Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 10 sep 2007 08:21

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 sep 2007 09:32

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Die verantwoordelijkheid wordt nogal selectief toegepast, als je het mij vraagt. Ik stond op zaterdag 1 september temidden van het resultaat van het niet willen dragen van verantwoordelijkheid. De foto is te gruwelijk om hier te plaatsen (ik stuur hem desgewenst per PB door).
Is het dan niet beter om onze verantwoordelijkheid ook uit te breiden tot ook gebieden/gevallen ipv. ook in Israel en de Palestijnse gebieden de verantwoordelijkheid niet te nemen?

Dat zou heel schitterend zijn.
Israel laat mij ook niet onverschillig, maar ik vind de in mijn optiek erg overdreven overfocussing op Israel nogal stuitend. Er zijn conflicten op deze planeet waar per dag meer doden vallen dan er in een jaar in Israel of omgeving om het leven komen, maar daar hoor je hier niemand over.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 sep 2007 09:34

Neonazí's in Israël
Door Sander van Hoorn

Tel Aviv, 10 september - Het begon een jaar geleden met hakenkruizen op een synagoge in een voorstad van Tel Aviv. Gisteren verscheen een groepje neonazi’s voor de rechter. Neonazi’s in Israël? Ja. En het waren geen Israëlische Arabieren of buitenlanders.

Ze zouden nog wel meer op hun kerfstok hebben. Homo’s werden te grazen genomen, maar ook gastarbeiders en orthodoxe joden. Dat alles werd vol trots vastgelegd op video en gedeeld met gelijkgestemden in het buitenland.

De ophef zit hem niet eens zozeer in het feit dat zo'n groep actief is in Israël, maar dat hij bestaat uit joden. Alhoewel: dat is een definitiekwestie. En daar gaat de discussie nu over.

Het groepje bestaat bijna volledig uit immigranten uit Rusland. Ze zijn naar Israël geëmigreerd onder de wet op terugkeer. Die zegt dat als één van je grootouders jood was, jij het recht hebt om Israëlisch staatsburger te worden en je hier te vestigen. Soms hebben de mensen in kwestie weinig meer met het jodendom. Enkelen zijn bekeerd tot het christendom of geloven überhaupt nergens meer in.

Dit groepje had dus weinig op met joden. Een krant citeert uit het politierapport waarin een e-mailwisseling opgenomen is. Eén van de bendeleden schrijft: "Ik wil geen kinderen. Mijn opa is half joods, dus dit stuk vuil (zijn eventuele kind – SvH) zal geen voorvaderen hebben met ook maar een greintje joods bloed".

Premier Olmert is teleurgesteld: kennelijk is Israël niet in staat geweest deze kinderen goed op te voeden. De Nationale Unie gaat wat verder. Zij willen terug naar de klassieke definitie van een jood: alleen mensen wier moeder joods is, zouden het recht moeten hebben om zich hier te vestigen. En de Arabische partijen vragen zich af waarom dit soort mensen het recht heeft zich hier te vestigen terwijl Arabieren die in Israël zijn geboren als tweederangs burgers behandeld worden.

Hier krijgt de discussie trouwens ook een voor Nederland herkenbaar trekje. Want wat doe je met dit soort jongeren als blijkt dat ze een tweede-generatie immigrant zijn... dat ze dus in Israël geboren zijn? Het debat is vooralsnog te verhit om aan die nuance toe te komen.

bron: www.nos.nl

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 10 sep 2007 10:54

Optimatus schreef:
Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Die verantwoordelijkheid wordt nogal selectief toegepast, als je het mij vraagt. Ik stond op zaterdag 1 september temidden van het resultaat van het niet willen dragen van verantwoordelijkheid. De foto is te gruwelijk om hier te plaatsen (ik stuur hem desgewenst per PB door).
Is het dan niet beter om onze verantwoordelijkheid ook uit te breiden tot ook gebieden/gevallen ipv. ook in Israel en de Palestijnse gebieden de verantwoordelijkheid niet te nemen?

Dat zou heel schitterend zijn.
Israel laat mij ook niet onverschillig, maar ik vind de in mijn optiek erg overdreven overfocussing op Israel nogal stuitend. Er zijn conflicten op deze planeet waar per dag meer doden vallen dan er in een jaar in Israel of omgeving om het leven komen, maar daar hoor je hier niemand over.

Tja, dat er zo overgefocust wordt, is m.i. heel begrijpelijk:
1. Israël is toch het volk van God.
2. Israël is een Westers land temidden van een Oosterse cultuur.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 10 sep 2007 11:54

Machiavelli schreef:Israel laat mij ook niet onverschillig, maar ik vind de in mijn optiek erg overdreven overfocussing op Israel nogal stuitend. Er zijn conflicten op deze planeet waar per dag meer doden vallen dan er in een jaar in Israel of omgeving om het leven komen, maar daar hoor je hier niemand over.
Enerzijds zijn het de media die hierin nogal eens voorop lopen, anderzijds is en blijft Jeruzalem natuurlijk wel het brandpunt van de wereld.
Daarnaast hebben we het profetisch woord dat zeer vast is. Dit profetisch woord zegt ons:
2 Ziet, Ik zal Jeruzalem stellen tot een drinkschaal der zwijmeling allen volken rondom; ja, ook zal zij zijn over Juda, in de belegering tegen Jeruzalem.
3 En het zal te dien dage geschieden, dat Ik Jeruzalem stellen zal tot een lastigen steen allen volken; allen, die zich daarmede beladen, zullen gewisselijk doorsneden worden; en al de volken der aarde zullen zich tegen haar verzamelen.
(Zach. 12:2-3)
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 sep 2007 12:22

En wie zegt dat deze profetie niet ergens anders op sloeg?

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 10 sep 2007 13:14

Archeologen hebben een tunnel ontdekt die in het beruchte jaar 70 AD is gebruikt voor afwatering en als vluchtroute voor de romeinen.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6986869.stm

De tunnel leidt van de verwoeste 2e tempel naar waarschijnlijk de Kidron rivier.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 10 sep 2007 13:43

goshen schreef:Archeologen hebben een tunnel ontdekt die in het beruchte jaar 70 AD is gebruikt voor afwatering en als vluchtroute voor de romeinen.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6986869.stm

De tunnel leidt van de verwoeste 2e tempel naar waarschijnlijk de Kidron rivier.

Zie ook een video via nu.nl
http://www1.nu.tv/home/video/show/5688
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 10 sep 2007 14:09

Optimatus schreef:En wie zegt dat deze profetie niet ergens anders op sloeg?

'k Zou willen vragen: kom eens met een suggestie
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 sep 2007 16:44

Belangrijk is om te weten wanneer de profetie is geuit. Wanneer was dat (jaartal bij benadering)?

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 11 sep 2007 07:17

Optimatus schreef:Belangrijk is om te weten wanneer de profetie is geuit. Wanneer was dat (jaartal bij benadering)?

Zach. was profeet na de terugkeer uit Babel van de eerste groep ballingen zo'n halve eeuw voor het begin van de christelijke jaartelling.

Overigens: Jij komt met de opmerking dat deze profetie op iets anders kan slaan dan ik beweer. Dan vraag ik je een suggestie te doen, en dan weet je het kennelijk niet en ga je mij de vragen stellen. Een vreemde manier van discussieren lijkt me. :roll:

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 11 sep 2007 07:20

At least 66 Israel Defense Forces soldiers were wounded in the early hours of Tuesday morning when a Qassam rocket fired from the Gaza Strip struck an IDF basic training base near Kibbutz Zikkim, about 1 kilometer inside Israeli territory.

While the rocket hit an empty tent used only in the daytime for administrative purposes, many soldiers were hit by shrapnel while sleeping in adjacent tents.

A warning alarm did sound moments before the rocket hit the tent, however many of the soldiers were sleeping and did not reach a bomb shelter in time.

Many of the troops were lightly injured, suffering from minor injuries or shock.

In the wake of the attack, at least 24 Magen David Adom ambulances rushed to the base in the northern Negev.

Preliminary reports indicate that Tuesday's early morning attack would mark the largest number of injuries sustained in a single Qassam attack against Israel. The Islamic Jihad and the Popular Resistance Committees claimed responsibility for the attack.
bron: Haaretz.com

Lijkt me niet echt een slimme actie

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 sep 2007 08:45

dalethvav schreef:
Optimatus schreef:Belangrijk is om te weten wanneer de profetie is geuit. Wanneer was dat (jaartal bij benadering)?

Zach. was profeet na de terugkeer uit Babel van de eerste groep ballingen zo'n halve eeuw voor het begin van de christelijke jaartelling.

Overigens: Jij komt met de opmerking dat deze profetie op iets anders kan slaan dan ik beweer. Dan vraag ik je een suggestie te doen, en dan weet je het kennelijk niet en ga je mij de vragen stellen. Een vreemde manier van discussieren lijkt me. :roll:

Ik was even benieuwd wat je er zelf van zou bakken. Weinig dus, want Zacharia leefde kort na het einde van de Babylonische Ballingschap ten tijde van de regeringstijd van de Perzische koning Darius I (520 v. Chr). Er wordt gesproken over de "laatste dagen" zonder dat er een definitie aan gegeven wordt. Het zou kunnen slaan op de opkomst van de Hasmoneeën (beschreven in de boeken der Makkabeeën). Het zou ook kunnen slaan op de veldtochten van de Ptolemeïsche farao's, de Seleuciden, de Romeinen, de Oost-Romeinen (Byzantijnen dus), de Arabieren, de kruisvaarders, de Mamelukken, de Osmanen of de Britse koloniale overheersers.

Jeruzalem is altijd een omstreden stad geweest, vanwege de ligging. Het is een strategisch gelegen stad en Israel ligt ook op een zeer strategisch punt.

Dus het huidige conflict is niet nieuw (Prediker had weer gelijk: er is niets nieuws onder de zon).

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 11 sep 2007 09:23

Optimatus schreef:Ik was even benieuwd wat je er zelf van zou bakken. Weinig dus, want Zacharia leefde kort na het einde van de Babylonische Ballingschap ten tijde van de regeringstijd van de Perzische koning Darius I (520 v. Chr). Er wordt gesproken over de "laatste dagen" zonder dat er een definitie aan gegeven wordt. Het zou kunnen slaan op de opkomst van de Hasmoneeën (beschreven in de boeken der Makkabeeën). Het zou ook kunnen slaan op de veldtochten van de Ptolemeïsche farao's, de Seleuciden, de Romeinen, de Oost-Romeinen (Byzantijnen dus), de Arabieren, de kruisvaarders, de Mamelukken, de Osmanen of de Britse koloniale overheersers.

Nou, nou, je bent in dit geval wel erg voorbarig met je conclusies geloof ik. Je vroeg om een jaartal, je kreeg het ook, zonder dat ik er een verdere uitleg aan gaf. Dat was ook niet nodig, jij vroeg het om daarmee een mogelijk andere uitleg aan de tekst te geven.
Terecht leg je overigens het verband met "laatste dagen" (of, ook wel op andere plaatsen: "laatste der dagen"). Nu is het een goede regel binnen de exegese om, wanneer er sprake is van een staande uitdrukking c.q. terminus technicus, en dat is het geval met de regelmatig voorkomende uitdrukking "laatste dagen" of "laatste der dagen" te onderzoeken wat het onderlinge verband is binnen de contexten waarin die term gebruikt wordt. Nagenoeg alle exegeten zijn het erover eens dat met deze term in ieder geval de (een) periode na Pinksteren bedoeld wordt. Verschil van mening is er wel over welke periode na Pinksteren.
Als je echter de profetie wat verder doorlees dan het gedeelte wat ik citeer, wordt er regelmatig gesproken over "te dien dage". En dan volgen er een aantal profetieen die nog niet in vervulling zijn gegaan.
Dat er bij de term "laatste dagen" of "laatste der dagen" regelmatig sprake is van profetieen die nog niet in vervulling zijn gegaan, ga ik mee met die uitleggers die de "laatste dagen" duiden als de periode vlak voor de wederekomst van Jezus, en niet met die uitleggers die de "laatste dagen uitleggen als de periode vanaf Pinksteren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 sep 2007 15:01

dalethvav schreef:Nou, nou, je bent in dit geval wel erg voorbarig met je conclusies geloof ik. Je vroeg om een jaartal, je kreeg het ook, zonder dat ik er een verdere uitleg aan gaf. Dat was ook niet nodig, jij vroeg het om daarmee een mogelijk andere uitleg aan de tekst te geven.

Ik had op dat moment even niet de tijd om zelf op onderzoek uit te gaan, vandaar. Toen ik daar vanmorgen wel tijd voor had, zag ik dat je er ongeveer vier en een halve eeuw naast zat qua tijdsduiding.

Na Pinksteren hebben nog diverse belegeringen van Jeruzalem plaatsgevonden, naar ik meen, te beginnen met Titus (die de oproerige Joden weer in het gareel placht te brengen). Is dat de belegering van Jeruzalem? Saladin en de kruisvaarders? De Britten in de Eerste Wereldoorlog?

Feit is dat profetieën nogal eens meerduidig zijn uit te leggen. Daarom alleen al moet je er voorzichtig mee zijn. Als ik profeteer dat er binnen 100 jaar een groot land ten onder zal gaan, dan kan elke exegeet er iets van maken (ik citeer nu even het orakel van Delfi).

Terug naar “Archief”