Evangelisch predikantenechtpaar stapt uit PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Evangelisch predikantenechtpaar stapt uit PKN

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2007 19:12

STOLWIJK - Het predikantenechtpaar Coen en Carin van Hoogstraten heeft besloten afscheid te nemen van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). De twee worden voorganger in een te stichten evangelisch centrum met de naam De Rivier. Dat meldt Het Kontakt.

Het voornemen hebben ze bekend gemaakt op hun eigen website. Coen en Carin van Hoogstraten verklaren dat ze zich niet langer willen ‘verdedigen’ en ‘niet meer met medechristenen te willen strijden.’ Ze slaan naar eigen zeggen een ‘nieuwe weg in’ door een evangelisch centrum op te zetten. ‘Een centrum dat zich wil inzetten om er door de week te zijn voor alle mensen in nood.’

De positie van het predikantenechtpaar was binnen de PKN onhoudbaar geworden. De twee predikanten mochten sinds mei niet meer voorgaan in de kerkdiensten van wijkgemeente 1 in Stolwijk. Dit vanwege onrust binnen de gemeente. Die onrust was ontstaan na een reeks opwekkingsbijeenkomsten die eind mei 2004 in de dorpskerk plaatsvonden. Tijdens deze diensten zouden zieken na handoplegging zijn genezen. Toen eenmaal bekend werd dat er wonderen plaatsvonden in Stolwijk, werd het dorp overspoeld met gelovigen uit heel Nederland.

De evangelische koers van beide predikanten zorgde echter voor tweespalt binnen de gemeente. De spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen was dat de Van Hoogstratens zich lieten herdopen door Jan Zijlstra, de voorganger van de Levensstroomgemeente in Leiderdorp.

Toen de classis Gouda -het dagelijks bestuur waaronder de Stolwijkse gemeente valt- had geconstateerd dat het niet meer boterde tussen de predikanten, het kerkbestuur en de gemeente, werd het predikantenechtpaar op non-actief gezet.

bron: Refonieuws
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2007 20:40

Diezelfde flapdrol heeft het zoontje van onze vorige predikant nog bedoopt, toen heb ik nog de cantorij gedirigeerd. Toen vonden we hem nog een geschikte kerel...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 sep 2007 00:01

Jammer dat het zo moest lopen, maar misschien is dit niet de plek om over personen die de meesten van ons niet kennen te gaan praten. Wat is het doel van dit topic precies?

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 15 sep 2007 05:33

....
Laatst gewijzigd door biblebook op 15 sep 2007 05:38, 1 keer totaal gewijzigd.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 15 sep 2007 05:37

Dit forum is, naar mijn mening, niet de plaats om mensen te oordelen naar hun besluit om uit de PKN te stappen. Wij kennen hun werkelijke beweegredenen niet. Waar is echter dat Christus oproept om "uit te gaan van Babylon" opdat "Gij geen deel hebt aan haar plagen": De PKN maar elke andere menselijke organisatie, ook die meent op eigen menselijke werken, in het licht van Christus te staan, zal uiteindelijk te gronde gaan in een wereldwijde organisatie die haar fundament in Rome zal vinden.

De WEA, een Wereldwijde organistie die de kerkelijke allianties wil binden wil dat organisties als de PKN , Raad van Kerken of de VPKB (Belgi‘) en in alle andere landen, zich gaan verenigen in ŽŽn Oecumenisch apparaat, echter de WEA is een organisatie die banden heeft met de -Engelse- vrijmetselarij en vermoedelijk ook door die organisatie is opgericht.

DE NWO -Nieuwe wereldorde- is gebaseerd op de macht van twee organosaties, een geestelijke en een burgerlijke (wegever) zoals Openbaring 13 leert, de ontwikkelingen in de wereld wijzen op de vorming van dat Grote Babylon, waar de Schrift over uitlegd.
De Paus als hoofd van de wereldkerk is dan -politiek gezien- niet alleen de "Rector Mundi" in dat geval, maar ook het hoofd van de Vrijmetselarij.

Menselijk is het toe te passen in de wereld om de wereldorde te organoseren. Levend echter is het pas door de Heilige Geest en een boekwerk dat daardoor gestalte krijgt van de voorzegging van een Nieuwe Wereld, een Nieuw paradijs een Nieuwe Aarde, opgericht door Christus. Het oude zal verdwijnen. Niet van wereldse organisatie die menen op de Rechter stoel te moeten gaan zitten, omdat zij hun kracht van de Draak ontvangen.

Dat Christus oproept om daarom een Geestelijke relatie met Hem te hebben, door de Heilige Geest en dus ook met de Hemelse Vader, is meer dan een waarlijker en wezenlijker voorbeeld voor een Christelijk leven.

We weten ook dat de Draak rond gaat als een briesende leeuw om mensen aan zijn kant te behouden en te werven..

Wellicht kunnen we beter oproepen tot gebed en bidstond voor de wereld -en vooral ook ons eigen geloofdleven- om mensen tot Christus te brengen, geleid door de Heilige Geest, dan mensen -zonder enige bewijsvoering- te oordelen op menselijke gronden.

Zonder Mij bent u niets, leert Christus over de toestand en de situatie van de wereldse mens. De mens die dus meent van zichzelf iets te betekenen, is dus zonder Christus nergens.

Nog even iets ander; Iemand sprak over kinderdoop en (ver-) oordeelde -nu achteraf dan- de predikant. Kinderdoop beste vrienden is onbijjbels en is Rooms Katholiek. Kinderdoop is niet wat Christus leert noch als voorbeeld gaf. Nergens geeft Christus een voorbeeld van Kinderdoop. Hijzelf werd pas op zijn 33e jaar gedoopt. Vol van kennis en inzicht. Christus wil dat kinderen zelf groeien in de relatie met Hem, op Geestelijke gronden, onder leiding van hun ouders en de gemeente.

Kinderen, als baby, dienen dus opgenomen te worden in de gemeente, en niet gedoopt. Zij dienen te groeien met het fundament van een Christenheid, waarin de vrije wil en de vrijheid van kiezen centraal dient te staan.

De hoop van de nieuwtestamentsiche Christenen was geheel op God gericht, niet alleen waartoe God in staat was om te doen in onze wereld.
Toch krijgt men soms de indruk, dat Christenen in de wereld, hun uiterste best doen om een gerichtheid op een wereld hierna te verloochenen.

Echter, een -Geestelijke- verankering in groei en Christus` Gerechtigheid door naar een Hemels leven en de Hemelse Vader, te verlangen, is meer in overŽŽnstemming met het nieuwtesdtamentsiche Christendom, dan te stranden in het Grote Babylon, en er mee ten gronde te gaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 sep 2007 11:15

Ik heb het al wel vaker gehoord/gelezen: werken met charismatische gaven op de manier zoals de charismatische beweging dat voorstaat, leidt tot spanning en verdeeldheid in gemeenschappen. En ook in dit verhaal van Optimatus gebeurt het.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 sep 2007 11:27

biblebook schreef:Nog even iets ander; Iemand sprak over kinderdoop en (ver-) oordeelde -nu achteraf dan- de predikant. Kinderdoop beste vrienden is onbijbels en is Rooms Katholiek. Kinderdoop is niet wat Christus leert noch als voorbeeld gaf. Nergens geeft Christus een voorbeeld van Kinderdoop. Hijzelf werd pas op zijn 33e jaar gedoopt. Vol van kennis en inzicht. Christus wil dat kinderen zelf groeien in de relatie met Hem, op Geestelijke gronden, onder leiding van hun ouders en de gemeente.

Kinderen, als baby, dienen dus opgenomen te worden in de gemeente, en niet gedoopt. Zij dienen te groeien met het fundament van een Christenheid, waarin de vrije wil en de vrijheid van kiezen centraal dient te staan.

Dat lijkt mij een nogal (ultra-?)dispensationalistisch standpunt. Want ik weet dat er in die kringen zo geschreven wordt. Ik doel dan m.n. op: de kinderdoop zou Rooms-Katholiek zijn.
Ik ben het hier niet mee eens. Alsof voor alles een letterlijke tekst zou moeten zijn. Alsof er niet zou kunnen zijn vanuit bepaalde doorgaande lijnen in de Bijbel, dat daarom niet expliciet in een tekstregeltje verwoord wordt.
Maar wie heeft ooit gezegd dat de Bijbel een boek is van losse citaten? Een handboek, waarbij je even bij een bepaald 'trefwoord' moet kijken voor een snel en makkelijk antwoord?
De kinderdoop afdoen als een roomse dwaling vind ik ronduit sektarisch. Dan moet je blijkbaar weinig van de kerk hebben, die Christus zelf ingesteld heeft, en die beleden wordt in de Apostolische Geloofsbelijdenis (en ook in de Nederlandse Geloofsbelijdenis).

Als onze vrije wil en ons kiezen centraal moet staan kun je de kerk overigens ook wel opdoeken. Dan is het een eeuwig verloren zaak voor iedereen. Want geen mens kiest uit zichzelf voor God. Dan kan pas als God mensen éérst levend maakt!
En omdat God de eerste is in het bewerken van het heil, zowel heilshistorisch alsook in het individuele, worden ook de kinderen gedoopt!
God als de eerste, dàt is wat de Bijbel leert!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 sep 2007 11:56

Het dispensationalisme gaat toch helemaal niet over de doop!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 sep 2007 12:00

Lalage schreef:Het dispensationalisme gaat toch helemaal niet over de doop!

Nee, dat gaat in eerste instantie over een kijk op de Bijbel.
Maar ik herken de uitspraken van biblebook van een ultradispensationalistische website, vandaar de associatie.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 sep 2007 13:09

Boekenlezer schreef:Ik heb het al wel vaker gehoord/gelezen: werken met charismatische gaven op de manier zoals de charismatische beweging dat voorstaat, leidt tot spanning en verdeeldheid in gemeenschappen. En ook in dit verhaal van Optimatus gebeurt het.

En daar wilde ik het eens over hebben.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 15 sep 2007 15:35

M.i. horen zulke vol-evangelische en charismatische invloeden niet in calvinistische kerken (en ik schaar de PKN daar ook onder) thuis. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 sep 2007 15:40

In de Anglicana zie ik ze ook niet graag.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 sep 2007 15:57

GKN'er schreef:M.i. horen zulke vol-evangelische en charismatische invloeden niet in calvinistische kerken (en ik schaar de PKN daar ook onder) thuis. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
Het ligt er aan welke invloeden. Het wederdopen bijvoobeeld is gruwelijk ontkenning van dat wat de protestantse Kerk leert..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 15 sep 2007 16:10

Beste Boekenlezer,

Leer mij WAAR Christus de kinderdoop leert en WAAR Christus de VOLWASSENDOOP, door ONDERDOMPEMI?G als VOORBEELD stelt.
Leer mij WAAROM en WAT Christus ER BIJ zegt, om juist de VOLWASSENDOOP te rechtvaardigen en de KINDERDOOP NERGENS in de Bijbel weer te geven dan alleen, dat wat Hij zegt en leert en niet dat wate mensen menen te moeten veranderen. (Openbaring 22)

Hier een overzicht van wat Christus aan ons voorhoudt over de doop. Wilt U Christus tot een "sekte" rekenen of is Christus lid van "een sekte".

Kan een baby een Doop belijden? Neen

Want het heeft geen besef van wat zich in de wereld afspeelt, laat staan iets in relatie met Christus over de Doop. Het onbewuste kind wordt dus iets opgedrongen, dat pas bij de volwassenheid erken en ervaren kan worden in Christus alleen.

Wie treedt nu hier als een "sekte" op? Juist die gemeenschap die zcih afscheid van Jezus, door een onjuiste toepassing van Zijn voorbeeld.

Want Christus leert:

Wij hebben allen de Doop nodig Handelingen 2:38

wanneer wij

Als wij voldoende oprechte en Geestelijk onderricht hebben ontvangen, zodat de Christen een algemene basis van Geloof kan hebben Mattheus 28:18-20

Wie treedt nu als een "sekte" op? De gemeenschap die een mens dat onderricht ontzegd en daarmee de keuze vrijheid.

De Doop symboliseert vergeving en reiniging. Handelingen 22:16

Hoe kan een zuigeling vergeving en reiniging ontvangen, als het zich van enig kwaad nog niet bewust is.

Geloof in Jezus in relatie tot de heilige Geest Žn een Hemelse -Heilige-Vader dient gevolgd te worden door de Doop door onderdomepeling (watergraf)

Let wel dat zeg niet ik maar het Evanglie leert dat Handelingen 8:12 en 16:30-33.

De Rooms Katholieke Kerk is gehaast met de "doop" om zo te menen allen die die "doop" ondergaan ook verzekerd te zijn binnen de gemenschap der RKK. helaas de RKK vertegenwoordigt -ook- in dat opzicht Christus niet.

Kortom: De Doop door het watergraf is de breuk met het verleden. Door deze handeling en de handoplegging wordt de mens ŽŽn met Christus en ontvangt hij of zij de kracht van de Heilige Geest om een overwinnend leven te leiden.

De essentie van de Doop door het watergraf kan men dan ook als volgt weergeven, aan het berouwde hart:

Ik belijd Christus als mijn Heiland. Ik heb berouw over mijn verleden en wil de zonde wegdoen en door de kracht van de inwonende Heilige Geest het nieuwe overwinnende leven van Christus leven. Ik wil door de Doop ŽŽn worden met het lichaam van Christus en Zijn gemeente.

Daarom de Doop door onderdompeling volgt na een openbare geloofsbedlijdenis. hebt u weleens een zuigeling een geloofsbelijdenis horen kraaien? Ik denk van niet. Maar de zuigeling opschepen met iets wat in Christus niet te vinden is en door Hem nergens ook als voorbeeld is gesteld, is "sektarisch" binnen de kerkgemeente die deze, onbijbelse ceremonie, onderhoudt, tegen beter weten in. Het ontbreekt zulke geesten aan kennis. Zo`n klein mensenkind kan door zo`n -misleidende-woordelijke toepassing van een naamwoord als Doop, later misvattingen en afstandelijkheid ontwikkelen, dat het vanaf kind-zijn niet in staat is om de volwassendoop te aanvaarden omdat het onjuist en onbetrouwbaar beeld van Christus zal ervaren. Zij of hij is immers als "gedoopt"?

Wel nu, als een Protestantse kerk, naast de zondagheiliging ook nog andere kenmerken van de Moederkerk imiteert of naleeft, dan behoren zij allen tot deze Moederkerk. Dan zie ik dus het feit dat vele kerken Eschatologische blind lijken te zijn.

In dat geval herinner ik mij, tijdens een gesprek met een Trappisten monnik in Roche-fort (Belgi‘) die zei:

Zij die de zondag heiligen en de kinderdoop praktiseren behoren de kerk van Rome toe. Zij die Christus na willen volgen, dienen de volwassendoop te eerbiedigen de Dag des Heren (de zaterdag) te eerbiedigen. Let wel het ging hier om een RK monnik!!! Een wijze les, terwijl ik -toen nog- geen praktiserende Christen was. (1978)

Het ging hier om een familielid van mijn vrouw (uit Limburg). Later kwam ik meer gelijksoortige beweringen binnen de RKK tegen. Onder andere in "Klaar licht" van J.J. Scheffmacher, Priester van de societeit van Jezus/RKK Vlaanderen. Wel oud (1917) maar overduidelijk.

De essentie van het boekje is gebaseerd op de -weder-bekering van Lutheranen tot de RKK. Maar is in zijn tijd, waarvan de strekking tot heden gaat, gericht op de Protestantse gelovige. En, uiteraard en gelukkig, niet het enige geschreven woord door de RKK dat voor Protestantse gelovigen interessant zou zijn en hen de ogen voor deze wereldkerk, eens zou openen, om de waarheid in Christus te kunnen leren onderscheiden van datgene dat door de mengeling van Gods waarheden en leugens van de Draak, aan ons voorgehouden wordt.

REDDING DOOR DE DOOP (RKK Catechismus ontleedt)

1263 Door het doopsel worden alle zonden vergeven, de erfzonde en alle persoonlijke zonden, evenals alle zondestraffen.

Halve waarheden met hele onjuistheden vermengen.

Niemand kan vergeving van zonden krijgen en geheiligd worden door de Heilige Geest, als deze mens zich NIET bewust is van zonden. Alleen de Heilige Geest kan mensen bewust doen worden van zonden (Johannes 16:7-13)

1257 De Heer zelf bevestigt dat het doopsel noodzakelijk is voor het heil ...De kerk kent geen an-
der middel dan het doopsel om de toegang tot de eeuwige gelukzaligheid te verzekeren. Daarom hoedt zij zich ervoor de zending te verwaarlozen die zij van de Heer ontvangen heeft om al wie het
doopsel kan ontvangen te doen Ôherboren worden uit water en geestÕ. God heeft het heil verbonden met bet sacrament van het doopsel ...

Ook hier weer halve waarheden met onwaarheden vermengen.
Kinderen worden in de RKK alswel sommige Protestantse kerken "besprenkeld". Hier in punt 1257wordt -notabene- de Heer Jezus voorgesteld als te "zijn herboren UIT water en Geest". Niet door besprenkeling.

Op een andere plaats aangaande de Doop leert men de RK gelovige dit:

1110
Door deze geest-doop krijgt Johannes' waterdoop een nieuwe betekenis: hij wordt teken van de doop met de Geest voor de toekomstige gelovigen. Daarom zingt de liturgie van het Oosten op de vigiliedag van de verschijning des Heren.

Nogals verwarrend, niet waar. Terwijl mijn met de schijn van heiligheid Christus`doop als door het "watergraf" en "met de Heilige Geest", praktizeert men in werkelijkheid wat anders tegenover de -onwetende- mens en vooral een onschuldig kind. Men "doopt" door besprenkeling en houdt op die wijze, zoals het naar mij schijnt, de "dopeling a.h.w. gevangen binnen de RK muren van haar geloof i.p.v. Christus. Wie is dan de "christus" die anders leert dan dat de Heilige Schrift Žn Jezus ons voorhouden.

1265 Het doopsel zuivert niet enkel van alle zonden, het maakt van de pas gedoopte ook Ôeen nieu-
we scheppingÕ, een aangenomen kind van God die Ôdeel heeft gekregen aan Gods eigen wezenÕ,
lidmaat van Christus en erfgenaam tezamen met Hem, tempel van de heilige Geest.

Kan men een "nieuwe schepping" worden, zonder daadwerkelijke werking van de Heilige Geest en de bewustwording van een noodzakelijke verandering van het hart? Neen. iemand die onwetend Žn onschuldig kan niet ver- of geoordeeld worden. De Doop door onderdompeling is gevolg van kennis aangaande Gods wet en het oordeel dat daaraan hangt. En mens is pas een Tempel van de Heilige Geest indien hij of zij zich bewust is vcan de wetmatigheid van die Heilige Geest en de wil om te groeien. Pas aan de normen van Gods -Geestelijke- wet kan de mens groeien en een Tempel van de Heilige Geest zijn zoals ook, Christus werd.

1267 ...Uit de doopvont wordt het ene Volk van God van het Nieuwe Verbond geboren ...

De tegenstrijdigheid van de RKK en haar Catechismus ten top.

Een mens, als een nieuwe schepping wordt niet in een doopvont geboren, maar door de Heilige Geest (Johannes 3:3-8 ) en de behoefte en noodzaak van de Doop door het watergraf. (2 Kor. 3:18 ) (Openbaring 22:17) (1 Korinti‘rs 12:12,13 en Handelingen 2:41)

De daadwerkelijke Doop zoals Christus die bedoelt en ons daarin voor ging, op grond van dezelfde Hemelse Wet -Geestelijk wel te verstaan- is de enige juiste weg. Handelingen 8:36-38 en Johannes 3:23

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 sep 2007 16:33

Die 'waterdoop' (onderdopen etcetra) neem je wel erg letterlijk, Paulus sprekt ook over 'je moet gekruisigd worden' in dezelfde context.

Wanneer wordt jij aan het hout gespijkerd in je kerk?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”