Is God wel Almachtig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

heiden
Mineur
Mineur

Is God wel Almachtig?

Berichtdoor heiden » 27 nov 2003 00:24

In de bijbel wordt gesproken over een Almachtige God. Als dit werkelijk zo is kun je je afvragen waarom er zoveel ellende is in de wereld. Een almachtige God zou daar immers zo een einde aan kunnen maken. Zou het niet zo kunnen zijn dat God niet almachtig is? Anders zou hij dit toch niet toelaten?
Ben benieuwd naar jullie ideeen hierover,
mvg heiden.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 nov 2003 07:09

God is zeker almachtig. Maar wij zijn het die het verzondigd hebben. Al die ellende is onze eigen schuld.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 08:29

Als God een eind moet maken aan alle ongerechtigheid, dan moest Hij jouw en mij NU van de aardbodem wegvegen, net als de rest van de aardbewoners.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 nov 2003 10:01

God is zeker almachtig, zonder Hem kunnen we geen seconden hierop aarde leven.
En waarom Hij deze ellende allemaal toelaat is onze eigen schuld, wij verzondigen alles, in het paradijs kozen we de duivel boven God, dus het is allemaal onze eigen schuld. Maar er komt ooit een eind aan deze ellende op de wereld en dan komt het er op aan, of voor eeuwig pijn lijden, of voor eeuwig gelukkig!!

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 27 nov 2003 10:56

Stel: God is niet almachtig. Waarom zou Hij dan de aarde hebben kunnen scheppen? Waarom zou hij dan de Bijbelschrijvers geinspireerd hebben om te stellen dat Hij wel almachtig is? Waarom zouden mensen dan in Zijn Naam genezen? Waarom zouden dan zo veel zendelingen de wereld rond gaan om mensen tot Hem te brengen?
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2003 12:07

Ik ben geneigd het zo te zien:
God is wel almachtig, maar dat betekent niet dat niets Hem in de weg kan staan. Mensen zijn geschapen als vrije individuen met een eigen wil. Als deze wil God tegenstaat, kan God -eerbiedig gezegd- daar niet zoveel mee. Wel kan Hij natuurlijk proberen deze wil om te buigen, en door Zijn almachtigheid kan Hij dat denk ik ook wel goed. Maar als het zo zou zijn dat onze wil voor God geen enkele belemmering is, zou dat betekenen dat onze wil volledig door Hem beheerst wordt en is het in feite geen wil meer (en dan stelt de verantwoordelijkheid ook niets meer voor).
Ik geef toe dat dit een paradox is, maar daar is religie nu eenmaal vol van, omdat wij op een te laag abstractieniveau denken en leven om alles te kunnen overzien.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 12:11

Het tegengaan van de vrije wil van de mens gaat tegen het feit in dat wij geschapen zijn naar Gods beeld. Het zou een verloochening van de schepping zijn als God ons continu zou corrigeren.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 27 nov 2003 13:38

caprice schreef:God is zeker almachtig. Maar wij zijn het die het verzondigd hebben. Al die ellende is onze eigen schuld.

Ikke21 schreef:God is zeker almachtig, zonder Hem kunnen we geen seconden hierop aarde leven.
En waarom Hij deze ellende allemaal toelaat is onze eigen schuld, wij verzondigen alles, in het paradijs kozen we de duivel boven God, dus het is allemaal onze eigen schuld. Maar er komt ooit een eind aan deze ellende op de wereld en dan komt het er op aan, of voor eeuwig pijn lijden, of voor eeuwig gelukkig!!

Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Hoe bedoel je WE hebben gezondigd? Was jij erbij ofzo? Waarom zouden al die miljarden mensen die geleefd hebben en nu leven moeten boeten voor iets dat 1 iemand lang lang geleden gedaan zou hebben? Als God wel almachtig is, had hij dat ook kunnen voorzien en dan had hij de wereld dus ook anders kunnen scheppen, dus zonder zondeval.
Aragon schreef:Ik ben geneigd het zo te zien:
God is wel almachtig, maar dat betekent niet dat niets Hem in de weg kan staan.......en......Ik geef toe dat dit een paradox is, maar daar is religie nu eenmaal vol van, omdat wij op een te laag abstractieniveau denken en leven om alles te kunnen overzien.

God is almachtig, maar er zijn dingen die hem in de weg staan???? Je zegt het gelukkig zelf al: een paradox --> dus God is NIET almachtig.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 nov 2003 13:54

[/i]Heiden, jij had precies hetzelfde gedaan als jij Adam was geweest!! Toen Adam van de boom at, hebben met hem alle mensen gezondigd!! Dus wij liggen van nature dood in de zonde.
Als God nou niet almachtig was, hoe kan je dan ooit bekeerd worden, zodat je voor altijd bij Hem mag horen? Door wie wordt dan heel de wereld geregeerd en bestuurd?
[/b]

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 14:04

Ikke21 schreef:[/i]Heiden, jij had precies hetzelfde gedaan als jij Adam was geweest!! Toen Adam van de boom at, hebben met hem alle mensen gezondigd!! Dus wij liggen van nature dood in de zonde.
Als God nou niet almachtig was, hoe kan je dan ooit bekeerd worden, zodat je voor altijd bij Hem mag horen? Door wie wordt dan heel de wereld geregeerd en bestuurd?
[/b]

Sorry ikke, maar ik moet je afvallen. Als we allemaal gekozen hadden om God te verlaten, dan waren wij niet goed geschapen.

Overigens geloof ik ook dat ik op de plaats van Adam hetzelfde zou hebben gedaan.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 nov 2003 14:19

Nee maar kaw, wij hebben toch met Adam in het paradijs gezondigt?
Als wij op zijn plaats hadden gestaan, hadden we toch hetzelfde gedaan?

We zijn wel goed geschapen, dat heeft toch niks met onze zonde te maken of wel?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 14:24

Ikke21 schreef:Nee maar kaw, wij hebben toch met Adam in het paradijs gezondigt?
Als wij op zijn plaats hadden gestaan, hadden we toch hetzelfde gedaan?

We zijn wel goed geschapen, dat heeft toch niks met onze zonde te maken of wel?

Als we allemaal het zelfde zouden doen en God verlaten zouden hebben, dan zouden wij geen goedgeschapen aard hebben. Je kunt het niet zo stellen, als is dit in de praktijk wel de regel.

We zijn zo goed geschapen dat we ook niet hadden kunnen zondigen. Als iedereen op die plaats ook in die zonde zouden vallen, dan waren wij niet goed geschapen.

Maar maak je er niet te druk om. Het is maar haarkloverij. Toch zul je een dominee dit nooit horen zeggen en als hij dat wel zegt, zit ie fout.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 nov 2003 14:29

Maar we wel goed geschapen, maar wel met een vrije wil.

Maar als we nou is naar ons eigen leven kijken, doen we eigenlijk toch iedere dag hetzelfde als Adam, ook wij (ik) kiest eigenlijk iedere keer voor de duivel en doen zonde. Gelukkig kom ik daarna altijd weer bij God uit!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 14:37

Ikke21 schreef:Maar we wel goed geschapen, maar wel met een vrije wil.

Maar als we nou is naar ons eigen leven kijken, doen we eigenlijk toch iedere dag hetzelfde als Adam, ook wij (ik) kiest eigenlijk iedere keer voor de duivel en doen zonde. Gelukkig kom ik daarna altijd weer bij God uit!

Nogmaals: Jij en ik zijn continu net als Adam. We zullen allebij hetzelfde hebben gedaan. Maar je mag dit niet als een regel stellen, hoe pietluttig het ook is.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 nov 2003 14:39

Oke kaw, ik begrijp je en je hebt inderdaad gelijk, maar ik bedoelde ook niet echt dat het per definitie vast staat.

Terug naar “Archief”