Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 sep 2007 12:15

Het wordt er voorsteld als, zeg nu JA, en je bent binnen! ( beetje platvloers gezegd hoor)
Ik weet, het is ook zeer afhankelijk wie er spreekt!

Het heeft ook een positieve kant, je wordt aan de slag gezet...
Al ben ik ervan overtuigd dat het Puur van God's kant moet komen, maar dat dat niet wegneemt dat je actief aan de slag moet!

André

Berichtdoor André » 27 sep 2007 12:16

Wat je je als kerkenraad wel af moet vragen is waarom uit de boodschap die de kerkenraad voorstaat de jongeren niet meer de boodschap kunnen halen die op de jongerenavonden aan de orde komen.
Duidelijke oproep Dirk. Overigens is het nog maar de vraag waarom het niet en en kan.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 27 sep 2007 12:19

essieee schreef:Het wordt er voorsteld als, zeg nu JA, en je bent binnen! ( beetje platvloers gezegd hoor)

Al ben ik ervan overtuigd dat het Puur van God's kant moet komen, maar dat dat niet wegneemt dat je actief aan de slag moet!

Maar de veel geciteerde uitspraak: "Mijn zoon (Mijn dochter), geef Mij je hart" (in 'onze kringen') zegt toch eigenlijk hetzelfde...?
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 sep 2007 12:23

Lana schreef:
essieee schreef:Het wordt er voorsteld als, zeg nu JA, en je bent binnen! ( beetje platvloers gezegd hoor)

Maar de veel geciteerde uitspraak: "Mijn zoon (Mijn dochter), geef Mij je hart" (in 'onze kringen') zegt toch eigenlijk hetzelfde...?

Absoluut, ik onderken ook niet dat het niet waar is. Maar wat ik dan eigenlijk mis ( zonder iemand te veroordelen) waar is de Godzalige wandel dan?
En juist, dat verschil is zo groot binnen jijdaar!
En dat maakt me bang!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 sep 2007 12:29

Raido schreef:Al die zuchtende, kreunende, kerkenraden-als-Satanswerk-neerzettende en puffende mensen, bidden jullie voor wijsheid in de Gergem? Voor de mensen die daar zitten?

Ik ben bang dat het overloopt van EIGEN wijsheid en dat daar niet meer tegen op te bidden is...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2007 12:36

Denkertje21 schreef:
Raido schreef:Al die zuchtende, kreunende, kerkenraden-als-Satanswerk-neerzettende en puffende mensen, bidden jullie voor wijsheid in de Gergem? Voor de mensen die daar zitten?

Ik ben bang dat het overloopt van EIGEN wijsheid en dat daar niet meer tegen op te bidden is...
Ach wat, sodemieter toch op! Aan de ene kant wel afgeven op een kerkenraad (en direct een heel kerkverband) topics worden vol geschreven over hoe dom, stom, liefdeloos en ouderwets de GG is (en ja ze is!). Waar is dan jou geloof, hoop en liefde?

Jij geloofd in je God, bid dan in vredesnaam tot Hem waarvan jij jou hulp verwacht, voor de mensen in de Gergem. Dat gejank over ' dat daar niet meer tegenop te bidden is', is de meest hypocriete uitspraak van deze week.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 sep 2007 12:39

Bij het refonieuws staat een verslag van zo'n avond van JijDaar met Henk Binnendijk. Klik hier maar om meer te zien:
http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/Video_jongerenavond_Jijdaar_Doorn_met_Henk_Binnendijk

En let dan eens op dit citaat:
De tweede vraag ging over de regeltjes; “Hoe ziet u dan de Tien Geboden als u niet zo van regeltjes houd?” Wel, de wet die leidt ons tot Christus. Als een mens gaat proberen om de wet te houden dan loopt hij op een gegeven moment vast. Aan het einde van de wet staat Christus ons op te wachten, dan pakt Hij ons bij de hand en leidt ons terug naar het begin van de wet. En dan is de wet niet meer, ‘het niet meer mogen’, maar het niet meer willen, omdat we Hem liefhebben met heel ons hart!

Was er maar meer van deze directheid bij ons. Waar is het "alles uit Hem, door Hem en tot Hem"

Eén ding staat vast: 't Werk van God is niet te keren, omdat HIJ er over waakt.
Dat lukt zelfs de Ger. Gem. niet...

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 27 sep 2007 12:39

Lana schreef:

De ruimte in de oproep tot bekering is ook inderdaad het probleem niet, het verschil in taalgebruik ook niet. Maar dat een mens het zelf niet kan en niet wil, worstelt met het eigen ik en wat een mens zonder Jezus is voor God.....dat is iets wat ik onderbelicht vind in de toespraken van jijdaar. Daarmee zeg ik niet dat het helemaal verzwegen wordt....maar ik vraag mij af of daar de gehele Bijbel gebruikt wordt, of dat er een kleiner Bijbeltje gebruikt wordt....alleen de teksten die jouw persoonlijk aansporen tot bekering....
Begrijp me niet verkeerd....dat laatste is absoluut belangrijk, maar niet het enige...
Wat zeker niet wil zeggen dat je er dan maar weg moet blijven, maar ik denk dat het wel belangrijk is dat je weet dat de boodschap, over het algemeen, eenzijdig is....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 sep 2007 12:40

Bij het refonieuws staat een verslag van zo'n avond van JijDaar met Henk Binnendijk. Klik hier maar om meer te zien:
http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/Video_jongerenavond_Jijdaar_Doorn_met_Henk_Binnendijk

De tweede vraag ging over de regeltjes; “Hoe ziet u dan de Tien Geboden als u niet zo van regeltjes houd?” Wel, de wet die leidt ons tot Christus. Als een mens gaat proberen om de wet te houden dan loopt hij op een gegeven moment vast. Aan het einde van de wet staat Christus ons op te wachten, dan pakt Hij ons bij de hand en leidt ons terug naar het begin van de wet. En dan is de wet niet meer, ‘het niet meer mogen’, maar het niet meer willen, omdat we Hem liefhebben met heel ons hart!

Was er maar meer van deze directheid bij ons. Waar is het "alles uit Hem, door Hem en tot Hem"

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 sep 2007 12:43

Denkertje21 schreef:Bij het refonieuws staat een verslag van zo'n avond van JijDaar met Henk Binnendijk. Klik hier maar om meer te zien:

Ik geloof dat het werk van God de GEr. Gem OOK is!

@ JApio, inderdaad, het worstelen met jezelf, het liggen onder het recht van God, het verdienen van de verdoemenis, het van nature een vijand zijn van God....
Die kanten. En niet dat dat nu het hoofdpunt is, maar zonder kan het m.i. niet!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 sep 2007 12:48

japio schreef: Maar dat een mens het zelf niet kan en niet wil, worstelt met het eigen ik en wat een mens zonder Jezus is voor God.....dat is iets wat ik onderbelicht vind in de toespraken van jijdaar.

Denk je nou écht dat er iemand is in de Gereformeerde Gemeente is die niet weet dat een mens het zelf niet kan en niet wil, worstelt met het eigen ik en wat een mens zonder Jezus is voor God??? Kom nou!

Op school begin jke toch ook niet iedere keer bij les 1? En het is goed om steeds weer andere facetten te belichten. Ik heb wel eens het idee dat er een checklist wordt afgewerkt: dit moet er in en dat moet er in en vooral keer op keer heel veel...
De bijbel heraahlt zich ook niet steeds en geeft steeds weer nieuwe facetten aan.

Waar ik verdrietig van wordt is de angst van de kerkelijke leiders dat ze het paadje niet zuiver genoeg houden. Dat hoeven zij niet te doen. God waakt over Zijn kerk en iets meer overgave aan Hem zou wonderen doen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2007 12:56

In de Gereformeerde Gemeenten Rijssen Noord zul je dat horen. Ik heb persoonlijk helemaal niets op Jijdaar tegen (alleen ben ik zelf van de wat diepere overdenkingen en Bijbelstudies), ik vind het zelfs een goede zaak. Vaak zijn het mensen uit kerken waar de zaken die Jijdaar juist (over?)belicht onderbelicht zijn. Jijdaar heeft nooit de plaats van een kerk willen innemen.

Het is voor erbij/ernaast. Die andere kanten zijn ook allemaal heel belangrijk, alleen verdrinken wij nogal graag in een put eindeloze worstelingen met God, liggen wij alleen maar onder het recht en is er soms wel een uurtje dat Gods Volk de verlossing mag smaken (ja dat hoor je in de Gergem!) het moge duidelijk zijn dat die kanten ook gehoord moeten worden, dat je het er echt niet kunt afbrengen met een misschientje. Echter het is goed dat jongeren ook verteld wordt over God die voor hen wil kiezen, die hen genadig wil aannemen en vergeven, en dan ben je ook daadwerkelijk vergeven. Er zit uiteraard nog een heel stuk beleving achter, dat moeten we ook weer niet ontkennen.

We moeten zoeken naar dat heilige evenwicht zoeken wat lang niet altijd te vinden is in de prediking in de Gereformeerde Gemeenten, echter moeten we er net zo hard voor oppassen dat 'jongeren' van een verkiezingsautomatisme (wat voorkomt onder Gergemmers, maar niet in de kerkleer zit) naar een verbondsautomatisme vervallen. Dat ze in hun afkeer van het '5-standen-menu' vervallen tot 'fastfoodreligie' en dat ze van 'intense worstelingen & ellende' vervallen in 'intense vreugde en verlossing'.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 sep 2007 13:01

Dirk schreef:Maar stel je voor: je bent verantwoordelijk voor een kudde schapen die je een evenwichtige maaltijd geeft, en je ziet die schapen afdwalen naar een herder die ze maar een soort lekker eten geeft. Dan wordt je terecht bezorgd. En wel om 2 redenen:
1) de afdwalende schapen zullen ziek worden omdat ze eenzijdig voedsel krijgen
2) de kudde van gezonde schapen wordt steeds kleiner.
een (beetje slap) voorbeeld, maar goed, ik hoop dat ik heb aan kunnen geven waarom een kerkenraad niet blij is.

Volgens mij krijgen de schaapjes onder hoede van de GG helemaal geen gevarieerde maaltijd.

Het aanhalen van de belijdenisvragen is ook logisch, met name die over het belijden van de ware leer gaan. Als je de leer van de jongerenavonden belangrijker vindt dan de leer in je eigen gemeente, dan hoor je op grond van he belijdenis niet in je eigen gemeente thuis.

Wat heeft leer hiermee van doen? Helemaal niets. Het is schandalig dat belijdenis van het geloof in dit kerkverband niets van doen heeft met het geloof.

Ik weet niet of ik helder genoeg heb gereageerd. Maar om een kerkenraad zwart te maken als ze zich terecht bezorgd maken over de ontwikkelingen in hun gemeente, lijkt me niet de juiste weg.

Ooit gehoord van introspectie en zelfreflecftie?

Wat ik me wel eens afvraag: waarom gaan mensen wel naar de jongerenavond, maar niet naar de doordeweekse kerkdienst?

Dat is toch simpel; het is nogal saai en vervelend om iedere kerkdienst van die taaie dogmatische en niet aansprekende verhalen te moeten horen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 sep 2007 13:06

Raido schreef:Ach wat, ******* toch op! Aan de ene kant wel afgeven op een kerkenraad (en direct een heel kerkverband) topics worden vol geschreven over hoe dom, stom, liefdeloos en ouderwets de GG is (en ja ze is!). Waar is dan jou geloof, hoop en liefde?

Hoewel je niet mij aanspreekt, kan ik je wel vertellen de drie punten die jij noemt op geen enkele wijze door dit kerkverband worden uitgedragen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2007 13:08

In de Gereformeerde Gemeenten Rijssen Noord zul je dat horen. Ik heb persoonlijk helemaal niets op Jijdaar tegen (alleen ben ik zelf van de wat diepere overdenkingen en Bijbelstudies), ik vind het zelfs een goede zaak. Vaak zijn het mensen uit kerken waar de zaken die Jijdaar juist (over?)belicht onderbelicht zijn. Jijdaar heeft nooit de plaats van een kerk willen innemen.

Het is voor erbij/ernaast. Die andere kanten zijn ook allemaal heel belangrijk, alleen verdrinken wij nogal graag in een put eindeloze worstelingen met God, liggen wij alleen maar onder het recht en is er soms wel een uurtje dat Gods Volk de verlossing mag smaken (ja dat hoor je in de Gergem!) het moge duidelijk zijn dat die kanten ook gehoord moeten worden, dat je het er echt niet kunt afbrengen met een misschientje. Echter het is goed dat jongeren ook verteld wordt over God die voor hen wil kiezen, die hen genadig wil aannemen en vergeven, en dan ben je ook daadwerkelijk vergeven. Er zit uiteraard nog een heel stuk beleving achter, dat moeten we ook weer niet ontkennen.

We moeten zoeken naar dat heilige evenwicht zoeken wat lang niet altijd te vinden is in de prediking in de Gereformeerde Gemeenten, echter moeten we er net zo hard voor oppassen dat 'jongeren' van een verkiezingsautomatisme (wat voorkomt onder Gergemmers, maar niet in de kerkleer zit) naar een verbondsautomatisme vervallen. Dat ze in hun afkeer van het '5-standen-menu' vervallen tot 'fastfoodreligie' en dat ze van 'intense worstelingen & ellende' vervallen in 'intense vreugde en verlossing'.

Terug naar “Archief”