trouwen/belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannemaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

trouwen/belijdenis doen

Berichtdoor Jannemaan » 17 sep 2007 12:48

Hallo allemaal!
Ik heb een vraagje mbt trouwen en belijdenis doen
Het is zo dat mijn vriend en ik volgend jaar willen gaan trouwen. Hij is belijdend lid van de vrijgemaakten en ik ben dooplid van een hervormde gemeente en we wonen 100 kilometer bij elkaar vandaan> We willen gaan wonen in een plaatsje tussen ons beide in dus op de helft zeg maar.
Nu mijn vraag:
Kun je trouwen in een 'andere kerk' als je eigen kerk als je geen belijdenis hebt gedaan?

Love2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Love2 » 17 sep 2007 12:53

Hoi,
Als jullie naar een hervormde kerk gaan, zal dit geen probleem zijn. Maar als jullie in een vrijgemaakte kerk willen trouwen, zal jij ook eerst belijdenis moeten doen.
Je moet nl. in de vrijgemaakte kerk belijdenis hebben gedaan om te kunnen trouwen in de kerk.
Geloof, hoop en liefde

Jannemaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jannemaan » 17 sep 2007 12:57

Is dat alleen in de vrijgemaakte kerk zo? Of bijvoorbeeld in de christelijk gereformeerd of nederlands gereformeerd ook?

Riska

Berichtdoor Riska » 17 sep 2007 12:59

Wat heeft trouwen met de belijdenis te maken?
Binnen de PKN is het beslist niet nodig belijdenis te doen alvorens je trouwt.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 17 sep 2007 13:03

Jannemaan schreef:Is dat alleen in de vrijgemaakte kerk zo? Of bijvoorbeeld in de christelijk gereformeerd of nederlands gereformeerd ook?

Binnen de CGK is het heel best mogelijk om ook zonder belijdenis te trouwen. Het is wel handig dat je in ieder geval dan dooplid bent. Voor de NGK weet ik het niet maar verwacht ik ook niet echt problemen.

Natuurlijk is het ook wel erg handig dat je voor het trouwen lid wordt van die gemeente (CGK) of in ieder geval afspreekt lid te worden van de gemeente waarin je trouwt.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 17 sep 2007 13:04

mijn vriend was net bezig met belijdenis toen we elkaar ontmoeten en toen vond ik mezelf ook nog te jong en was er nog niet aan toe.
Nu wilde ik graag dit jaar belijdenis doen maar dan zou ik helemaal alleen zijn en dat zag ik niet zitten. En in januari trouwen wij maar dat maakt echt niet uit of je belijdenis gedaan heb of niet.
wij zitten trouwens in de Ger.Gem. Alleen mag je niet je kinderen dopen als je geen belijdenis gedaan heb. maar dat is nog niet van toepassing

Jannemaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jannemaan » 17 sep 2007 13:05

We zijn ook zeker van plan om lid te worden in de gemeente waar we zullen gaan trouwen. Maar omdat het praktisch gewoon errug lastig is om belijdenis te gaan doen in die kerk (ivm afstand) wilde ik er graag nog even mee wachten.
Maar het is dus waarschijnlijk alleen binnen de vrijgemaakte kerk een probleem...?!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 17 sep 2007 13:07

Ja, ik denk dat het alleen voor de GKV een probleem kan zijn, al denk ik dat ze zelfs daar (afhankelijk van de gemeente) wel een oplossing voor kunnen vinden.

Jannemaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jannemaan » 17 sep 2007 13:12

jap.
Nou heb ik nog niet echt de 'behoefte' om vrjigemaakt te worden.
Sorry voor de botte uitspraak, bedoel het niet zo
Maar het stelt me wel gerust dat ik me niet in allerlei bochten hoef te wringen om nog dit jaar belijdenis te kunnen doen maar gewoon rustig in de gemeente waar we lid gaan worden

[S]
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor [S] » 17 sep 2007 13:59

BJ schreef:Ja, ik denk dat het alleen voor de GKV een probleem kan zijn, al denk ik dat ze zelfs daar (afhankelijk van de gemeente) wel een oplossing voor kunnen vinden.

Als het goed is verschilt dat bij de GKV NIET per gemeente en is het dus in elke GKV gemeente hetzelfde.

Wat wel gedaan kan worden bij de GKV dat je in dezelfde dienst dat je trouwt ook meteen belijdenis doet. :)
Afbeelding

Jannemaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jannemaan » 17 sep 2007 14:35

Ja zeg, dat vind ik helemaal een beetje achterlijk
Tis volgens mij zo dat je sowieso niet in de vrijgemaakte kerk mag trouwen als je geen belijdenis gedaan hebt

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2007 15:14

Love2 schreef:Hoi,
Als jullie naar een hervormde kerk gaan, zal dit geen probleem zijn. Maar als jullie in een vrijgemaakte kerk willen trouwen, zal jij ook eerst belijdenis moeten doen.
Je moet nl. in de vrijgemaakte kerk belijdenis hebben gedaan om te kunnen trouwen in de kerk.

Dit is absoluut niet waar. Allereerst moet je niet per se belijdenis hebben gedaan in de vrijgemaakte kerk. Als je belijdenis in de HHK doet is trouwen in de GKV sowieso geen probleem.

Als je geen belijdenis doet is het wel een iets ander verhaal. Want waarom wil je geen belijdenis doen in je kerk? Je hebt die mogelijkheid toch? Je kan dus:

- Belijdenis doen in eigen kerk en dan trouwen in de GKV
- Belijdenis doen bij de trouwdienst

Een derde mogelijkheid: een meisje van buiten de kerk ging trouwen met een jongen uit onze kerk (sinds kort weer). Zij kwam via Alpha tot geloof, hij had wel belijdenis gedaan hoewel hij daarna een poos niet meer in de kerk kwam. De trouwdatum stond al vast, dus ze zijn getrouwd in de kerk, ze volgde ondertussen belijdeniscathechisatie en heeft een paar maanden later belijdenis gedaan.

Genoeg mogelijkheden dus. In pricipe trouw je niet als je geen belijdenis hebt gedaan. De vraag die je jezelf kan stellen is: Waarom zou je dat niet doen maar wel in de kerk willen trouwen? Zoveel verschil zit er niet tussen wat je zegt bij trouwen in de kerk en gewoon belijdenis doen. Bij belijdenis doen zeg je tegen God dat je voor Hem wil gaan, Hem op nummer 1 zet, Hem wil volgen. Bij trouwen in de kerk zeg je hetzelfde maar dan voor jullie samen, dat jullie samen voor Hem willen gaan, Hem op nummer 1 hebben en Hem willen volgen. Dan is het toch niet zo raar dat je belijdenis moet hebben gedaan?

Ik weet niet waar jullie gaan wonen en jullie blijkbaar ook nog niet. Ik zou overigens niet eerst een woonplaats kiezen maar eerst kijken waar je gaat werken / studeren ofzo en dan naar de woonplaats kijken maar goed.... als je meer weet zou ik zeggen: Neem even contact op met de kerk daar en kijk wat de mogelijkheden zijn. Dat zijn er een hoop meer dan je volgens mij denkt ;) Succes!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Love2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Love2 » 17 sep 2007 15:58

Ik sluit me bij jou aan Marnix. Ik bedoelde ook niet dat ze belijdenis in de GKV gedaan moest hebben. Ik bedoelde het belijdenis doen opzich.
Verder klopt het precies wat je zegt.
Geloof, hoop en liefde

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 17 sep 2007 17:35

Toch vind ik het raar. Als je nou graag wilt trouwen en aangeeft belijdenis te willen gaan doen, dan lijkt me dat toch geen probleem?
Gewoon trouwen dan en goed de tijd nemen om je voor te bereiden op je belijdenis. Dat is toch niet raar? Om dat nou in één dienst te proppen lijkt me wel wat gek.
Beetje een modern probleem misschien dit?
Toen mijn ouders trouwden was het helemaal niet zo dat je al jong belijdenis deed. Mijn moeder was echt wel een gelovige dame hoor (nog steeds gelukkig ;)) en is op haar 20e ofzo getrouwd, maar heeft pas rond haar 25e belijdenis gedaan. Toen was dat heel normaal.

Kortom, het lijkt me goed om te bespreken met het bruidspaar hoe het met het geloof staat en of evt. belijdenis doen wel een wens is. Dat is belangrijker dan in alle haast van alles te gaan volgen en regelen om maar belijdend lid te zijn tijdens je trouwdienst terwijl zo'n dag toch al veel geregel kost.

(Dit klinkt weer echt als zoiets typisch vrijgemaakts.. ik kan er niks aan doen..)
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 sep 2007 17:54

Nog nooit heb ik gehoord dat je niet kunt trouwen in een kerk als je geen belijdenis hebt gedaan :shock:

Terug naar “Archief”