Jezelf bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 11:09

Deze heb je nog niet beantwoord.

Kaw schreef:
Boely schreef:
Kaw schreef:En "Kiest nu heden wie gij dienen zult." en "Gaat in tot de enge poort." en "Komt en drink van dit levende Water om niet."

Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.

Ik zeg hier helemaal niet dat God afhankelijk is van een keuze van een mens. Ooit gehoord van een vrije wil? Of zijn wij enkel robotjes van God?

Kom nou toch, wij een vrije wil, dat hadden we in het paradijs, maar na het paradijs hebben we een gebonden wil. Dat wordt in onze kerken van Chr. Ger. Kerk tot Ger. Gem. in Ned. nog wel geleerd dat de mens geen vrije wil heeft.

Weet je wat die enge poort is? Gods gerechtigheid! Kun je zeggen dat je op grond van recht, en gerechtigheid bekeerd bent? Dat is wat anders dan zelf voor God kiezen! Bibbers... een wereld van verschil!

Wij hebben nog steeds een vrije wil, maar wij willen niets meer dat goed is. Dat is wat overal geleerd wordt. Als ik verlang om me te bekeren of met een zonde te stoppen, dan is dat iets wat door God geschonken wordt.

Waarom vraagt Jezus ons dan om door die poort binnen te gaan, als wij dat niet mogen? Bovendien is de enge poort niet de poort naar God's oordeel, maar de poort waar de smalle weg tot behoud start.

En wat doe jij met de rest van die teksten?

Boely schreef:Je moet Gods genade niet gaan zien als een kado. Kom nou toch. We moeten inleven dat we de dood verdiend hebben.

God's genade is een gift, enkel tot Zijn eer.
Waar staat dat God een voorwaarde stelt dat we moeten inleven dat we de dood verdient hebben, voordat God met Zijn genade kan komen? Dit is een gevolg, een eigenschap van het ware geloof. Geen voorwaarde.

Jer. 31 schreef:19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden,omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.

Boely schreef:En God bied zijn genade aan. Tuurlijk, Hij wil mensen zaligen, maar daar staat tegenover dat God mensen ook kan verdoemen. En dat verdoemen moeten we onder ogen zien. Je moet de balans wel in evenwicht laten zijn. Het is geen kado van God, het is alleen tot eer van ZIJN NAAM, en niet tot onze eer of omdat ons de hemel nou eenmaal beter lijkt dan de Hel. Als ik je hoor wil je wel bekeerd worden, maar alleen omdat je dan van een slecht mens, een goed mens geworden bent... nee je moet van dood - levend gemaakt worden. En dat kan (zegt en Bijbel maar ook Calvijn) door het inleven van je zonde kennis. Je moet schuldenaar voor God worden, alleen dan kan God zich openbaren!

Samengevat: Je moet schuldenaar voor God worden, alleen dan kan God zich openbaren!
En Paulus dan? Voelde Paulus zich schuldig toen hij op zijn weg Christus tegen kwam? En wat zij Petrus toen de Joden in Hand. 2 zich afvroegen wat ze moesten doen? Even goed je ellende inleven? Nee! Bekeert u en laat u dopen!

Nogmaals, een beleving van zonde en schuld voor God is een vrucht van het geloof die God ons geeft. Niet een voorwaardelijk voorvoegsel.

Boely schreef:maar wat ik hier wel hoor is dat we voor God moeten kiezen. En dan speelt God daarin ook nog een bijrol. Dat is echt absoluut onjuist en ook hyper-onbijbels. Ik ontken niet dat we ons moeten bekeren! Tuurlijk niet dat is een eis die bij ons ligt. Dat is een verplichting aan ons, en God heeft gelukkig ook een weg geopenbaard waardoor dat kan, maar dat is een andere als dat jullie voorspiegelen. En als je voor God zult staan en je bent niet bekeerd, zul je op 1000 vragen geen 1 antwoord hebben, maar zul je alleen maar kunnen zeggen: U bent eeuwig Rechtvaardig want dit heb ik verdiend! Daarom kun je beter op deze wereld Gods rechtvaardigheid inzien, voordat het te laat is! Dat wens ik jullie toe!

Kiezen voor God is hyper-onbijbels? Zeg me waar het staat dat God dit niet van ons vraagt? Ik heb je hierboven drie teksten gegeven van de velen die ik nog op zou kunnen zoeken, waar staat dat God van ons vraagt dat we voor Hem moeten kiezen.

Welke weg heeft God je geopenbaard dat je kiest voor God en je bekeerd, zonder dat je kiest en bekeerd, maar dat God dit doet?

Nogmaals: Alle dingen die mensen doen wat in het verlengde ligt van God's wil, is niet anders dan een geschenk van God waar God alle eer voor moet hebben. Maar God vraagt wel van ons om Zijn wil te doen!

Nogmaals, wat doe jij met dit?
Toen de farizeeërs vroegen om een teken zei Jezus dat de Nineveërs zullen opstaan op de jongste dag om de mensen die zich niet bekeren te veroordelen, want zij bekeerden zich op de preken van Jona, en zie meer dan Jona is hier.

Boely schreef:Wat staat er vaker in de bijbel? Bekeert u? Of laat u bekeren?
Ja als je de bijbel gaat uitleggen aan de hand van hoe vaak iets er instaat ben je natuurlijk heel erg fout bezig, en kom je ook nooit goed uit. Want hoe doe je het dan met dingen die er evenredig veel instaan?

Er staan vele teksten in de bijbel die van ons vragen om ons te bekeren. Er is geen tekst die zegt dat we ons moeten laten bekeren. Dus de score is [alles-0] en dan is het in 1 keer wel duidelijk.

Rianne schreef:Om ff terug te komen op dse tekst "bekeer mij zo zal ik mij bekeren" dat zegt Jeremia die allang bekeerd is maar die voelt dat hij zonder God niet verder kan. Ook vraagt hioj dat voor het zondige volk. Hij weet dat het volk zich niet zal bekeren uit henzelf en daarom voelt hij dat God het moet doen. Wat de NBG-bijbel zegt vind ik niet echt juist.

God zegt dit over Efraïm, die bovendien ook nog (eeuwig) door God verworpen is. Wat jij vind van de NBG-vertaling, is niet echt een feit dat het dan onjuist is zoals de NBG het zo stelt. Alleen Menachem en Elyahu kunnen bepalen welke versie er het dichtst bij de grondtekst ligt.

Rianne schreef:Jezelf bekeren was de vraag???
onmogelijk!!!!

Onmogelijk voor de mensen, maar mogelijk in God's kracht.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 27 nov 2003 11:22

Staat er niet in de Bijbel:

Openbaring 3
20 Zie, Ik {Christus} sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.

Is dat dan ons eigen werk? Christus begon met te kloppen. Toch moeten WIJ opendoen. En dat is dus toch echt een handeling van ons. Hoewel je dan achteraf wel zegt dat de Heilige Geest dat geleid heeft en dat we niet op eigen kracht open konden doen, maar dat is achteraf. De Heere is er duidelijk over: Hij wenst actie van ons! "indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen" en pas dan geldt: "Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij".

En ja, dat is allemaal wel door de genade van Christus en door de Heilige Geest, maar dat laatste is voor ons mensjes op het moment dat Christus aan onze deur klopt wat lastig om te zien over het algemeen ;)
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 11:46

Hee Boely. Nu moet je niet denken dat het hele forum verbolgen over je is en dat we allemaal zelfrechtvaardigen zijn.

Ik vind het echt prachtig wat je nu allemaal schrijft, want dit is nu precies wat ik de dominee ook altijd hoor zeggen. Van jou neem ik het niet kwalijk, want jij zegt gewoon wat je geleerd is, maar die dominee neem ik het wel kwalijk, want hij sleurt velen het verderf in, omdat hij de mensen de koperen slang verborgen houdt. Hij weet precies wat geloven is, maar laat niet zien hoe en waarom je er deel aan mag hebben.

De oudvaders schilderden ons vaak voor hoe het met een zondaar gaat als God hem ONWEDERSTANDELIJK roept. Er is 1 verschil! De oudvaders verhoogden Christus voor een verloren zondaar, als een koperen slang voor een gevallen volk. Zij bouwden een huis, maar lieten de deur om in te gaan ook zien. De oudvaders lieten de bevinging als vrucht van het geloof op tekenen en niet als voorwaarde om tot Gods genade te komen. Het plaatsmakende werk van Christus zal voor velen realiteit zijn, maar toch is dit niet wat er voorwaardelijk gepreekt moet worden. Dit is niet de oorzaak tot onze bekering of wedergeboorte, maar enkel een vrucht daarvan.

Een oudervaderse preek gaat als volgt:
Ellende-verlossing-dankbaarheid.

Ellende:
Men tekent een diepgevallen zondaar. Volkomen klaar om naar de hel gestuurd te worden.
Verlossing:
De zondaar heeft verlossing nodig. Die verlossing is in Christus. Zo zeker als een Israeliet genas na het kijken naar de koperen slang, zo zeker is er ook verlossing voor een zondaar die alles van Christus verwacht.
Dankbaarheid:
Het loven van God om zijn genade. De predikant laat God's goedheid en liefde zien en dankt Hem daarvoor.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 nov 2003 12:53

Allereerst een oproep aan iedereen: het heeft weinig zin om een heel bericht te qouten en daarna alleen een paar regels toe te voegen. Quote datgene waar je op reageert of quote niet.

Boely:
Nee, nou moet je de vraag niet omdraaien, maar zelf antwoord geven op mijn vraag.

Deze omkering lijkt me legitiem. We worden door de hele schrift heen opgeroepen tot geloof en bekering. De meest voor de hand liggende interpretatie is dan dat we dat (in Gods kracht) ook kunnen. Als je stelt dat niet zouden kunnen dan ligt de bewijslast bij jou.

Boely:
Ik zei: door de val in adam kunnen we onszelf niet bekeren!

Nogmaals, we kunnen onszelf niet redden, dat zeg ik ook. Het gaat echter om de oproep tot geloof en bekering. Wat moeten we daarmee doen? Moeten we gehoor geven aan die oproep of heeft die oproep een ander doel?

Boely:
Dus wij kunnen niet aan de eis tot bekering voldoen. Dus is het een aantijging tegen ons, het wijst onze schuld aan... dit moet ons schuldig maken, niet werkzaam!

Schriftverwijzingen a.u.b. Volgens mij maak je God hiermee tot een leugenaar.

Boely:
Mogelijkheid tot verzet??? Die is er niet! Kom nou toch! God is God, wie is een mens om tegen God in verzet te komen, en Gods wil te wederstaan??? We zijn minder dan een stofje aan de weegschaal en een drukkel aan een emmer!

Ik dacht dat we het er over eens waren dat we ons wel degelijk konden verzetten? Al onze zonden zijn uitingen van ons verzet. Ik ken iemand die worstelde met God en nog won ook.... Toon nou eens bijbels aan dat we ons niet kunnen verzetten i.p.v. met menselijke retoriek.

Boely:
Nee want het inleveren van onze zonden, het zien dat we geen zonden doen maar zondaar zijn, we moeten zien dat God zijn beeld terugeist, dit kan alleen maar door de profetische bediening van Christus. Die ontdekt ons aan onze huidige staat! Dat kunnen we zelf niet!

Het geloven in God is ook iets wat we alleen kunnen door Gods genade. Maar het blijft daarom wel iets wat me moeten doen. 'Sta op en wandel' zei Jezus. En dat geldt ook voor ons.

Boely:
Ja, begrijp me goed, die vluchteling was er van overtuigd dat als hij het voedsel niet aannam moest sterven.

Ook als hij de ernst van z'n situatie niet inzag was er concrete redding mogelijk. Het voedsel wordt ons niet pas aangeboden als we onze ellende beseffen, dat is volkomen onbijbels. Wel is het zo dat we pas behoefte krijgen aan dat voedsel als we onze ellende inzien. Maar dat is heel wat anders.

Klaas:
Kun je bijbels onderbouwen dat we God in deze niet kunnen wederstaan?

Boely:
Nee ik geloof dat God God is. En er is niets of niemand die de wil van God kan wederstaan!

Tja, als je je mening niet bijbels kunt onderbouwen houdt het op. Dan heeft een discussie weinig zin en zou ik je willen manen wat terughoudender te zijn met het uiten van je, niet onderbouwde, meningen.

Boely:
Ja dus het aanbod komt aan iedereen, en we moeten alleen zelf nog ffies aannemen dat de genade voor ons is?

Ik noem dat niet ffies maar het is inderdaad wel iets wat we moeten geloven / aannemen. Wat dat betreft spreekt de HC volgens mij ook duidelijke taal. Dat dat aannemen ook genade is doet niets af aan het feit dat we het moeten aannemen.

Boely:
Als God ons met een inwendige roeping roept, kunnen we het echt niet afslaan!

Ik durf het bijna niet te vragen: bijbelse onderbouwing?

Boely:
Er is een uitwendige roeping, en een inwendige roeping.

In je hoofd misschien, maar niet in de bijbel. Paulus zegt dat het geloof is uit het gepredikte woord van God. Lees daar maar eens een inwendige roeping in.

Boely:
God heeft toch geopenbaard dat zijn genade niet voor alle mensen is? Hij is niet voor alle mensen gestorven.

O. Ik meende altijd dat Jezus niet alleen voor onze zonden maar ook voor de zonden van de gehele wereld gestorven is. Stom natuurlijk om de bijbel gewoon te geloven....

Boely:
Ja, dus we moeten de noodzaak inleven, niet aanemen, maar inleven!

Kun je bijbelteksten geven waarin staat dat ik die noodzaak moet inleven (en dat ik niet moet geloven)?

Boely:
Als God (zo'n vluchteling) met de (inwendige roeping) roept dan gaat jou verhaal op ja! Maar je meot je verhaal niet toepassen op de uitwendige roeping!

Bijbelse onderbouwing?

Boely:
Nee ik erken dat ik volledig verantwoordelijk ben voor de situatie waar we van nature in geboren worden, en ook om het feit dat we verloren gaan. Dat we behouden worden, is alleen maar door Gods genadigheid en barmhartigheid!

Maar dat sluit onze verantwoordelijkheid niet uit. Tenminste, als ik de bijbel mag geloven. Nogmaals: verantwoordelijkheid is wat anders dan verdienste...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 nov 2003 13:28

Wat posten jullie snel zeg, het heeft me 2 dagen gekost om bij te lezen, maar nu ontopic :wink:

Boely:
We moeten wel tot God komen, maar als God ons afwijst is hij eeuwig Rechtvaardig!

in mijn Bijbel staat dat er niemand die tot God komt afgewezen wordt. "Maar een ieglijk die tot Mij komt zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben"

Wat inwendige/ uitwendige roeping betreft, dat vind ik gewoon een menselijk excuus om niet te moeten geloven. Als je je hele leven naar de kerk gaat kun je altijd nog zeggen dat je niet inwendig geroepen bent. De bijbel zegt het tegenovergestelde: Het oordeel voor degenen die de Weg wel geweten hebben maar hem niet gegaan zijn zal zwaarder zijn.

Boely:
Dus niet meer naar de kerk, niet meer bidden, niet meer uit de bijbel lezen... dat bedoel ik... maar dat moet niet onze grond worden... dat bedoel ik!
Daar heb je helemaal gelijk in, onze grond is de belofte die God gedaan heeft: Zonderen die tot Hem komen/ geloven/ Zijn genade aannemen zal Hij niet laten staan. Zijn genadebelofte is onze enige pleitgrond. Maar je moet die belofte wel geloven! (als je Zijn beloften niet gelooft schilder je Hem als ongeloofwaardig af).

Het feit dat een mens eigen verantwoording heeft maakt God niet machteloos, integendeel het schept juist een veel machtiger beeld van God: Hij is zo groot dat mensen 'vrijwillig' van Hem houden! Zo iemand is in mijn ogen veel machtiger als iemand die een robotje maakt dat de hele dag roept: "Ik hou van je"
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 27 nov 2003 20:37

Laatste toevoeging aan het vragenlijstje richting Boely:

1. Ben je zelf 'bekeerd'?
a. ja; ga door naar vraag 2
b. nee; ga door naar vraag 3

2. Vertel? Hoe? of durf je niet van je Verlosser te getuigen?

3. Waarom neem je veel mensen die God persoonlijk kennen en Zijn vergeving ervaren hebben dan de maat over iets wat je zelf niet meegemaakt hebt?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 27 nov 2003 21:42

Kaw schreef:Jij maakt van bekering een poort waardoor we toegang krijgen tot de weldaden van Gods genade. In dat licht is het heel terecht dat ik hier zondag 23 neerzet. Dit laat zien dat we hiertoe toegang krijgen uit geloof, door het aan te nemen.

Ik zeg dat we door het geloof toegang krijgen tot de liefde van God, en dat we door de bekering de weldaden van Christus deelachtig worden!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 27 nov 2003 21:50

Kaw schreef:Deze heb je nog niet beantwoord.

Kaw schreef:
Boely schreef:
Kaw schreef:En "Kiest nu heden wie gij dienen zult." en "Gaat in tot de enge poort." en "Komt en drink van dit levende Water om niet."

Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.

Ik zeg hier helemaal niet dat God afhankelijk is van een keuze van een mens. Ooit gehoord van een vrije wil? Of zijn wij enkel robotjes van God?

Kom nou toch, wij een vrije wil, dat hadden we in het paradijs, maar na het paradijs hebben we een gebonden wil. Dat wordt in onze kerken van Chr. Ger. Kerk tot Ger. Gem. in Ned. nog wel geleerd dat de mens geen vrije wil heeft.

Weet je wat die enge poort is? Gods gerechtigheid! Kun je zeggen dat je op grond van recht, en gerechtigheid bekeerd bent? Dat is wat anders dan zelf voor God kiezen! Bibbers... een wereld van verschil!

Wij hebben nog steeds een vrije wil, maar wij willen niets meer dat goed is. Dat is wat overal geleerd wordt. Als ik verlang om me te bekeren of met een zonde te stoppen, dan is dat iets wat door God geschonken wordt.

Waarom vraagt Jezus ons dan om door die poort binnen te gaan, als wij dat niet mogen? Bovendien is de enge poort niet de poort naar God's oordeel, maar de poort waar de smalle weg tot behoud start.

Ja volgens mij ben je niet op de hoogte van wat de leer is in de kerken. We hebben geen vrije wil meer! Dat is mijn mening! We mogen wel door de poort naar binnen gaan, ik heb niet gezegd dat het niet zo is!
En wat doe jij met de rest van die teksten?

Boely schreef:Je moet Gods genade niet gaan zien als een kado. Kom nou toch. We moeten inleven dat we de dood verdiend hebben.

God's genade is een gift, enkel tot Zijn eer.
Waar staat dat God een voorwaarde stelt dat we moeten inleven dat we de dood verdient hebben, voordat God met Zijn genade kan komen? Dit is een gevolg, een eigenschap van het ware geloof. Geen voorwaarde.

Jer. 31 schreef:19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden,omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.

Boely schreef:En God bied zijn genade aan. Tuurlijk, Hij wil mensen zaligen, maar daar staat tegenover dat God mensen ook kan verdoemen. En dat verdoemen moeten we onder ogen zien. Je moet de balans wel in evenwicht laten zijn. Het is geen kado van God, het is alleen tot eer van ZIJN NAAM, en niet tot onze eer of omdat ons de hemel nou eenmaal beter lijkt dan de Hel. Als ik je hoor wil je wel bekeerd worden, maar alleen omdat je dan van een slecht mens, een goed mens geworden bent... nee je moet van dood - levend gemaakt worden. En dat kan (zegt en Bijbel maar ook Calvijn) door het inleven van je zonde kennis. Je moet schuldenaar voor God worden, alleen dan kan God zich openbaren!

Samengevat: Je moet schuldenaar voor God worden, alleen dan kan God zich openbaren!
En Paulus dan? Voelde Paulus zich schuldig toen hij op zijn weg Christus tegen kwam? En wat zij Petrus toen de Joden in Hand. 2 zich afvroegen wat ze moesten doen? Even goed je ellende inleven? Nee! Bekeert u en laat u dopen!

Paulus werdt ontdekt aan zijn zonden, toen hij aan de weg begon had hij die zondekennis niet, maar toen God hem neervelde werdt hij er aan ontdekt, en als God dat niet gedaan had, was Saulus, Saulus gebleven!

Nogmaals, een beleving van zonde en schuld voor God is een vrucht van het geloof die God ons geeft. Niet een voorwaardelijk voorvoegsel.

Boely schreef:maar wat ik hier wel hoor is dat we voor God moeten kiezen. En dan speelt God daarin ook nog een bijrol. Dat is echt absoluut onjuist en ook hyper-onbijbels. Ik ontken niet dat we ons moeten bekeren! Tuurlijk niet dat is een eis die bij ons ligt. Dat is een verplichting aan ons, en God heeft gelukkig ook een weg geopenbaard waardoor dat kan, maar dat is een andere als dat jullie voorspiegelen. En als je voor God zult staan en je bent niet bekeerd, zul je op 1000 vragen geen 1 antwoord hebben, maar zul je alleen maar kunnen zeggen: U bent eeuwig Rechtvaardig want dit heb ik verdiend! Daarom kun je beter op deze wereld Gods rechtvaardigheid inzien, voordat het te laat is! Dat wens ik jullie toe!

Kiezen voor God is hyper-onbijbels? Zeg me waar het staat dat God dit niet van ons vraagt? Ik heb je hierboven drie teksten gegeven van de velen die ik nog op zou kunnen zoeken, waar staat dat God van ons vraagt dat we voor Hem moeten kiezen.

Welke weg heeft God je geopenbaard dat je kiest voor God en je bekeerd, zonder dat je kiest en bekeerd, maar dat God dit doet?

Nogmaals: Alle dingen die mensen doen wat in het verlengde ligt van God's wil, is niet anders dan een geschenk van God waar God alle eer voor moet hebben. Maar God vraagt wel van ons om Zijn wil te doen!

Nogmaals, wat doe jij met dit?
Toen de farizeeërs vroegen om een teken zei Jezus dat de Nineveërs zullen opstaan op de jongste dag om de mensen die zich niet bekeren te veroordelen, want zij bekeerden zich op de preken van Jona, en zie meer dan Jona is hier.

Boely schreef:Wat staat er vaker in de bijbel? Bekeert u? Of laat u bekeren?
Ja als je de bijbel gaat uitleggen aan de hand van hoe vaak iets er instaat ben je natuurlijk heel erg fout bezig, en kom je ook nooit goed uit. Want hoe doe je het dan met dingen die er evenredig veel instaan?

Er staan vele teksten in de bijbel die van ons vragen om ons te bekeren. Er is geen tekst die zegt dat we ons moeten laten bekeren. Dus de score is [alles-0] en dan is het in 1 keer wel duidelijk.

Rianne schreef:Om ff terug te komen op dse tekst "bekeer mij zo zal ik mij bekeren" dat zegt Jeremia die allang bekeerd is maar die voelt dat hij zonder God niet verder kan. Ook vraagt hioj dat voor het zondige volk. Hij weet dat het volk zich niet zal bekeren uit henzelf en daarom voelt hij dat God het moet doen. Wat de NBG-bijbel zegt vind ik niet echt juist.

God zegt dit over Efraïm, die bovendien ook nog (eeuwig) door God verworpen is. Wat jij vind van de NBG-vertaling, is niet echt een feit dat het dan onjuist is zoals de NBG het zo stelt. Alleen Menachem en Elyahu kunnen bepalen welke versie er het dichtst bij de grondtekst ligt.

Rianne schreef:Jezelf bekeren was de vraag???
onmogelijk!!!!

Onmogelijk voor de mensen, maar mogelijk in God's kracht.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 27 nov 2003 21:57

Mensen 't is hier 1 tegen allen. Wat ik hier proef is het volgende: God wil dat wij bekeerd worden, dat we ons naar Hem wenden, en als we ons naar Hem wenden is Hij ons genadig.

Ik zeg: Het is Gods genadigheid als Hij ons behoud, en gerechtigheid als Hij ons verdoemd. Jullie belichten alleen maar de genadigheid van God. Er is een verkiezing en een verwerping.

Ik raad jullie aan om eens boeken te lezen van Calvijn enz. en niet af te gaan op je eigen ideeen. Ik heb een heleboel teksten genoemd, zoals: vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen. Daar wordt niet op in gegaan. Ik denk dat mijn mening wel duidelijk is. En ik hoop dat jullie ook nog eens tot een beter inzicht komen!

Wat jullie eens moeten doen is proberen te bewijzen dat we onszelf kunnen bekeren!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 27 nov 2003 22:03

*knipknip*=foutje
Laatst gewijzigd door Gershwin op 27 nov 2003 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Goodbye.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 27 nov 2003 22:04

Ik had een vraag die je makkelijk kunt beantwoorden:
Gershwin schreef:

3. Waarom neem je veel mensen die God persoonlijk kennen en Zijn vergeving ervaren hebben dan de maat over iets wat je zelf niet meegemaakt hebt?

Goodbye.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 nov 2003 22:58

Boely schreef:Ik raad jullie aan om eens boeken te lezen van Calvijn enz. en niet af te gaan op je eigen ideeen. Ik heb een heleboel teksten genoemd, zoals: vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen. Daar wordt niet op in gegaan. Ik denk dat mijn mening wel duidelijk is. En ik hoop dat jullie ook nog eens tot een beter inzicht komen!

Wat jullie eens moeten doen is proberen te bewijzen dat we onszelf kunnen bekeren!

Ik heb heel de tijd goed proberen in te gaan op jou berichten. Ik heb geen stukje overgeslagen. Maar het kan zijn dat ik wat vergeten ben, ik probeer nu nog even te reageeren op je bericht.
Zou je ook willen reageeren op mijn bericht, dan kunnen we kijken waarom we qua gedachte goed zo uit elkaar liggen.
Jij haalde mischien zelf al een stuk aan wat ik hieronder quote ik zal zeggen hoe ik er over denk, kijken of we elkaar kunnen naderen.
Mensen 't is hier 1 tegen allen. Wat ik hier proef is het volgende: God wil dat wij bekeerd worden, dat we ons naar Hem wenden, en als we ons naar Hem wenden is Hij ons genadig.

Ik neem aan dat je het met de eerste niet eens bent, of wel gedeeltelijk?
Ik zal mijn 'eigen' visie er op geven, hoe ik het voel en beleef, en niet hoe de oudvaders me het leren, hou het zou moeten zijn (ook al zijn ze wel heel mooi)

Allereerst weet ik zeker dat God wil dat wij ons bekeren! Zekerste weten!
Hij zegt niet voor niks tegen ons: Bekeert U!
Dit zeg ik niet alleen omdat ik dat geloof, maar omdat het in de bijbel staat:

1 Tim 2 : 4
Want dat is goed en6) aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig7) worden, en tot kennis der waarheid8) komen.

Het 2e wat jij neezet in de stelling ben ik het niet mee eens, zo zie ik het niet. Het is niet zo, dat hij ons genadig is omdat wij tot Hem komen. Nee, want er is niks van ons bij. God heeft zijn geliefde zoon al gezonden toen wij bij Hem weg gelopen zijn. Veder zeg ik samen met paulus:
Uit genade bent u behouden, door geloof en dat niet uit u, het is de gave van God, niet op grond van werken. Zo mooi samengevat, het is uit genade alleen dat God zijn zoon heeft gegeven, door het geloof dat gewerkt is door de Heilige Geest zijn wij geheiligd in Christus.

Ik zeg: Het is Gods genadigheid als Hij ons behoud, en gerechtigheid als Hij ons verdoemd. Jullie belichten alleen maar de genadigheid van God. Er is een verkiezing en een verwerping

Ik zeg ook dat het Gods genade is dat hij ons behouden heeft! Zeker ik wil daar helemaal nx van af doen, Jezus is gekomen met zijn genade om te sterven voor onze zonden, dat is genade! Het zou net zo goed rechtvaardig zijn geweest als hij niet naar de Aarde zou gekomen zijn, en ons had laten sterven voor onze eigen zonden. Maar dat heeft Hij niet gedaan, Hij is gekomen om te sterven voor een ieder die in Hem gelooft.
Weet je waarom ik juist de genade belicht? Omdat ik iedereen zo graag wil wijzen op hetgene wat Jezus voor mij heeft gedaan, Wat een ongelovelijke genade!
Ik ben het er mee eens dat er een verkiezing is en een verwerping, deze 2 mensen zijn heel makkelijk op te delen:
- Namenlijk in mensen die Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
- En de mensen dien niet geloofd hebben.
Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Ik wil niet het ene meer belichten dan het andere, maar ik wil het wel eerlijk belichten, daarom geef ik iedereen de opdracht mee die God aan iedereen mee geeft:
- Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. (Handelingen 2:38)

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. (Johannes 3:16)

Dit is de genade die ik bedoel, jij kan zeggen dat ik de genade teveel belicht, maar ik weet zeker dat ik zijn genade nooit te veel belicht!!!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 27 nov 2003 23:12

Gershwin schreef:Ik had een vraag die je makkelijk kunt beantwoorden:
Gershwin schreef:

Wat een onzin. Ik probeer me aan de bijbel te houden, en aan de leer die geleerd wordt in de Chr. Geref. Kerken, en in de (oud) ger. gem. (in Ned)(b.v.) (b.v.) geleerd worden. Ik snap echt niet wat er mis aan is. Ik vind echt dat we de naam van refo-web maar moeten veranderen in: evangelisch web ofzoiets!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 27 nov 2003 23:15

Ik ga hier echt niet meer reageren. Jullie hebben allemaal een fundamentele andere mening! Het heeft denk ik weinig zin, ik kan alleen maar herhalen. Lees mijn stukjes nog maar eens na!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 nov 2003 23:19

Boely schreef:Wat een onzin. Ik probeer me aan de bijbel te houden.

Ik mag aannemen dat iedere christen dat wil doen! Ik sta open voor alles wat God mij wil leren. Ik hoop dat jij dat ook doet, het kan niet zijn dat jouwn kerk de "enige en waarachtige weg der zaligheid verkondigt".
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”