vertaalfoutjes in de Bijbel of gewone fouten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 19 sep 2007 18:37

reform schreef:
Cicero schreef:'Kritisch' moet je verstaan als 'onderscheidend', 'oordelend'. Een rechter benadert de wet wel kritisch, omdat hij/zij een beslissing moet nemen hoe hij/zij de wet interpreteert. Op dat moment wordt een oordeel geveld over de interpretatie van de wet, dus is een rechter ook kritisch.
'Kritisch' bijbellezen betekent vooral kritiek op jezelf als interpreet: je neemt niet zomaar aan wat je denkt dat er staat, maar je moet op grond van argumenten bepalen wat de meest waarschijnlijke interpretatie is.

Je vergelijking gaat dus niet op.

Zo bedoel ik het niet. Een rechter kan niet zeggen dat hij/zij het niet eens is met de wet..dat de wet niet voor hem geldt. De rechter is gebonden aan de wet. Hij kan alleen de wet toepassen. In onze wet zijn er genoeg onduidelijkheden....b.v 'wat is opzet' of wat is wanprestatie (toerekenbare tekortkomingen). Een rechter is wel kritisch op de interpretatie van de wet, maar mag niet kritisch over de wet zelf zijn.
Wat ik met die vergelijking wil zeggen is dat wij de wet alleen mogen toepassen en niet de formele rechtskracht van de bijbel of bepaalde gedeelte daarvan ter discussie stellen.
De vergelijking is idd niet volledig omdat in de Nederlandse wed leemtes zijn. In de bijbel is er geen leemte. Een vergelijking is natuurlijk nooit volledig.....
Je noemt zelf al dat je op grond van argumenten moet bepalen wat de meest waarschijnlijke interpretatie is. De onfeilbaarheidsmethode maakt het mogelijk om tot één zekere interpretatie te komen.

Mijn stelling: Wanneer je de bijbel op z'n Cicero's leest, neem je hem serieuzer dan wanneer je hem op z'n Reforms leest.

Je vergelijking gaat wel op, Reform, in zoverre dat het er zowel bij de wet als bij de bijbel om gaat te proberen erachter te komen wat er nu eigenlijk écht bedoeld wordt. Daarover is ook geen verschil in deze discussie!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 19 sep 2007 20:23

Airke schreef: Vanuit modern oogpunt, omdat men vroeger andere criteria hanteerde, het was veel minder van belang of een gebeurtenis feitelijk zo had plaatsgevonden dan het nu is. Maar als Cicero zegt dat er in de oudheid ook al over gedebatteerd werd, zal dat wel zo zijn. :)

Jij hebt ook gelijk. Het punt is dat de kerkvaders heel vaak de toevlucht namen tot allegorisering. Dat kunnen wij natuurlijk niet meer meemaken. Origenes zegt zelfs dat als hij alle letterlijke tegenstrijdigheden in de evangeliën op zich zou laten inwerken, hij dan ongelovig zou worden. Maar hij zoekt het in vergeestelijking enz.
Augustinus geloofde de evangeliën niet om zichzelf (hij vond ze maar niks) maar op gezag van de kerk.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 okt 2007 17:32

Dewaarheid schreef:Leer hier de dialoog tussen een christen en moslim heel interessant

http://www.freewebs.com/dialoog/

Dat is helemaal geen dialoog maar ondervragingen. en vooral doorzichtige moslimpropaganda.

zowel in de koran als de bijbel staan fouten en tegenstrijdigheden. Deze moeten gelezen worden in het cultureel en historisch perspectief van de tijd waarin ze tot stand kwamen.

.

Dewaarheid
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dewaarheid » 27 okt 2007 18:10

hettys schreef:
Dewaarheid schreef:Leer hier de dialoog tussen een christen en moslim heel interessant

Dat is helemaal geen dialoog maar ondervragingen. en vooral doorzichtige moslimpropaganda.

zowel in de koran als de bijbel staan fouten en tegenstrijdigheden. Deze moeten gelezen worden in het cultureel en historisch perspectief van de tijd waarin ze tot stand kwamen.

.

de bijbel is ook door Allah swt gezonden de thora ook maar het is verandert door de mensheid als dat niet zou gebeuren zouden jullie nu moslims zijn geweest.Daarom is het laatst de heilige koran gezonden die nooit is verandert De Koran bestaat al meer dan 1400 jaar en nu pas komen wetenschappers erachter dat wat in de koran staat klopt met wat zij onderzoeken! (kijk maar bij ''Wetenschappers en de Koran''. Ook staan in de Koran die nogmaals meer dan 1400 jaar geleden geschreven is feiten die nu pas gebeuren.Volgens mij heeft de helft van de christenen de Heilige koran niet gelezen, want ze weten dan gelijk wat de waarheid is daarom wilt iedereen de koran slechte naam geven en sommige willen het in nederland verbieden zie wilders waarom er is iets in de Heilige Koran

Kijk wat daar over staat in de koran

[9.32] Zij wensen het licht van Allah door hun mond te doven, maar Allah belet dit. Hij zal Zijn licht vervolmaken, zelfs al mogen de ongelovigen er een afkeer van hebben.

Moslims behoren in de volgende Schriften te geloven:

Thora
Psalmen
Evangelie
Koran

De bijbel als geheel beschouwen wij als moslim-zijnde niet als het Boek van Allah. Maar er zitten wel degelijk goddelijke passages in.
Door de vele interventie's van mensen kunnen we de onderscheid tussen Waarheid en Valsheid niet meer maken.
Dit is onder andere ook een reden waarom Allah swt de Koran heeft geopenbaard en beloofd heeft om deze zelf te beschermen, wat al7amdoelilah ook is gebeurd al ruim 1400 jaar lang.

Verder vergelijk jij de "betrouwbaarheid" van de bijbel met dezelfde maatstaf als de hadiths. Dit kun je niet doen.

Hoofdstuk 7 vers 157:

In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige,

Zij zijn degenen die de Boodschapper volgen, de ongeletterde profeet, die zij bij hen, in de Thora en in de Indjil, beschreven vinden.

Allah swt heeft zelf geopenbaard dat profeet Mohamad *censuur* beschreven staat in de Thora en de Evangelie.
Dat is de reden waarom moslims op onderzoek gaan in de bijbel.

En het mooie ervan is, wanneer de moslim daadwerkelijk onderzoekt hij/zij talloze aanwijzingen vind over de komst van profeet mohamad *censuur*.
Laatst gewijzigd door Dewaarheid op 27 okt 2007 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Leer hier de dialoog tussen een christen en moslim heel interessant

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2007 18:20

hettys schreef:

.

zelfs de site die je noemt bevat fouten. dit maakt de doel van de site wel bekend. zoals hettys al zegt. het is propagenda.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Dewaarheid
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dewaarheid » 27 okt 2007 18:22

hettys schreef:

.

Wacht ff

Kijk eens wat ik tegen kwam tijden het lezen van de bijbel..

Ezechiel 23

De HEER richtte zich tot mij: ‘Mensenkind, er waren eens twee vrouwen, dochters van dezelfde moeder. De oudste heette Ohola, haar zuster Oholiba. Al toen ze jong waren, waren ze ontrouw, in Egypte. Daar werden hun borsten betast en lieten ze zich, terwijl ze nog maagd waren, in hun tepels knijpen. Daarna werden ze de mijne, en ze baarden zonen en dochters. (Wat hun namen betreft: Ohola is Samaria en Oholiba is Jeruzalem.)
Maar Ohola was mij ontrouw, ze hunkerde naar haar minnaars, de Assyriërs – strijders die zich kleedden in purper, ruiters te paard, gouverneurs en stadhouders, allemaal aantrekkelijke jongemannen. Ze pleegde overspel met heel de Assyrische elite, in haar verlangen naar hen maakte ze zich onrein met al hun afgoden. En ook haar overspel met de Egyptenaren zette ze weer voort. Die hadden immers in haar jeugd met haar geslapen, haar toen ze nog maagd was in haar tepels geknepen en haar als **** gebruikt. Daarom leverde ik haar uit aan haar minnaars, de Assyriërs naar wie zij had verlangd, en die scheurden haar de kleren van het lijf, die voerden haar zonen en dochters weg en doodden haarzelf met het zwaard. Haar straf werd een waarschuwing voor alle vrouwen.

Hoe kan een persoon dit tegenover zijn eigen moeder, dochter, vrouw, tante, oma voorlezen ??

Dit staat letterlijk in de bijbel.!!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2007 18:27

Ezechiel 23

De HEER richtte zich tot mij: ‘Mensenkind, er waren eens twee vrouwen, dochters van dezelfde moeder. De oudste heette Ohola, haar zuster Oholiba. Al toen ze jong waren, waren ze ontrouw, in Egypte. Daar werden hun borsten betast en lieten ze zich, terwijl ze nog maagd waren, in hun tepels knijpen. Daarna werden ze de mijne, en ze baarden zonen en dochters. (Wat hun namen betreft: Ohola is Samaria en Oholiba is Jeruzalem.)
Maar Ohola was mij ontrouw, ze hunkerde naar haar minnaars, de Assyriërs – strijders die zich kleedden in purper, ruiters te paard, gouverneurs en stadhouders, allemaal aantrekkelijke jongemannen. Ze pleegde overspel met heel de Assyrische elite, in haar verlangen naar hen maakte ze zich onrein met al hun afgoden. En ook haar overspel met de Egyptenaren zette ze weer voort. Die hadden immers in haar jeugd met haar geslapen, haar toen ze nog maagd was in haar tepels geknepen en haar als **** gebruikt. Daarom leverde ik haar uit aan haar minnaars, de Assyriërs naar wie zij had verlangd, en die scheurden haar de kleren van het lijf, die voerden haar zonen en dochters weg en doodden haarzelf met het zwaard. Haar straf werd een waarschuwing voor alle vrouwen.

Hoe kan een persoon dit tegenover zijn eigen moeder, dochter, vrouw, tante, oma voorlezen ???????????

al ben ik het niet eens met je vertaling, toch kan ik zeggen dat in de laatste regel de reden staat waarom dit vermeld staat. het is ter waarschuwing voor de vrouwen dat ze zich verre moet houden van deze praktijken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 27 okt 2007 18:29

Kijk ff hierop:

http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/Kinder ... christenen

Dat staat in de Koran.

In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige

De meest barmhartige? My ass! Bevelen iedereen die niet in je gelooft te doden. Dat doet de Christelijke God niet.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Dewaarheid
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dewaarheid » 27 okt 2007 18:58

The Engineer schreef:

Kijk ff hierop:

http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/Kinder ... christenen

Dat staat in de Koran.

In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige

De meest barmhartige? My ass! Bevelen iedereen die niet in je gelooft te doden. Dat doet de Christelijke God niet.

Je moet de Heilige Koran begijpen maar de ongelovige begrijpen het niet want ze zijn doof stom blind.

[9.64] De huichelaars vrezen, dat een Soerah tegen hen zou worden geopenbaard die hen zou onderrichten over hetgeen in hun hart is. Zeg (tot hen): "Spot maar, voorzeker, Allah zal al hetgeen gij vreest aan het licht brengen."
Laatst gewijzigd door Dewaarheid op 27 okt 2007 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 okt 2007 19:05

Wat is het juiste beeld van de Islam?

Wat is nu je punt met Ezechiel 23? :roll:

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 27 okt 2007 19:15

Ik hoop wel dat "dewaarheid" een beetje op zijn tellen gaat letten. Het is hier nog steeds een reformatorisch forum. Ik begin me er een beetje aan te storen dat er iedere keer weer een een lading afgodendienaren dit forum bezoeken om zich blasfemisch te uiten.

Hoewel ik me best doe om mijn niveau niet te verlagen merk ik dat het steeds meer moeite kost :lol:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 okt 2007 19:18

Dewaarheid schreef:Je moet de Heilige Koran begijpen maar de ongelovige begrijpen het niet want ze zijn doof stom blind.

Kijk ik als christen vind het niet logisch dat de Koran de Tenach en het Nieuwe Testament vervangt als uiteindelijke ultieme openbaring van God. Gewoon omdat de boodschap sowieso met elkaar in strijd is. En waarom zou God opeens op zoveel punten van gedachten zijn veranderd. Als het gaat om Israel, en Zijn Verbond en de Messias. Bv. dat het is vreemd te ontkennen dat er op de Tempelberg 2 Tempels gestaan hebben en er archeologische bewijzen voor zijn, maar het gewoon te ontkennen omdat het niet in het plaatje past.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 27 okt 2007 21:28

Tja, daar haal je iets aan zeg. Ben benieuwd naar een reactie uit Islamitische hoek.

@ dewaarheid: Er is er maar één die de waarheid is, namelijk Jezus die zegt: "Ik ben de waarheid."
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 okt 2007 21:29

Dewaarheid schreef:de bijbel is ook door Allah swt gezonden de thora ook maar het is verandert door de mensheid als dat niet zou gebeuren zouden jullie nu moslims zijn geweest.Daarom is het laatst de heilige koran gezonden die nooit is verandert

Onzin en kletskoek. Je kunt er ws. niets aan doen, het zal je ingeprent zijn vanaf je geboorte.
de bijbel is helemaal niet echt veranderd door de tijd heen. met name het OT is verassend behouden gebleven, gezien de gevonden dode zeerollen.
het oude testament is onveranderd door een unieke kopiëer methode die nog steeds geldt.

De Koran bestaat al meer dan 1400 jaar en nu pas komen wetenschappers erachter dat wat in de koran staat klopt met wat zij onderzoeken! (kijk maar bij ''Wetenschappers en de Koran''. Ook staan in de Koran die nogmaals meer dan 1400 jaar geleden geschreven is feiten die nu pas gebeuren.Volgens mij heeft de helft van de christenen de Heilige koran niet gelezen, want ze weten dan gelijk wat de waarheid is daarom wilt iedereen de koran slechte naam geven en sommige willen het in nederland verbieden zie wilders waarom er is iets in de Heilige Koran

wilders is niet wijs. Dat weet iedereen. wil niet zeggen dat de koran helemaal kosjer is. gewelddadigheid is niet erg goddelijk.

Moslims behoren in de volgende Schriften te geloven:

Thora
Psalmen
Evangelie
Koran

De bijbel als geheel beschouwen wij als moslim-zijnde niet als het Boek van Allah. Maar er zitten wel degelijk goddelijke passages in.
Door de vele interventie's van mensen kunnen we de onderscheid tussen Waarheid en Valsheid niet meer maken.

smoesjes. er is best achterhaalbaar wat bijbels gezien origineel is. Ik heb daarop ook best kritiek, maar ik zie tevens dat de koran geen vervanging is voor de bijbel.

Dit is onder andere ook een reden waarom Allah swt de Koran heeft geopenbaard en beloofd heeft om deze zelf te beschermen, wat al7amdoelilah ook is gebeurd al ruim 1400 jaar lang.

dat verzin je gewoon.

Verder vergelijk jij de "betrouwbaarheid" van de bijbel met dezelfde maatstaf als de hadiths. Dit kun je niet doen.

dat moet ik zelf weten.

Opvallend in deze posting is dat het geen enkel antwoord geeft op mijn posting namelijk: de site die die je geeft is geen dialoog maar regelijkrechte moslimpropaganda en zowel de bijbel al de koran vertonen tegenstijdigheden en fouten.

.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 27 okt 2007 22:09

hettys schreef:
De Koran bestaat al meer dan 1400 jaar en nu pas komen wetenschappers erachter dat wat in de koran staat klopt met wat zij onderzoeken! (kijk maar bij ''Wetenschappers en de Koran''. Ook staan in de Koran die nogmaals meer dan 1400 jaar geleden geschreven is feiten die nu pas gebeuren.Volgens mij heeft de helft van de christenen de Heilige koran niet gelezen, want ze weten dan gelijk wat de waarheid is daarom wilt iedereen de koran slechte naam geven en sommige willen het in nederland verbieden zie wilders waarom er is iets in de Heilige Koran

wilders is niet wijs. Dat weet iedereen. wil niet zeggen dat de koran helemaal kosjer is. gewelddadigheid is niet erg goddelijk.

Waarom niet?

Engineer schreef:De meest barmhartige? My ass! Bevelen iedereen die niet in je gelooft te doden. Dat doet de Christelijke God niet.

Naar ik meen is er hier pas nog een onderwerp geopend over een tekst in Deuteronomium waar dat wel degelijk bevolen wordt.

Dewaarheid schreef:Je moet de Heilige Koran begijpen maar de ongelovige begrijpen het niet want ze zijn doof stom blind.

Dat is natuurlijk een cirkelredenering van de bovenste plank.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Terug naar “Archief”