De giftige modderstroom die uit de Poel des PKN's ontsproot.Optimatus schreef:De modderstroom ware een betere naam.
Moderator: Moderafo's
Gereformeerde nuchterheid... dus charismatischen zijn niet nuchter? Wat is dan nuchter volgens jou? Als je met gereformeerde nuchterheid 'men waardeerd haar traditie en gemeengoed' dan is die nuchterheid alleen maar goed. Ik vermoed echter dat jij doelt op 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' en dat toegepast op die veronderstelde gaven van de Geest en je vindt het jammer dat 'wij dat niet doen' omdat wij daar 'te nuchter' voor zijn. De reden waarom het charismatische al 100 jaar wordt afgewezen in het gros van de gereformeerde kerkverbanden is omdat wij er altijd anders tegen aan hebben gekeken, net als bijvoorbeeld de Rooms-Katholieke Kerk.Dat bedoel ik met die gereformeerde nuchterheid....
Exact en niet omdat het nieuw is, maar omdat wij eigenlijk gewoon vraagtekens hebben bij die veronderstelde 'gaven' van de Geest.De Geest werkt op allerlei manieren, bepaalde manieren krijgen bij ons weinig aandacht en als daar meer aandacht voor komt zeggen we: omet dat nou, kunnen we nou niet rustig gereformeerd blijven? Dat er in charismatische kringen meer aandacht hiervoor is is nog geen reden om alles wat over de Geest gaat en niet zo veel aandacht bij ons krijgt, maar met fronsende wenkbrauwen te kijken en ons er het liefst zo ver mogelijk van te houden.
Het gros van de gereformeerde theologen (in verleden en heden) hangt die visie echter op basis van Schrift en Belijdenis niet aan.Natuurlijk moet dat niet leiden tot chaos.... maar het is wel goed dat we ons weer verdiepen in wat de Bijbel zegt. Een hoop gereformeerden hebben dat gedaan en zetten vervolgens vraagtekens bij het cessationisme en de bijbelse onderbouwing ervan, en komen tot de conclusie dat Bijbels gezien die gaven van de Geest helemaal niet afgedaan hebben.
Raido schreef:Gereformeerde nuchterheid... dus charismatischen zijn niet nuchter? Wat is dan nuchter volgens jou? Als je met gereformeerde nuchterheid 'men waardeerd haar traditie en gemeengoed' dan is die nuchterheid alleen maar goed. Ik vermoed echter dat jij doelt op 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' en dat toegepast op die veronderstelde gaven van de Geest en je vindt het jammer dat 'wij dat niet doen' omdat wij daar 'te nuchter' voor zijn. De reden waarom het charismatische al 100 jaar wordt afgewezen in het gros van de gereformeerde kerkverbanden is omdat wij er altijd anders tegen aan hebben gekeken, net als bijvoorbeeld de Rooms-Katholieke Kerk.Dat bedoel ik met die gereformeerde nuchterheid....Exact en niet omdat het nieuw is, maar omdat wij eigenlijk gewoon vraagtekens hebben bij die veronderstelde 'gaven' van de Geest.De Geest werkt op allerlei manieren, bepaalde manieren krijgen bij ons weinig aandacht en als daar meer aandacht voor komt zeggen we: omet dat nou, kunnen we nou niet rustig gereformeerd blijven? Dat er in charismatische kringen meer aandacht hiervoor is is nog geen reden om alles wat over de Geest gaat en niet zo veel aandacht bij ons krijgt, maar met fronsende wenkbrauwen te kijken en ons er het liefst zo ver mogelijk van te houden.Het gros van de gereformeerde theologen (in verleden en heden) hangt die visie echter op basis van Schrift en Belijdenis niet aan.Natuurlijk moet dat niet leiden tot chaos.... maar het is wel goed dat we ons weer verdiepen in wat de Bijbel zegt. Een hoop gereformeerden hebben dat gedaan en zetten vervolgens vraagtekens bij het cessationisme en de bijbelse onderbouwing ervan, en komen tot de conclusie dat Bijbels gezien die gaven van de Geest helemaal niet afgedaan hebben.
Voor de rest... tjá het gros van die gaven komt ook gewoon in onze kerk voorAlleen ziekenzalving niet (wel weer bij de katholieken bijvoorbeeld). Daarbij, hoe denk jij over het opwekken van doden?
Nee jij vind dat er een verschil in zit. Het laatste is wat meer simsalabimmig, het maakt (voor de mens en voor God) geen bal uit of je handen oplegd of voorbede doet. Weet je waarom dat gedoe bestaat in charismatische kring? Omdat men geloofd dat wanneer je maar echt geloofd in Jezus Christus je niet eens meer ziek hoeft te zijn, omdat God daar voor gestorven is.In Gereformeerd Nederland is een herbezinning bezig over de gaven van de Geest. Dat we bij bepaalde manieren van aanpak in de charismatische wereld vraagtekens zetten is prima, maar daarmee hoeven we nog niet die gaven maar te ontlopen. Daarnaast is er een verschil tussen bijv. het bidden voor zieken en het zieken de handen opleggen.
Ik heb wel eens geprofeteerd in onze kerk hoor.Profetie is er ook in de kerk, maar er is geen ruimte voor een profetie van een gemeetelid.
In het einde der tijden zullen er vele zijn die zeggen 'hier is de Christus en daar is de Christus' maar wanneer Hij terugkomt op de wolken van de Hemel zal er nog een klein aantal wedergeborenen zijn op de Aarde. Heb jij er wel eens aan gedacht dat al die gaven van de Geest net zo goed gaven van Satan kunnen zijn?Dit is tegenwoordig alleen voor de dominee, als die wat zegt noemen we dat soms wel profetie. Kortom, stellen dat het er allemaal wel is is wat kort door de bocht. Over die gaven en voor wie die zijn kan je genoeg lezen in de Bijbel. Er zijn tekenen en ook een bijbelse onderbouwing dat die bijzondere gaven van de Geest nog steeds gelden en daar komen steeds meer gereformeerden achter, dat is allang geen klein groepje meer.
Maja de Bij schreef:Waar volgens mij charismatische christenen voor moeten waken is dat de gaven van de Geest niet zo centraal komen te staan dat Christus naar de zijlijn verhuisd. En zeg niet dat dit nooit gebeurt!
Zodra de eenvoudige Woord-verkondiging in de gemeente niet meer voldoende wordt gevonden en men naar "meer" verlangt, is dat een mogelijk teken van schreefgroei. Terecht dat Boekenlezer daar daarom beducht voor is.
Marnix heeft ook wel gelijk dat veel mensen de gereformeerde prediking veelal als te beschouwend ervaren, dit zie je volgens vooral in de vrijgemaakte gereformeerde kerken, waar men kritiekloos dreigt door te schieten van het ene gereformeerde uiterste (verstand)naar het andere charismatsiche uiterste (hart).
Waar we volgens mij naar terug moeten is naar de doorleefde en bevindelijke gereformeerde prediking...hoort wat mij God deed ondervinden. We moeten wat mij betreft dus niet op de charismatische toer, maar onze eigen gereformeerde schatten kunnen ook wel eens een oppoetsbeurt gebruiken.
Korom, ik sta er weer eens een beetje tussen in.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten