Wederom Machiavelli, geweldig hoe je de woorden uit mijn mond haalt! Positief!
Voor wat betreft het vrouwenstandpunt van de SGP, kan ik melden dat nog voor de hele gerechtelijke procedure en het hele mediacircus rond deze kwestie begon, er van binnenuit al werd opgeroepen om het standpunt te wijzigen. Dus had even meer geduld dan had die hele gerechtelijke procedure en dat hele mediacircus niet nodig geweest.
Dan kom ik wel even tot een punt en dat is dat naast in de Universele Verklaring voor de rechten van de Mens staat dat iedereen gelijk behandeld dient te worden er ook een vrijheid van vereniging bestaat, zowel in de verklaring als de grondwet.
De grens tussen gelijke behandeling en het recht om eigen vereniging is niet echt vastgelegd door de verklaring noch de grondwet. De rechter heeft dat min of meer gedaan, maar ook dat is te betwisten. Want er zijn meerdere partijen die ideeën hebben die niet helemaal samengaan met de verklaring of de grondwet. Kan ook niet, want anders zouden eventuele wijzigingen niet kunnen komen.
Het gaat er simpelweg om waar je de grens legt tussen wat ik zou bepalen als vereniging zelf aan regels en wat laat ik zou afhangen aan de wet. Je bent niet verplicht om bij de SGP als vereniging lid te worden, je heb de SGP niet nodig om te functioneren in deze maatschappij, noch afhankelijk van de vereniging.
Het zou anders zijn dat een instelling als het ziekenhuis de vrouwen weigert op te nemen, pas dan komt gelijke behandeling in het gedrang en is dat naar mijn mening tegen de verklaring en de grondwet.
Maar voor een vereniging als de SGP is dat niet strikt noodzakelijk en mag deze gewoon haar eigen regels opstellen. Dat een rechter zich, naar mijn mening, laat leiden door het idee dat de SGP de rechten van de vrouw beperkt, dat vind ik erg jammer. We moeten niet vergeten dat de meerderheid van de kiezers van de SGP juist vrouw zijn.
Nog even over het Hoornbeeck. Ik begrijp je frustratie, maar ik denk dat je je beter druk kan maken over beleidsvoering van verschillende overheden. Dat gebeurd nu juist met een hele berg papier. En als voorbeeld neem ik het stimuleren van duurzame energie, maar wel steenkoolcentrales bouwen. Dat noem ik inconsequent.
Het Hoornbeeck maakt fouten, dat is waar. Maar dat zijn ook maar mensen en waar mensen zijn worden fouten gemaakt.