Yotam schreef:ik citeer de volgende zin uit art.29: Maar wij bedoelen dat men het lichaam en de gemeenschap van de ware kerk moet onderscheiden van alle sekten, die beweren dat zij de kerk zijn.
waarom leest men de belijdenis niet? het zou een hoop problemen oplossen. u noemt zich gereformeerd? waarom? omdat er achter in uw kerkboek formulieren staan die u niet gelooft?
Ik onderschrijf dat artikel, ik onderschrijf alleen jou uitleg niet. Ik ben het er helemaal mee eens dat we kerkverbanden mogen toetsen aan hun leer en ook aan hun leven. En dan kom je inderdaad sekten tegen. Het probleem is dat jij denk dat er maar 1 waar kerkverband is en daar ga je mee de mist in. Dat is net zo sektarisch als de leer van sommige verbanden die zich kerk noemen en die ik verwerp. Als ik kerkverbanden aan de kenmerken van de valse kerk in dit artikel toets voldoen ze niet aan die kenmerken.
Dat geeft sowieso al aan dat de situatie van toen heel anders is dan nu. Toen had je een paar kerkverbanden en of ze voldeden aan de kenmerken van de ware kerk, of aan die van de valse kerk. Nu heb je er meerdere die voldoen aan de kenmerken van de ware kerk en je hebt ook nog een groep die niet voldoen aan de kenmerken van de valse kerk maar waarbij je op het gebied van kenmerken van de ware kerk vraagtekens kan zetten bij de tucht of de sacramenten.
Daarnaast heeft de gereformeerde kerk sowieso nooit een onfeilbaarheid van eigen confessie geleerd, maar slechts van de Bijbel. Maar goed, de situatie van toen is ook anders dan nu.
Yotam schreef:eens. maar het kerkgeschiedenis lijntje dat ik volg is God's ingrijpen (dat geloof ik, u gelooft dat naar alle waarschijnlijkheid niet). de RKK zette uit en vervolgde, de NHK zette uit en vervolgde, de GKN zette uit en tuchtigde alleen om af te snijden.
God is altijd gericht op eenheid waar mensen Hem dienen... de Reformatie was hard nodig en sommige andere scheuringen ook, maar de verdeeldheid van nu waar meerdere kerkverbanden voldoen aan de kenmerken van artikel 29 is niet Gods werk maar het gevolg van menselijke zonden. Denk bijvoorbeeld aan de NGK en GKV... dan past alleen verootmoediging en geen op de borst kloppen van jezelf (wij zijn het, het door God uitverkoren kerkverband, en buiten ons is er geen heil)
je steld dat: wat Calvijn TOEN geloofde, zou hij NU niet meer geloven. overigens was kerkelijk nederland ongeveer vergelijkbaar met nu alleen kwam men er vroeger wel eerlijk voor uit of ze gereformeerd wilden zijn, en nu NOEMEN veel mensen zich gereformeerd, maar zodra het op de confessie aan komt, dan laten ze de confessie de confessie en verzinnen ze zelf iets leuks.
Ik ben gereformeerd, maar ik ben niet de enige en als GKv'ers zijn we niet de enige gereformeerde kerk en ook niet de enige ware. God verzamelt zijn kerk in alle tijden en op alle plaatsen... niet alleen in de kerkgebouwen van mijn kerkverband. Over menselijk van God denken gesproken...
de kerk moet kerk zijn, anders is ze geen kerk (klinkt dom, hopelijk begrijpt u het). u zegt dat de kerk boven kerkmuren uitstijgt. u gelooft dus ook (min of meer) in een mystieke kerk, onzichtbaar. u spreekt de belijdenis tegen.
Nee hoor, je leest niet goed. Misschien heb je wel een splinter in je oog. Kijk dus uit met wat je over anderen zegt. Ik stel dat de kerk zowel zichtbaar is in plaatselijke gemeenten als onzichtbaar in het feit dat het Lichaam van Christus bestaat uit christenen uit allerlei kerkverbanden. Het mes snijdt aan twee kanten.
u denkt hier een argument te hebben, maar u heeft de synodeuitspraken hierover niet gelezen, u heeft er dus ook geen flauw benul van wat de kerk hier belijd.
ook als u schilder had gelezen, had u deze zin begrepen. u zou eens 'buiten de kerk geen enkele zaligheid'(De reformatie, 16 en 23 okt 1948, 24e jrg. nr3,4,bl22 b.b.(kerkelijk leven). of deel 3, blz. 244 van de trilogie: de kerk (verzamelde werken van KS)).
Wil je die uitspraken dan kort samenvatten voor me? Want artikel 28 lijkt me op dit punt vrij duidelijk. Geen zaligheid buiten de enige ware kerk want een kerk die niet waar is is vals en daar worden volgens artikel 29 geen mensen maar God gediend.
legt u mij dan eens art 27-29 uit. als ik voor elk woord kerk 'onzichtbaar' tussen haakjes zet, dan krijg ik iets dat niet klopt. ik zou graag uw uitlegging van art 27-29 zien, maar dan consequent.
Dat heb ik net gedaan. De kerk is onzichtbaar als kerk van alle tijden en plaatsen en zichtbaar als plaatselijke gemeenten die Hem centraal hebben staan. Artikel 27/28 gaat over het lichaam van Christus buiten welke geen heil is, artikel 29 over kerkverbanden. Lijkt me consequent genoeg. Verder haalde ik het verschil tussen kerkelijk Nederland van toen en nu ook al aan.
ik had het reeds over de ECHTE betekenis van 'onzichtbare kerk' gesproken, u zou het eens moeten opzoeken, of gewoon Calvijn erop naslaan, u leest het in institutie deel 3. calvijn erop naslaan kan geen kwaad voor iemand die zich calvinist en gereformeerd noemt.
Zal ik doen. Maar ik ga het ook vertalen naar deze tijd.... en daarnaast heeft voor een calvinist de Bijbel altijd meer gezag dan menselijke geschriften die naar de gereformeerde leer nooit onfeilbaar zijn. Ik ben in de eerste plaats Christen en dan pas calvinist.
u stelt nu een uitzonderingsgeval. de immigranten kerk die dan word opgericht moet dan contact zoeken met de ware kerk aldaar, zij moet onderzoeken welke de ware kerk is en zich daarmee verenigen. daar zijn voorbeelden van zoals het in Canada en Z-afrika is gegaan. absoluut geen probleem.
En als men dat nou niet doet? Welke van de twee is dan de enige ware kerk? 't Moet toch wel 1 kerkverband zijn he...
we leven nu in de NT bedeling met een kerkorde en een belijdenis. in het OT is Israel het instituut, maar dat is niet te vergelijken met nu omdat nu kerk en staat gescheiden zijn.
Dus? Ik mag niet van Calvijn zeggen dat wat toen gold nu niet helemaal meer zo werkt omdat dingen veranderd zijn, maar jij mag het wel over de Bijbel zeggen?
in uw redenering is de kerk dus geen kerk. terwijl ik gesteld had (ik herhaal het voor de 2e keer!):c. ik zal de in dit art. gebruikte naam (bv. KERK.) ALLEEN en UITSLUITEND gebruiken voor wat de Schrift mij als zodanig aandient;
Dat is juist wel de Kerk... zoals de Bijbel het bedoeld en niet wat mensen er van gemaakt hebben... een specifiek kerkverband.
erken je hiermee dat je wat betreft de KERK, de confessie NIET volgt?
Dat ligt aan de interpretatie, de confessie is op meerdere manieren uit te leggen, dat merk je hier wel weer. Persoonlijk geloof ik niet dat bijv. Calvijn als hij nu een kijkje kwam nemen in Nederland 1 kerkverband zou aanwijzen en zeggen: Kijk, zij zijn het, de enige ware kerk!
God geeft geen 20 kerkverbanden mandaat. God geeft zijn mandaat aan 1 kerkverband omdat dat kerkverband KERK is. als de bruid en hoer word, dan geeft de HERE haar de scheidbrief.
Helaas is het wat dat betreft net zo als met huwelijken in deze tijd. Er hebben genoeg scheidingen plaatsgevonden waar geen sprake was van overspel.
eens, maar ik leg dat anders uit dan jij.
Precies. Het is maar hoe je het uitlegt. Maar jou uitleg als de juiste verheffen en dan van de ander zeggen: die zijn dus niet gereformeerd en volgen de confessie niet, dat zijn drogredenen. En het is allemaal zo heerlijk theoretisch. Ik ga liever praktisch wat doen dan me jaren in de gereformeerde geschiedenis verdiepen... het gaat om Christus volgen, niet mensen.