Ger. Gem. geen landelijke website?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Ger. Gem. geen landelijke website?

Berichtdoor André » 10 sep 2007 22:10

De vraag is eigenlijk vrij simpel.
Waarom hebben de Ger. Gem. geen landelijke (algemene) website?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 sep 2007 23:04

omdat ze tegen internet (buiten zakelijk gebruik) zijn, en een website van de kerk ziet men niet als zakelijk.

dit is volgens mij de reden
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

André

Berichtdoor André » 10 sep 2007 23:09

Napoleon schreef:omdat ze tegen internet (buiten zakelijk gebruik) zijn, en een website van de kerk ziet men niet als zakelijk.

Weet je ook de reden van de plaatselijke kerken om wel een website te hebben?

Ik vraag het omdat ik wel eens wat info wil lezen zoiets als synode besluiten, liturgie, enzo.

Wb
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wb » 11 sep 2007 16:41

Napoleon schreef:omdat ze tegen internet (buiten zakelijk gebruik) zijn, en een website van de kerk ziet men niet als zakelijk.

Onze kerk had ook een aparte site (opgezet door een lid, buiten verantwoordelijkheid van de kerkenraad) en die is inderdaad op verzoek van de kerkenraad om die reden uit de lucht gehaald.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 sep 2007 17:57

Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

André

Berichtdoor André » 11 sep 2007 18:09

Wullimpie schreef:www.jbgg.nl
www.zgg.nl

Oké, die ken ik, om dan maar even een soort voorbeeld te geven, ik bedoel meer zoiets als http://www.gkv.nl
Maar misschien is dat lastig omdat de plaatselijke kerken niet 1 en dezelfde koers varen qua internet beleid?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 sep 2007 18:11

Dat snap ik, ik dacht alleen dat het goed was om ze ter compleetheid even te vermelden. :)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 18 sep 2007 21:02

Ehm, het officiele beleid van de synode is inderdaad geen gebruik van internet, hoewel dominee Golverdingen op de laatste synode heeft aangegeven onderandere met buitenstaanders te communiceren via een website over kerkrecht. Dit is de afdeling over de GG

Daarnaast zie je plaatselijk wel websites ontstaan. Deze geven vaak ook inzicht in het belijden van de gemeente en de manier waarop de eredienst wordt vorm gegeven. Zie het overzicht van de site van GG scheveningen.

En die officiele site komt vast wel een keer...

Persoonlijk weet ik trouwens niet of ik alle ins en outs van mijn kerkverband zou publiceren op internet. Wel uiteraard aan geinterseerden ter beschikking stellen ter informatie.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

André

Berichtdoor André » 18 sep 2007 21:17

Dirk schreef:Persoonlijk weet ik trouwens niet of ik alle ins en outs van mijn kerkverband zou publiceren op internet.
Zou ik wel doen, als was de reden aleen maar:
Mat. 28: 19
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 sep 2007 21:24

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 18 sep 2007 21:25

André schreef:
Dirk schreef:Persoonlijk weet ik trouwens niet of ik alle ins en outs van mijn kerkverband zou publiceren op internet.
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Deze tekst slaat op de boodschap die wij hebben. en die moet worden uitgedragen. En onze kerkorde, verenigingsleven, etc. mag er ook bij.

Maar de organisatie van een kerkverband wordt door mensen gedaan. Hierbij spelen helaas vaak veel menselijke (onheilige) overwegingen een rol. Hierdoor is dit dan geen visitekaartje voor de kerk en al helemaal niet voor de Koning van de kerk.

Ander punt waar van ik denk dat het niet op internet thuishoort is de onderwerpen waarvoor voorbede is/wordt gedaan in de zondagse kerkdienst. Ik zou het niet waarderen als ik een enge ziekte of andere moeilijkheden heb waarvoor ik voorbede heb gevraagd en deze staan de dag daarna ook op de website zodat iedereen binnen en buiten de kerk dat kunnen lezen. IMHO horen dit soort onderwerpen thuis binnen de relatieve beslotenheid van de gemeente.

Hebben de genoemde websitesm trouwens iets meer info voor je opgeleverd?

André

Berichtdoor André » 18 sep 2007 22:06

Dirk schreef:
André schreef:

Deze tekst slaat op de boodschap die wij hebben. en die moet worden uitgedragen. En onze kerkorde, verenigingsleven, etc. mag er ook bij.

Maar de organisatie van een kerkverband wordt door mensen gedaan. Hierbij spelen helaas vaak veel menselijke (onheilige) overwegingen een rol. Hierdoor is dit dan geen visitekaartje voor de kerk en al helemaal niet voor de Koning van de kerk.
Daar gaat het ook niet om denk ik, volgens mij moet een kerkdeur voor iedereen openstaan.
Zodat ook iedereen de mogelijkheid moet kunnen krijgen om (gast) lid te worden van een GG.

Ander punt waar van ik denk dat het niet op internet thuishoort is de onderwerpen waarvoor voorbede is/wordt gedaan in de zondagse kerkdienst. Ik zou het niet waarderen als ik een enge ziekte of andere moeilijkheden heb waarvoor ik voorbede heb gevraagd en deze staan de dag daarna ook op de website zodat iedereen binnen en buiten de kerk dat kunnen lezen. IMHO horen dit soort onderwerpen thuis binnen de relatieve beslotenheid van de gemeente.
Eensch, daar is een landelijke website ook niet voor bedoelt.

Hebben de genoemde websitesm trouwens iets meer info voor je opgeleverd?
Nee nog niet naar gekeken, het ging mij eerst om het idee, trouwens waarom zou je bijvoorbeeld geen synodebesluiten op een landelijke GG website mogen zien?

Zou het ook zo kunnen zijn dat er teveel diversiteit in de GG heerscht, zodat het als één kerkgenootschap naar buiten treden niet te doen is, of zeg ik nu iets raars?

André

Berichtdoor André » 18 sep 2007 22:21

Jantjes schreef:http://home.wanadoo.nl/jt.bos/index.html
Dank je voor de link, maar dit bedoel ik niet.

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 18 sep 2007 23:23

André schreef:Zou het ook zo kunnen zijn dat er teveel diversiteit in de GG heerscht, zodat het als één kerkgenootschap naar buiten treden niet te doen is, of zeg ik nu iets raars?

Diversiteit is er wel, dat zal ik niet ontkennen maar er zijn toch ook besluiten die door het hele kerkverband heen gelden, en die zouden naar mijn idee best via een website gecommuniceerd kunnen worden.

Niet dat het van mij zonodig moet ofzo, maar zelf zie ik het bezwaar ook niet echt wat de GG opwerpt ;)

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 19 sep 2007 20:51

Daar gaat het ook niet om denk ik, volgens mij moet een kerkdeur voor iedereen openstaan. Zodat ook iedereen de mogelijkheid moet kunnen krijgen om (gast) lid te worden van een GG.

Daarvoor hoeft een gemeente niet eerst een website te hebben. Ook zo ben je welkom als (gast)lid. Bij ons in het gemeenteboekje is ook een lijste van meelevende leden opgenomen (die dus geen lid zijn, maar wel pastorale zorg etc. krijgen)

Eensch, daar is een landelijke website ook niet voor bedoelt.
Ik zou het ook niet op de plaatselijke website willen hebben.

Hebben de genoemde websites trouwens iets meer info voor je opgeleverd?
Nee nog niet naar gekeken, het ging mij eerst om het idee, trouwens waarom zou je bijvoorbeeld geen synodebesluiten op een landelijke GG website mogen zien?
Je kunt ze wel op een website zetten, maar dat is niet nodig. Als je wat wil weten, kom je maar luisteren! De synodebesluiten zijn trouwens niet belangrijk in vergelijking met het Woord!.
En gezien de huidige distantie als officiele lijn (ik houd me er met mijn RW gedrag dus niet echt aan ;) :wink: ), is ook niet gewenst. Binnen het kerkverband zou dit nu nog voor te veel onrust zorgen.
Zou het ook zo kunnen zijn dat er teveel diversiteit in de GG heerscht, zodat het als één kerkgenootschap naar buiten treden niet te doen is, of zeg ik nu iets raars?

Mwah, raar is het niet, maar dit is niet de achtergrond. Het enige motief is dat het hebben van een eigen website niet past bij de eigen lijn ten aanzien van internet.

Terug naar “Archief”