Was er maar meer van deze directheid bij ons. Waar is het "alles uit Hem, door Hem en tot Hem"
In de Gereformeerde Gemeenten Rijssen Noord zul je dat horen. Ik heb persoonlijk helemaal niets op Jijdaar tegen (alleen ben ik zelf van de wat diepere overdenkingen en Bijbelstudies), ik vind het zelfs een goede zaak. Vaak zijn het mensen uit kerken waar de zaken die Jijdaar juist (over?)belicht onderbelicht zijn. Jijdaar heeft nooit de plaats van een kerk willen innemen.
Het is voor erbij/ernaast. Die andere kanten zijn ook allemaal heel belangrijk, alleen verdrinken wij nogal graag in een put eindeloze worstelingen met God, liggen wij alleen maar onder het recht en is er soms wel een uurtje dat Gods Volk de verlossing mag smaken (ja dat hoor je in de Gergem!) het moge duidelijk zijn dat die kanten ook gehoord moeten worden, dat je het er echt niet kunt afbrengen met een misschientje. Echter het is goed dat jongeren ook verteld wordt over God die voor hen wil kiezen, die hen genadig wil aannemen en vergeven, en dan ben je ook daadwerkelijk vergeven. Er zit uiteraard nog een heel stuk beleving achter, dat moeten we ook weer niet ontkennen.
We moeten zoeken naar dat heilige evenwicht zoeken wat lang niet altijd te vinden is in de prediking in de Gereformeerde Gemeenten, echter moeten we er net zo hard voor oppassen dat 'jongeren' van een verkiezingsautomatisme (wat voorkomt onder Gergemmers, maar niet in de kerkleer zit) naar een verbondsautomatisme vervallen. Dat ze in hun afkeer van het '5-standen-menu' vervallen tot 'fastfoodreligie' en dat ze van 'intense worstelingen & ellende' vervallen in 'intense vreugde en verlossing'.