Love2 schreef:Hoi,
Als jullie naar een hervormde kerk gaan, zal dit geen probleem zijn. Maar als jullie in een vrijgemaakte kerk willen trouwen, zal jij ook eerst belijdenis moeten doen.
Je moet nl. in de vrijgemaakte kerk belijdenis hebben gedaan om te kunnen trouwen in de kerk.
Dit is absoluut niet waar. Allereerst moet je niet per se belijdenis hebben gedaan in de vrijgemaakte kerk. Als je belijdenis in de HHK doet is trouwen in de GKV sowieso geen probleem.
Als je geen belijdenis doet is het wel een iets ander verhaal. Want waarom wil je geen belijdenis doen in je kerk? Je hebt die mogelijkheid toch? Je kan dus:
- Belijdenis doen in eigen kerk en dan trouwen in de GKV
- Belijdenis doen bij de trouwdienst
Een derde mogelijkheid: een meisje van buiten de kerk ging trouwen met een jongen uit onze kerk (sinds kort weer). Zij kwam via Alpha tot geloof, hij had wel belijdenis gedaan hoewel hij daarna een poos niet meer in de kerk kwam. De trouwdatum stond al vast, dus ze zijn getrouwd in de kerk, ze volgde ondertussen belijdeniscathechisatie en heeft een paar maanden later belijdenis gedaan.
Genoeg mogelijkheden dus. In pricipe trouw je niet als je geen belijdenis hebt gedaan. De vraag die je jezelf kan stellen is: Waarom zou je dat niet doen maar wel in de kerk willen trouwen? Zoveel verschil zit er niet tussen wat je zegt bij trouwen in de kerk en gewoon belijdenis doen. Bij belijdenis doen zeg je tegen God dat je voor Hem wil gaan, Hem op nummer 1 zet, Hem wil volgen. Bij trouwen in de kerk zeg je hetzelfde maar dan voor jullie samen, dat jullie samen voor Hem willen gaan, Hem op nummer 1 hebben en Hem willen volgen. Dan is het toch niet zo raar dat je belijdenis moet hebben gedaan?
Ik weet niet waar jullie gaan wonen en jullie blijkbaar ook nog niet. Ik zou overigens niet eerst een woonplaats kiezen maar eerst kijken waar je gaat werken / studeren ofzo en dan naar de woonplaats kijken maar goed.... als je meer weet zou ik zeggen: Neem even contact op met de kerk daar en kijk wat de mogelijkheden zijn. Dat zijn er een hoop meer dan je volgens mij denkt

Succes!