Thuisblijfmoeder of werkende moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 aug 2007 12:57

Evelien schreef:
pol schreef:Het is ook bijna geen doen op 1 salaris, daarom vraag ik me altijd af hoe sommige mensen dat doen die wel 6 of meer kinderen hebben!

mijn ouders deden het ook van 1 loon. Mijn moeder is nog steeds creatief met naaien (kleding, gordijnen en zelfs dekbedhoezen). Mijn vader maakte en vermaakte ook veel dingen in huis. Zo timmerde hij een tussen wand op zolder zodat je twee slaapkamers had. De kelder en de bijkeuken hebben ze samen met de buren gemaakt.

Als je veel zelf kunt doen bespaar je een heleboel! En het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Wij hadden ook geen auto, deden alles op de fiets of gingen met de trein (hadden gezins ov).
De vraag van pol lag ook op het puntje van mijn tong :wink: en bedankt he :mrgreen:
Mijn tante en oom hebben 4 kinderen, 1tje op de middelbare school en 3 op de basisschool. Ze erkennen dat het heel duur is, soms kunnen ze amper rondkomen maar zoals ze zelf zeggen: "Al het goede komt van boven."
Ik wil het heel graag geloven hoor, maar persoonlijk heb ik af en toe zoiets van: Je moet het wel financieel aankunnen, geestelijk ook natuurlijk. (mijn tante heeft vaak last van migraine) Tegenwoordig zijn er genoeg middelen om veilig het bed te delen om zomaar te zeggen. Ik ben op dat gebied wat minder Gristelijk ( :mrgreen: ) maar ik kan het niet aanzien als ik mijn toekomstige kinderen geen opleiding kan bieden......
Misschien stoot ik hiermee sommige mensen tegen het hoofd, mijn excuses voor dat...... :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 aug 2007 15:23

kwebbel schreef:
Evelien schreef:
pol schreef:Het is ook bijna geen doen op 1 salaris, daarom vraag ik me altijd af hoe sommige mensen dat doen die wel 6 of meer kinderen hebben!

mijn ouders deden het ook van 1 loon. Mijn moeder is nog steeds creatief met naaien (kleding, gordijnen en zelfs dekbedhoezen). Mijn vader maakte en vermaakte ook veel dingen in huis. Zo timmerde hij een tussen wand op zolder zodat je twee slaapkamers had. De kelder en de bijkeuken hebben ze samen met de buren gemaakt.

Als je veel zelf kunt doen bespaar je een heleboel! En het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Wij hadden ook geen auto, deden alles op de fiets of gingen met de trein (hadden gezins ov).
De vraag van pol lag ook op het puntje van mijn tong :wink: en bedankt he :mrgreen:
Mijn tante en oom hebben 4 kinderen, 1tje op de middelbare school en 3 op de basisschool. Ze erkennen dat het heel duur is, soms kunnen ze amper rondkomen maar zoals ze zelf zeggen: "Al het goede komt van boven."
Ik wil het heel graag geloven hoor, maar persoonlijk heb ik af en toe zoiets van: Je moet het wel financieel aankunnen, geestelijk ook natuurlijk. (mijn tante heeft vaak last van migraine) Tegenwoordig zijn er genoeg middelen om veilig het bed te delen om zomaar te zeggen. Ik ben op dat gebied wat minder Gristelijk ( :mrgreen: ) maar ik kan het niet aanzien als ik mijn toekomstige kinderen geen opleiding kan bieden......
Misschien stoot ik hiermee sommige mensen tegen het hoofd, mijn excuses voor dat...... :)

Wij thuis hebben allemaal een goede opleiding kunnen volgen.
Mijn ouders hebben 7 kinderen op de wereld gebracht.
Wij kregen geen spiksplinternieuwe fietsen/kleding of iets dergelijks.

En misschien scheelt het ook mijn moeder werkte op haar 14e al. Dus ze had veel gespaard (zelf trouwjurk gemaakt). Want voor je gaat trouwen is het wel belangrijk om geld te hebben.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 23 aug 2007 15:40

Ik ben een werkende moeder.
Al vanaf de geboorte van mijn zoontje (nu zes jaar geleden) ben ik twee dagen blijven werken.
Waarom? Gewoon omdat ik niet elke dag thuis kan zijn. Ik ben absoluut niet huishoudelijk aangelegd en het alleen maar thuiszitten bevalt me niet.
In de maanden van zwangerschapsverlof heb ik me echt alleen gevoeld. Je bent alleen thuis, hebt geen contact meer met collega's, ik heb me alleen maar verveeld, nee hoor, dat is voor mij niet weggelegd.
Ik heb er ook een hekel aan als mensen alleen maar over kinderen kunnen praten en maatschappelijk gezien helemaal niet meer mee doen. Ik zou dat gewoon niet willen.
Het gezin lijdt er niet onder, dus ga ik er gewoon mee door. Mijn zoontje heb ik al die jaren gewoon bij mijn moeder gebracht, dus geen creche of dagopvang of zoiets, want daar hou ik niet van.
Gaat mijn gezin er onder lijden dan kan er altijd nog gestopt worden met werken, maar 2 dagen vind ik net goed zo.
Je bent er dan voor je kind een paar dagen en hebt zelf zo ook eens wat anders, want ik wil niet in de 'sleur' van het huishouden vallen. (Het is gewoon netjes hier hoor, en de was en strijk worden met bepaalde regelmaat gedaan, maar dag in dag uit huishouden...mij niet gezien :roll:)

Ik heb overigens respect voor de moeders die wel de hele week thuis zitten hoor, ik zou het niet kunnen. Maar zoals ik hier boven al zei, het lijkt me dat je wereldje zo ontzettend klein wordt daar van, en ik persoonlijk kan daar niet goed tegen :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 aug 2007 16:08

Tja, dat lijkt me wel handig, je kind naar je moeder. Maar....dan moet je wel een moeder hebben die fulltime moeder was en is. Want die heb ik dus niet. Mijn moeder is nog jong, en werkt de komende 20 jaar nog wel, nu 4 dagen per week. Dus oppassen is onmogelijk.
Mijn schoonmoeder heeft gezegd: of ik pas op alle kleinkinderen of op geen 1, en dat laatste werd het, omdat het onmogelijk is op de 11 kids die er nu al zijn (12 en 13 zijn onderweg) te passen.
En ik wil geen creche op BSO voor mijn kind. Dan heb ik een probleem. Want ik wil ook werken.
Naja, als het zover is zien we dat dan wel weer. Ik denk dat ik toch eerder mijzelf op zou offeren, en dan maar niet gaan werken, al denk ik dat ik er niets aan zou vinden.
Maar als je een moeder hebt die op kunt passen, dat lijkt me de ideale situatie. Gelukkig heb ik ook nog een schoonzus met 4 kindjes, die alleen de avonden werkt, kijk ik haar maar eens lief aan ;)
Maargoed, wij kunnen ons huis wel gewoon op 1 loon betalen, dus het is voor ons ook niet perse nodig om samen te werken. En idd Evelien, zonder splinternieuwe fiets kan het ook prima.
Toen ik en mijn zus klein waren, kregen we ook genaaide kleertjes,en geen nieuw speelgoed, maar we hadden het prima en zagen er ook prima uit. Dus het kan gewoon wel :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 23 aug 2007 16:30

Voor mij is het ook wel een bewuste keuze om oma niet als vaste oppas in te schakelen. Ik heb liever dat ze gewoon helemaal 'oma' kan zijn, waar mijn kind(eren) straks naartoe kan/kunnen voor logeerpartijtjes enzo, en niet dat ze ook echt opvoeder is.
Verder ben ik ook echt niet van plan helemaal 'thuis' te zitten, al zou ik me geloof ik best weten te vermaken. Als alles na de bevalling weer een beetje op de rails is wil ik me gaan orienteren op vrijwilligerswerk, om zo toch nog iets buitenshuis te doen en mijn bijdrage aan de maatschappij te kunnen leveren. Voorwaarde is wel dat het goed te combineren is met een kind, ik ben niet van plan mijn kind hele dagen weg te brengen.
En wat betreft het financiele: we zullen echt niet meer kunnen doen wat we nu allemaal doen, maar zoals Evelien al schreef, met een beetje creativiteit is er veel mogelijk!!! (En ook ik heb een heel mooi voorbeeld aan mijn eigen ouders daarin :D )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 aug 2007 16:39

Over die opleiding: Ik heb mijn studie helemaal zelf betaald (met behulp van de overheid natuurlijk) en heb de eerste drie jaar (de helft) daarom nog bij mijn ouders gewoond. Maar dat kan dus prima. Een beetje lenen is niet heel erg. Als je van huis uit gewend bent om goed met geld om te gaan, kan je dat als student ook. Ik denk dat de middelbare school het duurste is of bedoel je dat dan met een opleiding?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 23 aug 2007 21:42

Ben het helemaal met Lalage eens.

Het lijkt wel of sommige studenten alleen maar aan het feesten zijn ipv studeren en werken om de studie te bekostigen. Als je dan nog van je ouders verwacht dat hun je studie betalen word het voor ouders wel een hele dure opvoeding.

Vanaf het moment dat we niet meer naar school gingen of wilden moesten we ons eigen zien te bedruipen. Zeker na ons 18e kregen we niets meer. Je moet zelf maar leren om voor jezelf te zorgen. Dat breng ik straks mijn kinderen ook weer bij.

Ik heb overigens respect voor de moeders die wel de hele week thuis zitten hoor, ik zou het niet kunnen. Maar zoals ik hier boven al zei, het lijkt me dat je wereldje zo ontzettend klein wordt daar van, en ik persoonlijk kan daar niet goed tegen

Af en toe vind ik het ook helemaal niet leuk om altijd thuis te zijn en met het huishouden bezig te zijn. Er komt geen eind aan en ik betrap mezelf er wel op dat ik eigenlijk te weinig tijd heb op met mijn kinderen te spelen. Altijd maar dat gevoel te moeten opruimen, wassen enz. Soms lijkt het ook wel dat de omgeving me dat een beetje oplegt. Maak ik met iemand een praatje roepen ze meteen dat ze dat en dat al gedaan hebben en nog zoveel moeten doen. Dan denk ik: werkte ik ook maar op kantoor of weet ik veel wat, heb je ook nog es wat anders te bepraten.
ja, dat is mijn mening dan he.....

sela

Berichtdoor sela » 23 aug 2007 23:44

Ansje schreef:Ik ben een werkende moeder.
[...]

Ik heb overigens respect voor de moeders die wel de hele week thuis zitten hoor, ik zou het niet kunnen. Maar zoals ik hier boven al zei, het lijkt me dat je wereldje zo ontzettend klein wordt daar van, en ik persoonlijk kan daar niet goed tegen :wink:

:P ik heb ook respect voor zulke moeders.. het is een talent dat niet iedereen heeft..

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 24 aug 2007 06:05

sela schreef:
Ansje schreef:Ik ben een werkende moeder.
[...]

:P ik heb ook respect voor zulke moeders.. het is een talent dat niet iedereen heeft..

Maar ik heb ook respect voor moeders die naast hun huishouden nog een drukke baan hebben, ik zou dat geloof ik niet redden

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 04 sep 2007 15:24

Goed te lezen dat ik niet de enige werkende moeder ben. Ik werk 4 dagen, mijn man ook. Mijn zoon gaat 3 dagen naar de oppas. Voor prive-zaken gaat hij hooguit 2 keer per jaar naar een oppas (familie) en dat is veel minder dan wat ik om me heen hoor.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 sep 2007 13:21

Wat ik me nou afvraag: wat is er mis met een creche/kinderdagverblijf/buitenschoolse opvang?

Ik snap best wel dat mensen hun kind daar liever niet elke dag brengen, maar een paar dagen kan toch geen kwaad?!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 11 sep 2007 13:50

Galateia schreef:Wat ik me nou afvraag: wat is er mis met een creche/kinderdagverblijf/buitenschoolse opvang?

Ik snap best wel dat mensen hun kind daar liever niet elke dag brengen, maar een paar dagen kan toch geen kwaad?!

In principe is het (imho) niet verkeerd om je kind voor een dag, of een paar dagen in de week naar de creche/kinderdagverblijf/buitenschoolse opvang te brengen. Het punt is echter wel, dat het jóuw kinderen zijn, en jíj er ook verantwoordelijk voor bent. Jíj hebt er voor gekozen om kinderen te krijgen, dus is het dan fair om vervolgens je eigen leven verder te willen leiden en geen dingen op te geven om voor je kind te zorgen..? Bovendien vind ik dat ouders hun kinderen op horen te voeden; ik vind het niet oké wanneer een kind de helft van de tijd (slapen niet meegerekend) bij de opvang zit.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 sep 2007 13:58

Hippieblijhoofd schreef:
Galateia schreef:Wat ik me nou afvraag: wat is er mis met een creche/kinderdagverblijf/buitenschoolse opvang?

In principe is het (imho) niet verkeerd om je kind voor een dag, of een paar dagen in de week naar de creche/kinderdagverblijf/buitenschoolse opvang te brengen. Het punt is echter wel, dat het jóuw kinderen zijn, en jíj er ook verantwoordelijk voor bent. Jíj hebt er voor gekozen om kinderen te krijgen, dus is het dan fair om vervolgens je eigen leven verder te willen leiden en geen dingen op te geven om voor je kind te zorgen..? Bovendien vind ik dat ouders hun kinderen op horen te voeden; ik vind het niet oké wanneer een kind de helft van de tijd (slapen niet meegerekend) bij de opvang zit.

Eensch!

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 11 sep 2007 14:03

Mijn zoon zit drie dagen op de creche, in totaal 27 uur. Hij is per dag 12 uur op, dat is 84 uur per week. Natuurlijk zijn er feestdagen en vakantiedagen en dan hij gaat hij niet. Dus als we daar voor corrigeren zit hij ongeveer een kwart van zijn tijd op de creche. En een commentaar dat mensen daarop hebben!

Bovendien vind ik dat ouders hun kinderen op horen te voeden; ik vind het niet oké wanneer een kind de helft van de tijd (slapen niet meegerekend) bij de opvang zit.

Is dus geen sprake van en bij de meeste mensen niet hoor.

Jíj hebt er voor gekozen om kinderen te krijgen, dus is het dan fair om vervolgens je eigen leven verder te willen leiden en geen dingen op te geven om voor je kind te zorgen..?

Ik geef er een heleboel voor op, hoor. Ik werk minder, ik sport minder, ik zie mijn vrienden minder, ik heb minder geld, ik kan minder ver op vakantie, ik ben van 's ochtends voreg tot 's avonds aan het rennen en ik incasseer bovendien nog heel wat gezeur over mijn keuzes hierin.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 sep 2007 15:16

Afgelopen zaterdag hadden we het op mijn vrijgezellenfeest over of je kinderen wilt. Ik zei toen dat het me super lijkt, maar dat ik dan mijn hele werk op moet geven, aangezien ik mijn kind(eren) niet naar een creche wil brengen, en mijn (schoon) moeder niet op wil/kan passen.
Toen zei mijn schoonzus: He hallo, je hebt toch ook nog een schoonzus die wel op wil passen!'

Jippie :) Wordt het toch allemaal wat makkelijker, al die keuzes enzo (als je al over keuzes kunt spreken, maar das n ander onderwerp)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”