Boely schreef:Ik raad jullie aan om eens boeken te lezen van Calvijn enz. en niet af te gaan op je eigen ideeen. Ik heb een heleboel teksten genoemd, zoals: vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen. Daar wordt niet op in gegaan. Ik denk dat mijn mening wel duidelijk is. En ik hoop dat jullie ook nog eens tot een beter inzicht komen!
Wat jullie eens moeten doen is proberen te bewijzen dat we onszelf kunnen bekeren!
Ik heb heel de tijd goed proberen in te gaan op jou berichten. Ik heb geen stukje overgeslagen. Maar het kan zijn dat ik wat vergeten ben, ik probeer nu nog even te reageeren op je bericht.
Zou je ook willen reageeren op mijn bericht, dan kunnen we kijken waarom we qua gedachte goed zo uit elkaar liggen.
Jij haalde mischien zelf al een stuk aan wat ik hieronder quote ik zal zeggen hoe ik er over denk, kijken of we elkaar kunnen naderen.
Mensen 't is hier 1 tegen allen. Wat ik hier proef is het volgende: God wil dat wij bekeerd worden, dat we ons naar Hem wenden, en als we ons naar Hem wenden is Hij ons genadig.
Ik neem aan dat je het met de eerste niet eens bent, of wel gedeeltelijk?
Ik zal mijn 'eigen' visie er op geven, hoe ik het voel en beleef, en niet hoe de oudvaders me het leren, hou het zou moeten zijn (ook al zijn ze wel heel mooi)
Allereerst weet ik zeker dat God wil dat wij ons bekeren! Zekerste weten!
Hij zegt niet voor niks tegen ons: Bekeert U!
Dit zeg ik niet alleen omdat ik dat geloof, maar omdat het in de bijbel staat:
1 Tim 2 : 4
Want dat is goed en6) aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig7) worden, en tot kennis der waarheid8) komen.
Het 2e wat jij neezet in de stelling ben ik het niet mee eens, zo zie ik het niet. Het is niet zo, dat hij ons genadig is omdat wij tot Hem komen. Nee, want er is niks van ons bij. God heeft zijn geliefde zoon al gezonden toen wij bij Hem weg gelopen zijn. Veder zeg ik samen met paulus:
Uit genade bent u behouden, door geloof en dat niet uit u, het is de gave van God, niet op grond van werken. Zo mooi samengevat, het is uit genade alleen dat God zijn zoon heeft gegeven, door het geloof dat gewerkt is door de Heilige Geest zijn wij geheiligd in Christus.
Ik zeg: Het is Gods genadigheid als Hij ons behoud, en gerechtigheid als Hij ons verdoemd. Jullie belichten alleen maar de genadigheid van God. Er is een verkiezing en een verwerping
Ik zeg ook dat het Gods genade is dat hij ons behouden heeft! Zeker ik wil daar helemaal nx van af doen, Jezus is gekomen met zijn genade om te sterven voor onze zonden, dat is genade! Het zou net zo goed rechtvaardig zijn geweest als hij niet naar de Aarde zou gekomen zijn, en ons had laten sterven voor onze eigen zonden. Maar dat heeft Hij niet gedaan, Hij is gekomen om te sterven voor een ieder die in Hem gelooft.
Weet je waarom ik juist de genade belicht? Omdat ik iedereen zo graag wil wijzen op hetgene wat Jezus voor mij heeft gedaan, Wat een ongelovelijke genade!
Ik ben het er mee eens dat er een verkiezing is en een verwerping, deze 2 mensen zijn heel makkelijk op te delen:
- Namenlijk in mensen die Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
- En de mensen dien niet geloofd hebben.
Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden;
maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden. Ik wil niet het ene meer belichten dan het andere, maar ik wil het wel eerlijk belichten, daarom geef ik iedereen de opdracht mee die God aan iedereen mee geeft:
- Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. (Handelingen 2:38)
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. (Johannes 3:16)
Dit is de genade die ik bedoel, jij kan zeggen dat ik de genade teveel belicht, maar ik weet zeker dat ik zijn genade nooit te veel belicht!!!