Collateral schreef:Ik heb ook nog gevraagd hoe jij erover denkt: Vind jij het geen onderdeel van Gods eer?
Ik weet niet of je kan zeggen of alomtegenwoordigheid gekoppeld is aan de schepping.
Ja, alleen hebben ze vast geen betekenis. Betekenis volgt pas wanneer er wordt geïnterpreteerd, en interpretatie is allesbehalve vast.
Daarbij geldt dat woorden altijd gebaseerd zijn op ervaring. Zonder ervaring heb jij geen idee van de betekenis van welk woord dan ook. Aangezien boeken zijn opgebouwd uit woorden, zijn ze dus opgebouwd uit 'tweedehands' stukjes ervaring. Het is nooit zo levend als echte ervaring. Maar als het jou een ervaring van zekerheid oplevert, dan is dat zeker mooi. Hoewel nog altijd slechts een ervaring.
Volgens mij moeten evaringen ook geïnterpreteerd worden.
Onzin! Je beweert gewoon het tegenovergestelde van wat ik zeg, zonder onderbouwing. Zo heeft discussiëren geen zin.
Nog één keer, voor de duidelijkheid: als ik twee Bijbelteksten vergelijk, van welke auteurs dan ook, dan laat ik vantevoren in het midden of ze elkaar al dan niet tegenspreken. Pas als de twee teksten twee tegenstrijdige dingen beweren constateer ik dat er sprake is van tegenstrijdigheid.
Als je dit nog een keer domweg tegenspreekt, dan stop ik wat dit punt betreft met de discussie en mag je wat mij betreft geloven dat ik aanneem dat de Bijbel door twee apen is geschreven, die allebei hun stinkende best deden om het zo tegenstrijdig mogelijk te maken. Ikzelf neem in ieder geval aan dat ik dan geen enkele reden meer zie om hierover verder te discussiëren.
We hebben het hier niet over de onfeilbaarheid van de bijbel, we hebben het hier over het verschil tussen Marcus en Mattheüs ten aanzien van de sandaal en sok. Beide willen we daar een verklaring voor geven. Ik gebruik een aanname als afgeleide van de onfeilbaarheid. Jij hanteert ook een aanname ten aanzien van de sandaal en stok(ik heb nooit beweert dat jouw aanname vast staat). Wat ik wel beweer is dat je er eerst vanuit gaat dat het verschil tussen Marcus en Mattheüs tegenstrijdig, TOTDAT er een goede verklaring wordt gegeven. 'Totdat' impliceert dat je aanname niet vast staat. Die aanname deel ik niet en ik vind jullie aanname ook niet common sense.
Fout (zoals hierboven al gezegd). Jij doet een niet-wetenschappelijke aanname wat betreft de onfeilbaarheid van de Bijbel, terwijl wij geen vooronderstelling daarover koesteren.
Het gaat in deze discussie niet over de onfeilbaarheid van de bijbel. Het is wel een aanname die ik hanteer. In deze discussie gaat het over hoe je het verschil verklaard tussen Marcus en Mattheüs. Ik heb daar een aanname (die afgeleid is van de onfeilbaarheid) voor en Cicero en jij hebben daar een aanname voor (zie boven).
Het klinkt simpel, maar ongemerkt vertrouw je op veel meer dingen. Een greep:
* je eigen autonomie - 'Ik doe dat ...';
* je veronderstelling dat we 'ergens' ons vertrouwen op moeten stellen;
* jouw subjectieve beeld van Jezus en begrippen als 'de weg', 'de waarheid' en 'het leven'.
Er zit dus heel veel 'ik' in dat vertrouwen, ongemerkt. Ik houd je niet tegen, maar vind het wel een wankele basis.
Dan vertrouw ik toch op meer dingen. Ik wil mijn vertrouwen wel op de God van de bijbel stellen.