reform schreef:Collateral schreef:Juist doordat ik het vooraf 'open' laat kan ik, door voort te bouwen op onderliggende aannamen, dingen concluderen
Welke onderliggende aannamen?
Te veel om op te noemen. Aannamen omtrent de betekenis van de woorden die gebruikt worden, bijvoorbeeld.
Cicero gebruikt inderdaad inductie, een principe waar de hele wetenschap op is gebaseerd. Het mag dan in zichzelf onvolledig zijn, maar dat is wetenschap nu eenmaal. Jij daarentegen gaat zwaar onwetenschappelijk te werk en probeert dat uit alle macht wetenschappelijk te laten lijken. Het heeft er alleen erg weinig mee te maken, helaas.
Is inductie beter dan 'onvolledige' deductie? Waar baseer je dat op?
Hoe 'goed' inductie is mag je zelf beoordelen: het is zo goed als jouw vertrouwen op het opkomen van de zon morgen. Dat is namelijk een vertrouwen gebaseerd op inductie. Jouw redenering (die je nu 'onvolledige deductie' noemt dus) verhoudt zich tot deductie zoals '3+2=7' zich verhoudt tot een correcte rekensom. Hoeveel beter inductie is dan jouw verkrachte deductie mag je wat mij betreft zelf bepalen, maar het is een feit dat jouw redenering niets waard is als deductie. Sterker nog: het is gewoonweg geen (geldige) deductie.
Je draait er weer fijn omheen. Ook dit doet er totaal niet toe. Mijn definitie van God is dat die alomtegenwoordig is. Nee, dat heb ik niet specifiek uit de Bijbel, maar het is een punt waarop ik, naar ik aanneem, overeenstem met jou, en wat we dus als gemene deler kunnen beschouwen. Erg flauw dat je dat kennelijk niet inziet, en met name dat je vlucht in zaken die er niet toe doen. Zeg dan gewoon dat je het niet weet.
Natuurlijk doet dit er wel toe.
Het doet er geen snars toe. Al zou ik het gewoon blind aannemen (jij zou daar toch begrip voor moeten hebben), als we wat betreft Gods alomtegenwoordigheid op één lijn zitten, dan zitten we daarover op één lijn. En dan kunnen we dat punt gebruiken als gemene deler in onze discussie. Maar omdat je geen antwoord hebt ga je mij aanvallen op een punt waar je nota bene zelf in gelooft. Maar goed, laat ik uitleggen waarom (volgende quote).
Waar haal je dat dan vandaan dat God alomtegenwoordig is? Als ik de bijbel niet had, had ik serieus niet geweten dat God alomtegenwoordig is.
Dan heb ik met je te doen. In diezelfde Bijbel lees ik dit:
'De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk.' (Psalmen 19:2.) Aangezien Gods alomtegenwoordigheid deel uitmaakt van Zijn eer, vind ik het jammer dat je dat pas 'weet' na het in een boek gelezen - gelézen nota bene, tweedehands kennis! - te hebben.
Die tekst verwoordt ook, op poëtische wijze, hoe ik God zie: als het bewustzijn dat alle waarneembare zaken tevoorschijn tovert en waarneemt in Zichzelf. Aangezien alles zich in Hem afspeelt, is hij alomtegenwoordig. (Net zo alomtegenwoordig als het filmdoek waarop de film zich afspeelt, of het licht wat erop schijnt.) Het is niet zichtbaar, maar het is overal.
Zeus is ook niet alomtegenwoordig. Je argument slaat dus nergens op, als je niet eens weet dat God alomtegenwoordig is.
Het slaat voor jou pas nergens op als jíj het niet weet.
Mijn argument blijft gewoon staan.....door de bijbel kan ik God beter leren kennen. Daar wil ik naar toe. Ook al zou God alomtegenwoordig zijn, dan weet ik nog niet veel. Vragen als, hoe ik tot God moet komen, blijven onbeantwoord. De bijbel leert dat de afstand tussen God en de mens te groot is....we zijn te zondig. 'Niemand komt tot de Vader dan door Mij'.
Oké, prima. Je denkt door overdraagbare kennis meer over God te weten te komen, dingen waar je iets aan hebt. In mijn ogen doet ieder woord over God iets aan Hem af, hoewel ze wellicht hun nut kunnen hebben als ze als zodanig gelezen worden. Maar dat is een lang verhaal en hierover zitten we duidelijk niet op één lijn. Als het voor jou zo werkt, dan houd ik je niet tegen.

Ik heb meermalen uitgelegd waarom jouw methode niet wetenschappelijk is, en ik heb mezelf daarbij meermalen herhaald. Aangezien je daar stelselmatig niet op in bent gegaan vind ik dat je jezelf tamelijk belachelijk maakt als je je de onwetenschappelijkheid van jouw methode evengoed stug blijft ontkennen...
Ik heb al 10 keer uitgelegd dat mijn methode net zo wetenschappelijk is als die van jullie. Dus dat ga ik niet nog een keer uitleggen.
Doe dat inderdaad vooral niet. Ga liever in op de weerleggingen van die naïeve 'uitleggingen'. Dat doe je niet, en dat geeft voor mij aan dat het geen zin heeft om verder te discussiëren.
Ik neem alleen iets anders aan. Jullie doen dat ook (je gaat mij echt niet beweren dat je 100% neutraal kan zijn...een alphawetenschapper kan niet neutraal zijn)....helaas zien jullie dat (nog) niet in.
Dat zien wij prima in. Wij doen ook aannamen, alleen zijn die veel meer op
common sense gebaseerd, terwijl die van jou op
wishful thinking zijn gegrond. Je hebt gelijk hoor, onze methoden zijn ten diepste eveneens gebaseerd op aannamen, maar het verschil in de aard en de kwantiteit van die aannamen maakt ons wetenschappelijk en jou niet. Dat wil je niet inzien; houd dat lekker zo wat mij betreft als het waar voelt voor jou. Maar als je een verdere discussie wilt zul je op onze tegen-argumenten in moeten gaan in plaats van je stokpaardjes te herhalen.