Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 sep 2007 17:06

tante-tortel schreef:Gen 2: 24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.

Dus mag je niet vrijgezel blijven?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 20 sep 2007 17:28

Ik snap sowieso niet dat deze tekst gebruikt kan worden als argument tegen zelfbevrediging. Heel erg helemaal niet zelfs :)

Hier staat dan misschien wel genoemd dat man en vrouw gemeenschap zullen/moeten hebben, maar ik lees nergens dat het in je eentje niet mag of dat het zelfs ook maar slecht zou zijn.
Dus een beetje flauw als sommigen doen alsof het overduidelijk uit de bijbel blijkt, want dat doet het gewoon niet!
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 sep 2007 20:17

Marnix schreef:
LeChat schreef:Kun je dan wel ter ere van God eten, drinken, seks mét je partner hebben, werken, de krant lezen, etc., etc.?? Ik denk dat wij daarin bij álles wat we doen tekortschieten, maar dat wil níet zeggen dat je bepaalde dingen omwille van die tekst dan maar helemaal niet mag doen...

*edit: taalfoutje aangepast

Dat kan je ter ere van God doen ja. Dat we tekort schieten is wat anders dan dat we niet op zijn eer gericht zouden kunnen zijn.
"Op Zijn eer gericht zouden kunnen zijn", oké, maar waarom zou je (afgezien dus van tekortschieten) wél op Gods eer gericht kunnen zijn als je seks hebt met je partner en níet als je masturbeert?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 sep 2007 22:28

Ik had er nog nooit van gehoord. Maar ze spreken elkaar wel tegen deze beide onderzoeken.
Bij de ene staat dat het gaat om het ejaculeren en dat gemeenschap hebben dus ook goed is, maar bij de ander dat het specefiek om masturberen gaat. :( Dus wie zou er nu gelijk hebben?

Ik vind het niet flauw om te zeggen dat de seksualiteit door God geschapen is voor Man en Vrouw. Niet om op zichzelf gericht te zijn.
Er staat nergens in de Bijbel dat het wel op jezelf gericht is. Dus dat mastuberen wel mag.
Ik heb nog geen tekst gezien waarin je kunt lezen dat het goed is om met je zelf te spelen op seksueel gebied.
Als er in de Bijbel gesproken wordt over seksuele zaken is dat altijd met betrekking tot man en vrouw.
Of zoals in b.v. Lev. als er seksuele uitspattingen begaan werden, welke dat waren en wat de straf daarop dan was.
Zoals b.v.: hoererij, overspel, seks met dieren, schandknapen, moloch offers, incest, allemaal zaken waarbij het draait om de eigen bevrediging en niet om de liefde tot de ander. De straf daarop was dan de doodstraf.

Dan is de tekst die ik aangaf uit Gen. duidelijk over hoe God het wel wil.
De man zal zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen.
DIE twee zullen tot één vlees zijn.
Duidelijker kan het niet.
Als je de Bijbel in zijn verband leest dan kun je daaruit opmaken dat de seksualteit door God gegeven is voor binnen het huwelijk van man en vrouw. Uit liefde tot die ander. Daarvan zijn volgens mij genoeg teksten aangehaald.
Zelfbevrediging zegt het al: op jezelf gericht.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 sep 2007 23:02

tante-tortel schreef:Er staat nergens in de Bijbel dat het wel op jezelf gericht is. Dus dat mastuberen wel mag.

Er staat ook nergens dat het niet mag.

Ik heb nog geen tekst gezien waarin je kunt lezen dat het goed is om met je zelf te spelen op seksueel gebied.

Ik heb dan weer geen tekst gezien waarin je kunt lezen dat het goed is om vliegtuigjes te vouwen van papier.

Of zoals in b.v. Lev. als er seksuele uitspattingen begaan werden, welke dat waren en wat de straf daarop dan was.
Zoals b.v.: hoererij, overspel, seks met dieren, schandknapen, moloch offers, incest, allemaal zaken waarbij het draait om de eigen bevrediging en niet om de liefde tot de ander. De straf daarop was dan de doodstraf.

Ja, en het is wel heel tekenend dat masturbatie hier - en op andere plekken in de Bijbel - niet wordt genoemd. Als het een zonde geweest zou zijn, dan zou je toch wel heel redelijk mogen verwachten dat hij ook genoemd zou moeten worden? Temeer omdat masturbatie - naar ik hoop, tenminste - niet minder vaak gepraktiseerd werd/wordt dan bijvoorbeeld incest of bestialiteit.

Dan is de tekst die ik aangaf uit Gen. duidelijk over hoe God het wel wil.
De man zal zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen.
DIE twee zullen tot één vlees zijn.
Duidelijker kan het niet.

Zo wordt het inderdaad wel heel 'duidelijk' dat vrijgezellen fout bezig zijn. :roll:

Overigens kun je in 2 Sam. 12:8 lezen hoe God David fijn heeft meegeholpen met zijn (niet te geringschatten) vrouwencollectie, wat jouw Bijbelse ideaalbeeld van een één-op-één-seksrelatie ook nog eens op losse schroeven zet. Ik snap dus niet zo goed hoe je de zaken zo 'duidelijk' voor je kunt hebben en heb het idee dat je een hoop dingen voor het gemak even over het hoofd ziet.

Zelfbevrediging zegt het al: op jezelf gericht.

Net als het bevredigen van welke andere behoefte dan ook.

Verder: ik wil niet zeggen dat ik zelfbevrediging expliciet goed vind - dat laat ik voor het gemak maar in het midden. Maar als ik jouw (soort) 'Bijbelse' argumenten zo lees, dan krijg ik nogal het idee dat je de Bijbel misbruikt om je aversie jegens zelfbevrediging op te dringen aan anderen. Volgens mij kun je dan beter gewoon één keer zeggen dat het naar jouw gevoel niet klopt (wat je verder niet kunt onderbouwen). Dat is tenminste heel wat overtuigender dan er bijbelteksten bij halen die er in objectieve zin niets over zeggen.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 21 sep 2007 07:55

Dank, helemaal mee eens :)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 sep 2007 08:23

Nu nog graag met argumenten.
Want onzin reacties als vliegtuigjes vouwen zijn van de reacties die de ander monddood proberen te maken. Dat zorgt in zijn geheel niet voor een discussie, meer zoiets als: ik vind het wel lekker puh!
Beetje kinderachtig.
Laat dan gewoon zien dat het vanuit Bijbels perspectief wel goed is.
Ik heb in dit hele topic wel meer geschreven dan alleen deze laatste.
Maar er zijn ook andere argumenten aangehaald vanuit de Bijbel.

Dan over die tekst: hoeveel vrouwen had David?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 21 sep 2007 08:31

tante-tortel schreef:Nu nog graag met argumenten.
Want onzin reacties als vliegtuigjes vouwen zijn van de reacties die de ander monddood proberen te maken. Dat zorgt in zijn geheel niet voor een discussie, meer zoiets als: ik vind het wel lekker puh!
Beetje kinderachtig.

Alsof jij met argumenten komt...

Je snapt zijn punt niet. Z'n punt is; er staat niet duidelijk in de Bijbel dat het niet goed is.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 21 sep 2007 09:00

Beetje kinderachtig.

Het argument is: er staat niet in de bijbel dat je niet mag masturberen.
Dus ik kan niet laten zien dat het wel goed is, maar ik kan wel zeggen dat er niets over instaat.
Er staat ook niet dat limonadesiroop drinken goed voor je is (om nog maar zo'n kinderachtig voorbeeld te geven dan), maar dat zou niemand als zondig bestempelen. Maar nu het over iets seksueels gaat schiet men ineens in een kramp en gaat men net zo lang teksten bij elkaar rapen totdat het lijkt alsof er iets verkeerds in zou zitten.

Nouja.. we gaan er niet uitkomen, is het wel? :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 21 sep 2007 09:52

Als we dan toch bijbelteksten gaan plukken kun je ook de tekst 'je naaste liefhebben als jezelf' goed gebruiken in dit verband ;)

Het probleem in deze discussie is volgens mij gewoon dat meningen meer gegrond zijn op waarden die van beide kanten uit de bijbel worden geplukt. De één vindt het bijbels gezien wel gegrond om per se rokken te dragen, de ander niet. De één vindt het bijbels gezien zelfbevrediging wel gegrond, de ander niet.
Volgens mij kan niemand hier echt stellig zijn gelijk halen.
pobody's nerfect

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 21 sep 2007 10:39

Jo'tje schreef:Als we dan toch bijbelteksten gaan plukken kun je ook de tekst 'je naaste liefhebben als jezelf' goed gebruiken in dit verband ;)

Het probleem in deze discussie is volgens mij gewoon dat meningen meer gegrond zijn op waarden die van beide kanten uit de bijbel worden geplukt. De één vindt het bijbels gezien wel gegrond om per se rokken te dragen, de ander niet. De één vindt het bijbels gezien zelfbevrediging wel gegrond, de ander niet.
Volgens mij kan niemand hier echt stellig zijn gelijk halen.

Precies, ik denk ook dat meningen vooral gebaseerd zijn op waarden en normen, niet zozeer op een Bijbelse ondergrond.

Je kunt dan natuurlijk de vraag stellen of het vanuit het (christelijke) moreel gezien verantwoord is.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 21 sep 2007 11:41

Mee eens.

Je gaat hier in op een klein deel van mijn posting en laat zien dat je het niet begrijpt. Dan suggereer je dat er in mijn hele posting geen argumenten voorkomen. Dat noem ik dan weer kinderachtig. Ik wil er nog wel één voor je herhalen - een vrij overtuigend argument tegen het afkeuren van zelfbevrediging op Bijbelse basis, mijns inziens:
Het is wel heel tekenend dat masturbatie in de Bijbel niet wordt genoemd onder de zonden op seksueel gebied. Als het een zonde geweest zou zijn, dan zou je toch wel heel redelijk mogen verwachten dat hij ook genoemd zou moeten worden? Temeer omdat masturbatie - naar ik hoop, tenminste - niet minder vaak gepraktiseerd werd/wordt dan bijvoorbeeld incest of bestialiteit (wat wel heel duidelijk wordt veroordeeld).

Beetje kinderachtig.

Jammer dat je mijn bedoeling niet begrijpt wat betreft die vliegtuigjes. Dat - en het punt dat ik wilde maken - geven CaptainCaveman en JK hierboven al duidelijk aan.

Ik heb er geen één gezien die ik overtuigend kan noemen. Maar het ging me er vooral om dat dit argument tenminste van geen kant klopt. Naar de rest ben ik benieuwd, maar ik ben op voorhand sceptisch. ;)

Driehonderd, als ik me niet vergis. Maar wat doet dat ertoe? Ik wilde maar even laten zien dat jouw beeld van 'hoe het moet op grond van de Bijbel' nogal mank gaat. God gaf David meerdere 'tweedehands' vrouwen in zijn schoot. Wat dat 'in zijn schoot' inhoudt kun je lezen in Genesis 16:3-5:
Zo nam Sarai, Abrams huisvrouw, de Egyptische Hagar, haar dienstmaagd, ten einde van tien jaren, welke Abram in het land Kanaän gewoond had, en zij gaf haar aan Abram, haar man, hem tot een vrouw.
En hij ging in tot Hagar, en zij ontving. Als zij nu zag, dat zij ontvangen had, zo werd haar vrouw veracht in haar ogen.
Toen zeide Sarai tot Abram: Mijn ongelijk is op u; ik heb mijn dienstmaagd in uw schoot gegeven; nu zij ziet, dat zij ontvangen heeft, zo ben ik veracht in haar ogen; de HEERE rechte tussen mij en tussen u!

Kortom: David heeft seks gehad met meerdere vrouwen, die ook nog eens aan anderen hadden toebehoord. En dit met medewerking van God. Wat jouw stelligheid op basis van Genesis 2:24 dus nogal ondoordacht doet overkomen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 sep 2007 11:51

Collateral schreef:Ja, en het is wel heel tekenend dat masturbatie hier - en op andere plekken in de Bijbel - niet wordt genoemd. Als het een zonde geweest zou zijn, dan zou je toch wel heel redelijk mogen verwachten dat hij ook genoemd zou moeten worden? Temeer omdat masturbatie - naar ik hoop, tenminste - niet minder vaak gepraktiseerd werd/wordt dan bijvoorbeeld incest of bestialiteit.

Hoewel ik je standpunten deel, meen ik toch een typefout - althans die indruk heb ik - te hebben geconstateerd. Ik hoop dat jij niet hoopt dat bestialiteit en incest evenvaak voorkomen als masturbatie.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 21 sep 2007 12:05

'Niet minder vaak' kan (eventueel als understatement) ook 'vaker' inhouden; daar doelde ik op. Maar ik ben het met je eens dat mijn formulering een foute suggestie kan wekken. Om mezelf duidelijker te maken: ik hoop dat incest en bestialiteit minder vaak voorkwamen dan zelfbevrediging.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 21 sep 2007 12:24

Collateral schreef:God gaf David meerdere 'tweedehands' vrouwen in zijn schoot. Wat dat 'in zijn schoot' inhoudt kun je lezen in Genesis 16:3-5:

In de bijbel wordt gezegd dat Salomo een tempel had gemaakt. Dat kan je ook vertalen met 'laten maken'. Ik neem aan dat Salamo niet zelf zijn tempel had gebouwd, maar het heeft laten bouwen. In het hebreews komt dat vaker voor. Bij 2 sam 12:8 kan je zeggen dat God David meerdere vrouwen liet geven. Dus God liet het toe, dat betekent dus niet dat Hij het wilde. In de bijbel zie je eigenlijk dat het altijd verkeerd gaat wanneer mannen meerdere vrouwen hebben.

Voor de rest ben ik het eens met je masturbatieverhaal (we zijn het toch nog ergens over eens :wink: ). In de bijbel staat nergens dat het verboden is. Masturberen an sich zou ik niet zondig willen noemen, maar zodra je tijdens het masturberen aan een vrouw denkt....begeer je het lichaam die niet deel van jou is. Dat is wel zondig.
Afbeelding

Terug naar “Archief”