Berichtdoor biblebook » 15 sep 2007 16:10
Beste Boekenlezer,
Leer mij WAAR Christus de kinderdoop leert en WAAR Christus de VOLWASSENDOOP, door ONDERDOMPEMI?G als VOORBEELD stelt.
Leer mij WAAROM en WAT Christus ER BIJ zegt, om juist de VOLWASSENDOOP te rechtvaardigen en de KINDERDOOP NERGENS in de Bijbel weer te geven dan alleen, dat wat Hij zegt en leert en niet dat wate mensen menen te moeten veranderen. (Openbaring 22)
Hier een overzicht van wat Christus aan ons voorhoudt over de doop. Wilt U Christus tot een "sekte" rekenen of is Christus lid van "een sekte".
Kan een baby een Doop belijden? Neen
Want het heeft geen besef van wat zich in de wereld afspeelt, laat staan iets in relatie met Christus over de Doop. Het onbewuste kind wordt dus iets opgedrongen, dat pas bij de volwassenheid erken en ervaren kan worden in Christus alleen.
Wie treedt nu hier als een "sekte" op? Juist die gemeenschap die zcih afscheid van Jezus, door een onjuiste toepassing van Zijn voorbeeld.
Want Christus leert:
Wij hebben allen de Doop nodig Handelingen 2:38
wanneer wij
Als wij voldoende oprechte en Geestelijk onderricht hebben ontvangen, zodat de Christen een algemene basis van Geloof kan hebben Mattheus 28:18-20
Wie treedt nu als een "sekte" op? De gemeenschap die een mens dat onderricht ontzegd en daarmee de keuze vrijheid.
De Doop symboliseert vergeving en reiniging. Handelingen 22:16
Hoe kan een zuigeling vergeving en reiniging ontvangen, als het zich van enig kwaad nog niet bewust is.
Geloof in Jezus in relatie tot de heilige Geest Žn een Hemelse -Heilige-Vader dient gevolgd te worden door de Doop door onderdomepeling (watergraf)
Let wel dat zeg niet ik maar het Evanglie leert dat Handelingen 8:12 en 16:30-33.
De Rooms Katholieke Kerk is gehaast met de "doop" om zo te menen allen die die "doop" ondergaan ook verzekerd te zijn binnen de gemenschap der RKK. helaas de RKK vertegenwoordigt -ook- in dat opzicht Christus niet.
Kortom: De Doop door het watergraf is de breuk met het verleden. Door deze handeling en de handoplegging wordt de mens ŽŽn met Christus en ontvangt hij of zij de kracht van de Heilige Geest om een overwinnend leven te leiden.
De essentie van de Doop door het watergraf kan men dan ook als volgt weergeven, aan het berouwde hart:
Ik belijd Christus als mijn Heiland. Ik heb berouw over mijn verleden en wil de zonde wegdoen en door de kracht van de inwonende Heilige Geest het nieuwe overwinnende leven van Christus leven. Ik wil door de Doop ŽŽn worden met het lichaam van Christus en Zijn gemeente.
Daarom de Doop door onderdompeling volgt na een openbare geloofsbedlijdenis. hebt u weleens een zuigeling een geloofsbelijdenis horen kraaien? Ik denk van niet. Maar de zuigeling opschepen met iets wat in Christus niet te vinden is en door Hem nergens ook als voorbeeld is gesteld, is "sektarisch" binnen de kerkgemeente die deze, onbijbelse ceremonie, onderhoudt, tegen beter weten in. Het ontbreekt zulke geesten aan kennis. Zo`n klein mensenkind kan door zo`n -misleidende-woordelijke toepassing van een naamwoord als Doop, later misvattingen en afstandelijkheid ontwikkelen, dat het vanaf kind-zijn niet in staat is om de volwassendoop te aanvaarden omdat het onjuist en onbetrouwbaar beeld van Christus zal ervaren. Zij of hij is immers als "gedoopt"?
Wel nu, als een Protestantse kerk, naast de zondagheiliging ook nog andere kenmerken van de Moederkerk imiteert of naleeft, dan behoren zij allen tot deze Moederkerk. Dan zie ik dus het feit dat vele kerken Eschatologische blind lijken te zijn.
In dat geval herinner ik mij, tijdens een gesprek met een Trappisten monnik in Roche-fort (Belgi‘) die zei:
Zij die de zondag heiligen en de kinderdoop praktiseren behoren de kerk van Rome toe. Zij die Christus na willen volgen, dienen de volwassendoop te eerbiedigen de Dag des Heren (de zaterdag) te eerbiedigen. Let wel het ging hier om een RK monnik!!! Een wijze les, terwijl ik -toen nog- geen praktiserende Christen was. (1978)
Het ging hier om een familielid van mijn vrouw (uit Limburg). Later kwam ik meer gelijksoortige beweringen binnen de RKK tegen. Onder andere in "Klaar licht" van J.J. Scheffmacher, Priester van de societeit van Jezus/RKK Vlaanderen. Wel oud (1917) maar overduidelijk.
De essentie van het boekje is gebaseerd op de -weder-bekering van Lutheranen tot de RKK. Maar is in zijn tijd, waarvan de strekking tot heden gaat, gericht op de Protestantse gelovige. En, uiteraard en gelukkig, niet het enige geschreven woord door de RKK dat voor Protestantse gelovigen interessant zou zijn en hen de ogen voor deze wereldkerk, eens zou openen, om de waarheid in Christus te kunnen leren onderscheiden van datgene dat door de mengeling van Gods waarheden en leugens van de Draak, aan ons voorgehouden wordt.
REDDING DOOR DE DOOP (RKK Catechismus ontleedt)
1263 Door het doopsel worden alle zonden vergeven, de erfzonde en alle persoonlijke zonden, evenals alle zondestraffen.
Halve waarheden met hele onjuistheden vermengen.
Niemand kan vergeving van zonden krijgen en geheiligd worden door de Heilige Geest, als deze mens zich NIET bewust is van zonden. Alleen de Heilige Geest kan mensen bewust doen worden van zonden (Johannes 16:7-13)
1257 De Heer zelf bevestigt dat het doopsel noodzakelijk is voor het heil ...De kerk kent geen an-
der middel dan het doopsel om de toegang tot de eeuwige gelukzaligheid te verzekeren. Daarom hoedt zij zich ervoor de zending te verwaarlozen die zij van de Heer ontvangen heeft om al wie het
doopsel kan ontvangen te doen Ôherboren worden uit water en geestÕ. God heeft het heil verbonden met bet sacrament van het doopsel ...
Ook hier weer halve waarheden met onwaarheden vermengen.
Kinderen worden in de RKK alswel sommige Protestantse kerken "besprenkeld". Hier in punt 1257wordt -notabene- de Heer Jezus voorgesteld als te "zijn herboren UIT water en Geest". Niet door besprenkeling.
Op een andere plaats aangaande de Doop leert men de RK gelovige dit:
1110
Door deze geest-doop krijgt Johannes' waterdoop een nieuwe betekenis: hij wordt teken van de doop met de Geest voor de toekomstige gelovigen. Daarom zingt de liturgie van het Oosten op de vigiliedag van de verschijning des Heren.
Nogals verwarrend, niet waar. Terwijl mijn met de schijn van heiligheid Christus`doop als door het "watergraf" en "met de Heilige Geest", praktizeert men in werkelijkheid wat anders tegenover de -onwetende- mens en vooral een onschuldig kind. Men "doopt" door besprenkeling en houdt op die wijze, zoals het naar mij schijnt, de "dopeling a.h.w. gevangen binnen de RK muren van haar geloof i.p.v. Christus. Wie is dan de "christus" die anders leert dan dat de Heilige Schrift Žn Jezus ons voorhouden.
1265 Het doopsel zuivert niet enkel van alle zonden, het maakt van de pas gedoopte ook Ôeen nieu-
we scheppingÕ, een aangenomen kind van God die Ôdeel heeft gekregen aan Gods eigen wezenÕ,
lidmaat van Christus en erfgenaam tezamen met Hem, tempel van de heilige Geest.
Kan men een "nieuwe schepping" worden, zonder daadwerkelijke werking van de Heilige Geest en de bewustwording van een noodzakelijke verandering van het hart? Neen. iemand die onwetend Žn onschuldig kan niet ver- of geoordeeld worden. De Doop door onderdompeling is gevolg van kennis aangaande Gods wet en het oordeel dat daaraan hangt. En mens is pas een Tempel van de Heilige Geest indien hij of zij zich bewust is vcan de wetmatigheid van die Heilige Geest en de wil om te groeien. Pas aan de normen van Gods -Geestelijke- wet kan de mens groeien en een Tempel van de Heilige Geest zijn zoals ook, Christus werd.
1267 ...Uit de doopvont wordt het ene Volk van God van het Nieuwe Verbond geboren ...
De tegenstrijdigheid van de RKK en haar Catechismus ten top.
Een mens, als een nieuwe schepping wordt niet in een doopvont geboren, maar door de Heilige Geest (Johannes 3:3-8 ) en de behoefte en noodzaak van de Doop door het watergraf. (2 Kor. 3:18 ) (Openbaring 22:17) (1 Korinti‘rs 12:12,13 en Handelingen 2:41)
De daadwerkelijke Doop zoals Christus die bedoelt en ons daarin voor ging, op grond van dezelfde Hemelse Wet -Geestelijk wel te verstaan- is de enige juiste weg. Handelingen 8:36-38 en Johannes 3:23