reform schreef:Collateral schreef:Het probleem van een gebrek aan falsificeerbaarheid komt dan alleen nog wel om de hoek kijken. Je exegetiseert, noodgedwongen, op basis van vertalingen (van vertalingen); tel daarbij op jouw creativiteit als het gaat om vertalen, en voilà: er is altijd wel een mouw aan te passen. Geen mogelijkheid tot falsificatie dus, wat sterk afdoet aan de wetenschappelijkheid van je hypothese/theorie.
Je kan het ook zo zeggen: ik blijf de onfeilbaarheidsaanname hanteren zolang het werkt en er mogelijke verklaringen zijn.
Natuurlijk, en het werkt altijd en mogelijke verklaringen zijn er altijd. Je kunt zo alles uit de Bijbel halen wat je wilt (voor zover het voor jezelf geloofwaardig blijft, maar mijns inziens is die grens bij jou erg ruim), en je kunt alles verklaren.
Begrijp je wat ik bedoel met falsificeerbaarheid? Een gebrek daaraan maakt je theorie onwetenschappelijk. Jouw onfeilbaarheidstheorie vertoont een groot gebrek aan falsificeerbaarheid en is dus onwetenschappelijk. Je kunt haar uiteraard blijven hanteren en ik geloof best dat het voor jou werkt en dat je het nog geloofwaardig vindt ook.
Jullie hebben nog niets van de bijbel kunnen aantonen dat een leugen of een tegenstrijdigheid is. Alles is met legitieme argumenten te weerleggen.
Natuurlijk. Als je het met 'gericht vertalen' op kunt lossen, dan doe je dat, en anders neem je het gewoon niet letterlijk (zoals bij Gal. 2:20). Je snapt zelf toch ook wel dat je zo alles 'op kunt lossen'?
Waarom zou ik die aanname loslaten als het gewoon kan en werkt? Ik kijk met een andere bril naar de bijbel en die in niet minder wetenschappelijk dan die van jullie.
Je reageert nogal selectief op mijn postings. Ik heb al twee keer uitgelegd waarom jouw aanname niet wetenschappelijk is, en je hebt daar twee keer niet op gereageerd. Ga daar dan eens op in, in plaats van jezelf telkens te herhalen. Misschien herhaal je jezelf graag, maar ik word er een beetje moe van. Maar goed, laat ik nog eens kopiëren en plakken:
In de wetenschap wordt voortgebouwd op dat soort (common sense) aannamen. Jij haalt er echter een aanname bij ('de Bijbel is onfeilbaar') die daarbij in een schril contrast staat. En dat maakt jouw 'methode' verre van wetenschappelijk ... En als jij het goed vindt werken, dan zou ik zeggen: blijf er fijn in geloven. Ik geef alleen aan dat het wat mij betreft niet wetenschappelijk is.
Letterlijk genomen is dit tegenstrijdig. Jij 'lost het op' door het, tegen wat (naar het schijnt) je gewoonte is, niet letterlijk te nemen en het in te passen in het idee van de 'oude' en 'nieuwe' mens. Terwijl ik van mening ben dat je de tegenstrijdigheid hier dan maar beter de tegenstrijdigheid kunt laten.
Ik zeg dat je in principe alles letterlijk moet nemen. Dit is een duidelijk voorbeeld dat het figuurlijk genomen moet worden.

--- Reforms stappenplan voor een Onfeilbare Bijbel ---

1) Spreekt de vertaalde tekst zichzelf tegen? Ja: ga naar 2; nee: ga naar 4.
2) Kan de tegenspraak opgelost worden door op een andere manier te vertalen (het hoeft niet geloofwaardig te zijn, als het maar 'kan' op de een of andere manier)? Ja: ga naar 4; nee: ga naar 3.
3) Dit is een duidelijk voorbeeld dat het figuurlijk genomen moet worden. Doe dat dus en ga naar 4.
4) Zie je wel? De Bijbel is nooit tegenstrijdig.
Als het om het heil gaat (de weg naar de hemel), om God te kunnen leren kennen. Dan mag ik toch wel een volledig betrouwbaar boek verwachten. Als het onbetrouwbaar is, dan moet ik mij elke keer weer afvragen of de essentiële gebeurtenis als de opstanding daadwerkelijk is gebeurd. Dat kan ik wetenschappelijk niet bewijzen. Dat is een aanname die niet falsificiërbaar is...daar doet Cicero toch ook niet moeilijk over.
Nee, alleen noemt hij dat waarschijnlijk
geloof, terwijl jij het, met behulp van de meest fantastische 'methoden', onder de noemer
wetenschap wilt krijgen.
Als je een auto koopt, dan mag je ook een goed werkende auto verwachten. Maar als je dan ieder 'geluidje' onder de motorkap krampachtig interpreteert als 'een gezond geluid', omdat je nu eenmaal niet wilt dat er iets aan de auto mankeert, dan zou je jezelf weleens enorm voor de gek kunnen houden. Maar dit voorbeeld had ik al gegeven geloof ik... en jij bent er niet op ingegaan, dus mag ik
verwachten dat je het ook begrijpt en het er mee eens bent. Toch vraag ik het me af.