Hoogbegaafd? Een zoektocht...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 11 mar 2007 23:25

Die herkenning in dit soort topics vind ik altijd wel grappig,
heb ook ooit zo'n apparte test moeten doen omdat men beter inzicht in een uitslag wou hebben, gelukkig bleek het enkel om exact te gaan, met taal hobbelde ik lekker achter de rest aan.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 mar 2007 19:48

Roodkapje schreef:Misschien is dit ook iets voor je: http://www.choochem.nl
Dat is een vereniging voor hoogbegaafde christenen

Ja ... 'k was een van de eerste 75 leden — daar kennismakend met anderen, bleek dat ik overigens niet de enige *visioenair* was — na korte tijd echter, bleek dat zelfs binnen het CHooCHem bestand, alsnog reuze grote verschillen waren (als tussen normaal en HB), en werd mij toen duidelijk, dat : ik helaas ook daar, tot een klein groepje extremisten behoor ... :?

NB > hoogbegaafdheid, wordt vaak foutief aangeduid als een zeer hoog IQ — doch het accent ligt op creativiteit, want het is niet méér van hetzelfde, maar het is méér van (iets) anders ...!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 mar 2007 19:52

Harm-J schreef:
Roodkapje schreef:Ik denk inderdaad dat de vereniging iets minder blij is met bepaalde associaties. ;)

Het forum hebben ze er al om gesloten :mrgreen:

Hun ... forum is gehackt !!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 14 mar 2007 23:14

Hero schreef:...en werd mij toen duidelijk, dat : ik helaas ook daar, tot een klein groepje extremisten behoor ... :?

;)
Hero als ik een eigenschap mag noemen dat ik niet snel bij hoogbegaafden tegenkom is het wel een hoge pet van jezelf op hebben.
Ze hebben vaak al genoeg problemen met acceptatie gehad, en zo'n eigenschap zou dat niet bevorderen.
En daarbij, als we uitgaan van 3% als gemiddeld voorkomen, en stel dat we ongeveer 500 unieke actief te noemen bezoekers op refoweb hebben, lopen er al 15 hoogbegaafden op dit forum rond.

NB > hoogbegaafdheid, wordt vaak foutief aangeduid als een zeer hoog IQ — doch het accent ligt op creativiteit, want het is niet méér van hetzelfde, maar het is méér van (iets) anders ...!!

veel van verschillende kennisgebieden klopt, maar staat dat ook gelijk aan creativiteit ? want dat kan ik niet direct in informatie over dit onderwerp terugvinden.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 mar 2007 23:31

spacy schreef:Hero als ik een eigenschap mag noemen dat ik niet snel bij hoogbegaafden tegenkom is het wel een hoge pet van jezelf op hebben. Ze hebben vaak al genoeg problemen met acceptatie gehad, en zo'n eigenschap zou dat niet bevorderen

Hoe bedoel je ? — binnen CHooCHem, geldt het gewoon als realistisch, om te laten weten waar je staat ....

spacy schreef:En daarbij, als we uitgaan van 3% als gemiddeld voorkomen, en stel dat we ongeveer 500 unieke actief te noemen bezoekers op refoweb hebben, lopen er al 15 hoogbegaafden op dit forum rond

Als je 'r hier 5 kan vinden, is dat statistisch : prima OK !!

spacy schreef:veel van verschillende kennisgebieden klopt, maar staat dat ook gelijk aan creativiteit ? want dat kan ik niet direct in informatie over dit onderwerp terugvinden

Ja ... jammer, dat heel veel dingen niet zijn opgeschreven ?

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 26 sep 2007 14:58

Mijn zusje gaat vanaf nu op school in de gaten gehouden worden. Ze zit nu in groep 1, maar ze is zo wijs. we hebben ook al vaak de vraag gehad of ze hoogbegaafd is. in Januari toetsen ze haar, en kijken wat dan de uitslagen zijn.
ze is nu bijna 5, kent vrijwel alle letters, kan al behoorlijk wat woorden lezen, wat ze zich zelf aangeleerd heeft. maakt letters met haar lepel en vork aan tafel. heeft een zeer grote woordenschat. en kan zo maar bijv. een heel verhaal over een vuurtoren vertellen, wat dat voor is enzo. zonder dat ze er ooit geweest is.
thuis snappen we niet waar ze alle kennis die heeft vandaan heeft. School vindt ze nog wel leuk, alleen dat "saaie kleuren" vindt ze maar niks.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 26 sep 2007 15:08

Helaas beschik ik zelf over een normale begaafdheid (hoewel ik dat redelijk goed kan verbergen vinden jullie niet?). Maar het ter beschikking hebben van een goed stel hersens lijkt me wel een luxeprobleem. Je hoeft niet lang te piekeren over allerlei wetten en regeltjes en kunt je processortijd aanwenden voor dingen die je leuk vindt.

Ik ken trouwens 2 voorbeelden van dat soort figuren. Een programmeur die in een dagdeel klaar is met werk waar zijn collega's een week overdoen (en het dan verder wel best vindt voor de rest van de week) en een juriste die 2 dagen in de week werkt en 4 maanden per jaar met vakantie gaat :shock:

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 26 sep 2007 16:07

Inmiddels zijn er een aantal maanden verstreken.

Heb contact gehad met het schoolhoofd van m'n oude school. Hij heeft weer contact op genomen met de betreffende schoolbegeleidingsdienst.
Helaas zijn alle dossiers vernietigd. :(

Vervelend, maar niets aan te doen. Vraag me ook af of we er iets wijzer uit geworden waren. Op het moment ben ik er niet echt mee bezig.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 26 sep 2007 17:29

Nare situatie.

Maar Javaca, even een vraag. Dat lijstje op dat andere forum hoeveel eigenschappen moet je bezitten om hoog begaafd te zijn? Ik heb er namelijk 4 niet en bij mij ging alles gewoon normaal.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 26 sep 2007 18:32

Welk lijstje bedoel je Engineer?

Het hangt niet alleen af van een lijstje. Hoogbegaafdheid is een combinatie van verschillende factoren. Meestal wordt vastgehouden aan; een hoog IQ en de mogelijkheid dit toe te passen. Maar er zijn verschillende definities voor. Gardner beziet het bijvoorbeeld vanuit een heel ander perspectief.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 26 sep 2007 19:29

goshen schreef:Helaas beschik ik zelf over een normale begaafdheid (hoewel ik dat redelijk goed kan verbergen vinden jullie niet?). Maar het ter beschikking hebben van een goed stel hersens lijkt me wel een luxeprobleem. Je hoeft niet lang te piekeren over allerlei wetten en regeltjes en kunt je processortijd aanwenden voor dingen die je leuk vindt.

Ik ken trouwens 2 voorbeelden van dat soort figuren. Een programmeur die in een dagdeel klaar is met werk waar zijn collega's een week overdoen (en het dan verder wel best vindt voor de rest van de week) en een juriste die 2 dagen in de week werkt en 4 maanden per jaar met vakantie gaat :shock:

Mwah, zo'n luxeprobleem vind ik het niet altijd... Tuurlijk is het best makkelijk om bepaalde dingen op je sloffen te kunnen doen zoals in de voorbeelden die je noemt. Maar ik heb toch echt ook wel vrij duidelijk de nodige nadelen ervaren. Je zou kunnen zeggen dat ik een soort haat-liefde verhouding heb met m'n hersenen :|
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 okt 2007 09:00

Jaël schreef:Mijn zusje gaat vanaf nu op school in de gaten gehouden worden. Ze zit nu in groep 1, maar ze is zo wijs. we hebben ook al vaak de vraag gehad of ze hoogbegaafd is. in Januari toetsen ze haar, en kijken wat dan de uitslagen zijn.
ze is nu bijna 5, kent vrijwel alle letters, kan al behoorlijk wat woorden lezen, wat ze zich zelf aangeleerd heeft. maakt letters met haar lepel en vork aan tafel. heeft een zeer grote woordenschat. en kan zo maar bijv. een heel verhaal over een vuurtoren vertellen, wat dat voor is enzo. zonder dat ze er ooit geweest is.
thuis snappen we niet waar ze alle kennis die heeft vandaan heeft. School vindt ze nog wel leuk, alleen dat "saaie kleuren" vindt ze maar niks.

Ik ken mensen die op hun vijfde zelfstandig boekjes lazen... Tsja, wat is hb?

Het lijkt me niet bijzonder fijn om hb te zijn... Ik ben blij met mijn IQ c.q. mijn verstandelijk vermogens.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 01 okt 2007 13:43

kurtyo schreef:
Jaël schreef:Mijn zusje gaat vanaf nu op school in de gaten gehouden worden. Ze zit nu in groep 1, maar ze is zo wijs. we hebben ook al vaak de vraag gehad of ze hoogbegaafd is. in Januari toetsen ze haar, en kijken wat dan de uitslagen zijn.

Vroeg lezen zegt niet zoveel. Ik las ook op m'n vijfde, net als m'n zusje, twee van m'n broertjes zelfs op hun vierde. Toch beschouw ik mezelf en het ene broertje zeker niet als hoogbegaafd, de andere twee zijn twijfelgevallen. :wink: De andere dingen die je noemt klinken ook niet echt afwijkend, gewoon een intelligent kind. Als ze aansluiting heeft bij leeftijdsgenootjes en het (zoals je zegt) leuk vindt op school, lijkt me er niks aan de hand.

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 01 okt 2007 16:20

Airke schreef:
kurtyo schreef:

Vroeg lezen zegt niet zoveel. Ik las ook op m'n vijfde, net als m'n zusje, twee van m'n broertjes zelfs op hun vierde. Toch beschouw ik mezelf en het ene broertje zeker niet als hoogbegaafd, de andere twee zijn twijfelgevallen. :wink: De andere dingen die je noemt klinken ook niet echt afwijkend, gewoon een intelligent kind. Als ze aansluiting heeft bij leeftijdsgenootjes en het (zoals je zegt) leuk vindt op school, lijkt me er niks aan de hand.

blij dat te lezen, :) Ik heb ook een verstandelijk gehandicapt zusje (iq 53) dus vergeleken daar bij is ze super intelligent :wink:

Sunrise
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sunrise » 01 okt 2007 19:36

Airke schreef:
kurtyo schreef:

Ik kon ook op mn 4e lezen, mezelf aangeleerd, ik dacht dat ik zowat de enige was eigenlijk.
If the stars don't shine tonight
And tomorrow forgets the light
Hold on, hold on to Me...

Terug naar “Archief”