Mijn nu wat vage reactie is ontstaan omdat ik reageerde terwijl jij ook reageerde en daardoor miste ik je laatste reactie.
geeft niets, ik rekende je het geenszins aan, immers:
alles op z´n tijd,
Menachem
Moderator: Moderafo's
Mijn nu wat vage reactie is ontstaan omdat ik reageerde terwijl jij ook reageerde en daardoor miste ik je laatste reactie.
En als God een verbond sloot om Israël naar Kanaän te leiden? Die was aan alle Israelieten, maar slechts enkelen van die generatie kwamen aan. Wat was toen precies de volgorde? Is het verbond breder dan de uitverkiezing?
Hebben die mensen gelijk die, omdat het verbond onder de uitverkiezing staat, dit feit zo toepassen dat het verbond alleen "aangeboden" moet worden aan de uitverkorenen?
Is er binnen het uitverkoren volk sprake van een meer bijzondere uitverkiezing? Ik betwijfel het.
vermoedelijk niet: toch gelden er binnen Israël weer bijzondere categorieën:
menachem schreef:Hoi KAW, je schreef,Hebben die mensen gelijk die, omdat het verbond onder de uitverkiezing staat, dit feit zo toepassen dat het verbond alleen "aangeboden" moet worden aan de uitverkorenen?
ik denk het niet: als ik kijk naar de kernsteksten over deuitverkiezing in het NT in Efeziërs dan zijn de verren dichtbij gekomen door Christus: doordat ze dichtbij gekomen zijn, zijn het medeburgers geworden van Israël, delende in de beloften en haast onvermijdelijk als je het doortrekt, inde uitverkiezing.
wat denk jij?
Kaw schreef:menachem schreef:Hoi KAW, je schreef,Hebben die mensen gelijk die, omdat het verbond onder de uitverkiezing staat, dit feit zo toepassen dat het verbond alleen "aangeboden" moet worden aan de uitverkorenen?
ik denk het niet: als ik kijk naar de kernsteksten over deuitverkiezing in het NT in Efeziërs dan zijn de verren dichtbij gekomen door Christus: doordat ze dichtbij gekomen zijn, zijn het medeburgers geworden van Israël, delende in de beloften en haast onvermijdelijk als je het doortrekt, inde uitverkiezing.
wat denk jij?
Ik weet het niet. Ik geloof: Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren. God's beloften en gaven worden tot velen (als het goed is) gepreekt om dit aan te nemen, maar weinig mensen nemen dit aan en gaan er na leven. Zeer velen worden uitgenodigd tot de bruiloft van het Lam, maar ook zeer velen vinden dat ze wel iets nuttigers te doen hebben.
Als je dit doortrekt is het zo dat God Zijn verbond aan velen aanbiedt, maar dat weinigen dit aannemen.
Ga je dus verder gaat, dan zijn de beloften en aanbiedinge zeer ruim. De uitverkiezing en het verbond is dan bijna gelijk aan elkaar. Maar soms komt het voor dat mensen het verbond de rug toe zetten. Dat kon met Israël in de woestijn, maar ook het N.T. geeft aanwijzingen daartoe. Er zat 1 man tussen de bruiloftgasten zonder het juiste kleed en werd alsnog uitgeworpen. Paulus schrijft ergens dat bekeerde heidenen die zelfs deel hebben gehad aan de genadegaven, maar weer teruggevallen zijn, niet nog een keer te bekeren zijn. Jezus heeft het over mensen die wel wonderen in Zijn naam doen, maar toch niet uitverkoren zijn.
Ik ben dus geneigd om het verbond boven de uitverkiezing te zetten. Er zijn meer die aan het verbond deel hebben, dan dat er uitverkoren zijn. Al ligt dit aantal misschien niet zo ver uit elkaar.
kootje schreef:Kaw schreef:menachem schreef:Hoi KAW, je schreef,Hebben die mensen gelijk die, omdat het verbond onder de uitverkiezing staat, dit feit zo toepassen dat het verbond alleen "aangeboden" moet worden aan de uitverkorenen?
ik denk het niet: als ik kijk naar de kernsteksten over deuitverkiezing in het NT in Efeziërs dan zijn de verren dichtbij gekomen door Christus: doordat ze dichtbij gekomen zijn, zijn het medeburgers geworden van Israël, delende in de beloften en haast onvermijdelijk als je het doortrekt, inde uitverkiezing.
wat denk jij?
Ik weet het niet. Ik geloof: Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren. God's beloften en gaven worden tot velen (als het goed is) gepreekt om dit aan te nemen, maar weinig mensen nemen dit aan en gaan er na leven. Zeer velen worden uitgenodigd tot de bruiloft van het Lam, maar ook zeer velen vinden dat ze wel iets nuttigers te doen hebben.
Als je dit doortrekt is het zo dat God Zijn verbond aan velen aanbiedt, maar dat weinigen dit aannemen.
Ga je dus verder gaat, dan zijn de beloften en aanbiedinge zeer ruim. De uitverkiezing en het verbond is dan bijna gelijk aan elkaar. Maar soms komt het voor dat mensen het verbond de rug toe zetten. Dat kon met Israël in de woestijn, maar ook het N.T. geeft aanwijzingen daartoe. Er zat 1 man tussen de bruiloftgasten zonder het juiste kleed en werd alsnog uitgeworpen. Paulus schrijft ergens dat bekeerde heidenen die zelfs deel hebben gehad aan de genadegaven, maar weer teruggevallen zijn, niet nog een keer te bekeren zijn. Jezus heeft het over mensen die wel wonderen in Zijn naam doen, maar toch niet uitverkoren zijn.
Ik ben dus geneigd om het verbond boven de uitverkiezing te zetten. Er zijn meer die aan het verbond deel hebben, dan dat er uitverkoren zijn. Al ligt dit aantal misschien niet zo ver uit elkaar.
Volgens mij gaat het niet persé over het aanbieden van het verbond. Het gaat erover of een gedoopt kindje nu een bondeling is of niet. Als je verkiezing boven verbond zet, kun je wel degelijk spreken van een aanbieding van het verbond tot iedereen.
Kaw schreef:kootje schreef:Kaw schreef:menachem schreef:Hoi KAW, je schreef,Hebben die mensen gelijk die, omdat het verbond onder de uitverkiezing staat, dit feit zo toepassen dat het verbond alleen "aangeboden" moet worden aan de uitverkorenen?
ik denk het niet: als ik kijk naar de kernsteksten over deuitverkiezing in het NT in Efeziërs dan zijn de verren dichtbij gekomen door Christus: doordat ze dichtbij gekomen zijn, zijn het medeburgers geworden van Israël, delende in de beloften en haast onvermijdelijk als je het doortrekt, inde uitverkiezing.
wat denk jij?
Ik weet het niet. Ik geloof: Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren. God's beloften en gaven worden tot velen (als het goed is) gepreekt om dit aan te nemen, maar weinig mensen nemen dit aan en gaan er na leven. Zeer velen worden uitgenodigd tot de bruiloft van het Lam, maar ook zeer velen vinden dat ze wel iets nuttigers te doen hebben.
Als je dit doortrekt is het zo dat God Zijn verbond aan velen aanbiedt, maar dat weinigen dit aannemen.
Ga je dus verder gaat, dan zijn de beloften en aanbiedinge zeer ruim. De uitverkiezing en het verbond is dan bijna gelijk aan elkaar. Maar soms komt het voor dat mensen het verbond de rug toe zetten. Dat kon met Israël in de woestijn, maar ook het N.T. geeft aanwijzingen daartoe. Er zat 1 man tussen de bruiloftgasten zonder het juiste kleed en werd alsnog uitgeworpen. Paulus schrijft ergens dat bekeerde heidenen die zelfs deel hebben gehad aan de genadegaven, maar weer teruggevallen zijn, niet nog een keer te bekeren zijn. Jezus heeft het over mensen die wel wonderen in Zijn naam doen, maar toch niet uitverkoren zijn.
Ik ben dus geneigd om het verbond boven de uitverkiezing te zetten. Er zijn meer die aan het verbond deel hebben, dan dat er uitverkoren zijn. Al ligt dit aantal misschien niet zo ver uit elkaar.
Volgens mij gaat het niet persé over het aanbieden van het verbond. Het gaat erover of een gedoopt kindje nu een bondeling is of niet. Als je verkiezing boven verbond zet, kun je wel degelijk spreken van een aanbieding van het verbond tot iedereen.
Daar heb je gelijk in. Maar het onderste deel van mijn pleidooi gaat verder dan de aanbieding.
Ik geloof dat God een gedoopt kind in het verbond zet. (De doop is een teken en zegel van Gods verbond met de gedoopte.) Dit betekent niet dat het kind nu zekerlijk behouden is, want er ligt een eis van bekering en wedergeboorte, ook in het doopsformulier. Maar het kind mag pleiten op Gods beloften en in die beloften zijn kracht zoeken en ontvangen tot bekering en wedergeboorte. De gedoopte hoeft ook nimmer te twijfelen of God hem er wel bij wil hebben, want God heeft immers de eerste stap gezet tot een Vader-kind relatie.
kootje schreef:Kaw schreef:Daar heb je gelijk in. Maar het onderste deel van mijn pleidooi gaat verder dan de aanbieding.
Ik geloof dat God een gedoopt kind in het verbond zet. (De doop is een teken en zegel van Gods verbond met de gedoopte.) Dit betekent niet dat het kind nu zekerlijk behouden is, want er ligt een eis van bekering en wedergeboorte, ook in het doopsformulier. Maar het kind mag pleiten op Gods beloften en in die beloften zijn kracht zoeken en ontvangen tot bekering en wedergeboorte. De gedoopte hoeft ook nimmer te twijfelen of God hem er wel bij wil hebben, want God heeft immers de eerste stap gezet tot een Vader-kind relatie.
In feite maakt het volgens mij niet uit (op het gebied van aanbieding) of je verkiezing boven of onder verbond zet. Het maakt echter wél verschil voor kinderen die nog niet kunnen geloven. Als die nog niet in het verbond zouden zitten, zouden ze verloren gaan. Ze worden echter uit kracht van het genadeverbond zalig, zie DL I, 17:
Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)
kootje schreef:Ik geloof dat het misbruikgevoelig is, in die zin dat alle kinderen dus in het verbond zitten, en wedergeboren zijn. Maar m.i. is het wel de juiste verbondsvisie, hoewel ik ger.gem. ben...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten