Moderator: Moderafo's
heiden schreef:Waarschijnlijk had ik inderdaad hetzelfde gedaan als Adam, maar daar gaat het nu niet om. Een almachtige God had de zondeval kunnen voorzien, dus dat is geen argument.
God is almachtig, maar er zijn dingen die hem in de weg staan???? Je zegt het gelukkig zelf al: een paradox --> dus God is NIET almachtig.
parsifal schreef:Zou iemand het woord "almacht" consistent willen definiëren? Dat maakt de discussie wat makkelijker.
Gershwin schreef:parsifal schreef:Zou iemand het woord "almacht" consistent willen definiëren? Dat maakt de discussie wat makkelijker.
Volgens mij is 'almacht': in staat zijn alles te doen wat je wil.
En volgens mij voldoet God daaraan. Het is overigens logisch dat 'almachtig zijn' niet inhoudt dat je tegen je wil in kan gaan, want dat is veel paradoxaler dan de definitie die ik van almacht geef.
De standaard paradox die opkomt: "Kan God een steen maken, die zo zwaar is, dat Hij hem zelf niet kan tillen"?
Of de vraag die eerder gesteld is: "Houdt almacht in dat God een goede mens kon maken, die niet in staat was te zondigen?"
Het is overigens logisch dat 'almachtig zijn' niet inhoudt dat je tegen je wil in kan gaan, want dat is veel paradoxaler dan de definitie die ik van almacht geef.
Kaw schreef:Als God een eind moet maken aan alle ongerechtigheid, dan moest Hij jouw en mij NU van de aardbodem wegvegen, net als de rest van de aardbewoners.
heiden schreef:caprice schreef:God is zeker almachtig. Maar wij zijn het die het verzondigd hebben. Al die ellende is onze eigen schuld.Ikke21 schreef:God is zeker almachtig, zonder Hem kunnen we geen seconden hierop aarde leven.
En waarom Hij deze ellende allemaal toelaat is onze eigen schuld, wij verzondigen alles, in het paradijs kozen we de duivel boven God, dus het is allemaal onze eigen schuld. Maar er komt ooit een eind aan deze ellende op de wereld en dan komt het er op aan, of voor eeuwig pijn lijden, of voor eeuwig gelukkig!!
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Hoe bedoel je WE hebben gezondigd? Was jij erbij ofzo? Waarom zouden al die miljarden mensen die geleefd hebben en nu leven moeten boeten voor iets dat 1 iemand lang lang geleden gedaan zou hebben? Als God wel almachtig is, had hij dat ook kunnen voorzien en dan had hij de wereld dus ook anders kunnen scheppen, dus zonder zondeval.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten