Herziening statenvertaling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 20 nov 2003 23:36

Er zijn gewoon 'ouderwetse' woorden, die een diepe betekenis hebben, maar die niet door iedereen begrepen worden. Deze woorden worden dan in begrijpend Nederlands vertaald, maar een deel van de diepere betekenis valt daarmee vaak weg.
Ik heb altijd uit de Bijbel en de SV gelezen en ik begrijp heel goed wat er staat. Als je opgroeit met Het Boek, dan begrijp je de woorden in de Bijbel en de SV niet. Ik geloof dat je de taal van de Bijbel moet leren verstaan. En dat kan alleen door Gods Geest. Biddend lezen en vragen of God je ogen wil openen voor wat er staat, zodat je het leert begrijpen.
En: Oefening baart kunst! Dus hoe meer je in de Bijbel leest, hoe beter je de woorden begrijpt.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 21 nov 2003 00:10

bloempie19 schreef:Er zijn gewoon 'ouderwetse' woorden, die een diepe betekenis hebben, maar die niet door iedereen begrepen worden. Deze woorden worden dan in begrijpend Nederlands vertaald, maar een deel van de diepere betekenis valt daarmee vaak weg.
Ik heb altijd uit de Bijbel en de SV gelezen en ik begrijp heel goed wat er staat. Als je opgroeit met Het Boek, dan begrijp je de woorden in de Bijbel en de SV niet. Ik geloof dat je de taal van de Bijbel moet leren verstaan. En dat kan alleen door Gods Geest. Biddend lezen en vragen of God je ogen wil openen voor wat er staat, zodat je het leert begrijpen.
En: Oefening baart kunst! Dus hoe meer je in de Bijbel leest, hoe beter je de woorden begrijpt.

Och dat is ook te relativeren, vroeger - voor de kerstening - bestonden die woorden ook op een heel andere manier. De Bijbel en de Heilige Geest moeten lading aan woorden geven, niet andersom! Weet culturen waar men het woord zonde bijvoorbeeld niet kent, best lastig als je dan het offer van Christus wilt rechtvaardigen en in de juiste proporties wilt vertalen! Petrus, Johannes, Paulus en de andere Bijbelschrijvers schreven de Bijbel ook gewoon in de omgangstaal hoor! En Luther verzuchtte: "dat de Bijbel toch in de taal van het gewone volk (Duits ipv Latijn in zijn situatie) mag worden vertaald en begon met de Luthervertaling! De geestelijken in die tijd zeiden ook dat de Bijbel niet in Diets en zo kon vertaald worden omdat er dan veel kracht van verloren ging, alleen wetenschappelijke talen zoals Latijn waren van voldoende niveau.

De Heere Jezus was ook een Man zonder aanzien, zonder verheven bombastische taal. Hij sprak de taal welke bedelaars, hoeren en tollenaars eigen was, niet de verheven taal van de schriftgeleerden en farizeeers, maar de taal van het volk.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 nov 2003 08:00

jacobH schreef:Ik vind dat je hiermee de SV wel heel erg te kort doet hoor. De SV is een heel zuivere vertaling. Door vriend en vijand gezien als de meest betrouwbare.

Meest betrouwbare? Dat hoor je van een vriend maar niet van een vijand, mister!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 nov 2003 13:20

ja dus????

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 nov 2003 10:05

JopieK schreef:
bloempie19 schreef:Er zijn gewoon 'ouderwetse' woorden, die een diepe betekenis hebben, maar die niet door iedereen begrepen worden. Deze woorden worden dan in begrijpend Nederlands vertaald, maar een deel van de diepere betekenis valt daarmee vaak weg.

Och dat is ook te relativeren, vroeger - voor de kerstening - bestonden die woorden ook op een heel andere manier. De Bijbel en de Heilige Geest moeten lading aan woorden geven, niet andersom! Weet culturen waar men het woord zonde bijvoorbeeld niet kent, best lastig als je dan het offer van Christus wilt rechtvaardigen en in de juiste proporties wilt vertalen! Petrus, Johannes, Paulus en de andere Bijbelschrijvers schreven de Bijbel ook gewoon in de omgangstaal hoor! En Luther verzuchtte: "dat de Bijbel toch in de taal van het gewone volk (Duits ipv Latijn in zijn situatie) mag worden vertaald en begon met de Luthervertaling! De geestelijken in die tijd zeiden ook dat de Bijbel niet in Diets en zo kon vertaald worden omdat er dan veel kracht van verloren ging, alleen wetenschappelijke talen zoals Latijn waren van voldoende niveau.

De Heere Jezus was ook een Man zonder aanzien, zonder verheven bombastische taal. Hij sprak de taal welke bedelaars, hoeren en tollenaars eigen was, niet de verheven taal van de schriftgeleerden en farizeeers, maar de taal van het volk.

Hm.. de bijbel heeft een verheffende taak in het leven van mensen, het taalgebruik draagt daar ook aan bij. Door de formulering en woordgebruik kan de boodschap extra kracht bijgezet worden, zie bijv. de kracht van het woordgebruik in een gedicht.

caprice

Berichtdoor caprice » 24 nov 2003 15:48

Er stond een heel stuk in de Saambinder over de herziene Statenvertaling. Ik weet niet wie het gelezen heeft? Mischien kan 1 van onze ICT-ers het even scannen?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:18

Ik stem tegen!!!! :!:

caprice

Berichtdoor caprice » 24 nov 2003 17:22

essieee schreef:Ik stem tegen!!!! :!:

Waartegen? Tegen de herziening?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:23

caprice schreef:

yep :!:

caprice

Berichtdoor caprice » 24 nov 2003 17:24

essieee schreef:
caprice schreef:

yep :!:

Ik ook. :roll:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:41

yes, eindelijk iemand die het met me eens is!!!!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 nov 2003 17:41

Jammer, ik ben een ontzettende voorstander voor een nieuwe vertaling. Een hertaling gaat niet ver genoeg.

Maar dat zal ook wel komen omdat jullie ergens wonen waar je toch niet te maken krijgt met mensen die vragen stellen over de bijbel. In een dorpje ergens op de biblebelt is het makkelijk zonder goede, moderne vertaling, maar in de Randstad heb je niets aan een statenvertaling als je met mensen over de bijbel wilt praten.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:42

Dit slaat werkelijk nergens op!!!!!!!!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 nov 2003 17:46

Dat vind jij misschien, kom maar eens in Rotterdam met mensen over het geloof/de bijbel praten, dan zul je anders ervaren. De SV voldoet dan niet langer.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 nov 2003 17:55

waarom zou de SV niet volstaan dan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”