Hoe reageer jij als je broer/vriend vertelt dat hij homo is?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 19 aug 2007 12:26

Denkertje21 schreef:Vanmorgen weer zo'n 'heerlijke" hetero-preek over "het is niet goed dat de mens alleen zij"....
Vet man, als je daar als homo zit en dan ook nog even de tekst uit Prediker 4 voorbij komt
Ook, indien twee te zamen liggen, zo hebben zij warmte; maar hoe zou een alleen warm worden?
Ik ga mee met Riska, hoe moeilijk moet dit voor je zijn. Anderzijds kwam het NT in mij op, waarin teksten gaan over mensen die gelukkig zijn zonder dat ze getrouwd zijn. Paulus (?) was ook alleen en hij vond het beter om alleen te zijn.

Misschien heb je er iets aan, misschien niet.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 aug 2007 13:09

L'être extraterrestre schreef:
Denkertje21 schreef:Vanmorgen weer zo'n 'heerlijke" hetero-preek over "het is niet goed dat de mens alleen zij"....
Vet man, als je daar als homo zit en dan ook nog even de tekst uit Prediker 4 voorbij komt
Ook, indien twee te zamen liggen, zo hebben zij warmte; maar hoe zou een alleen warm worden?
Ik ga mee met Riska, hoe moeilijk moet dit voor je zijn. Anderzijds kwam het NT in mij op, waarin teksten gaan over mensen die gelukkig zijn zonder dat ze getrouwd zijn. Paulus (?) was ook alleen en hij vond het beter om alleen te zijn.

Misschien heb je er iets aan, misschien niet.

Dat is min of meer een keuze van iemand om alleen te zijn. Dat is dus in feite anders dan dat het van een ander, van een geloof of zo niet mag.
Teveel wordt gemeend dat wij, op grond van Bijbelteksten de ander kunnen - en zelfs moeten - vertellen dat ie op het verkeerde pad zit en, erger nog, in zonde leeft. Als we ons nou eens allemaal bij onszelf en eigen lek en gebrek houden, oftewel de balk in de eigen ogen zien, wat zou er dan een ruimte komen voor mensen die nu voortdurend veroordeeld worden... !

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 21 aug 2007 11:06

Ik werkte al een poosje met een (mannelijke) collega samen, gewoon gezellig, klikte goed. Op een keer vertelde hij toen we samen aan het opruimen waren dat hij "anders geaard"was. Hij formuleerde het heel voorzichtig (waarsch omdat hij negatieve reacties gewend is) en keek me echt zo aan van: zo dan, nu jij...
Ik wist het niet, dus keek hem ook zo aan: o, dat wist ik niet. (moet achteraf ook best maf geklonken hebben). Toen heb ik gevraagd hoe hij dit ervaarde enz enz. Ik had gelijk kunnen zeggen: joh, voor mij ben je dezelfde, of juist: o wat rot of iets dergelijks, maar ik wilde eerst zijn aandeel weten, omdat ik het idee had dat hij "overliep" van gevoelens/emoties. Gelukkig was dit blijkbaar de juiste reactie, en toen hebben we zó gepraat! Ik moes echt bijna janken (en dat doe ik niet snel). Hij had het zo moeilijk voor zichzelf. Persoonlijk geloof ik, dat een homo huwelijk etc niet bijbels is. Maar wat had hij daaraan?? dat wistie toch wel. (Ik geloof ook dat roddelen etc niet bijbels is, en toch zijn er enorm veel mensen die dat doen, en die worden ook niet gelijk "buiten de gemeenschap verdreven...")
een poosje later vertelde hij dat hij een vriend had, en dat het zó goed klikte enzenz. Hij keek heel blij, en toch voelde ik dat hij met zichzelf in de knoop zat. de meeste familieleden van hem wisten dit ook nog niet. Die vriend was niet christelijk, maar hij zei: "ik wil nou ook weleens gewoon gelukkig wezen, en genieten van mijn geluk. Denken de mensen nou echt dat ik hierom gevraagd heb??!" Dus ik heb alleen maar geluisterd en geknikt, en gezegd dat ik hem het geluk gunde.

Nog een paar weken later was hij in tranen. Hij had het uitgemaakt. Die vriend wilde dingen die hij niet wilde. En hij voelde dat de Heere het niet goed vond dat hij deze relatie had. Hij heeft hier heel veel strijd mee gehad. Waarom ook niet een gewoon gezin/kinderen enzenz. Dit is ff een korte samenvatting van een enorm verhaal met bittere kanten.
Maar het heeft hem wèl dichter bij de Heere gebracht. Hij heeft er nu rust mee, maar hij beseft ook dat dit weer zou kunnen veranderen.
Ik werk nu niet meer op de zelfde afdeling, maar soms spreek ik hem nog wel eens, en zo af en toe eens een kaartje, omdat je nèt wat meer weet van hem ,dan anderen die altijd z'n vrolijke lach zien!

tis een heel verhaal geworden, maar dit is 1 van mijn ervaringen.
Psalm 25:2 (ber.)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 aug 2007 13:59

saartje schreef: Toen heb ik gevraagd hoe hij dit ervaarde enz enz. Ik had gelijk kunnen zeggen: joh, voor mij ben je dezelfde, of juist: o wat rot of iets dergelijks, maar ik wilde eerst zijn aandeel weten, omdat ik het idee had dat hij "overliep" van gevoelens/emoties.

Wow, wat een mooi verhaal. Je hebt bewust of onbewust een opening geboden aan die jongen om eindelijk z'n verhaal kwijt te kunnen. Dit is namelijk een heel essentieel deel van zijn identiteit

Tot dan toe heeft hij er met niemand over kunnen praten, en bij jou kon hij zijn hart luchten. Je wilt niet weten hoe dat voelt, als je voor het eerst hardop zegt "ik ben homo". Dat is voor een hetero nauwelijks voor te stellen.

Je deed nog iets goeds: je had niet gelijk een (waarde)oordeel klaar! Geweldig! Er is nog tijd genoeg om daar heel voorzichtig over te praten. Maar pas als iemand je mening vráágt. Want daarom houden veel homo's hun mond dicht, omdat ze weten dat velen al met hun oordeel klaar staan.

Ik denk dat we van jouw manier van reageren super veel kunnen leren!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 21 aug 2007 20:25

Laodicea schreef:Toch blijf ik als man die met vriend samenwoont dubbel vinden. Ik zou het prima vinden als iemand mij zondig vindt als ik allerlei losse relaties zou hebben. . . maar ik wieger mijn huidige relatie als zondig te laten bestempelen. . .

Ik kan alleen met het dubbele gevoel leven als ik met die ander ook daadwerkelijk als broeder/zuster dichter bij God mag komen. . . . Maar die mogelijkheid heb je niet direct met iedereen die je over dit onderwerp spreekt.

Vind je niet dat acceptatie van twee kanten moet komen? Ik ben katholiek, en in dit geval komt het erop neer dat ik het een heel eind kan nuanceren, maar uiteindelijk kom ik er niet onder uit dat homosexualiteit een doodzonde is. Vanuit mijn geloof kan ik hier niet onderuit komen, hoewel ik het vanuit m'n eigen wil best stiekem zou willen. Maar het katholiek geloof is van dien aard dat er minder selectief in te shoppen valt, en ik weet dat het waar is, maar ik kan het alleen in z'n geheel aannemen of in z'n geheel verwerpen. [/quote]

ik kan er best inkomen dat acceptatie van twee kanten moet komen. Voor mij staat echter voorop dat ik samen met de ander het volgen van Christus centraal stel. Als we elkaar van daaruit kennen vallen sommige gezichtspunten weg. ook gezichtpunten die ik van de ander misschien niet begrijp.

Tegelijkertijd neem ik hier ook verantwoording voor, hoewel het me zwaar valt, als jij me die keuze zou geven, en je zou me onder druk zetten om mijn geloof te loochenen, dan kies ik voor m'n geloof.

Mijn relatie sluit mij geloof niet uit. Misschien heeft het mij zelfs dichter bij God gebracht.

Dan de broodnodige nuanceringen;

:wink:

wij kennen het onderscheid tussen objectieve en subjectieve doodzonden, het komt er dan op neer dat de homosexuele daad objectief een zonde is, maar subjectief gezien waarschijnlijk vaak niet. Een zonde is vanuit ons perspectief pas aanrekenbaar als deze bewust wordt gepleegd. Er zullen naar alle waarschijnlijkheid heel wat homo's zijn die er niet bij stilstaan dat ze een zonde plegen, dus dat zal ze niet, of verminderd aangerekend worden.
Ook moet je alles in perspectief blijven zien, het balletje valt op te werpen dat de gemiddelde heterosexuele Christen net zo vaak zondigt, maar dan op andere terreinen, en aan de andere kant zie je bij Christelijke homo's vaak een soort compensatiegedrag (ik weet er even geen ander woord voor), omdat ze weten dat er erg op hun gelet wordt, of vanuit een meer positieve houding omdat ze zichzelf willen bewijzen, gaan ze erg letten op hun levensstijl en zetten ze zich positief in voor God en maatschappij, wellicht slaat de balans dan zelfs wel door naar het positieve voor de groep die ik zojuist omschreven heb.

:wink: misschien ben ik minder katholiek t.a.v. zgn "werken".

Dan is er nog het volgende aspect, en daar ben ik toevallig zelf erg mee bezig de laatste tijd; volgens de katholieke leer is jouw relatie niet 'fout', maar alleen de sexuele omgang. That's it. Idealiter zou elk mens celibatair moeten kunnen leven, en ook in het huwelijk zouden echtelieden ernaar moeten streven om op een gegeven moment de sex achter zich te laten. Eigenlijk moet je jezelf de volgende situatie voorstellen; als je partner én gruwelijk verminkt zou zijn door een ongeluk, én daardoor ook geen sex meer zou kunnen hebben, en dat je er dan geen moment over twijfelt om hem in de steek te laten, dan zit het qua hoofdmoot wel goed.

Nou ben ik niet direct het type van een louter platonische relatie. Voor mij werkt het niet om mij zo te verwijderen van mijn lichaam. Het zou voor mij zijn als muziek luisteren zonder te bewegen. Degene die mij kent zal beamen dat dit niet des scapes is. Ik kan mij wel het louterende van de houding voorstellen, als een vasten.
Je hypotetische situatie sluit lichamelijk intimiteit voor mij niet uit. Ik vindt het luisteren naar iemand hartslag al op het vlak lichamelijke intimiteit.

Celibatair levenden zijn bij ons eigenlijk een beetje de voorhoede, al moet je dat eigenlijk nooit hardop zeggen natuurlijk, en homosexueel geaarden zijn idealiter gezien daarvoor het meest geroepen, dat is geen troostprijs maar een hoofdprijs.

hihi :D . . . Maar ik ben het er niet mee eens dat homoseksuelen daar eerder toe geroepen zijn. Dit versmalt in mijn ervaring de werking van God in mensenlevens.

Iets anders wordt het als de leer in twijfel wordt getrokken, ik voer dan een rationele discussie, omdat ik meen dat de leer juist is, en dat heb ik te verdedigen als katholiek.

Bedoelje mer 'leer' je standpunt over homoseksualiteit of de christleijke leer in het algemeen?

Maar de homosexueel geaarde waar je mee discussieert zal het vaak toch opvatten als een persoonlijke aanval. Tja, ik ben er ook nog niet echt uit hoe ik die twee dingen goed uit elkaar kan krijgen.

Elkaar een stap dichter bij God brengen, de Bijbel open, leven in het hier en nu. Enkele elementen die mij hierbij helpen.

btw, thanks voor je uitgebreide reactie,
Scape

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 26 aug 2007 19:27

Interessant topic, ik heb deze vraag vorige week aan mijn moeder gesteld. (kerkt in GGiN) 'Hoe zou u reageren als één van de jongens zou vertellen dat ze homo zijn?' (ik heb 3 broertjes onder me) Kort: Ze zou het wel heel moeilijk vinden, maar zich er bij neerleggen en een eventuele vriend zou gewoon welkom zijn in huis. :) Toch fijn om te weten.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 26 aug 2007 21:04

marina87 schreef:Interessant topic, ik heb deze vraag vorige week aan mijn moeder gesteld. (kerkt in GGiN) 'Hoe zou u reageren als één van de jongens zou vertellen dat ze homo zijn?' (ik heb 3 broertjes onder me) Kort: Ze zou het wel heel moeilijk vinden, maar zich er bij neerleggen en een eventuele vriend zou gewoon welkom zijn in huis. :) Toch fijn om te weten.

Exact het antwoord wat mijn moeder pas ook gaf, toen ik dezelfde vraag stelde :)

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 26 aug 2007 21:11

Ik zit me nu al te bedenken als ik m'n eigen coming out aan m'n vader zal vertellen: "Vadersch, er zit een grote kans in dat ik geroepen ben tot het celibaat"

Ben benieuwd wat de reactie van hem zal zijn. :roll:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 aug 2007 21:48

Hippieblijhoofd schreef:
marina87 schreef:Interessant topic, ik heb deze vraag vorige week aan mijn moeder gesteld. (kerkt in GGiN) 'Hoe zou u reageren als één van de jongens zou vertellen dat ze homo zijn?' (ik heb 3 broertjes onder me) Kort: Ze zou het wel heel moeilijk vinden, maar zich er bij neerleggen en een eventuele vriend zou gewoon welkom zijn in huis. :) Toch fijn om te weten.

Exact het antwoord wat mijn moeder pas ook gaf, toen ik dezelfde vraag stelde :)

Weet je... dit soort reacties zijn zoooo gaaf!!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2007 10:14

Denkertje21 schreef:
Hippieblijhoofd schreef:

Weet je... dit soort reacties zijn zoooo gaaf!!!

Tja, waarom zou je niet houden van je kind als het kind z'n gevoelens toont waar je niet op gerekend had?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 12 sep 2007 07:45

Misschien een gevoelige snaar, maar ik vind dat homo's vaak zo zielig doen. Zo van; wij worden niet begrepen en hebben het zo moeilijk etc. etc.

Ja en??

Wat dacht je van een vrouw met kinderwens maar die niet tot een huwelijk komt. Of van man en vrouw die geen kinderen kunnen krijgen. Wat wordt er ook niet (stilzwijgend) binnen huwelijken geleden.
Dus daarom zou ik zeggen: ga stil en in getrouwheid je weg, net als zovelen anderen. Het hele out-comming gebeuren vind ik iets van de wereld waar we echt niet zo nodig aan mee hoeven doen.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 sep 2007 07:59

Het verschil met die ongetrouwde vrouw en de kinderlozen met homo's is dat de eersten niet bestempelt worden als gek, vies, raar en apart.
Dat is hetgene de homo's onder ons pijn doet. Dus wel een tikkie ongenuanceert van je Calvin en sterkte met de nog volgende reacties...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 sep 2007 08:08

Dat zij als vies, gek, raar en apart worden gezien is nieuw voor mij. Misschien binnen de refokringen dat dat nog wat speelt, maar velen zijn er daar ook achter dat homo's gewonen jongens zijn, alleen niet verliefd op meiden worden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 12 sep 2007 08:10

jamillah schreef:Het verschil met die ongetrouwde vrouw en de kinderlozen met homo's is dat de eersten niet bestempelt worden als gek, vies, raar en apart.
Dat is hetgene de homo's onder ons pijn doet. Dus wel een tikkie ongenuanceert van je Calvin en sterkte met de nog volgende reacties...

Het gaat mij erom dat er wordt gedaan alsof alleen homo's zielig zijn. Dat is dus niet zo heb ik aangegeven.
Als men overigens niet weet dat je homo bent kan men je moeilijk vies, raar en apart vinden....

Ik kan me voorstellen dat je het op den duur vertelt aan hartsvrienden en mensen die zeer dichtbij je staan (al was het maar om van al die opmerkingen af te zijn in de trant van: is dat geen leuk meisje voor je). Maar verder zie ik niet in wat er goed aan is om het breed bekend te maken. Ikzelf zou me er ongemakkelijk bij voelen.
Laatst gewijzigd door Calvin op 12 sep 2007 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 sep 2007 08:14

Gerdien B. schreef:Dat zij als vies, gek, raar en apart worden gezien is nieuw voor mij. Misschien binnen de refokringen dat dat nog wat speelt, maar velen zijn er daar ook achter dat homo's gewonen jongens zijn, alleen niet verliefd op meiden worden.

Het was ook wat overdreven maar zo zijn er idd nog genoeg mensen. Wij, refo's van dit forum weten wel beter maar jongens uit de 'zwaardere' gezindten kunnen het nog wel eens zo ervaren.

Maar goed, in elk geval vind ik de vergelijking van Calvin te zot voor woorden. Dat wilde ik even duidelijk maken. Hoewel ik ook soms vind dat sommigen het wel erg ver door trekken. Dan denk ik ook wel eens van hou er nou maar over op.

Calvin, je bent geen homo zeker?

Terug naar “Archief”