SGP Consequent????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 15 sep 2007 18:00

Nee dat klopt. Feit is wel dat zij geen bijbelse normen en waarden hebben opgenomen in hun standpunten. Iets dat de SGP wel doet.
En ik meen ook dat er andere partijen ook fel tegen het verbieden van de koran waren, EN ook tegen het vrijstellen van Mein K(r)ampf.

Het klopt helemaal dat die partijen, Groenlinks en D66, geen Bijbelse waarden en normen kennen in hun politiek, maar dat is nog geen reden om de SGP te betichten van hypocriet als ze wel of niet reageren op een bepaalde ontwikkeling.

En u meent dat andere partijen tegen het verbieden van de Koran waren? O, dat heb ik niet gelezen in de krant, net zo min van de SGP. Dus om gelijk de SGP te betichten van hypocriet en andere partijen niet, dat is wel een beetje kortzichtig.

Ook maar menen dat die partijen, Groenlinks en D66, tegen het vrijstellen van Mein Kampf? Laat Groenlinks geen bezwaar hebben en de D66 de redenering kunnen volgen van minister Plasterk.

In dit geval zijn ze inconsequent. Zie daarvoor mijn eerdere beargumentatie. Wel moet je die zoals ik al eerder aangaf zien in het licht van het werken met de bijbel.

Oké, we kijken even naar de samenvatting van de wet en ik citeer uit Markus 12: 29 - 31 (HSV): En Jezus antwoordde hem: Hoor Israël! De Heere, onze God, de Heere is één. En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod groter dan deze.

Misschien gaat dit wel diep theologisch en wat ik hierbij zeg past misschien niet geheel bij de uitleg van de SGP zelf. Maar mijn inzicht op deze zaak is dat de SGP het niet hoeft op te nemen voor de moslims ter inzage van de koran. Twee dingen als reden:
1. Politiek gezien zijn moslims over het algemeen geen kiezers van de SGP, wel van andere partijen. Politiek technisch gezien hoeft de SGP ook niet op te komen voor deze groep, omdat er geen stem te winnen valt bij diezelfde groep.
2. Er is maar één God en dat is echt niet dezelfde god als die van de koran. De koran heeft geen waarde bij de SGP, want deze partij leeft naar de Bijbel.

Tegenover staat het gebod van naasteliefde. Moet de SGP moslims ook liefhebben? Ja. Moet de SGP moslims verdedigen in hun godsdienstbedrijving? Nee, want de SGP staat niet achter de islam. Moet de SGP instaan voor godsdienstvrijheid? Ja, want anders zou het christendom ook niet meer mogen.

Voor wie de Nederlandse grondwet kent, mag de koran noch de Bijbel of Torah verboden worden, lees maar artikel 1 uit de grondwet. Geen reden tot paniek.

Van het Hoornbeeck zijn genoeg voorbeelde te vinden van inconsequentie. Die zijn te vinden bij Actueel onder "School weigert leerling" vooral op de laatste pagina's van dat topic.
Over het discrimineren heb ik eerder in dit topic al wat gezegd.

Je bent niet afhankelijk van een instelling als het Hoornbeeck College. Je maakt bewust een keuze voor het Hoornbeeck om haar werkwijze en kwaliteit van onderwijs. Maar het Hoornbeeck stelt regels, echter deze regels zijn niet altijd zwart-wit, maar ja welke wel? Even een voorbeeld:
Stel ik zeg op een school dat meisjes en vrouwen persé een rok moeten dragen. Dan is de vraag nog moeten deze meisjes en vrouwen ook naar de school toekomen in de voorgeschreven kledij? Waar ligt de grens van eigenwaarde en schoolwaarde?

Vanuit het voorbeeld redenerend is het wel zo dat een school een grens moet stellen, maar die grenzen zijn altijd moeilijk te bepalen. Er zullen altijd mazen zijn in de regelgeving. Die zijn er al in de wet, laat staan in schoolregels.

Daarnaast zullen er altijd mensen zijn die grenzen en mazen opzoeken en bewust misbruiken maken van die mazen en de grenzen bewust overscheiden. Zo ken ik een verhaal van de Driestar College en kort samengevat gaat het zo:
Een meisje droeg op school hele korte rokjes. Mijn zakdoek was zowat nog groter. De school kent regels over de lengte van rokken om aanstootgevende situaties te voorkomen. Het meisje werd persoonlijk aangesproken op haar korte rokjes. De lerares werd uitgemaakt voor lesbienne en de sectordirecteur voor viezerik. De moeder van het meisje werd op school voor gesprek uitgenodigd, deze kwam met een nog kortere rokje aanzetten.

Over acceptatie van regels gesproken. Als je dan ergens voor kiest, dan is het accepteren van de geldende regels toch wel het minste.

De SGP acht het niet mogelijk voor homoparen een kind te adopteren en voor heteroparen wel. Of ik het hiermee eens ben doet er niet toe. Maar het is duidelijk dat dit op grond van godsdienst danwel aard wordt gedaan.

Dat is logisch. De SGP baseert haar standpunten op de Bijbel, zo staat dat ook in haar statuut. Lijkt mij niet meer dan redelijk dat zij dan ook naar haar grondslag handeld.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 15 sep 2007 18:08

Arco schreef:Voor wie de Nederlandse grondwet kent, mag de koran noch de Bijbel of Torah verboden worden, lees maar artikel 1 uit de grondwet. Geen reden tot paniek.

Toch is ook dat tijdsgebonden, Arco. Zelfs ds. Allard Pierson, een vrijzinnige denker pur sang, zou het in de negentiende eeuw niet in zijn hoofd hebben gehaald om Bijbel en Koran op dezelfde lijn te zetten. En verwacht de achterban van de SGP eigenlijk niet dat de partij in deze kwestie hard stelling neemt? Het kan haar zeker stemmen opleveren!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 15 sep 2007 23:04

Arco schreef:Voor wie de Nederlandse grondwet kent, mag de koran noch de Bijbel of Torah verboden worden, lees maar artikel 1 uit de grondwet. Geen reden tot paniek.
Dat valt tegen, de grondwet heeft in deze voornamelijk een symbolische betekenis, dit itt. de USA waar wetten getoets kunnen worden door min of meer onafhankelijke rechters.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 17 sep 2007 12:10

Waaruit blijkt deze symbolische betekenis?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 sep 2007 12:18

Arco schreef:Waaruit blijkt deze symbolische betekenis?
Dat was het tweede gedeelte van mijn post. :wink: Onze wetten kunnen niet door een onafhankelijk orgaan worden getoetst aan de grondwet. Mochten beide kamers besluiten dat men niet langer cartoons meer mag afdrukken waarin een religie op de hak wordt genomen, dan is daar niets aan te doen, hoe vaak je ook zwaait met artikel 1 van onze grondwet.
Als je gaat zwaaien met internationale verdragen is het, meende ik, een ander verhaal.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 17 sep 2007 13:53

En u meent dat andere partijen tegen het verbieden van de Koran waren?

Ja zeker, iig kwamer er reacties van de SP en VVD. Zelfs tweederde van zijn eigen achterban is het niet met hem eens.

1. Politiek gezien zijn moslims over het algemeen geen kiezers van de SGP, wel van andere partijen. Politiek technisch gezien hoeft de SGP ook niet op te komen voor deze groep, omdat er geen stem te winnen valt bij diezelfde groep.

Als je als grootste partij gekozen wordt heb je niet alleen de verantwoordelijkheid over de niet Moslims.

Tegenover staat het gebod van naasteliefde. Moet de SGP moslims ook liefhebben? Ja.

Idd. Maar zoals ik al zei zeggen ze niets wanneer er iets kwaads gezegd wordt over de moslims en wel als dat gebeurt bij de Joden. Dat is onrechtvaardig en getuigt tevens van selectieve naastenliefde. En dus ook hypocrisie.

Je bent niet afhankelijk van een instelling als het Hoornbeeck College. Je maakt bewust een keuze voor het Hoornbeeck om haar werkwijze en kwaliteit van onderwijs. Maar het Hoornbeeck stelt regels, echter deze regels zijn niet altijd zwart-wit

Dat is niet wat ik bedoelde. Het Hoornbeeck stelt een beleid op maar volgt haar eigen beleid niet op. Zoals ik zei kijk eens op het andere topic. Ik meen de een na laatste reactie.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 sep 2007 15:52

Machiavelli schreef:
Arco schreef:Waaruit blijkt deze symbolische betekenis?
Dat was het tweede gedeelte van mijn post. :wink: Onze wetten kunnen niet door een onafhankelijk orgaan worden getoetst aan de grondwet. Mochten beide kamers besluiten dat men niet langer cartoons meer mag afdrukken waarin een religie op de hak wordt genomen, dan is daar niets aan te doen, hoe vaak je ook zwaait met artikel 1 van onze grondwet.
Als je gaat zwaaien met internationale verdragen is het, meende ik, een ander verhaal.
Dat "meende ik" mag je gerust weglaten :wink:.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 sep 2007 16:59

LeChat schreef:Dat "meende ik" mag je gerust weglaten :wink:.
:) Dus toch, ik zat er heel even over te twijfelen.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 17 sep 2007 18:07

Dat was het tweede gedeelte van mijn post. Onze wetten kunnen niet door een onafhankelijk orgaan worden getoetst aan de grondwet. Mochten beide kamers besluiten dat men niet langer cartoons meer mag afdrukken waarin een religie op de hak wordt genomen, dan is daar niets aan te doen, hoe vaak je ook zwaait met artikel 1 van onze grondwet.

Dan ga ik zwaaien met de Universele Verklaring van de rechten van de Mens, en wel artikel 18 waarin de vrijheid van godsdienst behandeld wordt.

Dus nogmaals: geen reden tot paniek. Want Nederland heeft deze verklaring ondertekend.

Ja zeker, iig kwamer er reacties van de SP en VVD. Zelfs tweederde van zijn eigen achterban is het niet met hem eens.

Dat klopt, maar er zijn maar weinig meldingen van in de media. Dus om meteen maar te zeggen dat de SGP niet gereageerd heb, terwijl je van andere partijen ook weinig of niets terugvindt, dan is het kort door de bocht om de SGP hypocriet te noemen.

Als je als grootste partij gekozen wordt heb je niet alleen de verantwoordelijkheid over de niet Moslims.

De SGP is niet de grootste en is eveneens geen regerende partij. Dus geen moslim-kiezers, geen regerende verantwoordelijkheid en geen potiëntieel zicht op moslim-kiezers. Waarom dan hard moeten maken voor de moslims?

Idd. Maar zoals ik al zei zeggen ze niets wanneer er iets kwaads gezegd wordt over de moslims en wel als dat gebeurt bij de Joden. Dat is onrechtvaardig en getuigt tevens van selectieve naastenliefde. En dus ook hypocrisie.

Ik herhaal: Moet de SGP moslims verdedigen in hun godsdienstbedrijving? Nee, want de SGP staat niet achter de islam.

Voor wat betreft Joden is, voor als je de Bijbel en haar relatie met het Joodse volk kent, het duidelijk dat de Torah feitelijk het Bijbelse Oude Testament is. En daarom een directe binding, al erkennen de Joden het Bijbelse Nieuwe Testament niet.

Dat is niet wat ik bedoelde. Het Hoornbeeck stelt een beleid op maar volgt haar eigen beleid niet op. Zoals ik zei kijk eens op het andere topic. Ik meen de een na laatste reactie.

Ik ben bekend met het toelatingsbeleid van het Hoornbeeck en ik heb even het bericht gelezen wat je bedoelde. Ik vind het ook vreemd, maar inconsequent kan ik het niet zomaar noemen. Je zou eens moeten nagaan hoeveel leerlingen er per jaar ingeschreven worden. En moet je al die leerlingen laten komen?

Ik begrijp wel dat je eigenlijk degene moet nemen die buiten je eigen visie passen, maar blijkbaar past men een andere uitnodigingsselectie toe. Daarover kan ik weinig zeggen, als je dat echt wil weten moet je bij de school zelf zijn.

Pas als je de zaak op de bodem heb uitgezocht en niet alleen afgaat op media of alleen afgaat op min of meer tegenstanders van het toelatingsbeleid. Het kan net zo goed een foutje zijn in de sorteren. Maargoed, voor iedereen gaat zeggen, 'ja zo kan ik me er ook vanaf praten!', ik weet ook niet van de hoed de rand. Toch vind ik dat je pas een school kan bestempelen als je de zaak tot de bodem heb uitgezocht.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 17 sep 2007 21:09

Ik wordt er een beetje moe van dat Engineer overal het Hoornbeeck bij meent te slepen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 18 sep 2007 07:42

Ik wordt er een beetje moe van dat Engineer overal het Hoornbeeck bij meent te slepen.

Mag ik je er even op wijzen dat dit het enige topic is waar ik dat gedaan heb. Dus om te zeggen dat overal hier niet echt op z'n plaats is, is een understatement.

Dat klopt, maar er zijn maar weinig meldingen van in de media. Dus om meteen maar te zeggen dat de SGP niet gereageerd heb, terwijl je van andere partijen ook weinig of niets terugvindt, dan is het kort door de bocht om de SGP hypocriet te noemen.

Wat de media doet is niet belangrijk. Het gaat erom wat de SGP zegt. En na zoeken op internet kun je daar niets van terugvinden en wel van andere partijen.
Bovendien: De SGP is ronduit tegen het bouwen van moskeeen. Ik weet wel zeker dat ze dat niet zeggen van Synagogen.

De SGP is niet de grootste en is eveneens geen regerende partij.

In een democratische heilstaat moet je in mijn ogen je sterk maken voor iedereen, niet alleen voor 1 (kleine) bevolkingsgroep.

Voor wat betreft Joden is, voor als je de Bijbel en haar relatie met het Joodse volk kent, het duidelijk dat de Torah feitelijk het Bijbelse Oude Testament is. En daarom een directe binding, al erkennen de Joden het Bijbelse Nieuwe Testament niet.

Voor de moslims gaat dat ook op. De Koran lijkt nogal op de bijbel. Zij kennen ook Jezus, maar zien hem als profeet en niet als zoon van God. Sommige christenen menen zelfs dat het de bijbel is met een stuk van Mohammed eraan vast.

Je zou eens moeten nagaan hoeveel leerlingen er per jaar ingeschreven worden. En moet je al die leerlingen laten komen?

Geloof me Arco, dit is bij lange na niet het enigste geval, dat heb ik meerdere malen bevestigd gekregen door voor en tegenstanders. Besides, de rechter heeft ze niet zomaar op de vingers getikt. En die heeft het echt wel tot op de bodem uitgezocht. Voor beide rechtszaken geldt dat.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 sep 2007 09:51

The Engineer schreef:Wat de media doet is niet belangrijk. Het gaat erom wat de SGP zegt. En na zoeken op internet kun je daar niets van terugvinden en wel van andere partijen.
Bovendien: De SGP is ronduit tegen het bouwen van moskeeen. Ik weet wel zeker dat ze dat niet zeggen van Synagogen.

Zoals Arco al stelde hangt dat nauw samen met de visie van de SGP op het Joodse volk. Dit is noch inconsequent noch hypocriet.

In een democratische heilstaat moet je in mijn ogen je sterk maken voor iedereen, niet alleen voor 1 (kleine) bevolkingsgroep.

Gelukkig is dit geen heilstaat. Daarnaast is een politieke partij niet verplicht om voor iedereen op te komen.
Hoewel het te beargumenteren is dat de SGP dit met het verbieden van moskee's wel doet.

Voor de moslims gaat dat ook op. De Koran lijkt nogal op de bijbel. Zij kennen ook Jezus, maar zien hem als profeet en niet als zoon van God. Sommige christenen menen zelfs dat het de bijbel is met een stuk van Mohammed eraan vast.

Dat zijn forse verschillen. Ook is de Koran na de Bijbel gekomen en verstoken van Goddelijke inspiratie en niet opgenomen in de Bijbel, dit itt de Joodse heilige geschriften.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 18 sep 2007 12:22

Dank je, Machiavelli, voor de antwoorden. Deze vallen in dezelfde strekking als dat ik ze gegeven had.

Nog even betreft het Hoornbeeck College:
Bekijk eens het tweede bericht van het topic 'School weigert leerling'.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 18 sep 2007 15:44

Zoals Arco al stelde hangt dat nauw samen met de visie van de SGP op het Joodse volk. Dit is noch inconsequent noch hypocriet.

Dat is het wel. Waarom wel respect hebben (liefde voor de naaste) en niet voor de moslims. Er staat toch niet: Heb uw naaste lief als uzelf met uitzondering van Moslims? En dat is nou het hypocriete. Ze zwaaien met de bijbel maar als het over iets gaat wat ze een btje niet aanstaat is die bijbel in een keer verdwenen.

Dat zijn forse verschillen. Ook is de Koran na de Bijbel gekomen en verstoken van Goddelijke inspiratie en niet opgenomen in de Bijbel, dit itt de Joodse heilige geschriften.

Dan nog. Arco maakt brengt de verbinding aan met de Tora. Ik met de Koran. Beiden zijn dus indirect verbonden aan de bijbel. En het gaat er niet om op welke manier.

Dan ga ik zwaaien met de Universele Verklaring van de rechten van de Mens

De SGP is op nog een punt hypocriet. Het vrouwenstandpunt. In diezelfde rechten van de mens, alsmede de grondwet is het niet geoorloofd om mensen te discrimineren of ongelijk te behandelen. Dit is dus door de overheid of overheden besloten. En in de bijbel staat: Heb respect voor het gezag.

Bekijk eens het tweede bericht van het topic 'School weigert leerling'.

Ik weet dat er regels zijn Arco. Maar het gaat erom hoe ze uitgevoerd worden. En DAT is nou net het punt. Dat gebeurt niet consequent.

Ik wou nog aan mijn vorige reactie toevoegen dat het Hoornbeeck behoorlijke banden heeft met de SGP. Gezien het feit dat er een leerling geweigerd is mede omdat zijn ouders geen SGP stemden.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 sep 2007 16:07

The Engineer schreef:Dat is het wel. Waarom wel respect hebben (liefde voor de naaste) en niet voor de moslims. Er staat toch niet: Heb uw naaste lief als uzelf met uitzondering van Moslims? En dat is nou het hypocriete. Ze zwaaien met de bijbel maar als het over iets gaat wat ze een btje niet aanstaat is die bijbel in een keer verdwenen.

Respect is iets anders dan liefde, daarnaast hoeven afkeuring en liefde elkaar niet buiten te sluiten, vraag je ouders er maar eens naar.

Dan nog. Arco maakt brengt de verbinding aan met de Tora. Ik met de Koran. Beiden zijn dus indirect verbonden aan de bijbel. En het gaat er niet om op welke manier.

Daar gaat het dus weldegelijk over. De Koran heeft voor de SGP (en voor praktisch de rest van de wereld) niet dezelfde binding met de Bijbel als de Torah. Die laatste vormt een deel van onze Bijbel en wordt door elke christen geaccepteerd als Goddelijk geinspireerd en als niet in strijd met het NT. De Koran heeft weliswaar delen van de Torah en het NT gebruikt, maar in andere vom en wijkt ook vaak ervan af, ook op cruciale punten. De binding is hier eerder indirect dan direct, waar de Torah voor christenen een directe binding heeft, namelijk als deel van de Bijbel.

De SGP is op nog een punt hypocriet. Het vrouwenstandpunt. In diezelfde rechten van de mens, alsmede de grondwet is het niet geoorloofd om mensen te discrimineren of ongelijk te behandelen. Dit is dus door de overheid of overheden besloten. En in de bijbel staat: Heb respect voor het gezag.

Respect hebben is niet hetzelfde als het er ergens mee eens zijn. Anders had de SGP namelijk wel opgeheven kunnen worden.

Terug naar “Archief”