelt zich geroepen om vooral de ouders op te wekken, om "onze jongeren te waarschuwen voor het gevaar dat onze jongeren langzaam afwijken van de leer, die onder ons al zo lang is gepreekt. Het is niet de bedoeling om de Gereformeerde Gemeenten op een voetstuk te zetten. Toch mogen we in alle bescheidenheid zeggen, dat de Heere in onze gemeenten altijd Zijn volk heeft gehad."

Een aantal ouders heeft inmiddels al stevige gesprekken gehad met de kerkenraad. Een ouderling noemde daarbij het argument dat de jongerenavonden van de satan waren. Diverse kerkelijke eenheden kerken inmiddels ergens anders. Anderen overwegen inmiddels diezelfde stap te zetten.

En ze hebben niet in de gaten dat ze nu de duivel een handje helpen. Toch wel typisch dat een kerkenraad die meent het goede te doen voor de jeugd, ze het evangelie niet gunt buiten 'kantooruren' van de eigen gemeente.... :cry:

Sinds ik gisteravond vernomen heb (zie de link in dat bericht van Denkertje21) dat zij op die avonden Henk Binnendijk daar laten spreken, kan ik mij ineens wat meer voorstellen bij de houding van die kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente. Van Henk Binnendijk herinner ik mij immers de onverteerbare uitspraak: 'als jij God niet toelaat in je leven, staat Hij machteloos met zijn genade.' (Even uit mijn hoofd geprobeerd. Heeft hij een keer in 1997 op een EO-jongerendag beweerd.) En dat is regelrecht remonstrantisme. Henk Binnendijk mag dan een begaafd spreker zijn, dit wat ik hier vermeld valt toch niet uit te vlakken. Sterker nog, juist in de vorm van een begaafde spreker maakt de dwaling grotere kans. Als ik die gezichten zie op die foto van die luisteraars, kwam dat toch op mij over alsof hij wel veel indruk maakte.
Zijn er dan geen problemen in reformatorische kring op het gebied van geloofszekerheid? Is er dan niks aan te merken op de Gereformeerde Gemeenten? Ik ontken dat ook niet. Maar het lijkt mij verstandiger om problemen op een juiste wijze tegemoet te treden, met gereformeerde antwoorden. En niet: de ene dwaling met de andere bestrijden.
Jijdaar is toch een reformatorische stichting? Of heb ik dat mis? Als ik het niet mis heb, betreur ik het dat zo'n stichting een spreker uitnodigt die ronduit remonstrantse opvattingen heeft. Dat moet je gewoon niet doen!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 sep 2007 13:43

essieee schreef:
Koos heeft een enorm mooie uitspraak gedaan die ik ook heb opgeschreven: 'Wij zijn het niet die mensen bekeren, dat doet God alleen. Wij kunnen alleen maar om je heen blijven lopen en bidden net als de Joden bij Jericho deden. Ze liepen er om heen, maar God liet de muren in storten'

Essieee, kun je deze uitspraak nader verklaren? Ik snap hem namelijk helemaal niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

Berichtdoor Gerdien B. » 28 sep 2007 14:03

Boekenlezer schreef:Sinds ik gisteravond vernomen heb (zie de link in dat bericht van Denkertje21) dat zij op die avonden Henk Binnendijk daar laten spreken, kan ik mij ineens wat meer voorstellen bij de houding van die kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente. Van Henk Binnendijk herinner ik mij immers de onverteerbare uitspraak: 'als jij God niet toelaat in je leven, staat Hij machteloos met zijn genade.' (Even uit mijn hoofd geprobeerd. Heeft hij een keer in 1997 op een EO-jongerendag beweerd.) En dat is regelrecht remonstrantisme. Henk Binnendijk mag dan een begaafd spreker zijn, dit wat ik hier vermeld valt toch niet uit te vlakken. Sterker nog, juist in de vorm van een begaafde spreker maakt de dwaling grotere kans. Als ik die gezichten zie op die foto van die luisteraars, kwam dat toch op mij over alsof hij wel veel indruk maakte.
Zijn er dan geen problemen in reformatorische kring op het gebied van geloofszekerheid? Is er dan niks aan te merken op de Gereformeerde Gemeenten? Ik ontken dat ook niet. Maar het lijkt mij verstandiger om problemen op een juiste wijze tegemoet te treden, met gereformeerde antwoorden. En niet: de ene dwaling met de andere bestrijden.
Jijdaar is toch een reformatorische stichting? Of heb ik dat mis? Als ik het niet mis heb, betreur ik het dat zo'n stichting een spreker uitnodigt die ronduit remonstrantse opvattingen heeft. Dat moet je gewoon niet doen!

Ik raad jou aan om de lezing van Henk Binnendijk op http://www.jijdaar.nlis na te luisteren (zeer zeker de moeite waard). Dan kan je je nogal is vergissen in zo'n man. De lezing was zo Bijbels als ik weet niet wat. En over dat je het aan moet nemen, daar vergeet jij nog een deel bij. Hij zegt er wel bij dat je dat alleen kan doen in de kracht van God.

Zeker zullen op sommige lezingen wel wat op en aan te merken zijn, maar niet minder dan de GerGem zelf. Daarbij is de doelgroep erg breed. Als jij er niets aan hebt, daarom kan een ander er nog wel wat aan hebben. Neem ook niet zomaar iets over, maar onderzoek of de lezing overeenkomt met wat God in de Bijbel zegt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 28 sep 2007 14:22

Jantjes schreef: [...]
‘Vluchten tot Jezus’ kunnen wij niet, ook al wordt dat op die jongerenavonden beweerd. Het is een valse vlucht, een grijpen naar iets wat je niet toekomt. Christus wordt je namelijk toegeworpen door het bewaren van Zijn geboden.
[...]

Inderdaad, we kunnen niets door onszelf, dan dat de Heere via Zijn Heilige Geest begint te werken. De Heere maakt dat we vluchten. Maar wordt ons Christus toegeworpen DOOR het bewaren van zijn geboden? Klinkt dat niet naar eigen verdienste? Uit zichzelf kan toch geen enkele mens maar een gebod houden? We kunnen toch pas aan Gods wet voldoen nadat Christus ons is toegeworpen? Voor dat moment liggen we toch nog onder de vloek en kunnen we voor God toch niet bestaan? Of lees ik je nu verkeerd?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2007 14:55

Maar ben je het wel met me eens dat God niet af doet aan zijn Recht? Dus een bekering zonder zondekennis ( en ook de vreugde over verlossing!! ) is niet de weg die de Heere gaat? Anders zou Hij toch geen God meer zijn?
Absoluut, volmondig Ja én Amen. Een bekering zonder zondekennis bestaat niet, alleen komt het nogal eens verkeerd over in onze kerken. Jezus Christus stierf niet voor schuldbewust gemaakte zondaren, Jezus Christus stierf voor zondaren. En op het moment dat jij 'denkt' voor Jezus Christus te kiezen krijg je zo'n ongelofelijke oplawaai van God omdat Jezus Christus zo ongelofelijk heilig is dat je stijl achterover slaat en je op dat moment niet eens kunt denken over 'dankbaarheid'.

Ik typ nu uit mijn beleving (wat dus vast niet helemaal representatief is). Op het moment dat ik dacht 'Die God wil ik dienen, omdat Hij het voor mij gedaan heeft en ik me probeerde om te draaien, draaide Christus mij om. Daar sta je dan, met niets aan je lijf. Christus voor je dan kan ik niet blij zijn en juichen 'O God wat ben ik blij dat u voor mij gestorven bent'. Je valt spreekwoordelijk op je knieën, Hij is zo Heilig en zo volmaakt, dan ben jij zo intens niets. Dan vallen dingen op hun plaats, en in je achterhoofd weet je 'Hij stierf voor mij'... Dat kun je uitroepen op drie manieren..

'Hij stierf, door mij'
'Hij stierf voor mij'
'Hij stierf.. voor mij!'

Dat maakt die Christelijke boodschap ook zo paradoxaal, blij zijn met de dood van degene die je juist zo lief geworden is. De eerste reactie is dan ook onbegrip, je begrijpt niet wat je is gedaan (en aan de andere kant ook weer wel). *vind het zo moeilijk omdat allemaal in woorden uit te drukken* Het is absoluut geen mystiek of vreemde zweverigheid. Het is beleving, dat je de ene keer leest dat Christus stief aan het kruis en je glimlacht en denkt 'ja ook voor mij' en de volgende dag ben jij het die Hem aan dat kruis spijkerd. Dat is nog niet eens alles, want elke dag weer zondig je, elke dag weer doe je Hem pijn en toch weet je (dat stemmetje in je achterhoofd) dat je gerechtvaardigd bent, niet door jezelf maar door Jezus Christus, het geloof in Hem alleen wast en reinigd van alle zonden. Dat hoor je ook op de Jongerenavonden.

Er is niets mooier dan die dienst van God waarin niet jij centraal staat, maar Hem.

Dat klopt meestal inderdaad, echter zijn heel veel mensen in die kerken een stelletje Jerichieten en zitten in de stad en denken (zeggen niet direct) 'als de moeten vallen, vallen ze' (dat is een ding dat zeker is). Alleen God roept iets heel anders, Hij vraagt en eist geloof en wie zijn wij dan om te zeggen 'ja maar ik geloof niet echt' en 'het moet mij van boven geschonken worden' er moet een mentaliteitsverandering komen. Sta op, en smeek de Heere, en niet alleen smeken begin vandaag met je bekering.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 28 sep 2007 15:06

Geweldig gezegd Raido. Dat is het leven van een christen. Steeds weer door Hem gewezen te worden op je eigen ongerechtigheden en tekortkomingen, maar dan ook op momenten die onvoorstelbare en niet uit te wonderen genade te mogen proeven als troost. Want God is ook de Bron van onuitputtelijke vreugde en blijdschap. Dan kun je de diepten en de hoogten van de psalmen naspreken.

Straks weer ontopic ;-)

Later meer...
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 sep 2007 16:30

Omega schreef:Geweldig gezegd Raido. Dat is het leven van een christen. Steeds weer door Hem gewezen te worden op je eigen ongerechtigheden en tekortkomingen, maar dan ook op momenten die onvoorstelbare en niet uit te wonderen genade te mogen proeven als troost. Want God is ook de Bron van onuitputtelijke vreugde en blijdschap. Dan kun je de diepten en de hoogten van de psalmen naspreken.

Straks weer ontopic ;-)

Later meer...

Hier, en op je posting, Raido, kan ik niets anders zeggen dan AMEN!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 sep 2007 16:39

Optimatus schreef:
essieee schreef:

Essieee, kun je deze uitspraak nader verklaren? Ik snap hem namelijk helemaal niet.

Ik bedoelde dat Koos met die uitspraak op één lijn staat met de kerken (zoals G.G :wink: )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 sep 2007 16:45

Dan begrijp ik de kritiek van de genoemde Gemeente helemaal niet meer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 sep 2007 16:52

Misschien is het goed om ook deze open brief te lezen.

Ik begrijp bar weinig meer van kerken (in algemeen) op moment :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 28 sep 2007 17:15

Boekenlezer schreef:

Sinds ik gisteravond vernomen heb (zie de link in dat bericht van Denkertje21) dat zij op die avonden Henk Binnendijk daar laten spreken, kan ik mij ineens wat meer voorstellen bij de houding van die kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente. Van Henk Binnendijk herinner ik mij immers de onverteerbare uitspraak: 'als jij God niet toelaat in je leven, staat Hij machteloos met zijn genade.' (Even uit mijn hoofd geprobeerd. Heeft hij een keer in 1997 op een EO-jongerendag beweerd.)

We hebben het hier over een bijeenkomst van tien jaar geleden, zie ik. Als deze uitspraak toen al gedaan is (ik ben ook benieuwd naar de context), dan ben ik er van overtuigd dat Henk daar nu anders over denkt. Ik ben bij de lezing van Henk op de jongerenavond geweest en ik kan je verzekeren dat deze bijbelgetrouwer was dan menig preek van een Ger. Gem.-dominee (als ik tenminste Klaas van der Zwaag en prof. Blauwendraad moet geloven). En wie komt om kritisch te luisteren om bewijslast te verzamelen, zal altijd wel iets vinden. Als ik met deze intentie naar een doorsnee reformatorische preek luister, kom ik ook met aardig wat inlegkundige voorbeelden terug die op geen enkele wijze zo in Gods Woord staan. Luidt een goed Nederlands spreekwoord niet: wie een hond wil slaan kan altijd wel een stok vinden.

De baas van de jamaar-brillenfabriek heeft er alle belang bij om het zuivere evangelie van de nodige mitsen en maren te voorzien.

http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/2007/De_brillenfabriek_overdenking
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”