Moderator: Moderafo's
CGK<3 schreef:Dokus is inderdaad typische gereformeerd(vrijgemaakte) humor, ik kan er dus ook niet om lachen. Laatst stond er nog een stukje over bevindelijken en humor in het Refdag, eens zien of ik het ergens kan vinden.
Stefanus schreef::) Zelfspot is een vorm van zelfkritiek en relativeert het menselijke. Ik vind het een uitstekend middel de mens als beperkt wezen neer te zetten. Daarnaast hoef je bij Docus ook niet alles zo ontzettend serieus te nemen. Sommige dingen zijn gewoon spitsvondig en grappig, andere zijn wat directer. Bijvoorbeeld een tekeningetje waarop mensen met behoorlijk norse gezichten in de kerkbank zitten en de predikant citeert dan net de bijbel: '...en zij werden allen vervuld van de Heilige Geest'.
Het gaat er mij niet om dat gewoontes en tradities 'op de hak' worden genomen (de formulering komt misschien wat verkeerd bij mij over). Ik bedoel, er is niets verkeerd aan het hebben van gewoontes en tradities. Maar door stil te staan bij het menselijke aspect ervan heeft een ironische werking. Zolang het ironie is vind het oké; cynisme is wat verbitterend.
meschianza schreef:Of wanneer mensen die niet uit de gereformeerde cultuur komen er grappen over maken, puur om het belachelijk te maken. Dat vind ik makkelijk en sneu.
meschianza schreef:Stefanus schreef::) Zelfspot is een vorm van zelfkritiek en relativeert het menselijke. Ik vind het een uitstekend middel de mens als beperkt wezen neer te zetten. Daarnaast hoef je bij Docus ook niet alles zo ontzettend serieus te nemen. Sommige dingen zijn gewoon spitsvondig en grappig, andere zijn wat directer. Bijvoorbeeld een tekeningetje waarop mensen met behoorlijk norse gezichten in de kerkbank zitten en de predikant citeert dan net de bijbel: '...en zij werden allen vervuld van de Heilige Geest'.
Het gaat er mij niet om dat gewoontes en tradities 'op de hak' worden genomen (de formulering komt misschien wat verkeerd bij mij over). Ik bedoel, er is niets verkeerd aan het hebben van gewoontes en tradities. Maar door stil te staan bij het menselijke aspect ervan heeft een ironische werking. Zolang het ironie is vind het oké; cynisme is wat verbitterend.
Neuh, ik vind het juist leuk.Dat ik er om kan lachen zegt niet dat ik de waarde van tradities niet inzie. Ik zie ze gewoon niet als heilig. En het betreft mezelf, ik lach niet anderen uit ofzo. Het is meer de spiegel die ik voor gehouden krijg. Het relativeert lekker. Anders vind ik als grappen over God gaan, Hij is voor mij wel Heilig. Of wanneer mensen die niet uit de gereformeerde cultuur komen er grappen over maken, puur om het belachelijk te maken. Dat vind ik makkelijk en sneu.
@ CGK<3: Ik zou dat niet zo opvatten. Net als een Marrokkaanse cabaretier die de tradities uit zn eigen cultuur spitsvondig neerzet, of een Nederlandse Cabaretier die Nederlandse gebruiken en gewoontes op de korrel neemt. Ik geloof echt niet dat ze dan afgeven op hun eigen cultuur, maar meer prikkelen en tot nadenken willen stemmen. Ik kan daar hard om lachen, terwijl ik gewoon echt een Nederlander blijf die kaas eet bij het ontbijt en kilometers fietst met weer en wind.
Neuh, niet bepaalt, kijken we bijvoorbeeld naar Herman Finkers, deze man is toch redelijk overtuigd RK. En praat daar in zijn cabaret programma’s vrij open over, trouwens ook als er een serieus interview op hem wordt losgelaten, drijft het ook op een hoog niveau van zelfspot/RK spot.FV schreef:Maar de vraag is dan wel: is zelfspot puur gereformeerd? Denk het niet...
FV schreef:Maar de vraag is dan wel: is zelfspot puur gereformeerd? Denk het niet...
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 37 gasten